Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php on line 50

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php:50) in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/header.php on line 31

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php:50) in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/header.php on line 32

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php:50) in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/header.php on line 33

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php:50) in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/header.php on line 34
Bredbandsforum / Vem finns i telestationen? (inskickat av Hans)

Bredbandsforum

Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva måste du först göra en snabb och enkel registrering.

Du är inte inloggad.

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 360

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 361

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 338

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 338

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 418

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 360

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 361

#1 2005-04-21 02:50:35

Admin
Administrator
Från: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Vem finns i telestationen? (inskickat av Hans)

Jag flyttar över några av de mail jag fått (som jag finner intressanta för fler att ta del av) till detta forum, och nedanstående text är ett av dessa mail //Admin

Tack för en grymt bra sida!
jag har gett mig in i adsl-djungeln för att i huvud taget få internet till
min nya lägenhet mitt i centrala malmö, men alternativen verkar vara få.
har nu kontaktat lite olika vettiga alternativ, såsom adamo, glocalnet, uvtc
mm...  dessa bolag kan jag tyvärr inte vara kund hos pga telestationen som
min telelina är kopplad mot, man kan skicka in en "intesseanmälan" vilket
jag anser vara lönlöst. Har telia monopol på vissa telestationer? eller
kostar det olika för bolagen att få dela på en telestation beroende på
läget? det lät precis så när jag pratade med tjejen hos adamo, de kunde
antagligen inte kopplas in på min telestation eftersom den var så central i
stan. Har du en aning om vem man kan söka för att få reda på vilka bolag
som har belägrat en telestation? antar att inte telia vill bjussa på den
informationen..

mvh
hans

Forum för alla i bostadsrätt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrätter!!!

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 418

#2 2005-04-21 02:55:04

Admin
Administrator
Webbsida

Re: Vem finns i telestationen? (inskickat av Hans)

Utdrag från mitt svar som jag då skickade till Hans  //Admin

Nu slår du huvudet på spiken när det gäller en av de kanske största och viktigaste frågorna.
Telia/Skanova ger inte ut information om vilka operatörer som finns i en viss telestation.
Det finns faktiskt ingenstans du kan söka på en telestation och se vilka operatörer som finns i telestationen eller hur många lediga platser respektive operatör har.
Det är just detta som blivit så otroligt fel. Nu måste i stället varje kund ringa runt till olika bolag (alternativt köra respektive operatörs test på deras webbsajter) för att se om respektive operatör  finns i telestationen, om operatören är planerad att komma dit, och i så fall när.
Idag måste man alltså göra en "bakvänd" sökning, när det varit så mycket lättare för kunderna att söka per telestation i stället för per leverantör.

PTS har alltid fullt upp med att försöka styra Telia/Skanova i rätt riktning, men ännu har PTS inte lyckats underlätta för kunderna så att kunderna kan få information om leverantörer per telestation.
Det är dock fritt för alla att göra en anmälan till PTS om detta. Det kostar inget och är snabbt att göra (se PTS webbsajt). Ju fler som kräver information om leverantörer per telestation desto fortare kommer det att tas fram en lösning för detta.

Som kund vill man veta
- Vilka operatörer finns det i "min" telestation?
- Hur många lediga platser har respektive operatör i "min" telesstation, med vilken typ av xDSL?
- Vilka operatörer planerar att bygga ut i "min" telestation, och i så fall när?
- Hur många har gjort en intresseanmälan till respektive operatör i "min" telestation?
- Är "min" telestation full (dvs ej plats för fler operatörers utrustningar)?
Men inga av dessa frågor kan någon få svar på.

Telia/Skanova har inte på något sätt monopol på någon telestation, men i vissa fall blir det så i praktiken (PTS har fått många anmälningar mot Telia från olika operatörer avseende detta).
Det ska inte kosta olika mycket för en operatör att sätta upp sin DSLAM-utrustning beroende på vilken telestation det är... men med Telia/Skanova vet man aldrig riktigt vad de tar sig till, tyvärr. Så det kanske blir så i alla fall ibland.

Ledsen att jag inte kan ge dig det svar som du behöver här, men det tips jag kan ge är att trots allt göra "intresseanmälningar" hos ett antal olika operatörer. Det kan mycket väl löna sig, och kostar inget extra. Rätt som det är får en operatör in mer utrustning/fler portar, eller så flyttar någon och det blir en plats ledig.
Och släng gärna in ett litet klagomål till PTS om detta också, så kanske det blir rättsida på detta framöver.

Jag bor också i Malmö, dock inte i centrum, och där var det inga som helst problem att få en ADSL-uppkoppling (via Adamo), men saker och ting kan förändras fort. Det är frekventa upp- och nedkopplingar av abonnemang, och en operatörs utrustning kan vara full ena dagen och ha ett antal lediga platser nästa dag.

PS
Som regel går de bästa/billigaste alternativen bort först.

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 343

#3 2005-07-04 22:55:41

Marcus
Flitig
Registerad: 2005-07-04

Admin skrev:

Utdrag från mitt svar som jag då skickade till Hans  //Admin

Nu slår du huvudet på spiken när det gäller en av de kanske största och viktigaste frågorna.
Telia/Skanova ger inte ut information om vilka operatörer som finns i en viss telestation.
Det finns faktiskt ingenstans du kan söka på en telestation och se vilka operatörer som finns i telestationen eller hur många lediga platser respektive operatör har.
Det är just detta som blivit så otroligt fel. Nu måste i stället varje kund ringa runt till olika bolag (alternativt köra respektive operatörs test på deras webbsajter) för att se om respektive operatör  finns i telestationen, om operatörern är planerad att komma dit, och i så fall när.
Idag måste man alltså göra en "bakvänd" sökning, när det varit så mycket lättare för kunderna att söka per telestation i stället för per leverantör.

PTS har alltid fullt upp med att försöka styra Telia/Skanova i rätt riktning, men ännu har PTS inte lyckats underlätta för kunderna så att kunderna kan få information om leverantörer per telestation.
Det är dock fritt för alla att göra en anmälan till PTS om detta. Det kostar inget och är snabbt att göra (se PTS webbsajt). Ju fler som kräver information om leverantörer per telestation desto fortare kommer det att tas fram en lösning för detta.

Som kund vill man veta
- Vilka operatörer finns det i "min" telestation?
- Hur många lediga platser har respektive operatör i "min" telesstation, med vilken typ av xDSL?
- Vilka operatörer planerar att bygga ut i "min" telestation, och i så fall när?
- Hur många har gjort en intresseanmälan till respektive operatör i "min" telestation?
- Är "min" telestation full (dvs ej plats för fler operatörers utrustningar)?
Men inga av dessa frågor kan någon få svar på.

Telia/Skanova har inte på något sätt monopol på någon telestation, men i vissa fall blir det så i praktiken (PTS har fått många anmälningar mot Telia från olika operatörer avseende detta).
Det ska inte kosta olika mycket för en operatör att sätta upp sin DSLAM-utrustning beroende på vilken telestation det är... men med Telia/Skanova vet man aldrig riktigt vad de tar sig till, tyvärr. Så det kanske blir så i alla fall ibland.

Ledsen att jag inte kan ge dig det svar som du behöver här, men det tips jag kan ge är att trots allt göra "intresseanmälningar" hos ett antal olika operatörer. Det kan mycket väl löna sig, och kostar inget extra. Rätt som det är får en operatör in mer utrustning/fler portar, eller så flyttar någon och det blir en plats ledig.
Och släng gärna in ett litet klagomål till PTS om detta också, så kanske det blir rättsida på detta framöver.

Jag bor också i Malmö, dock inte i centrum, och där var det inga som helst problem att få en ADSL-uppkoppling (via Adamo), men saker och ting kan förändras fort. Det är frekventa upp- och nedkopplingar av abonnemang, och en operatörs utrustning kan vara full ena dagen och ha ett antal lediga platser nästa dag.

PS
Som regel går de bästa/billigaste alternativen bort först.

Du svamlar i nattmössan. Kom med konkreta fakta innan du kastar skit på ett företag som tillhandahåller DSL till ett pris och en kvalitet som få andra länder har tillgång till. Kom gärna med fakta.

Skanova har ingen slutkundskontakt, den är en grossist. Skanova har ingen skyldighet att upplysa dig om vilka SP man har tecknat avtal med på en viss telestation, det är givetvis affärshemligheter. Precis som du inte har någon skyldighet att öppet redovisa vad du har för prylar i din garderob, har Skanova inte heller någon skyldighet att redovisa vad man tecknar för avtal eller har för utrustning i sina lokaler.

#4 2005-07-09 10:04:05

arvidb
Medlem
Registerad: 2005-06-20

Marcus skrev: "/.../ Skanova har ingen skyldighet att upplysa dig om vilka SP man har tecknat avtal med på en viss telestation /.../".

Nej, det är ju precis det som är problemet.

P.S. Var vänlig citera inte hela föregående inlägg sådär.

Arvid

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 343

#5 2005-07-19 18:53:12

Marcus
Flitig

arvidb skrev:

Marcus skrev: "/.../ Skanova har ingen skyldighet att upplysa dig om vilka SP man har tecknat avtal med på en viss telestation /.../".

Nej, det är ju precis det som är problemet.

P.S. Var vänlig citera inte hela föregående inlägg sådär.

Arvid

Förstår inte problemet, så fungerar det ju i affärsvärlden. Affärer är hemligheter.
Men jag antar att du ställer samma krav på övriga ADSL-grossister då, så som Telenor, TDC Song t ex ?

#6 2005-07-19 22:56:03

Admin
Administrator
Webbsida

Jo, men vi pratar väl här inte riktigt om affärsvärlden.
Vi pratar om en monopoliserad verksamhet från Telia/Skanova.

Sedan kan man fråga sig vilken affärshemlighet det är att veta avståndet till telestationen?
Är inte detta ett utsökt exempel på en rättighet för samtliga bredbandsanvändare att känna till?

Utan denna konsumenträttighet kan leverantören lätt säga till alla bredbandsanvändare när de klagar på hastigheten att de har 2 mil eller så till telestationen, så det är inget man kan göra åt de upplevda hastighetsproblemen.

#7 2005-07-20 13:24:09

Marcus
Flitig

Jaså, handlar det inte om affärer, vad handlar det om i så fall? TeliaSonera är ingen förening.
Du pratar i nattmössan. TeliaSonera har inget monopol. Det ÄR, och HAR varit fritt fram att bygga egna telestationer, eget accessnät för andra operatörer i många år nu. Tele2 har bland annat gjort det på några ställen i Stockholm.

Ett seriöst företag lurar inte kunden på vilket avstånd den har till telestationen, däremot är det en uppgift som TeliaSonera inte är skyldig att lämna ut. Om en kund upplever låg hastighet så mäter man upp det på olika sätt och kommer på sätt fram till vad det beror på.

#8 2005-07-20 15:40:50

Admin
Administrator
Webbsida

Jag är inte riktigt lika säker som du, Marcus, på att jag pratar i nattmössan.

Jag vet inte om du känner till detta, men det är jag och andra medborgare som har betalat för Telias uppbyggnad och det telenät som finns i Sverige. Skulle jag då inte ha rätt att få information om min telelina?

Att säga att det inte finns ett monopol bara för att det idag är tillåtet för andra företag att bygga egna telestationer och eget accessnät vid sidan om det telenät som jag och andra medborgare i Sverige bekostat är väl kanske att sträcka definitionerna lite väl långt.

Du får gärna anse att Telia inte har ett monopol om du vill, men hur tolkar du t.ex. alla anmälningar från PTS och andra bredbands- och telefonileverantörer mot Telias/Skanovas monopolverksamhet?
PTS och andra bredbands-/teleleverantörer har alltid fel, eller?

- Nu senast tvingar PTS Telia att slopa kravet på att man måste ha ett teleabonnemang för att få ADSL.
- Innan dess sa PTS ifrån på skarpen om att Telia inte får reservera utrymme i telestationerna för sina egna kunder, medan andra leverantörer nekas tillträde.
- PTS har hotat Telia med vite på 10 mkr för att Telia fördröjer inkoppling av andra leverantörers kunder, medan Telias egna kunder blir inkopplade direkt. Telia har med olika metoder försvårat byte av leverantör från Telia till andra. Kunder har ibl. fått vänta upp till ett år innan Telia accepterat att kunden går till en annan leverantör (obs, ej relaterat till bindningstiden). Detta har de lyckats med genom att det bara är TeliaSonera/Skanova eller dess underleverantörer som fått tillgång till stationerna.
- Etc., etc, i all oändlighet.

Jo, du har rätt i att ett seriöst företag inte lurar kunden på vilket avståndet är till telestationen.
Det är väl tur då att alla medborgare vet precis vem som är seriös och vem som inte är seriös, dvs kunden behöver naturligtvis inga uppgifter eftersom alla företag är så seriösa och ärliga alltid.

Vidare, vad tror du är supportavdelningarnas vanligaste svar vid felanmälningar när DSL-uppkopplingen helt eller delvis inte fungerar? Jo, att felet antingen ligger hos användaren eller hos någon annan part (som regel Telia... om det är en annan DSL-leverantör än Telia man kontaktar).
Det är med andra ord väldigt lätt för en supportavdelning (inte lika lätt för chefer) att skylla ifrån sig på någon annan. Lättare än att reda ut problemen. Om man känner till lite om detta (som jag gör) så vet man att supportavdelningar inte särskilt sällan skyller på annat än det egentliga problemet (av olika anledningar).

Du säger att Telia inte är skyldig att lämna ut denna uppgift. Jag vet inte om det är så, men då är det tur att det finns andra ("seriösa") företag som inte är ovilliga att lämna ut information (idag kan man t.o.m. få information om vilka operatörer som man kan välja mellan i sin telestation... dock inte från Telia).

Du svarade inte på min fråga vad det skulle vara för affärshemlighet med att lämna ut information om t.ex. vilka operatörer som finns i telestationen eller avståndet på telelinan? "Alla" leverantörer får (eller ska få... det har ju förekommit upprörda uttalanden från leverantörer om att Telia ibland begränsar denna information till externa parter) uppgift från Telia om linans längd. Frågan är bara hur denna information sedan vidarebefordras till kunden, och av vem.

Men om Telia inte vill lämna ut informationen om t.ex. telelinans längd så behöver man ju inte heller välja Telia som leverantör. Då finns det gott om andra leverantörer som inte ser detta som något problem, och då väljer man i stället denna leverantör. På detta sätt och i detta specifika fall kan man komma runt monopolsituationen, och det är väl bra?

PS.
Under tiden som jag skrev detta inlägg ringde Bredbandsbolaget till mig och berättade (utan att jag frågade) att jag hade 1.480 meter till telestationen. wink

#9 2005-07-20 17:58:40

Marcus
Flitig

Svenska medborgare har inte betalat uppbyggnaden av det svenska telenätet på så sätt som du vill framställa det.
Nätets uppbyggnad har bekostats med avgifter för teleabonnemang och trafik. Det dåvarande Televerket har aldrig kostat svenska skattebetalare en krona. Tvärtom. Och att skaffa telefonabonnemang har alltid varit frivilligt.

Det svenska telenätet såldes för några år sedan till den svenska-finska telekomkoncernen TeliaSonera, ett börsnoterat aktiebolag. Att du som svensk medborgare skulle ha någon slags rättighet till TeliaSoneras accessnät, telestationer etc. är alltså lite absurbt. Anser du dig på samma sätt ha tillgång till Vattenfalls byggnader, installationer etc. ?

Anmälningarna till PTS kommer ju inte från PTS, utan från TeliaSoneras konkurenter som givetvis har pengar att vinna på att "fälla TeliaSonera". PTS och andra sidan är myndighet som jobbar mycket märkligt. Myndigheten jobbar i princip uteslutande (till 99%) med att sätta käppar i hjulen för TeliaSonera. Ganska unikt att en statlig myndighet så gravt motarbetar ett börsnoterat aktiebolag så. Sverige är märkligt.

Och andra sidan betyder inte anmälningarna att TeliaSonera har monopol, för det har inte TeliaSonera enligt lagen.
Däremot är TeliaSonera en dominerande aktör på marknaden, och såna tycker inte PTS om (även fast Tele2 är mycket stora också på t ex fast trafik så bryr sig inte PTS om det). I och med att TeliaSonera äger sitt eget accessnät, sina egna telestationer, säljer en oreglerad grossistprodukt som ADSL är det märkligt att PTS lägger sig i, men dom gör det. Jag tycker däremot att ett företag som äger sin egen egendom borde få bestämma självt hur man vill göra med saker och ting.

"- Innan dess sa PTS ifrån på skarpen om att Telia inte får reservera utrymme i telestationerna för sina egna kunder, medan andra leverantörer nekas tillträde."

Har aldrig sett några konkreta bevis på att så har skett, men om man nu skulle göra så, varför inte? Har inte ICA-handlaren rätt att göra som han vill med sin lokal?

"PTS har hotat Telia med vite på 10 mkr för att Telia fördröjer inkoppling av andra leverantörers kunder, medan Telias egna kunder blir inkopplade direkt. Telia har med olika metoder försvårat byte av leverantör från Telia till andra. Kunder har ibl. fått vänta upp till ett år innan Telia accepterat att kunden går till en annan leverantör (obs, ej relaterat till bindningstiden). Detta har de lyckats med genom att det bara är TeliaSonera/Skanova eller dess underleverantörer som fått tillgång till stationerna."

Samma här, konkreta bevis är det synnerligen ont om. Men konkurrenterna tycker om att skrika. Dom har ju pengar att vinna på att PTS går hårt åt TeliaSonera.

"Det är väl tur då att alla medborgare vet precis vem som är seriös och vem som inte är seriös, dvs kunden behöver naturligtvis inga uppgifter eftersom alla företag är så seriösa och ärliga alltid."

Det gäller att anlita seriösa företag, TeliaSonera är ett sådant. Tele2, Bredbandsbolaget borde också vara det rimligtvis eftersom dom är stora aktörer som överlevt på marknaden. Som med allt annat, sunt förnuft, lite självbevarelsedrift, det måste man ha. Eller hur gör du när du ska köpa en bil? Vem vänder du dig då till för att kolla om säljaren är seriös?

"Du säger att Telia inte är skyldig att lämna ut denna uppgift. Jag vet inte om det är så,"

Jovisst är det så. TeliaSonera är ingen myndighet. TeliaSonera är ett börsnoterat aktiebolag och har inga skyldigheter att lämna ut denna typen av uppgifter om sin utrustning. TeliaSonera lyder inte under offentlighetsprincipen.

"Du svarade inte på min fråga vad det skulle vara för affärshemlighet med att lämna ut information om t.ex. vilka operatörer som finns i telestationen eller avståndet på telelinan?"

TeliaSonera Network Sales AB / Skanova har konkurrenter på grossist-marknaden. Därför finns det ingen anledning att offentligt gå ut med vilka man tecknat avtal med på en viss station. Konkurrenter kan dessutom bygga egna telestationer. Då är denna information intressant för dem. För det tredje så är Skanova en grossist, och har ingen slutkundskontakt, det är inte Skanovas uppgift. Det är upp till varje enskild Service Provider (SP) att marknadsföra sina tjänster.

"detta sätt och i detta specifika fall kan man komma runt monopolsituationen, och det är väl bra?"

Vilken monopol situation?
Varumärket Telia är i själva verket bara en SP som köper DSL-tjänster av TeliaSonera Network Sales AB genom TeliaSonera Sverige AB. Marknadsbolaget TeliaSonera Sverige AB har alltså inga fördelar jämfört med sina konkurrenter baserat på att man ingår i samma koncern som TeliaSonera Network Sales AB. Detta är reglerat. Om du visste hur det fungerade internt (inom TS) så skulle det nog gå upp ett ljus.

Sidfot

Startsida
© Copyright 2002–2005