Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva mćste du först göra en snabb och enkel registrering.
Du är inte inloggad.
Jag flyttar över nÄgra av de mail jag fÄtt (som jag finner intressanta för fler att ta del av) till detta forum, och nedanstÄende text Àr ett av dessa mail //Admin
Har hittat till din sida och fĂ„r en massa bra information men samtidigt blir jag âroddigareâ i huvudet.
Jag har idag Bredbandsbolaget som leverantör för bĂ„de telefoni och bredband. Flyttar dock den 1/7 till hus i Sollentuna som inte har bredband. Utan förmodligen dĂ„ ADSL. Jag har företaget hemma sĂ„ jag arbetar mycket hemifrĂ„n. Har webhotell med e-post och hemsida som jag nyttjar. Samtidigt har jag ungdomar som har egna datorer som anvĂ€nds praktiskt taget dygnet runtâŠ
Jag skulle alltsÄ behöva ett abonnemang med telefoni och bredband som fler kan anvÀnda i hemmet samtidigt.
Har du nÄgra förslag eller synpunkter pÄ vilken leverantör jag ska vÀlja?
Det finns mÄnga alternativ, men dÄ jag personligen (av olika anledningar) saknar intresse i
dagslÀget att kombinera leverantör av bredband med leverantör av telefoni sÄ kanske det Àr
bÀttre om nÄgon annan svarar pÄ denna frÄga.
Om det bara varit att du och dina barn ska dela pÄ en Internetuppkoppling via ADSL sÄ Àr
lösningen kort och gott en router (bredbandsdelare) sÄ Àr allt klappat och klart.
Jag vet inte hur mÄnga barn du har, men med en router med t.ex. 4 portar (+ 1 uplink) sÄ
kan alltsÄ 4 datorer dela pÄ samma bredbandsuppkoppling (men man kan vÀlja alternativ för
i princip hur mÄnga datorer som helst).
Men jag gissar att du redan har detta idag, och detta inte ingick i din frÄga.
Sedan Àr det upp till dig och beroende pÄ din bostads utformning om du ska vÀlja trÄdlöst eller
inte. DÀr finns det mÄnga parametrar att ta hÀnsyn till (dÀr jag personligen, i min egen
situation, inte ser nÄgon som helst vinst med trÄdlöst för mina datorer, men för nÄgon annan
kan situationen vara annorlunda).
Att sedan sÀga vilken leverantör du ska vÀlja (och om det ska vara ADSL, ADSL2+ eller VDSL)
för din Internetuppkoppling via telelina Àr, som jag sagt sÄ mÄnga gÄnger förr, omöjligt att
svara pÄ. Det Àr ett beslut som endast du kan ta baserat pÄ;
- vilka alternativ du har att vÀlja mellan (dvs vilka kan leverera vad i din telestation) samt
- dina behov (och det Àr dÀr jag hoppas min webbsajt om bredband kan göra valet lite lÀttare).
- den kostnadsnivÄ du vill ligga pÄ
Om din frÄga bara gÀllt bredbandsuppkoppling sÄ Àr det alltsÄ ganska lÀtt att svara pÄ detta
(Àven om det sedan inte Àr lika lÀtt att hitta rÀtt).
NÀr det gÀller IP-telefoni sÄ Àr det enligt min Äsikt som regel pÄ tok för höga priser hÀr.
Jag har en kompis som varit i Australien nÄgra mÄnader och nÀr han ringer mig frÄn sin nalle
kostar det totalt 10 öre i minuten. Jag vÀntar pÄ att telepriserna ska börja nÀrma sig denna
nivÄ i Sverige.
Om du Àr intresserad av IP-telefoni sÄ hoppas jag att vad jag skrivit pÄ webbsidan
http://hotpot.se/IP-telefoni.htm kan vara ett litet stöd i ditt val.
Med en gateway för IP-telefoni kan flera olika analoga telefoner kopplas in.
Det finns flera bredbandsleverantörer som erbjuder IP-telefoni, t.ex. Bredbandsbolaget
(som du har redan idag) och Tele2. Men den största vinsten hÀr Àr om man har Àkta bredband
(dvs LAN). Med en DSL-lösning Àr det i de flesta fall inte riktigt lika förmÄnligt att köra med IP-
telefoni.
Avslutningsvis, det finns inget kort och enkelt svar pÄ din frÄga. Det finns ingen i hela vÀrlden
som kan ge dig detta. I alla fall inte utan att först göra en utredning om dina behov och allt
annat. Men kanske nÄgon hÀr har lite fler smÄ tips att komma med.
TÀnk pÄ att ju bÀttre du preciserar dina behov och önskemÄl, desto bÀttre svar kan du fÄ.