Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php on line 50

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php:50) in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/header.php on line 31
Bredbandsforum / Varför ej kombinerad router/modem? (av Magnus)

Bredbandsforum

Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva mćste du först göra en snabb och enkel registrering.

Du är inte inloggad.

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 360

#1 2005-04-23 07:38:43

Admin
Administrator
Frćn: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Varför ej kombinerad router/modem? (av Magnus)

Jag flyttar över nĂ„gra av inlĂ€ggen (som jag finner intressanta för fler att ta del av) frĂ„n mitt gamla forum, och nedanstĂ„ende text Ă€r ett av dessa inlĂ€gg.  //Admin

Jag undrar om nÄgon kan förklara varför Bosse (kanske Bosse sjÀlv) rekommenderar att man köper router utan inbyggt adsl-modem. Jag stÄr i begrepp att köpa bÄda dessa saker, dvs adsl-modem och trÄdlös router. T.ex. Netgear verkar sÀlja "paketlösningar". Tacksam för svar

Forum för alla i bostadsrĂ€tt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrÀtter!!!

#2 2005-04-23 07:40:22

Admin
Administrator
Frćn: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Re: Varför ej kombinerad router/modem? (av Magnus)

Utdrag frĂ„n mitt svar till Magnus.  //Admin

Bl.a. följande skÀl finns för att ej köpa kombinerad router och adsl-modem.
1. Du kanske en vacker dag vill uppgradera frÄn ADSL till nÄgon annan xDSL-form. Med separat router och separat ADSL-modem sÄ kan du kanske behÄlla routern och bara byta ut ADSL-modemet (och dÀrigenom spara en slant).
2. Precis som med en fax-kopiator-scanner sÄ Àr det mer som kan krÄngla/gÄ sönder... dvs gÄr en del sönder Àr du lite mer utlÀmnad.
Det Àr de tvÄ huvudskÀlen, dvs man blir mer flexibel med separata komponenter. TÀnk t.ex. om nÄgon router-del gÄr sönder. DÄ mÄste du lÀmna detta router-modem, och klara dig helt utan Internet tills denna utrustning Àr reparerad.

Fördelen med kombinerad router/modem Àr dÀremot att det tar mindre plats.

SÄ det Àr upp till var och en att göra en avvÀgning vilket som Àr viktigast.

PS.
En av anledningarna för att ha en separat router Àr om man (som jag) har ADSL-modemet i hallen kopplat till första telejacket, en nÀtverkskabel till rummet lÀngst bort, dÀr jag sedan har en router som gÄr vidare till alla datorer jag har. Hade jag haft kombinerad router/modem hade jag fÄtt dra alla nÀtverkskablar frÄn hallen och det hade blivt, mÄnga kablar runt i lÀgenheten. En separat router Àr bra av mÄnga anledningar!

Forum för alla i bostadsrĂ€tt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrÀtter!!!

#3 2006-12-03 21:09:00

Marcus
Flitig
Registerad: 2005-07-04

Re: Varför ej kombinerad router/modem? (av Magnus)

Utvecklingen gÄr framÄt bÄde vad gÀller modem och routers. SÀrskilt om man anvÀnder trÄdlös router. DÄ kan det vara smidigt att kunna byta router utan att behöva modem. Vad gÀller modem sÄ har t ex Telia uppgraderat till ADSL2+ med stöd för Annex M vilket gör att inte alla gamla modem stöder Annex M.

Sidfot

Startsida
© Copyright 2002–2005