Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva måste du först göra en snabb och enkel registrering.
Du är inte inloggad.
Kollade på tptest.se för 24/1 bredbandsstatistik under 6mån och ingen kommer högre än 12500 i hastighet. Jag brukar ligga på ca 9000. Är detta med 24mbit en bluff?
Jag får upp till 18,1 Mbit/s hem och 1,03 Mbit/s bort (mätt med TP-test 5). Kör Telia med ZyXEL Triple Play modem. Normal hastighet är cirka 17,9 Mbit/s hem och 0,95 Mbit/s bort och brukar aldrig gå under 17,5 Mbit/s hem och 0,94 Mbit/s bort. Min teleledning är cirka 650-700 meter.
RiktigtBredband@24 skrev:
Kollade på tptest.se för 24/1 bredbandsstatistik under 6mån och ingen kommer högre än 12500 i hastighet. Jag brukar ligga på ca 9000. Är detta med 24mbit en bluff?
Privatkundstjänster är ju i princip alltid av typen "best effort" dvs man pratar om hastigheter "upp till". Tekniken i sig gör det möjligt att leverera 24 Mbit/s men flera andra faktorer som spelar stor roll gör att hastigheten kan variera. Om du skulle köpa en tjänst med garanterad bandbredd så skulle redan 2Mbit/s kosta betydligt mer än en vanlig 24Mbit/s tjänst gör.