Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php on line 50

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php:50) in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/header.php on line 31

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php:50) in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/header.php on line 32

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php:50) in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/header.php on line 33

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php:50) in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/header.php on line 34
Bredbandsforum / Varför ej kombinerad router/modem? (av Magnus)

Bredbandsforum

Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva måste du först göra en snabb och enkel registrering.

Du är inte inloggad.

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 360

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 361

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 338

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 338

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 418

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 360

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 361

#1 2005-04-23 07:38:43

Admin
Administrator
Från: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Varför ej kombinerad router/modem? (av Magnus)

Jag flyttar över några av inläggen (som jag finner intressanta för fler att ta del av) från mitt gamla forum, och nedanstående text är ett av dessa inlägg.  //Admin

Jag undrar om någon kan förklara varför Bosse (kanske Bosse själv) rekommenderar att man köper router utan inbyggt adsl-modem. Jag står i begrepp att köpa båda dessa saker, dvs adsl-modem och trådlös router. T.ex. Netgear verkar sälja "paketlösningar". Tacksam för svar

Forum för alla i bostadsrätt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrätter!!!

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 418

#2 2005-04-23 07:40:22

Admin
Administrator
Från: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Re: Varför ej kombinerad router/modem? (av Magnus)

Utdrag från mitt svar till Magnus.  //Admin

Bl.a. följande skäl finns för att ej köpa kombinerad router och adsl-modem.
1. Du kanske en vacker dag vill uppgradera från ADSL till någon annan xDSL-form. Med separat router och separat ADSL-modem så kan du kanske behålla routern och bara byta ut ADSL-modemet (och därigenom spara en slant).
2. Precis som med en fax-kopiator-scanner så är det mer som kan krångla/gå sönder... dvs går en del sönder är du lite mer utlämnad.
Det är de två huvudskälen, dvs man blir mer flexibel med separata komponenter. Tänk t.ex. om någon router-del går sönder. Då måste du lämna detta router-modem, och klara dig helt utan Internet tills denna utrustning är reparerad.

Fördelen med kombinerad router/modem är däremot att det tar mindre plats.

Så det är upp till var och en att göra en avvägning vilket som är viktigast.

PS.
En av anledningarna för att ha en separat router är om man (som jag) har ADSL-modemet i hallen kopplat till första telejacket, en nätverkskabel till rummet längst bort, där jag sedan har en router som går vidare till alla datorer jag har. Hade jag haft kombinerad router/modem hade jag fått dra alla nätverkskablar från hallen och det hade blivt, många kablar runt i lägenheten. En separat router är bra av många anledningar!

Forum för alla i bostadsrätt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrätter!!!

#3 2006-12-03 21:09:00

Marcus
Flitig
Registerad: 2005-07-04

Re: Varför ej kombinerad router/modem? (av Magnus)

Utvecklingen går framåt både vad gäller modem och routers. Särskilt om man använder trådlös router. Då kan det vara smidigt att kunna byta router utan att behöva modem. Vad gäller modem så har t ex Telia uppgraderat till ADSL2+ med stöd för Annex M vilket gör att inte alla gamla modem stöder Annex M.

Sidfot

Startsida
© Copyright 2002–2005