Bredbandsforum

Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva måste du först göra en snabb och enkel registrering.

Du är inte inloggad.

#1 2006-03-05 11:45:25

leia
Medlem
Registerad: 2006-03-05

IP konflikt i router?

Hola!
behöver lite råd och tips angående en trolig IP konflikt(?) Finns någon här på forumet som har tid och lust att ge en hjälpande hand?

Vi använder Zyxel adsl modem och router (Prestige 334), min sambo och jag kör båda Win XP Pro SP2 och har följande lilla problem.
När någon av oss kopplar upp oss mot Internet (anv. Telia) så blir den andre  nedkopplad, det går att bli uppkopplad igen till Internet genom att 'inaktivera + aktivera'  "uppkopplingen till lokalt nätverk", och då kan vi båda vara uppkopplade samtidigt utan problem. Om någon av oss stänger av datorn eller bara avaktiverar anslutningen till lokalt nätverk (utan att stänga av datorn), så kopplas den andre ned. Om man masar sig iväg till routern och rycker ur kabeln så uppstår inte problemet alls.
Nu är det ju inte så kul att ständigt bli nedkopplad när den andre ansluter till Internet.

Vi har båda automatiskt tilldelade IP och DNS adresser i våra datorer och i routern detsamma. Kan det vara detta som är problemet? Ska vi kanske tilldela fasta IP-adresser för våra datorer istället. Eller är problemet någon annanstans och jag är ute och cyklar för att jag inte helt och fullt begriper vad jag håller på med?
undrar

leia
@Via Epia, Mini ITX, 8oo MHz CPU, 512 MB Ram

#2 2006-12-03 21:04:16

Marcus
Flitig
Registerad: 2005-07-04

Re: IP konflikt i router?

Har du provat att göra reset av routern så att den återfår standardinställningarna?
Jag har också en Zyxel Prestige 334 och två datorer kopplade till den och det fungerar precis som det ska. Har inte ändrat något i standardinställningarna.

#3 2006-12-03 21:45:04

leia
Medlem
Registerad: 2006-03-05

Re: IP konflikt i router?

Hej Marcus!
Och Tack för svar.
jag har löst det så att jag har tilldelat en av datorerna en fast ip-adress och den andra har en automatiskt tilldelad, och då fungerar det utan några avbrott för sambon när jag stänger av min dator eller inaktiverar internetuppkopplingen.

Routern i sig har standard inställningar, så där har jag inte ändrat något.
Det har funkat nu ett bra tag och inga nya problem har tillstött. Har Telia som ISP och har en mycket stabil och pålitlig lina, det är aldrig några bekymmer.

/leia

leia
@Via Epia, Mini ITX, 8oo MHz CPU, 512 MB Ram

Sidfot

Startsida
© Copyright 2002–2005