Bredbandsforum

Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva måste du först göra en snabb och enkel registrering.

Du är inte inloggad.

#1 2005-04-25 16:07:33

Admin
Administrator
Från: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Fattigmansfiber (inskickat av Jan-Olov)

Jag flyttar över några av de mail jag fått (som jag finner intressanta för fler att ta del av) till detta forum, och nedanstående text är ett av dessa mail //Admin

Här i Arvika kommun, som skulle få bredband via "Nätoperatören utan eget fast nät Teracom", har lyckats få Scanova att bygga ut 16 fiberanslutna telestationer. Antalet fiberstationer totalt är 26 och dessa ska Scanova bygga ut efterhand i "Projekt 1100"!

Det fanns i våras 2004 ca 1100 optoanslutnastationer som saknade bredband.

Vårt stora problem är dom telestationer som är anslutna via koppar eller radiolänk.

Det finns en sorts "fattigmansfiber" med ny transmission över kopparnätet mellan telestationer med multiplar av 2 mbit/s VDSL.

Vet du vad detta kostar?

Det vore även intressant att veta vad radiolänk med bandbredd 30 eller 155 mbit/s kostar!

Tillägg:
Teracom skulle bygga 133 bredbandslänkar i Värmland var det tänkt från början, men krav på högre kapacitet gör att nu fiber måste användas ut till telestationer. En 30 mbit/s länk räcker ingenstans och 155 mbit/s räcker inte långt när behovet är 8-24 mbit/s till kund.

Att använda "fattigmansfiber" med koppar fjärracess är nog det billigaste, men jag har inte fått några siffror för kostnader än.

Forum för alla i bostadsrätt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrätter!!!

#2 2005-04-25 16:08:26

Admin
Administrator
Från: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Re: Fattigmansfiber (inskickat av Jan-Olov)

Utdrag från mitt svar till Jan-Olov //Admin

Det här med fattigmansfiber är ju orsakat av att de politiska målen inte på långa vägar uppnåtts genom att fiberutbyggnaden inte gått i den takt man tänkt sig. Det är ju lätt att som politiker säga att t.ex. år 2006 ska alla i Sverige ha tillgång till bredband, men någon måste ju göra jobbet och allt ska finansieras av någon. Sedan är risken att man satsar på teknik (annat än fiber) som kanske inte hinner bli lönsamt förrän någon gräver ner en fiber som ersätter vad som fanns innan. Eller att efterfrågan blir så stor att bredband med alltför många anslutningar via kopparnätet/radiolänk inte räcker till.

Jag har tyvärr ingen koll på vad utbyggnaden du beskriver kostar. Det beror ju på så väldigt många parametrar. VDSL över kopparnätet är ju något som ingen verkar vilja satsa på (till privatkunder). Ett problem är ju att VDSL bara fungerar på så väldigt korta avstånd. Alla som en gång påbörjat en satsning inom VDSL (inkl. Telia) tycks ha lagt ner dessa projekt. VDSL ställer också en hel del krav på kvaliteten på kopparnätet. Sedan har VDSL fördelar som man tycker borde vägas in (inte minst bakåtkompatibilitet), och för att ansluta telestationer med varandra kanske VDSL är en utmärkt lösning om de rätta förutsättningarna finns.

När det gäller radiolänk så tycks det vara en teknologi där priserna hela tiden går neråt. En kanske förhållandevis billig teknik i dagens läge och en lösning som säkert lämpar sig under vissa omständigheter. Dock inget jag hoppas breder ut sig alltför mycket, bl.a. eftersom det då riskerar att minska möjligheterna för att man satsar på fiber (som naturligtvis är det bästa).

Personligen hoppas jag att Arvikas telestationer som är anslutna via kopparnätet eller via radiolänk byggs ut med fiberanslutningar. En 10 km lång fiberkabel tror jag prismässigt ligger i storleksklassen 750.000 kr (inkl. nedgrävning och allt, men exkl. alla de olika bidrag man kan få för utbyggnaden). En hög initial kostnad men ändå den långsiktigt bästa och billigaste lösningen.

Forum för alla i bostadsrätt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrätter!!!

#3 2005-05-06 11:31:31

toxi
Medlem
Registerad: 2005-05-06

att betrakta när det gäller fiber kontra radio länk är att fibern kan skrivas av på 20-30 år medans radiolänken troligen måste skrivas av på betydligt kortare tidsintervall. Detta eftersom man med fibern med lätthet kan bara byta ändutrustningen och få högre kapacitet, för att nå detta via radio länk måste man byta ändutrustning och radio länk.

Men som sagt om man ser långsiktigt så är det fiber som gäller men jag antar det beror på antalet abonnenter som dessa går till, vid extrem glesbygd kan det bli ett lönsamhets problem givetvis.

#4 2005-08-12 12:14:31

Marcus
Flitig
Registerad: 2005-07-04

Det stora flertalet DSL-kunder märker ingen skillnad på 8Mbit/s och 24Mbit/s.
Du kan nog se 24Mbit/s mest som ett försäljningsargument.

Sidfot

Startsida
© Copyright 2002–2005