Allt om bredband och operatörer samt IP-telefoni och webbhotell !
Alla kan läsa i detta forum, men för att skriva mćste du först göra en snabb och enkel registrering.
Du är inte inloggad.
Hola!
behöver lite rÄd och tips angÄende en trolig IP konflikt(?) Finns nÄgon hÀr pÄ forumet som har tid och lust att ge en hjÀlpande hand?
Vi anvÀnder Zyxel adsl modem och router (Prestige 334), min sambo och jag kör bÄda Win XP Pro SP2 och har följande lilla problem.
NÀr nÄgon av oss kopplar upp oss mot Internet (anv. Telia) sÄ blir den andre nedkopplad, det gÄr att bli uppkopplad igen till Internet genom att 'inaktivera + aktivera' "uppkopplingen till lokalt nÀtverk", och dÄ kan vi bÄda vara uppkopplade samtidigt utan problem. Om nÄgon av oss stÀnger av datorn eller bara avaktiverar anslutningen till lokalt nÀtverk (utan att stÀnga av datorn), sÄ kopplas den andre ned. Om man masar sig ivÀg till routern och rycker ur kabeln sÄ uppstÄr inte problemet alls.
Nu Àr det ju inte sÄ kul att stÀndigt bli nedkopplad nÀr den andre ansluter till Internet.
Vi har bÄda automatiskt tilldelade IP och DNS adresser i vÄra datorer och i routern detsamma. Kan det vara detta som Àr problemet? Ska vi kanske tilldela fasta IP-adresser för vÄra datorer istÀllet. Eller Àr problemet nÄgon annanstans och jag Àr ute och cyklar för att jag inte helt och fullt begriper vad jag hÄller pÄ med?
undrar
Har du provat att göra reset av routern sÄ att den ÄterfÄr standardinstÀllningarna?
Jag har ocksÄ en Zyxel Prestige 334 och tvÄ datorer kopplade till den och det fungerar precis som det ska. Har inte Àndrat nÄgot i standardinstÀllningarna.
Hej Marcus!
Och Tack för svar.
jag har löst det sÄ att jag har tilldelat en av datorerna en fast ip-adress och den andra har en automatiskt tilldelad, och dÄ fungerar det utan nÄgra avbrott för sambon nÀr jag stÀnger av min dator eller inaktiverar internetuppkopplingen.
Routern i sig har standard instÀllningar, sÄ dÀr har jag inte Àndrat nÄgot.
Det har funkat nu ett bra tag och inga nya problem har tillstött. Har Telia som ISP och har en mycket stabil och pÄlitlig lina, det Àr aldrig nÄgra bekymmer.
/leia