Deprecated: Function set_magic_quotes_runtime() is deprecated in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php on line 50

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/common.php:50) in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/header.php on line 31
Bredbandsforum / Vem finns i telestationen? (inskickat av Hans)

Bredbandsforum

Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva mćste du först göra en snabb och enkel registrering.

Du är inte inloggad.

Deprecated: preg_replace() [function.preg-replace]: The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /var/www/hotpot.se/public_html/php/forum/include/parser.php on line 360

#1 2005-04-21 02:50:35

Admin
Administrator
Frćn: Malmö
Registerad: 2005-03-22
Webbsida

Vem finns i telestationen? (inskickat av Hans)

Jag flyttar över nÄgra av de mail jag fÄtt (som jag finner intressanta för fler att ta del av) till detta forum, och nedanstÄende text Àr ett av dessa mail //Admin

Tack för en grymt bra sida!
jag har gett mig in i adsl-djungeln för att i huvud taget fÄ internet till
min nya lÀgenhet mitt i centrala malmö, men alternativen verkar vara fÄ.
har nu kontaktat lite olika vettiga alternativ, sÄsom adamo, glocalnet, uvtc
mm...  dessa bolag kan jag tyvĂ€rr inte vara kund hos pga telestationen som
min telelina Àr kopplad mot, man kan skicka in en "intesseanmÀlan" vilket
jag anser vara lönlöst. Har telia monopol pÄ vissa telestationer? eller
kostar det olika för bolagen att fÄ dela pÄ en telestation beroende pÄ
lÀget? det lÀt precis sÄ nÀr jag pratade med tjejen hos adamo, de kunde
antagligen inte kopplas in pÄ min telestation eftersom den var sÄ central i
stan. Har du en aning om vem man kan söka för att fÄ reda pÄ vilka bolag
som har belÀgrat en telestation? antar att inte telia vill bjussa pÄ den
informationen..

mvh
hans

Forum för alla i bostadsrĂ€tt:  http://hotpot.se/forum
Sveriges största forum om bostadsrÀtter!!!

#2 2005-04-21 02:55:04

Admin
Administrator
Webbsida

Re: Vem finns i telestationen? (inskickat av Hans)

Utdrag frĂ„n mitt svar som jag dĂ„ skickade till Hans  //Admin

Nu slÄr du huvudet pÄ spiken nÀr det gÀller en av de kanske största och viktigaste frÄgorna.
Telia/Skanova ger inte ut information om vilka operatörer som finns i en viss telestation.
Det finns faktiskt ingenstans du kan söka pÄ en telestation och se vilka operatörer som finns i telestationen eller hur mÄnga lediga platser respektive operatör har.
Det Ă€r just detta som blivit sĂ„ otroligt fel. Nu mĂ„ste i stĂ€llet varje kund ringa runt till olika bolag (alternativt köra respektive operatörs test pĂ„ deras webbsajter) för att se om respektive operatör  finns i telestationen, om operatören Ă€r planerad att komma dit, och i sĂ„ fall nĂ€r.
Idag mÄste man alltsÄ göra en "bakvÀnd" sökning, nÀr det varit sÄ mycket lÀttare för kunderna att söka per telestation i stÀllet för per leverantör.

PTS har alltid fullt upp med att försöka styra Telia/Skanova i rÀtt riktning, men Ànnu har PTS inte lyckats underlÀtta för kunderna sÄ att kunderna kan fÄ information om leverantörer per telestation.
Det Àr dock fritt för alla att göra en anmÀlan till PTS om detta. Det kostar inget och Àr snabbt att göra (se PTS webbsajt). Ju fler som krÀver information om leverantörer per telestation desto fortare kommer det att tas fram en lösning för detta.

Som kund vill man veta
- Vilka operatörer finns det i "min" telestation?
- Hur mÄnga lediga platser har respektive operatör i "min" telesstation, med vilken typ av xDSL?
- Vilka operatörer planerar att bygga ut i "min" telestation, och i sÄ fall nÀr?
- Hur mÄnga har gjort en intresseanmÀlan till respektive operatör i "min" telestation?
- Är "min" telestation full (dvs ej plats för fler operatörers utrustningar)?
Men inga av dessa frÄgor kan nÄgon fÄ svar pÄ.

Telia/Skanova har inte pÄ nÄgot sÀtt monopol pÄ nÄgon telestation, men i vissa fall blir det sÄ i praktiken (PTS har fÄtt mÄnga anmÀlningar mot Telia frÄn olika operatörer avseende detta).
Det ska inte kosta olika mycket för en operatör att sÀtta upp sin DSLAM-utrustning beroende pÄ vilken telestation det Àr... men med Telia/Skanova vet man aldrig riktigt vad de tar sig till, tyvÀrr. SÄ det kanske blir sÄ i alla fall ibland.

Ledsen att jag inte kan ge dig det svar som du behöver hÀr, men det tips jag kan ge Àr att trots allt göra "intresseanmÀlningar" hos ett antal olika operatörer. Det kan mycket vÀl löna sig, och kostar inget extra. RÀtt som det Àr fÄr en operatör in mer utrustning/fler portar, eller sÄ flyttar nÄgon och det blir en plats ledig.
Och slÀng gÀrna in ett litet klagomÄl till PTS om detta ocksÄ, sÄ kanske det blir rÀttsida pÄ detta framöver.

Jag bor ocksÄ i Malmö, dock inte i centrum, och dÀr var det inga som helst problem att fÄ en ADSL-uppkoppling (via Adamo), men saker och ting kan förÀndras fort. Det Àr frekventa upp- och nedkopplingar av abonnemang, och en operatörs utrustning kan vara full ena dagen och ha ett antal lediga platser nÀsta dag.

PS
Som regel gÄr de bÀsta/billigaste alternativen bort först.

#3 2005-07-04 22:55:41

Marcus
Flitig
Registerad: 2005-07-04

Admin skrev:

Utdrag frĂ„n mitt svar som jag dĂ„ skickade till Hans  //Admin

Nu slÄr du huvudet pÄ spiken nÀr det gÀller en av de kanske största och viktigaste frÄgorna.
Telia/Skanova ger inte ut information om vilka operatörer som finns i en viss telestation.
Det finns faktiskt ingenstans du kan söka pÄ en telestation och se vilka operatörer som finns i telestationen eller hur mÄnga lediga platser respektive operatör har.
Det Ă€r just detta som blivit sĂ„ otroligt fel. Nu mĂ„ste i stĂ€llet varje kund ringa runt till olika bolag (alternativt köra respektive operatörs test pĂ„ deras webbsajter) för att se om respektive operatör  finns i telestationen, om operatörern Ă€r planerad att komma dit, och i sĂ„ fall nĂ€r.
Idag mÄste man alltsÄ göra en "bakvÀnd" sökning, nÀr det varit sÄ mycket lÀttare för kunderna att söka per telestation i stÀllet för per leverantör.

PTS har alltid fullt upp med att försöka styra Telia/Skanova i rÀtt riktning, men Ànnu har PTS inte lyckats underlÀtta för kunderna sÄ att kunderna kan fÄ information om leverantörer per telestation.
Det Àr dock fritt för alla att göra en anmÀlan till PTS om detta. Det kostar inget och Àr snabbt att göra (se PTS webbsajt). Ju fler som krÀver information om leverantörer per telestation desto fortare kommer det att tas fram en lösning för detta.

Som kund vill man veta
- Vilka operatörer finns det i "min" telestation?
- Hur mÄnga lediga platser har respektive operatör i "min" telesstation, med vilken typ av xDSL?
- Vilka operatörer planerar att bygga ut i "min" telestation, och i sÄ fall nÀr?
- Hur mÄnga har gjort en intresseanmÀlan till respektive operatör i "min" telestation?
- Är "min" telestation full (dvs ej plats för fler operatörers utrustningar)?
Men inga av dessa frÄgor kan nÄgon fÄ svar pÄ.

Telia/Skanova har inte pÄ nÄgot sÀtt monopol pÄ nÄgon telestation, men i vissa fall blir det sÄ i praktiken (PTS har fÄtt mÄnga anmÀlningar mot Telia frÄn olika operatörer avseende detta).
Det ska inte kosta olika mycket för en operatör att sÀtta upp sin DSLAM-utrustning beroende pÄ vilken telestation det Àr... men med Telia/Skanova vet man aldrig riktigt vad de tar sig till, tyvÀrr. SÄ det kanske blir sÄ i alla fall ibland.

Ledsen att jag inte kan ge dig det svar som du behöver hÀr, men det tips jag kan ge Àr att trots allt göra "intresseanmÀlningar" hos ett antal olika operatörer. Det kan mycket vÀl löna sig, och kostar inget extra. RÀtt som det Àr fÄr en operatör in mer utrustning/fler portar, eller sÄ flyttar nÄgon och det blir en plats ledig.
Och slÀng gÀrna in ett litet klagomÄl till PTS om detta ocksÄ, sÄ kanske det blir rÀttsida pÄ detta framöver.

Jag bor ocksÄ i Malmö, dock inte i centrum, och dÀr var det inga som helst problem att fÄ en ADSL-uppkoppling (via Adamo), men saker och ting kan förÀndras fort. Det Àr frekventa upp- och nedkopplingar av abonnemang, och en operatörs utrustning kan vara full ena dagen och ha ett antal lediga platser nÀsta dag.

PS
Som regel gÄr de bÀsta/billigaste alternativen bort först.

Du svamlar i nattmössan. Kom med konkreta fakta innan du kastar skit pÄ ett företag som tillhandahÄller DSL till ett pris och en kvalitet som fÄ andra lÀnder har tillgÄng till. Kom gÀrna med fakta.

Skanova har ingen slutkundskontakt, den Àr en grossist. Skanova har ingen skyldighet att upplysa dig om vilka SP man har tecknat avtal med pÄ en viss telestation, det Àr givetvis affÀrshemligheter. Precis som du inte har nÄgon skyldighet att öppet redovisa vad du har för prylar i din garderob, har Skanova inte heller nÄgon skyldighet att redovisa vad man tecknar för avtal eller har för utrustning i sina lokaler.

#4 2005-07-09 10:04:05

arvidb
Medlem
Registerad: 2005-06-20

Marcus skrev: "/.../ Skanova har ingen skyldighet att upplysa dig om vilka SP man har tecknat avtal med pÄ en viss telestation /.../".

Nej, det Àr ju precis det som Àr problemet.

P.S. Var vÀnlig citera inte hela föregÄende inlÀgg sÄdÀr.

Arvid

#5 2005-07-19 18:53:12

Marcus
Flitig

arvidb skrev:

Marcus skrev: "/.../ Skanova har ingen skyldighet att upplysa dig om vilka SP man har tecknat avtal med pÄ en viss telestation /.../".

Nej, det Àr ju precis det som Àr problemet.

P.S. Var vÀnlig citera inte hela föregÄende inlÀgg sÄdÀr.

Arvid

FörstÄr inte problemet, sÄ fungerar det ju i affÀrsvÀrlden. AffÀrer Àr hemligheter.
Men jag antar att du stÀller samma krav pÄ övriga ADSL-grossister dÄ, sÄ som Telenor, TDC Song t ex ?

#6 2005-07-19 22:56:03

Admin
Administrator
Webbsida

Jo, men vi pratar vÀl hÀr inte riktigt om affÀrsvÀrlden.
Vi pratar om en monopoliserad verksamhet frÄn Telia/Skanova.

Sedan kan man frÄga sig vilken affÀrshemlighet det Àr att veta avstÄndet till telestationen?
Är inte detta ett utsökt exempel pĂ„ en rĂ€ttighet för samtliga bredbandsanvĂ€ndare att kĂ€nna till?

Utan denna konsumentrÀttighet kan leverantören lÀtt sÀga till alla bredbandsanvÀndare nÀr de klagar pÄ hastigheten att de har 2 mil eller sÄ till telestationen, sÄ det Àr inget man kan göra Ät de upplevda hastighetsproblemen.

#7 2005-07-20 13:24:09

Marcus
Flitig

JasÄ, handlar det inte om affÀrer, vad handlar det om i sÄ fall? TeliaSonera Àr ingen förening.
Du pratar i nattmössan. TeliaSonera har inget monopol. Det ÄR, och HAR varit fritt fram att bygga egna telestationer, eget accessnĂ€t för andra operatörer i mĂ„nga Ă„r nu. Tele2 har bland annat gjort det pĂ„ nĂ„gra stĂ€llen i Stockholm.

Ett seriöst företag lurar inte kunden pÄ vilket avstÄnd den har till telestationen, dÀremot Àr det en uppgift som TeliaSonera inte Àr skyldig att lÀmna ut. Om en kund upplever lÄg hastighet sÄ mÀter man upp det pÄ olika sÀtt och kommer pÄ sÀtt fram till vad det beror pÄ.

#8 2005-07-20 15:40:50

Admin
Administrator
Webbsida

Jag Àr inte riktigt lika sÀker som du, Marcus, pÄ att jag pratar i nattmössan.

Jag vet inte om du kÀnner till detta, men det Àr jag och andra medborgare som har betalat för Telias uppbyggnad och det telenÀt som finns i Sverige. Skulle jag dÄ inte ha rÀtt att fÄ information om min telelina?

Att sÀga att det inte finns ett monopol bara för att det idag Àr tillÄtet för andra företag att bygga egna telestationer och eget accessnÀt vid sidan om det telenÀt som jag och andra medborgare i Sverige bekostat Àr vÀl kanske att strÀcka definitionerna lite vÀl lÄngt.

Du fÄr gÀrna anse att Telia inte har ett monopol om du vill, men hur tolkar du t.ex. alla anmÀlningar frÄn PTS och andra bredbands- och telefonileverantörer mot Telias/Skanovas monopolverksamhet?
PTS och andra bredbands-/teleleverantörer har alltid fel, eller?

- Nu senast tvingar PTS Telia att slopa kravet pÄ att man mÄste ha ett teleabonnemang för att fÄ ADSL.
- Innan dess sa PTS ifrÄn pÄ skarpen om att Telia inte fÄr reservera utrymme i telestationerna för sina egna kunder, medan andra leverantörer nekas tilltrÀde.
- PTS har hotat Telia med vite pÄ 10 mkr för att Telia fördröjer inkoppling av andra leverantörers kunder, medan Telias egna kunder blir inkopplade direkt. Telia har med olika metoder försvÄrat byte av leverantör frÄn Telia till andra. Kunder har ibl. fÄtt vÀnta upp till ett Är innan Telia accepterat att kunden gÄr till en annan leverantör (obs, ej relaterat till bindningstiden). Detta har de lyckats med genom att det bara Àr TeliaSonera/Skanova eller dess underleverantörer som fÄtt tillgÄng till stationerna.
- Etc., etc, i all oÀndlighet.

Jo, du har rÀtt i att ett seriöst företag inte lurar kunden pÄ vilket avstÄndet Àr till telestationen.
Det Àr vÀl tur dÄ att alla medborgare vet precis vem som Àr seriös och vem som inte Àr seriös, dvs kunden behöver naturligtvis inga uppgifter eftersom alla företag Àr sÄ seriösa och Àrliga alltid.

Vidare, vad tror du Àr supportavdelningarnas vanligaste svar vid felanmÀlningar nÀr DSL-uppkopplingen helt eller delvis inte fungerar? Jo, att felet antingen ligger hos anvÀndaren eller hos nÄgon annan part (som regel Telia... om det Àr en annan DSL-leverantör Àn Telia man kontaktar).
Det Àr med andra ord vÀldigt lÀtt för en supportavdelning (inte lika lÀtt för chefer) att skylla ifrÄn sig pÄ nÄgon annan. LÀttare Àn att reda ut problemen. Om man kÀnner till lite om detta (som jag gör) sÄ vet man att supportavdelningar inte sÀrskilt sÀllan skyller pÄ annat Àn det egentliga problemet (av olika anledningar).

Du sÀger att Telia inte Àr skyldig att lÀmna ut denna uppgift. Jag vet inte om det Àr sÄ, men dÄ Àr det tur att det finns andra ("seriösa") företag som inte Àr ovilliga att lÀmna ut information (idag kan man t.o.m. fÄ information om vilka operatörer som man kan vÀlja mellan i sin telestation... dock inte frÄn Telia).

Du svarade inte pÄ min frÄga vad det skulle vara för affÀrshemlighet med att lÀmna ut information om t.ex. vilka operatörer som finns i telestationen eller avstÄndet pÄ telelinan? "Alla" leverantörer fÄr (eller ska fÄ... det har ju förekommit upprörda uttalanden frÄn leverantörer om att Telia ibland begrÀnsar denna information till externa parter) uppgift frÄn Telia om linans lÀngd. FrÄgan Àr bara hur denna information sedan vidarebefordras till kunden, och av vem.

Men om Telia inte vill lÀmna ut informationen om t.ex. telelinans lÀngd sÄ behöver man ju inte heller vÀlja Telia som leverantör. DÄ finns det gott om andra leverantörer som inte ser detta som nÄgot problem, och dÄ vÀljer man i stÀllet denna leverantör. PÄ detta sÀtt och i detta specifika fall kan man komma runt monopolsituationen, och det Àr vÀl bra?

PS.
Under tiden som jag skrev detta inlÀgg ringde Bredbandsbolaget till mig och berÀttade (utan att jag frÄgade) att jag hade 1.480 meter till telestationen. wink

#9 2005-07-20 17:58:40

Marcus
Flitig

Svenska medborgare har inte betalat uppbyggnaden av det svenska telenÀtet pÄ sÄ sÀtt som du vill framstÀlla det.
NÀtets uppbyggnad har bekostats med avgifter för teleabonnemang och trafik. Det dÄvarande Televerket har aldrig kostat svenska skattebetalare en krona. TvÀrtom. Och att skaffa telefonabonnemang har alltid varit frivilligt.

Det svenska telenÀtet sÄldes för nÄgra Är sedan till den svenska-finska telekomkoncernen TeliaSonera, ett börsnoterat aktiebolag. Att du som svensk medborgare skulle ha nÄgon slags rÀttighet till TeliaSoneras accessnÀt, telestationer etc. Àr alltsÄ lite absurbt. Anser du dig pÄ samma sÀtt ha tillgÄng till Vattenfalls byggnader, installationer etc. ?

AnmÀlningarna till PTS kommer ju inte frÄn PTS, utan frÄn TeliaSoneras konkurenter som givetvis har pengar att vinna pÄ att "fÀlla TeliaSonera". PTS och andra sidan Àr myndighet som jobbar mycket mÀrkligt. Myndigheten jobbar i princip uteslutande (till 99%) med att sÀtta kÀppar i hjulen för TeliaSonera. Ganska unikt att en statlig myndighet sÄ gravt motarbetar ett börsnoterat aktiebolag sÄ. Sverige Àr mÀrkligt.

Och andra sidan betyder inte anmÀlningarna att TeliaSonera har monopol, för det har inte TeliaSonera enligt lagen.
DÀremot Àr TeliaSonera en dominerande aktör pÄ marknaden, och sÄna tycker inte PTS om (Àven fast Tele2 Àr mycket stora ocksÄ pÄ t ex fast trafik sÄ bryr sig inte PTS om det). I och med att TeliaSonera Àger sitt eget accessnÀt, sina egna telestationer, sÀljer en oreglerad grossistprodukt som ADSL Àr det mÀrkligt att PTS lÀgger sig i, men dom gör det. Jag tycker dÀremot att ett företag som Àger sin egen egendom borde fÄ bestÀmma sjÀlvt hur man vill göra med saker och ting.

"- Innan dess sa PTS ifrÄn pÄ skarpen om att Telia inte fÄr reservera utrymme i telestationerna för sina egna kunder, medan andra leverantörer nekas tilltrÀde."

Har aldrig sett nÄgra konkreta bevis pÄ att sÄ har skett, men om man nu skulle göra sÄ, varför inte? Har inte ICA-handlaren rÀtt att göra som han vill med sin lokal?

"PTS har hotat Telia med vite pÄ 10 mkr för att Telia fördröjer inkoppling av andra leverantörers kunder, medan Telias egna kunder blir inkopplade direkt. Telia har med olika metoder försvÄrat byte av leverantör frÄn Telia till andra. Kunder har ibl. fÄtt vÀnta upp till ett Är innan Telia accepterat att kunden gÄr till en annan leverantör (obs, ej relaterat till bindningstiden). Detta har de lyckats med genom att det bara Àr TeliaSonera/Skanova eller dess underleverantörer som fÄtt tillgÄng till stationerna."

Samma hÀr, konkreta bevis Àr det synnerligen ont om. Men konkurrenterna tycker om att skrika. Dom har ju pengar att vinna pÄ att PTS gÄr hÄrt Ät TeliaSonera.

"Det Àr vÀl tur dÄ att alla medborgare vet precis vem som Àr seriös och vem som inte Àr seriös, dvs kunden behöver naturligtvis inga uppgifter eftersom alla företag Àr sÄ seriösa och Àrliga alltid."

Det gÀller att anlita seriösa företag, TeliaSonera Àr ett sÄdant. Tele2, Bredbandsbolaget borde ocksÄ vara det rimligtvis eftersom dom Àr stora aktörer som överlevt pÄ marknaden. Som med allt annat, sunt förnuft, lite sjÀlvbevarelsedrift, det mÄste man ha. Eller hur gör du nÀr du ska köpa en bil? Vem vÀnder du dig dÄ till för att kolla om sÀljaren Àr seriös?

"Du sÀger att Telia inte Àr skyldig att lÀmna ut denna uppgift. Jag vet inte om det Àr sÄ,"

Jovisst Àr det sÄ. TeliaSonera Àr ingen myndighet. TeliaSonera Àr ett börsnoterat aktiebolag och har inga skyldigheter att lÀmna ut denna typen av uppgifter om sin utrustning. TeliaSonera lyder inte under offentlighetsprincipen.

"Du svarade inte pÄ min frÄga vad det skulle vara för affÀrshemlighet med att lÀmna ut information om t.ex. vilka operatörer som finns i telestationen eller avstÄndet pÄ telelinan?"

TeliaSonera Network Sales AB / Skanova har konkurrenter pÄ grossist-marknaden. DÀrför finns det ingen anledning att offentligt gÄ ut med vilka man tecknat avtal med pÄ en viss station. Konkurrenter kan dessutom bygga egna telestationer. DÄ Àr denna information intressant för dem. För det tredje sÄ Àr Skanova en grossist, och har ingen slutkundskontakt, det Àr inte Skanovas uppgift. Det Àr upp till varje enskild Service Provider (SP) att marknadsföra sina tjÀnster.

"detta sÀtt och i detta specifika fall kan man komma runt monopolsituationen, och det Àr vÀl bra?"

Vilken monopol situation?
VarumÀrket Telia Àr i sjÀlva verket bara en SP som köper DSL-tjÀnster av TeliaSonera Network Sales AB genom TeliaSonera Sverige AB. Marknadsbolaget TeliaSonera Sverige AB har alltsÄ inga fördelar jÀmfört med sina konkurrenter baserat pÄ att man ingÄr i samma koncern som TeliaSonera Network Sales AB. Detta Àr reglerat. Om du visste hur det fungerade internt (inom TS) sÄ skulle det nog gÄ upp ett ljus.

Sidfot

Startsida
© Copyright 2002–2005