Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva mćste du först göra en snabb och enkel registrering.
Du är inte inloggad.
Jag flyttar över nÄgra av inlÀggen (som jag finner intressanta för fler att ta del av) frÄn mitt gamla forum, och nedanstÄende text Àr ett av dessa inlÀgg. //Admin
Funderar pÄ att byta frÄn Telias dyra "bredband" till Universals 8Mbit. PÄ mitt gamla Nokiamodem hittar jag följande siffror: 9C005207304 T66250.01...D LAN:40:43:ca:50:4e WAN:40:43:ca:50:4f PÄ Universals hemsida lÀser jag: modemstandard ADSL ITU G.992.1 - G.dmt. Kommer mitt gamla Nokiamodem att funka med Universals 8Mbit?
Utdrag frÄn mitt svar till Lennart. //Admin
ITU G.992.1 Àr standarden för att kunna köra maximal hastighet med ADSL. För mig Àr de tecken du rÀknar upp rena hebreiskan, men det lÄter som ett Nokia M5122 ADSL-modem som Telia levererat (under Är 2000-2001). Om det Àr ett M5122 modem sÄ ska alla dessa ADSL-modem ha Äterkallats (tror de kunde börja brinna eller nÄgot). ADSL-modemet ska följa G.dmt-standarden (och alltsÄ fungera med Universal och de flesta andra leverantörer), men det kan nog vara smart att byta ut det i samband med att du byter leverantör.
TillÀgg:
Modemen Äterkallades och returnerades efter att de godkÀnts. Minns att det var en del skriverier om att mÄnga inte var glada över att vara utan internet medan man undersökte modemen. En hel del sa att de inte tÀnkte lÀmna in modemen, och sedan avslöjades det aldrig hur mÄnga av de Äterkallade modemen man verkligen fick in. Jag hoppas de mÀrkte upp de testade modemen pÄ nÄgot sÀtt sÄ att man vet vilket som Àr ok, om man skulle köpa ett pÄ begagnatmarknaden (Àven Ericsson at-314 modemen Äterkallades vid nÄgot tillfÀlle).
Det beror ju lite pÄ vilken grossist din SP köper DSL-tjÀnsten frÄn...