Sajtkarta

Läsarnas exempel på dåliga formuleringar i avtal


Om du har något exempel från en leverantörs avtal som du inte gillar så kan du maila detta utdrag från avtalstexten till mig, så lägger jag in det på denna sida.


Första exemplet kommer från Jan-Eric.

Utdrag från Adamos avtal.
5.4 Adamo förbehåller sig rätten att begränsa eller stänga av Kundens tjänster om Kunden inte följer sina åtaganden, använder tjänsten i strid med lag, eller föreskrifter som meddelas av Adamo från tid till annan samt vid onormalt hård användning. Adamo bestämmer ensamt vilken användning som är i strid med föreskrifter som meddelas av Adamo samt vad som är att bedöma som onormalt hård användning. Adamo förbehåller sig rätten att omedelbart stänga av tjänsten och säga upp avtalet till omedelbart upphörande vid missbruk enligt ovan utan att för den skulle bli återbetalningsskyldig gentemot Kunden. Kundens eventuellt kvarvarande skuld ska regleras via slutfaktura.

Jag lägger till motsvarande text (som är om möjligt ännu värre) från UVTC:s avtal.
9
C
Kunden får ej missbruka Tjänsten genom onormalt hård användning, och Universal förbehåller sig i sådant fall rätten att begränsa överföringshastigheten alternativt säga upp Avtalet till omedelbart upphörande. Gränsdragning för vad som vid var tid betecknas som onormalt hård användning förbehåller sig Universal rätt att ensidigt avgöra.
D
Universal har rätt att stänga ett abonnemang omedelbart eller att säga upp avtalet till upphörande med omedelbar verkan, utan återbetalningsskyldighet av Kundens erlagda avgifter samt att slutfakturera Kunden för tid fram till avtalsperiodens slut, om det visar sig att Kunden utnyttjat abonnemanget på ett otillbörligt sätt eller i övrigt väsentligt bryter mot avtalet.

För ovanstående två formuleringar kan det tilläggas att man blir lovad "upp till 8 Mbit/s". Utav dessa får man kanske i bästa fall 7 Mbit/s. Hur många av de Mbit/s - som man betalar för - får kunden då utnyttja innan kunden blir avstängd, och (i fallet med UVTC) får betala x antal månaders avgift utan internetuppkoppling?



Om jag en dag ser ett avtal från en leverantören som inte är rent ut sagt kränkande gentemot kunden, och som på ett tydligt sätt förklarar vad som gäller utan att försöka göra kunden rättslös, så kommer jag att på denna webbsida ge detta avtal min OK-stämpel.
Frågan är vilken leverantör av bredband som ska bli banbrytande med ett vettigt avtal?

Det finns ingen som helst anledning till att du ska acceptera dylika avtalstexter!
Ett tips är att anmäla leverantörerna till KonsumentOmbudsmannen!
Kontakta även gärna leverantören och tydligt visa ditt missnöje över deras beteende.
Enbart med konsumentmakt lär dessa leverantörer skärpa till sig. Så säg ifrån !!!




Tipsa en vän

FORUM

Vad fungerar bra/dåligt i din förening?

Om du har några synpunkter om din brf, om din bostadsorganisation (HSB, SBC, Riksbyggen) eller frågor om att bo i bostadsrätt, dela gärna med dig av dessa genom att klicka här! (Index)
Sedan finns det även en enklare gästbok.




Sajtkarta
Bredband / ADSL - Sanningen om Sveriges internetleverantörer !
Klicka på bannern här för att gå till huvudsidan om ADSL, bredband och internetleverantörer.