Bredbandsforum

Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva måste du först göra en snabb och enkel registrering.

Du är inte inloggad.

#1 2005-04-21 03:08:52

Admin
Administrator
Från: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Har Telia monopol på växlar? (inskickat av Jörgen)

Jag flyttar över några av de mail jag fått (som jag finner intressanta för fler att ta del av) till detta forum, och nedanstående text är ett av dessa mail //Admin

I slutet av December utrustade Telia sin växel i mitt område så att vi fick
tillgång till adsl. Jag har nu varit i kontakt med div bolag om bredband
men alla säger att det inte går. FRÅGA: Har Telia monopol på sina växlar?
Eller tjuv håller dom inne info för andra bolag så att så många som möjligt
ska ta Telia? Jag menar redan har flera grannar kapitulerat för Telia och
deras 18 mån bindningstid och signat sej.
Ja jag vet ej,

MVH
Jörgen i Umeå

Forum för alla i bostadsrätt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrätter!!!

#2 2005-04-21 03:12:57

Admin
Administrator
Från: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Re: Har Telia monopol på växlar? (inskickat av Jörgen)

Utdrag från mitt svar till Jörgen  //Admin

Telia/Skanova har ett inofficiellt monopol, i olika avseenden. Dock när det gäller växlarna så tror jag att de fått så mycket press på sig att de är lite försiktigare idag med att stänga ute andra leverantörer från växlarna.

Om andra bredbandsföretag säger att det inte går så måste du fråga varför.
Det kan vara fullt i telestationen, men då är frågan vilka bredbandsbolag som fyllt den.
Telia/skanova  får i alla fall inte själv utnyttja hela stationen.

Är det fullt så kan det oxo bli ledigt eftersom det ju ibland händer att någon säger upp sitt abonnemang.
Har leverantören kölista?

Det kan också vara så att du inte kan koppla upp dig med någon annan än Telia för att de andra bolagen inte noterat att det verkar vara tillräckligt stor kundpark för att ställa in en DSLAM i stationen.
Om det är så kan man försöka slå ihop sig med andra och skicka in en intresseanmälan till några andra leverantörer. Får man ihop ett antal namn så kan det vara nog för att väcka intresse hos någon leverantör att ställa in sin utrustning.

Det kan också vara så att andra leverantörer är på väg in. Det händer nog väldigt ofta att man binder upp sig med en leverantör som man egentligen inte vill anlita, och nästa dag så är det två nya bra leverantörer som erbjuder sina tjänster i växeln. Det händer saker fort.
Därför måste du oxo pressa leverantörerna (om det inte är fullt i stationen) på info om de är på gång att sätta in utrustning och i så fall när.

Forum för alla i bostadsrätt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrätter!!!

#3 2005-07-04 23:22:17

Marcus
Flitig
Registerad: 2005-07-04

Re: Har Telia monopol på växlar? (inskickat av Jörgen)

Admin skrev:

Jag flyttar över några av de mail jag fått (som jag finner intressanta för fler att ta del av) till detta forum, och nedanstående text är ett av dessa mail //Admin

I slutet av December utrustade Telia sin växel i mitt område så att vi fick
tillgång till adsl. Jag har nu varit i kontakt med div bolag om bredband
men alla säger att det inte går. FRÅGA: Har Telia monopol på sina växlar?
Eller tjuv håller dom inne info för andra bolag så att så många som möjligt
ska ta Telia? Jag menar redan har flera grannar kapitulerat för Telia och
deras 18 mån bindningstid och signat sej.
Ja jag vet ej,

MVH
Jörgen i Umeå

Telia utrustar inga telestationer med utrustning. Telia är ett varumärke från TeliaSonera Sverige AB för privat och företagskunder (slutkund) på den svenska och danska marknaden.

Om andra SP än Telia kan leverera bredband på en viss station beror på om du installerat utrustning för bredband på din station eller om de köpt produkten Skanova Bredband ADSL och sen säljer till slutkund. De kan naturligtvis köpa ADSL även av andra ISP, som TDC Song, Telenor (Glocalnet köper mycket DSL av Telenor då Glocalnet ägs av Telenor precis som Bredbandsbolaget).

Telia erbjuder i dagsläget bindningstider på 1 mån, 12 mån, 18 mån.

Sidfot

Startsida
© Copyright 2002–2005