Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php on line 50

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php:50) in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/header.php on line 31
Bredbandsforum / 24 Mbit, bluff? (inskickat av ZoltĂĄn)

Bredbandsforum

Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva mćste du först göra en snabb och enkel registrering.

Du är inte inloggad.

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 360

#1 2005-04-21 14:56:08

Admin
Administrator
Frćn: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

24 Mbit, bluff? (inskickat av ZoltĂĄn)

Jag flyttar över nÄgra av de mail jag fÄtt (som jag finner intressanta för fler att ta del av) till detta forum, och nedanstÄende text Àr ett av dessa mail //Admin

Vilken förbannad bluff med 24 Mbit. Ingen kan leverera det!
Vi bor c:a 200 m frÄn Ideon och Ericsson utvecklings avd i Lund !!
Och  man kan inte leverera 24 Mbit! Varken Telia eller nĂ„gon av
de andra, som gÄr ut med stora annonser !
Nu tvingas jag vÀlja Telia för ingen annan kan leverera 8 MBit till mig !
Hur i helskotta kan det vara att Telia sÀger sig ( ???!!) kunna leverera
8 Mbit medan de andra inte kan , det Àr ju samma hÄrdvara de
anvÀnder för att göra det - antar jag.

Forum för alla i bostadsrĂ€tt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrÀtter!!!

#2 2005-04-21 15:00:32

Admin
Administrator
Frćn: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Re: 24 Mbit, bluff? (inskickat av ZoltĂĄn)

Utdrag frÄn mitt svar som jag dÄ gav till Zoltån //Admin

Vem som kan leverera vad - och var - Àr en komplicerad historia.

I grunden baseras det pÄ vem som har sin bredbandsutrustning i telestationen.
Du bor ju onekligen pÄ en strategiskt bra plats, men det enda skÀlet till att du inte kan vÀlja nÄgon annan leverantör Àn Telia Àr förmodligen antingen att Telia/Skanova inte slÀpper in fler (PTS har sagt till pÄ skarpen om Telias monopolitiska hantering hÀr, men jag tror inte Telia/Skanova bryr sig sÄ mycket om detta, eftersom Telia vet att det inte finns nÄgon kontroll), eller att de leverantörer som levererar xDSL dÀr du bor har fullt i sina s.k. DSLAM:er (= utrustningen i telestationerna för xDSL).

MÄnga leverantörer (Spray, Telia, Bredbandsbolaget, Glocalnet, Tele2) har sedan sommaren 2004 annonserat flitigt med att de levererar bredband i mer eller mindre hela Sverige. Men det Àr precis som du sÀger mer eller mindre en bluff. Vissa (t.ex. Spray) bluffar mer Àn andra, men en förutsÀttning för att en leverantör ska kunna leverera en xDSL-förbindelse Àr att de har utrustning i telestationen. Varje leverantör stoppar in sin egen s.k. DSLAM, och i telestationerna ryms det rent fysiskt inte sÄ mÄnga DSLAM:er.

Hur mÄnga (och vilka) telestationer leverantören har utrustning i vill ingen leverantör riktigt sÀga (med nÄgra fÄ undantag). Man fÄr köra den för alla leverantörer samma telefonnummerkontrollen som finns pÄ deras webbsidor (som bara talar om aktuell status, inte vad som Àr planerat).

Nu vet jag inte hur du bor, men om det finns plats i din telestation (ring gÀrna nÄgon leverantör, t.ex. Adamo eller Tele2, och frÄga om detta), sÄ kan man alltid gÄ samman med grannar och sedan kontakta en leverantör och sÀga att man Àr t.ex. 10 stycken som skulle vilja ha bredband via dem. DÄ kan det mycket vÀl vara sÄ att de ilar ut och trycker in en DSLAM i din telestation.

För 24 Mbps eller 28 Mbps fungerar inte de Ă€ldre DSLAM:erna, och det finns nog inte sĂ„ mĂ„nga DSLAM:er ute i Sverige som klarar dessa hastigheter. Jag tror mĂ„nga leverantörer mest Ă€r ute efter att kolla marknaden. NĂ€r tillrĂ€ckligt mĂ„nga hört av sig sĂ„ - FÖRST DÅ - sĂ€tter man in en ny DSLAM i telestationen. Dvs utrustningen finns inte dĂ€r (vilket de inte informerar om) förrĂ€n de fĂ„tt in tillrĂ€ckligt mĂ„nga bestĂ€llningar. Att vissa fĂ„r vĂ€nta vĂ€ldigt, vĂ€ldigt lĂ„ng tid pĂ„ sin uppkoppling tyder pĂ„ att det kan vara sĂ„ ibland.

Om du mÄste vÀlja Telia sÄ Àr det lite synd, speciellt eftersom Telia har 18 mÄnaders bindningstid, sÄ det kommer att dröja innan du kan byta leverantör. Men du kan ju alltid redan nu ringa runt till de olika leverantörerna och frÄga om de har för avsikt att sÀtta in nÄgon bredbandsutrustning i din telestation. Har du tur kanske det kommer nÄgon annan leverantör den nÀrmaste tiden (om plats finnes, alltsÄ), vilket kan göra det vÀrt att avvakta lite med bredbandsanslutningen.

Forum för alla i bostadsrĂ€tt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrÀtter!!!

#3 2005-07-04 22:52:16

Marcus
Flitig
Registerad: 2005-07-04

Re: 24 Mbit, bluff? (inskickat av ZoltĂĄn)

Admin skrev:

Utdrag frÄn mitt svar som jag dÄ gav till Zoltån //Admin

Vem som kan leverera vad - och var - Àr en komplicerad historia.

I grunden baseras det pÄ vem som har sin bredbandsutrustning i telestationen.
Du bor ju onekligen pÄ en strategiskt bra plats, men det enda skÀlet till att du inte kan vÀlja nÄgon annan leverantör Àn Telia Àr förmodligen antingen att Telia/Skanova inte slÀpper in fler (PTS har sagt till pÄ skarpen om Telias monopolitiska hantering hÀr, men jag tror inte Telia/Skanova bryr sig sÄ mycket om detta, eftersom Telia vet att det inte finns nÄgon kontroll), eller att de leverantörer som levererar xDSL dÀr du bor har fullt i sina s.k. DSLAM:er (= utrustningen i telestationerna för xDSL).

MÄnga leverantörer (Spray, Telia, Bredbandsbolaget, Glocalnet, Tele2) har sedan sommaren 2004 annonserat flitigt med att de levererar bredband i mer eller mindre hela Sverige. Men det Àr precis som du sÀger mer eller mindre en bluff. Vissa (t.ex. Spray) bluffar mer Àn andra, men en förutsÀttning för att en leverantör ska kunna leverera en xDSL-förbindelse Àr att de har utrustning i telestationen. Varje leverantör stoppar in sin egen s.k. DSLAM, och i telestationerna ryms det rent fysiskt inte sÄ mÄnga DSLAM:er.

Hur mÄnga (och vilka) telestationer leverantören har utrustning i vill ingen leverantör riktigt sÀga (med nÄgra fÄ undantag). Man fÄr köra den för alla leverantörer samma telefonnummerkontrollen som finns pÄ deras webbsidor (som bara talar om aktuell status, inte vad som Àr planerat).

Nu vet jag inte hur du bor, men om det finns plats i din telestation (ring gÀrna nÄgon leverantör, t.ex. Adamo eller Tele2, och frÄga om detta), sÄ kan man alltid gÄ samman med grannar och sedan kontakta en leverantör och sÀga att man Àr t.ex. 10 stycken som skulle vilja ha bredband via dem. DÄ kan det mycket vÀl vara sÄ att de ilar ut och trycker in en DSLAM i din telestation.

För 24 Mbps eller 28 Mbps fungerar inte de Ă€ldre DSLAM:erna, och det finns nog inte sĂ„ mĂ„nga DSLAM:er ute i Sverige som klarar dessa hastigheter. Jag tror mĂ„nga leverantörer mest Ă€r ute efter att kolla marknaden. NĂ€r tillrĂ€ckligt mĂ„nga hört av sig sĂ„ - FÖRST DÅ - sĂ€tter man in en ny DSLAM i telestationen. Dvs utrustningen finns inte dĂ€r (vilket de inte informerar om) förrĂ€n de fĂ„tt in tillrĂ€ckligt mĂ„nga bestĂ€llningar. Att vissa fĂ„r vĂ€nta vĂ€ldigt, vĂ€ldigt lĂ„ng tid pĂ„ sin uppkoppling tyder pĂ„ att det kan vara sĂ„ ibland.

Om du mÄste vÀlja Telia sÄ Àr det lite synd, speciellt eftersom Telia har 18 mÄnaders bindningstid, sÄ det kommer att dröja innan du kan byta leverantör. Men du kan ju alltid redan nu ringa runt till de olika leverantörerna och frÄga om de har för avsikt att sÀtta in nÄgon bredbandsutrustning i din telestation. Har du tur kanske det kommer nÄgon annan leverantör den nÀrmaste tiden (om plats finnes, alltsÄ), vilket kan göra det vÀrt att avvakta lite med bredbandsanslutningen.

TrÄkigt att du fortsÀtter att spy galla över TeliaSonera.
Om en leverantör kan erbjuda 24Mbit beror pÄ flera faktorer. DSL Àr ingen reglerad produkt.
Antingen investerar en ISP sjÀlv i egen DSLAM utrustning eller sÄ kan en SP köpa en DSL produkt av ex Skanova. PÄ de stÀllen dÀr Skanova investerat i DSLAM som klarar 24Mbit kan en SP genom att teckna avtal med Skanova köpa Àven den tjÀnsten.

Om man kan fÄ 24Mbit eller ej beror inte pÄ om man bor nÀra Ideon eller ej, för vilken koppling har det med en publik telestation? LedningsvÀgen kan vara annorlunda Àn vad du tror, kopparledningens kvalitet etc.

Sidfot

Startsida
© Copyright 2002–2005