Bredbandsforum

Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva måste du först göra en snabb och enkel registrering.

Du är inte inloggad.

#1 2005-05-10 23:54:51

Admin
Administrator
Från: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Är kontentan att undvika billiga webbhotell? (inskickat av Bengt)

Jag flyttar över några av de mail jag fått (som jag finner intressanta för fler att ta del av) till detta forum, och nedanstående text är ett av dessa mail //Admin

Tack för en site med mycket matnyttig info särskilt B one  som jag hade
kontakt med för något år sedan och ville ha en .nu adress lagd där men det
gick ju inte för sig och de vägrade fullständigt att tala om varför så det
blev inget avtal med dem.

En fråga  Vad finns att säga om Fs-data i Helsingborg? plus och minus Jag
har min site där för närvarande, de är ju inte bland de billiga men hittills
har allt fungerat helt OK .
Är kontentan att undvika billiga webbhotell?

Forum för alla i bostadsrätt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrätter!!!

#2 2005-05-11 00:23:12

Admin
Administrator
Från: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Re: Är kontentan att undvika billiga webbhotell? (inskickat av Bengt)

Din fråga är av primär art.  De flesta (nästan alla) säger;
a) "väljer man ett billigt webbhotell så får man skylla sig själv", och
b) "man får vad man betalar för".

Jag är av lite avvikande åsikt här. Man ska alls inte undvika billiga webbhotell.
Faktum är att dessa leder vägen till generellt billigare priser bland webbhotellen.
Därför ska naturligtvis så många som möjligt stödja prispressarna på marknaden.
De billiga webbhotellen visar att det tas ut överpriser på denna marknad och att priserna skulle
kunna ligga på en betydligt lägre nivå.
Däremot ska man nog som regel (som det fungerar idag) vara extra försiktig när man väljer ett billigt webbhotell.

Det finns bara ett läge när man får skylla sig själv i sitt val av webbhotell, och det är om man;
a) dels inte kollat upp webbhotellet utifrån webbhotellets presentation av sig själv på webben
    (alldeles speciellt webbhotellets avtal)
b) dels inte sökt på Internet (googlat) och skapat sig en bild utifrån andras erfarenheter av det
    aktuella webbhotellet

Visst får man som regel mindre om man betalar mindre (som i de flesta fall, alltså inte bara
avseende webbhotell), men man måste också känna till att det finns olika behov.
Har man inte så stora behov så ska man inte behöva betala för en massa saker som inte är av
betydelse för en själv.

http://hotpot.se/php/forum4/i/smiley_disappointed.gif Det viktiga är att de billiga webbhotellen är öppna och ärliga med vad de erbjuder
så att de som anlitar webbhotell har en chans att veta vad de ger sig in på.
Idag fungerar det inte alls så. De flesta billiga webbhotell tycks försöka överträffa
varandra i hur bra de ska vara på att dölja bristerna i sitt utbud.

Nu är det dags att ändra på detta !!!
Skumrasket ska fram i ljuset

Vad vi behöver nu är en utrensning av de skräpigaste webbhotellen. Det är tyvärr så att vem
som helst med en pc och ett litet grundkapital kan starta ett webbhotell.
Detta - och den bristande kunskapen om webbhotell bland konsumenter - har utnyttjats av
vissa mindre seriösa personer som bara är ute efter snabba pengar. Det är lätt att bli lurad.

Men det är inte enbart bland billiga webbhotell som det finns skojare. Det finns även webbhotell
som kostar en rätt bra slant där man upptäcker efter ett tag att det inte fungerar.

Jag kan garantera att med rätt konsumenttryck och medvetna konsumenter behöver ett väl
fungerande webbhotell med tillfredsställande support och med de mest grundläggande
funktionerna (jag kommer att precisera detta bättre i ett senare skede) och minst 125 MB
utrymme, inte kosta mer än 25 kronor per månad.

Det finns idag många webbhotell som är billigare än 25 kr/månad, men ännu så länge inget
webbhotell som kostar max 25 kr/månad där övriga parametrar stämmer. Men den dag detta
webbhotell skapas så kommer det att hända saker! Rykten sprids fort, och ett väl fungerande,
ärligt och uppriktigt webbhotell som också är billigt har med dagens marknadssituation
möjlighet att på bara ett par år helt ta över marknaden och krossa det mesta i konkurrentväg.

Avslutningsvis, när det gäller din specifika fråga om FSData så har jag ingen personlig
erfarenhet av detta företag, varför jag just nu inte kan uttala mig om dem.
Jag har bara noterat att när det gäller vissa områden (som säkerhet) så finns det väldigt
många som mycket stark kritik mot FSData.
Jag kan dock lova att FSdata kommer att ingå i min framtida, mer grundliga, undersökning av
webbhotell.

Forum för alla i bostadsrätt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrätter!!!

#3 2006-01-19 10:34:11

mrbister
Medlem
Registerad: 2006-01-19
Webbsida

Re: Är kontentan att undvika billiga webbhotell? (inskickat av Bengt)

Håller med ovanstående talare angående billiga webbhotell. De är oftast mer tillmötesgående och inte omöjliga på att ställa om saker för att underlätta för dig och dina sidor när du behöver ha igång något script som trilskas på vissa övernitiska webbhotell som har låst ner nästan allt utom att ladda html och bilder...
Själv så föredrar jag små webbhotell framför billiga, stora webbhotell med alltför många begränsningar. http://www.scorpiondata.com har jag kört under en längre tid och flyttade endast därifrån eftersom jag behövde mer bandbredd och att utöka bandbredden där blev dyrare än att lägga sidan utomlands. Notera att jag fick erbjudande om att utöka bandbredden och prisförslag. Giganter som B-one, cliche, osv. skulle bara ha stängt ner sidan om den tar för mycket resurser, alt. så får man ett svar tillbaka om att vi inte tillhandahåller mer utrymme / bandbredd.

Angående FS-Data så rekommenderar jag dom INTE. De har haft många bluff-företag som kunder och trots påpekande och polisanmälan så har dessa sidor legat kvar alldeles för länge och på så sätt lurat kunder. Ett sådant hotell skall inte ha kunder...

-MrBister

Sidfot

Startsida
© Copyright 2002–2005