Bredbandsforum

Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva måste du först göra en snabb och enkel registrering.

Du är inte inloggad.

#1 2005-05-14 15:11:38

bredbandsbandit
Medlem
Registerad: 2005-05-14

Nytt sätt att kolla sitt avstånd till telestationen på

Sök om du kan få bredband på telias hemsida.

På "resultatsidan" högerklicka och välj egenskaper. (IE)
Då kan du se sökvägen till resultatsidan under "Adress:", så här blir det då.

h t t phmm/w w w3.telia.se/bredband/nytt/order2.aspx?riktnr=08&telenr=747xxxx&apps=19&cul=2470&ss=LÄN&kc=&em=&ec=0&et=0&dd=2005-05-06&in=HSI&sp=24000&st=N0&query=5

cul = längd.
ss = telestation.
kc = eventuell understation kanske?

:-)

#2 2005-05-23 14:42:34

Nitram
Medlem
Registerad: 2005-04-24

Re: Nytt sätt att kolla sitt avstånd till telestationen på

Funkar inte för mig... Har IE6. Detta är allt jag får fram:
https://www.telia.se/privat/frame.do?ma … /privat.do
sad
hur kunde du få fram så mycket info?

#3 2005-05-23 16:47:15

Admin
Administrator
Från: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Jag lyckas inte heller få fram denna info.
Men det är kanske en annan ingång någonstans på Telias sajt? Jag testade via beställningsfunktionen.

Det är en massa webbsidor som inte tycks fungera på Telias sajt.
Telias "bredbandsväljare" funkar t.ex. inte.
Ej heller funkar Telias sökfunktion.
Med alla dessa fel i Telias webbsajt så undrar man lite vad de håller på med.

Forum för alla i bostadsrätt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrätter!!!

#4 2005-05-23 19:12:42

bredbandsbandit
Medlem
Registerad: 2005-05-14

Sorry..

Glömde länken.

http://www3.telia.se/bredband/nytt/order1.aspx

Kolla sedan i adressfältet så får ni fram alla data om avstånd.

Nu kommer det nog att funka bättre!  :p

Senast redigerat av bredbandsbandit (2005-05-23 19:20:19)

#5 2005-05-23 20:24:28

Admin
Administrator
Från: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Det funkade perfekt!
Tack, Bredbandsbandit, detta får priset som månadens bästa tips cool !

Följande svar returnerades;
http://www3.telia.se/bredband/nytt/order2.aspx? riktnr=040&telenr=90000&apps=19&cul=1600&ss=M/KR&kc=&em=&ec=0&et=0&dd=2005-06-01&in=HSI&sp=24000&st=NY&query=5&ex=tv

cul=1600 (längd mellan telestation och telejack)
ss=M/KR (telestation)
dd=2005-06-01 (???)
st=NY (???)
sp=24000 (???)

Men nu kanske jag måste revidera mitt tidigare svar till Nitram där jag skrev att det är lika långt till telestationen oavsett vilken leverantör man har.  wink2
Enligt Telia har jag 1.600 meter till telestationen.
Enligt min leverantör är det exakta avståndet 1.480 meter.

Forum för alla i bostadsrätt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrätter!!!

#6 2005-05-30 14:14:09

Nitram
Medlem
Registerad: 2005-04-24

Funkar bra nu, tack för tipsen "bredbandsbandit"!
Det är ok Admin, det slår på 100 m, så jag tror vi får vara ganska nöjda med dessa uppgifter om avstånd!  happy1

Äntligen fick jag veta att jag (tyvärr) har 5090 m till stationen!     cry

"sp" betyder antagligen vilken hastighet de kan leverera - i mitt fall blev det 2000 dvs. "bara" 2Mbit. (önskar minst 8Mbit!)
Denna info fick jag:
cul=5090
ss=KSD (kristianstad)
dd=2005-06-08 (tidigast inkopplingsdatum ?)
st=N0 (stationsnamn ?)
sp=2000

Trots allt är det ju bra att det går att få fram dessa uppgifter så enkelt.
Jag hoppas bara att de (Telia/Skanova?) "strukturerar om" så att jag kan få access till en närmre station och därigenom få 8 eller 24 Mbit!
Är de inte tvingade att göra så om efterfrågan på allt snabbare uppkoppling ökar? 

Har just nu trådlöst RadioLan via BIK 0,5Mbit och ska snart "byta upp mig" till snabbare ADSL.

#7 2005-07-04 23:17:16

Marcus
Flitig
Registerad: 2005-07-04

Nitram skrev:

Funkar bra nu, tack för tipsen "bredbandsbandit"!
Det är ok Admin, det slår på 100 m, så jag tror vi får vara ganska nöjda med dessa uppgifter om avstånd!  happy1

Äntligen fick jag veta att jag (tyvärr) har 5090 m till stationen!     cry

"sp" betyder antagligen vilken hastighet de kan leverera - i mitt fall blev det 2000 dvs. "bara" 2Mbit. (önskar minst 8Mbit!)
Denna info fick jag:
cul=5090
ss=KSD (kristianstad)
dd=2005-06-08 (tidigast inkopplingsdatum ?)
st=N0 (stationsnamn ?)
sp=2000

Trots allt är det ju bra att det går att få fram dessa uppgifter så enkelt.
Jag hoppas bara att de (Telia/Skanova?) "strukturerar om" så att jag kan få access till en närmre station och därigenom få 8 eller 24 Mbit!
Är de inte tvingade att göra så om efterfrågan på allt snabbare uppkoppling ökar? 

Har just nu trådlöst RadioLan via BIK 0,5Mbit och ska snart "byta upp mig" till snabbare ADSL.

Skanova är inte tvingade till någonting. DSL är en oreglerad produkt där det finns flera grossister att välja mellan, t ex Telenor, TDC Song.

#8 2005-07-21 23:36:47

manga
Medlem
Registerad: 2005-07-21

Om ni nu vill få fram informationen på längd osv och den ovan länken inte fukar så kan man göra så här, beställ ett bredband viket som heslt hos telia, tryck in erat telefonummer och vänta på svar,högerklicka och välj visa källa eller öpnna sidan i ett html program så får ni fram dom uppgifterna dvs. cul,ss m.m.
Det har funkat sedan dom la om till beställning via nätet smile

#9 2006-05-06 12:48:51

Nebulus
Ny medlem
Registerad: 2006-05-06

Hej

Jag hoppas jag får svar på alla mina frågor eftersom det senaste inlägget under denna diskussion är skrivet 2005. Jag roade mig med att kolla upp mina närmaste grannars avstånd till den telestation som de sitter kopplade mot och fick följande svar:

Vån 1 har 4011 m
Vån 2 har     29 m 
Vån 3 har 3290 m
Dessa lgh ligger alltså precis ovanför varandra.

Detta måste väl innebära att vi är kopplade mot i alla fall två olika stationer, kanske 3? Enligt Telia kopplades första abonnenten i lgh (när huset var nytt) upp mot en station och där kommer man för all evinnerlig tid att sitta. Det spelar alltså ingen någon roll om en lgh byter ägare 70 gånger den nya hyresgästen hamnar ändå alltid i den station där den förste hyresgästen en gång i tiden kopplades mot, kan det stämma? Vidare sa man på Telia att den av mina grannar som sitter endast 29 m från stationen sitter på en sk trunkering?, vilket innebär att den hyresgästen inte kan ha ADSL. Detta kan inte stämma eftersom det på deras egen sida står att man kan ha upp till 24 Mbit/s där. Någon som kan förklara vad trunkering innebär? Är det att man delar lina med någon annan?

Datumet i strängen ”dd=2005-06-08” kan inte betyda tidigast inkopplingsdatum eftersom datumet i min sträng inte varit ännu. Någon som idag vet vad det betyder? Jag undrar också om det är någon som vet om det är svårt och/eller dyrt att koppla om telnr så att man hamnar i den station som finns närmast där man bor? Jag menar att man vill ju sitta kopplad mot den station som ligger närmast eftersom detta ju påverkar både möjligheten till att kunna använda Telias eller någon annan leverantörs digital-TV men även hur snabb bredbandsuppkoppling man kan ha.

#10 2006-12-03 12:28:50

Marcus
Flitig
Registerad: 2005-07-04

Nebulus skrev:

Hej

Jag hoppas jag får svar på alla mina frågor eftersom det senaste inlägget under denna diskussion är skrivet 2005. Jag roade mig med att kolla upp mina närmaste grannars avstånd till den telestation som de sitter kopplade mot och fick följande svar:

Vån 1 har 4011 m
Vån 2 har     29 m 
Vån 3 har 3290 m
Dessa lgh ligger alltså precis ovanför varandra.

Detta måste väl innebära att vi är kopplade mot i alla fall två olika stationer, kanske 3? Enligt Telia kopplades första abonnenten i lgh (när huset var nytt) upp mot en station och där kommer man för all evinnerlig tid att sitta. Det spelar alltså ingen någon roll om en lgh byter ägare 70 gånger den nya hyresgästen hamnar ändå alltid i den station där den förste hyresgästen en gång i tiden kopplades mot, kan det stämma? Vidare sa man på Telia att den av mina grannar som sitter endast 29 m från stationen sitter på en sk trunkering?, vilket innebär att den hyresgästen inte kan ha ADSL. Detta kan inte stämma eftersom det på deras egen sida står att man kan ha upp till 24 Mbit/s där. Någon som kan förklara vad trunkering innebär? Är det att man delar lina med någon annan?

Datumet i strängen ”dd=2005-06-08” kan inte betyda tidigast inkopplingsdatum eftersom datumet i min sträng inte varit ännu. Någon som idag vet vad det betyder? Jag undrar också om det är någon som vet om det är svårt och/eller dyrt att koppla om telnr så att man hamnar i den station som finns närmast där man bor? Jag menar att man vill ju sitta kopplad mot den station som ligger närmast eftersom detta ju påverkar både möjligheten till att kunna använda Telias eller någon annan leverantörs digital-TV men även hur snabb bredbandsuppkoppling man kan ha.

Trunkning innebär att man flyttar en abonnents kopparaccess från en moderstation, KC, MUX eller liknanade till en annan utan att slutkunden flyttar. Telia gör inte sådant.

Sidfot

Startsida
© Copyright 2002–2005