I en Seinfeld-episod så blev Jerry Seinfeld uppringd av en telefonförsäljare. Telefonsamtalet löd i stil med följande;
|
Nedanstående information har jag lagt ut här pga att den av okänd anledning tagits bort från sin originalplats. Jag vet inte varför man vill dölja nedanstående värdefulla information, men här kan du i alla fall alla läsa vad som gäller. Branschetiska regler för telemarketing till konsument
Här är en sammanfattning av de branschetiska reglerna som gäller för konsumenter:
• tysta samtal ska i princip undvikas, det vill säga när man ringer upp utan att någon
säljare/telefonist är tillgänglig på den uppringande sidan,
• konsumenten ska kunna avläsa det uppringande telefonnumret på en,
nummerpresentatör, vilket innebär att telemarketingsamtal inte får ringas från
skyddade eller dolda nummer,
• vid avslutat samtal ska kommunikatören göra klart för motparten konsekvenserna
av samtalet, och motparten ska förstå dessa.
• marknadsföraren ska på begäran ersätta kostnaden för eventuell spårning av
samtal,
• reglerna för NIX-Telefon ska följas, mer information finns på www.nix.nu,
• när en kommunikatör inleder sitt telefonsamtal ska det klart framgå antingen
namnet på företaget som denne tillhör eller dennes uppdragsgivare,
• kommunikatören ska ange syftet med telefonsamtalet,
• motpartens önskan om att avbryta samtalet ska respekteras när den uttrycks av
motparten,
Gäller för: alla som arbetar med direktmarknadsföring per telefon och som är medlemmar
i SWEDMA.
Reglerna finns på: SWEDMA:s hemsida, se följande länk: www.swedma.se
Information som ska ges innan ett distansavtal ingås
I rimlig tid innan ett distansavtal ingås ska näringsidkaren klart och begripligt informera
konsumenten om:
• sitt namn och sin adress,
• varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper,
• varans eller tjänstens pris, inklusive skatter och avgifter,
• leveranskostnader,
• sättet för betalning och för leverans eller fullgörande på annat sätt,
• vad som gäller om ångerrätten enligt lagen,
• kostnaden för att ett medel för distanskommunikation används, om inte kostnaden
är beräknad efter normaltaxa,
• den tid under vilken erbjudandet gäller,
• avtalets kortaste löptid.
Informationen ska ges på ett sätt som är anpassat för det medel för distanskommunikation
(telefon, Internet, hemförsäljning) som används. Näringsidkaren ska ta särskild hänsyn till
behovet av skydd för underåriga. PTS och Konsumentverket anser att särskild hänsyn även
bör tas till funktionshindrade, äldre och andra grupper med behov av motsvarande behov
av skydd.
Vid operatörsbyte kan det ibland uppstå problem med att trygghetslarm som är knutet till
ett abonnemang upphör att fungera. Det är därför lämpligt att näringsidkaren ger
konsumenten information om detta i samband med försäljning av telefonitjänster och byte
av operatör.
Vid telefonförsäljning ska näringsidkaren i början av varje samtal ge konsumenten
information om sin identitet och namn. Om telemarketingfirma används ska denna ange
detta samt vilken relation denne har till näringsidkaren. Konsumenten ska också få
information om samtalets syfte.
Information som ska ges efter att ett distansavtals ingåtts
Konsumenten ska vid distansavtal få informationen om:
• sitt namn och sin adress,
• varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper,
• varans eller tjänstens pris, inklusive skatter och avgifter,
• leveranskostnader,
• sättet för betalning och för leverans eller fullgörande på annat sätt.
Informationen ska ges i en handling eller i annan läsbar och varaktig form som är
tillgänglig för konsumenten. För att uppfylla detta krav räcker det inte att informationen
finns på näringsidkarens webbplats, utan den måste i så fall finnas möjlig för konsumenten
att ladda ned och spara, till exempel som en PDF-fil.
Om konsumenten inte fått denna information i läsbar och varaktig form före köpet ska
näringsidkaren snarast efter det att ett distansavtal ingåtts ge konsumenten en
bekräftelse med denna information i sådan form.
Alldeles oavsett vilken information konsumenten fått före distansavtalets ingående ska
näringsidkaren snarast efter distansavtalets ingående alltid i en handling eller i någon
annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten ge denne information
om:
• konsumentens ångerrätt enligt lag samt namn och adress till någon som ångerrätten
kan utövas mot,
• adressen, telefonnumret, e-postadressen samt gatuadress till det verksamhetsställe
dit konsumenten kan klaga,
• förekommande garantier och service,
• villkoren för att säga upp avtalet för det fall att det gäller tills vidare eller för en
längre tid än ett år.
Denna information måste alltså, enligt tvingande lagstiftning, ges till konsumenten efter
avtalets ingående, och kan till exempel lämpligen sändas i form av en bekräftelse till den
adress som konsumenten angivit.
Vid distansförsäljning av tjänster börjar ångerfristen enligt distansavtalslagen löpa tidigast
då konsumenten fått denna information. Om information om ångerrätten och hur den
utövas inte ges på detta sätt, efter att avtalet har ingåtts, har konsumenten ångerrätt
under ett år från det att avtalet ingicks.
Gäller för: alla näringsidkare som träffar avtal med konsumenter inom ramen för ett av
näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och där kommunikationen
uteslutande sker på distans, till exempel vid telefonförsäljning eller beställning via Internet
eller SMS.
Lagtext finns i: 2 kap. 6, 7, 10 och 11 §§ distans- och hemförsäljningslagen (2005:59)
Ansvarig myndighet: Konsumentverket
Att säkerställa vem avtalet ingås med
En näringsidkare som ingår ett avtal med en konsument bör säkerställa att konsumenten
är behörig att ingå avtalet.
Ett avtal om byte av teleoperatör ingås med abonnenten för det aktuella numret eller med
den som agerar med abonnentens uttryckliga samtycke att sluta ett sådant avtal. För att
säkerställa detta kan du som näringsidkare till exempel begära att den som ingår avtalet
antingen står för det aktuella abonnemanget eller har fått abonnentens fullmakt att ingå
avtalet. Det är näringsidkare som ska bevisa att avtalet har ingåtts med abonnenten eller
att fullmakt finns.
Gäller för: alla som ingår avtal om elektronisk kommunikation.
Lagtext finns i: Regler om fullmakt och dess rättsverkningar finns i 2 kap. lagen
(1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område.
Avtal
Ett avtal mellan en slutanvändare och en operatör ska bland annat innehålla uppgifter om:
• leverantörens namn och adress,
• tjänster som tillhandahålls,
• den kvalitetsnivå som erbjuds,
• leveranstiden,
• underhållstjänster som erbjuds,
• detaljerade priser och taxor,
• hur informationen om gällande taxor och underhållsavgifter kan fås,
• avtalets löptid,
• villkoren för förlängning och uppsägning av tjänsten,
• villkoren för förlängning och uppsägning av avtalet,
• villkor för ersättning om tjänsten inte tillhandhålls enligt avtalet,
• hur ett tvistlösningsförfarande för konsumenter utanför domstol inleds.
Gäller för: alla operatörer som erbjuder elektroniska kommunikationstjänster.
Lagtexten finns i: 5 kap. 15 § EkomL
Ansvarig myndighet: Post- och telestyrelsen
Ändra avtal
Om en operatör vill ändra ett avtal som ingåtts med en abonnent måste abonnenten få ett
meddelande om ändringen minst en månad innan den träder i kraft. Om abonnenten inte
godkänner de nya villkoren har denne rätt att säga upp avtalet utan att drabbas av någon
kostnad, avgift eller annan påföljd.
När abonnenten meddelas om en avtalsändring så ska denne få information om sina
rättigheter om att säga upp avtalet.
Att en operatör i avtalet förbehåller sig rätten att göra förändringar i villkoren, till exempel
en prishöjning, friskriver inte denne från skyldigheten att underrätta abonnenten.
Gäller för: alla operatörer som erbjuder elektroniska kommunikationstjänster.
Lagtext finns i: 5 kap. 16 § EkomL
Ansvarig myndighet: Post- och telestyrelsen
Oskäliga avtalsvillkor
Ett avtal som är oskäligt mot konsumenten, med hänsyn till pris eller andra
omständigheter, får förbjudas av Marknadsdomstolen.
Det innebär att avtalsvillkor som strider mot tvingande lag regelmässigt anses som
oskäliga. Också villkor som i övrigt avviker från gällande rätt och som innebär en obalans i
avtalet till förmån för näringsidkaren anses som oskäliga. Detsamma gäller sådana villkor
som presenterats eller utformats på ett vilseledande eller oklart sätt, så att konsumenten
inte kan förutse vilka konsekvenser villkoret får för honom eller henne.
Exempel på villkor som bedömts som oskäliga och som har förbjudits av
Marknadsdomstolen är villkor med krav på skriftlig uppsägning av ett avtal och villkor som
innebär en begränsning av skadeståndsansvar till visst belopp per år, oavsett omfattningen
av inträffade skador.
Gäller för: avtalsvillkor som näringsidkare tillämpar i förhållande till konsumenter när de
erbjuder varor, tjänster eller andra nyttigheter.
Lagtext finns i: 3 § lagen (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden,
(avtalsvillkorslagen).
Ansvarig myndighet: Konsumentverket
Prisinformation enligt lagen om elektronisk kommunikation
Operatörer som erbjuder telefonitjänster till konsumenter ska hålla information om priser,
taxor och allmänna villkor för tjänsterna allmänt tillgänglig.
Det innebär att informationen till exempel kan finnas tillgänglig på en hemsida.
Gäller för: operatörer som tillhandahåller allmänt tillgänglig telefonitjänst.
Lagtext finns i: 5 kap 17 § EkomL
Ansvarig myndighet: Post- och telestyrelsen
Prisinformation enligt prisinformationslagen
Prisinformation ska lämnas när en näringsidkare marknadsför bestämda produkter. Uppgift
ska lämnas om produktens pris; uttryckt i kronor, inklusive mervärdesskatt och andra
skatter. Prisinformationen ska vara tydlig och korrekt och ska lämnas skriftligen om
konsumenten inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt. Om det kan
tillkomma avgifter och andra kostnader, ska detta anges särskilt.
Gäller för: alla näringsidkare som marknadsför bestämda produkter (det vill säga vara,
tjänst eller annan nyttighet).
Lagtext finns i: 1, 6, 7, 10 §§ prisinformationslagen (2004:347)
Ansvarig myndighet: Konsumentverket
Utebliven betalning
Om en abonnent inte betalar för en telefonitjänst (fast telefoni) får tjänsten avbrytas först
sedan abonnenten uppmanats att betala inom viss skälig tid och då med upplysning om att
telefonitjänsten annars kan komma att avbrytas. Betalas tjänsten inom angiven tid, får
telefonitjänsten inte avbrytas.
Om en abonnent vid upprepade tillfällen betalar för sent, får operatören avbryta
telefonitjänsten omedelbart. Operatören ska i sådana fall genast underrätta abonnenten
om att tjänsten avbryts. Under en tid av lägst tio dagar från att tjänsten avbryts ska
abonnenten ha möjlighet att ringa nödsamtal och andra avgiftsfria samtal.
Gäller utebliven eller upprepad för sen betalning av en viss tjänst ska avbrottet begränsas
till den tjänsten, om det tekniskt möjligt och i vissa andra fall.
Gäller för: alla operatörer som erbjuder telefonitjänst till fast nätanslutningspunkt.
Lagtext finns i: 5 kap. 19 § lagen (2003:390) om elektronisk kommunikation
Ansvarig myndighet: Post- och telestyrelsen
Sammanfattning av olika lagar och branschregler
Marknadsföringslagen gäller för marknadsföring av varor, tjänster, fast egendom,
arbetstillfällen och andra nyttigheter, till exempel aktier och krediter. Reklamen ska följa
god marknadsföringssed, vilket betyder att den måste följa vissa regler som är till för att
skydda konsumenten. Säljaren ska lämna sådan information som är av särskild betydelse
ur konsumentsynpunkt.
Distans- och hemförsäljningslagen gäller när privatpersoner handlar via postorder,
Internet, telefon eller vid andra distansköp. Även hemförsäljning ingår i denna lag, som
bland annat reglerar vad säljaren ska informera om, hur kunden kan ångra köpet och hur
lång tid han eller hon har på sig att ångra sig.
Avtalsvillkorslagen gäller avtalsvillkor som näringsidkare använder när han eller hon
erbjuder konsumenten varor, tjänster eller andra nyttigheter. Det är exempelvis förbjudet
att använda avtalsvillkor som ensidigt gynnar säljaren på konsumentens bekostnad.
Lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetens område rör frågor om
slutande av avtal, när ett avtal anses ogiltigt och frågor om fullmakt.
Lagen om elektronisk kommunikation syftar till att enskilda och myndigheter ska få
tillgång till säkra och effektiva elektroniska kommunikationer och största möjliga utbyte
vad gäller urvalet av elektroniska kommunikationstjänster samt deras pris och kvalitet.
Prisinformationslagen ställer krav på att konsumenter ska få korrekt och tydlig
prisinformation om produkter. Lagen är en så kallad ramlag, som kommer att fyllas ut och
förtydligas med föreskrifter och överenskommelser med branschorganisationer.
Swedma är en organisation som arbetar med direktmarknadsföring. Inom ramen för
Swedma samverkar medlemmar och associerade medlemmar i frågor som är viktiga för
direktmarknadsföringen och dess medier. Som medlem förbinder man sig att följa
SWEDMA:s affärs- och etikregler, som syftar till att upprätthålla och stärka förtroendet för
branschen.
Myndigheter och deras roller
Post- och telestyrelsen ansvarar för området elektronisk kommunikation och för att
övervaka att operatörer följer lagen om elektronisk kommunikation. Mer information finns
på: www.pts.se.
Konsumentverket övervakar att näringsidkare följer marknadsföringslagen,
prisinformationslagen, distans- och hemförsäljningslagen samt avtalsvillkorslagen. Mer
information finns på: www.konsumentverket.se.
Konkurrensverket är den myndighet som övervakar att företagen följer konkurrenslagen.
Mer information finns på: www.konkurrensverket.se.
Datainspektionen hjälper enskilda personer som råkat ut för integritetsintrång genom att
till exempel personuppgifter behandlats felaktigt. Datainspektionen redogör också för vad
som gäller vid inkasso. Mer information finns på: www.di.se.
DM-nämnden NIX-registret www.nix.nu Om distans- och hemförsäljningslagen |
![]() |
FORUMÄr det något du undrar över, eller vill du lägga in telefonnummer samt företag som ägnar sig åt telefonspam så att det blir sökbart i sökmotorerna... Klicka här!FORUMBOR DU I BOSTADSRÄTT?Vad fungerar bra/dåligt i din förening? Om du har några synpunkter om din brf, om din bostadsorganisation (HSB, Riksbyggen, SBC) eller frågor om att bo i bostadsrätt, dela gärna med dig av dessa genom att klicka här! ![]() (rss-reader för Google Chrome) |
Sök på denna sajt om bostadsrätter. |
![]() |
LÄNKAR TILL WEBBSIDOR OM HSB & BRF | ![]() |
Se länkar ovan |
© 2009 - Uppdaterad 2013-01-11 |