Bredbandsforum

Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva måste du först göra en snabb och enkel registrering.

Du är inte inloggad.

• Index
  •  » xDSL
  •  » Vill ha bredband+telefoni via ADSL (inskickat av Carina)

#1 2005-05-12 15:07:39

Admin
Administrator
Från: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Vill ha bredband+telefoni via ADSL (inskickat av Carina)

Jag flyttar över några av de mail jag fått (som jag finner intressanta för fler att ta del av) till detta forum, och nedanstående text är ett av dessa mail //Admin

Har hittat till din sida och får en massa bra information men samtidigt blir jag ”roddigare” i huvudet.

Jag har idag Bredbandsbolaget som leverantör för både telefoni och bredband. Flyttar dock den 1/7 till hus i Sollentuna som inte har bredband. Utan förmodligen då ADSL. Jag har företaget hemma så jag arbetar mycket hemifrån. Har webhotell med e-post och hemsida som jag nyttjar. Samtidigt har jag ungdomar som har egna datorer som används praktiskt taget dygnet runt…

Jag skulle alltså behöva ett abonnemang med telefoni och bredband som fler kan använda i hemmet samtidigt.

Har du några förslag eller synpunkter på vilken leverantör jag ska välja?

Forum för alla i bostadsrätt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrätter!!!

#2 2005-05-12 15:21:34

Admin
Administrator
Från: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Re: Vill ha bredband+telefoni via ADSL (inskickat av Carina)

Det finns många alternativ, men då jag personligen (av olika anledningar) saknar intresse i
dagsläget att kombinera leverantör av bredband med leverantör av telefoni så kanske det är
bättre om någon annan svarar på denna fråga.

Om det bara varit att du och dina barn ska dela på en Internetuppkoppling via ADSL så är
lösningen kort och gott en router (bredbandsdelare) så är allt klappat och klart.
Jag vet inte hur många barn du har, men med en router med t.ex. 4 portar (+ 1 uplink) så
kan alltså 4 datorer dela på samma bredbandsuppkoppling (men man kan välja alternativ för
i princip hur många datorer som helst).
Men jag gissar att du redan har detta idag, och detta inte ingick i din fråga.

Sedan är det upp till dig och beroende på din bostads utformning om du ska välja trådlöst eller
inte.  Där finns det många parametrar att ta hänsyn till (där jag personligen, i min egen
situation, inte ser någon som helst vinst med trådlöst för mina datorer, men för någon annan
kan situationen vara annorlunda).

Att sedan säga vilken leverantör du ska välja (och om det ska vara ADSL, ADSL2+ eller VDSL)
för din Internetuppkoppling via telelina är, som jag sagt så många gånger förr, omöjligt att
svara på. Det är ett beslut som endast du kan ta baserat på;
- vilka alternativ du har att välja mellan (dvs vilka kan leverera vad i din telestation) samt
- dina behov (och det är där jag hoppas min webbsajt om bredband kan göra valet lite lättare).
- den kostnadsnivå du vill ligga på

Om din fråga bara gällt bredbandsuppkoppling så är det alltså ganska lätt att svara på detta
(även om det sedan inte är lika lätt att hitta rätt).

När det gäller IP-telefoni så är det enligt min åsikt som regel på tok för höga priser här.
Jag har en kompis som varit i Australien några månader och när han ringer mig från sin nalle
kostar det totalt 10 öre i minuten. Jag väntar på att telepriserna ska börja närma sig denna
nivå i Sverige.

Om du är intresserad av IP-telefoni så hoppas jag att vad jag skrivit på webbsidan
http://hotpot.se/IP-telefoni.htm kan vara ett litet stöd i ditt val.
Med en gateway för IP-telefoni kan flera olika analoga telefoner kopplas in.

Det finns flera bredbandsleverantörer som erbjuder IP-telefoni, t.ex. Bredbandsbolaget
(som du har redan idag) och Tele2. Men den största vinsten här är om man har äkta bredband
(dvs LAN). Med en DSL-lösning är det i de flesta fall inte riktigt lika förmånligt att köra med IP-
telefoni.

Avslutningsvis, det finns inget kort och enkelt svar på din fråga. Det finns ingen i hela världen
som kan ge dig detta. I alla fall inte utan att först göra en utredning om dina behov och allt
annat. Men kanske någon här har lite fler små tips att komma med.

Tänk på att ju bättre du preciserar dina behov och önskemål, desto bättre svar kan du få.

http://hotpot.se/php/forum/img/smiley1.gif

Forum för alla i bostadsrätt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrätter!!!

• Index
  •  » xDSL
  •  » Vill ha bredband+telefoni via ADSL (inskickat av Carina)

Sidfot

Startsida
© Copyright 2002–2005