VARNING !!! VARNING !!! VARNING !!!

Om det är något som jag vill varna för mer än något annat så är det för B-One/One.com, som är ett danskt webbhotell.

Allmänt om webbhotellet B-One/One.com

B-One/One.com är en organisation som finns i Danmark, Tyskland, England och Holland (inte i Sverige, men det tycks finnas en "supportperson" som kan svenska och som handhar svenska kunder).

Klicka här för att lista billiga webbhotell !

Följande gäller för webbhotellet B-One/One.com:

  1. Inte ett enda telefonnummer att ringa
  2. Hemlig organisation
    • Inte ett enda namn, telefonnummer, e-post adress, eller något annat till en enda person inom organisationen
    • Inget organisationsnummer e.dyl. uppges någonstans
  3. Utbrett missnöje - Internet fullt av missnöjda synpunkter på B-One/One.com
  4. B-One/One.com är dyrt ! Många bättre/billigare alternativ finns idag
  5. Otrevligt bemötande
  6. Hemliga supporttider, som bäst mellan 9-16 vardagar
  7. Ingen e-post adress till supporten
  8. "Svar inom 24 timmar" = "Kanske du får svar i framtiden"
  1. Onåbar försäljningsavdelning
  2. Hemliga avtalsförändringar till användarnas nackdel
  3. Ej fungerande beställningsformulär
  4. Usel webbsajt såväl funktionsmässigt som informationsmässigt
  5. Du blir avstängd rakt av bara ifall B-One/One.com känner för det
  6. Dålig kontrollpanel
  7. Ej uppdaterade system
  8. B-One/One.com är ett danskt företag som ligger i Danmark (finns ej Sverige)
  9. Vad andra har att säga om B-One/One.com
  10. Låt dig inte luras !
  11. Passa på att säga upp ditt avtal med B-One/One.com nu !
  12. Min dialog med B-One/One.com !

Här nedan utvecklar jag detta lite mer.

1. Telefonnummer saknas

B-one/One.com har inte ett enda telefonnummer att ringa till !!!

Den som inte haft problem med ett företag som saknar telefon kan aldrig ens ana sig till den frustration som uppstår när möjligheten att ringa företaget helt saknas!
Är det sedan, som fallet tycks vara med B-One/One.com, en support bestående av endast en person som är såväl inkompetent som arrogant och otrevlig så blir situationen inte så mycket roligare.

Efter mina duster med B-One/One.com den senaste tiden så vet jag hur ofattbart jobbig denna situation är.

Men man lär sig av misstagen och nu vet jag bättre än att någonsin anlita ett företag som saknar kontaktvägar, så som B-One/One.com gör.

2. Hemlig organisation

Det finns ingen makt i världen som kan få supporten på B-one/One.com att avslöja vem som är ansvarig chef. Du får under inga omständigheter varken namn, telefonnummer, e-post adress eller något annat till en enda person som arbetar på B-One/One.com !!! B-One/One.com är benhårda på detta.
Idag vet jag skälet till detta. Få företag har nämligen så många klagomål som B-One/One.com. Det är klart att med detta enormt utbredda missnöje går det inte att lämna ut några kontaktvägar. Du får snällt använda dig av det kontaktformulär som går till supporten, och be en stilla bön för att supporten behagar supporta dig.

T.o.m. personen på supporten är helt anonym. Det enda du får reda på om denna person är att han (eller hon?) har signaturen JSO. Du får inte ens veta förnamn (eller var denna supportperson befinner sig rent fysiskt).

Vad tror du konsekvenserna blir av detta?
Jo, om du är missnöjd med supporten och dess behandling av dig så finns det ingen ansvarig person att vända sig till. Det finns ingen chef att framföra sina klagomål till. Supporten kan säga och göra precis vad och hur de vill eftersom de alltid befinner sig i sin skyddade miljö, där de vet att hur illa de än beter sig så kommer ingen att få reda på det på B-One/One.com.

Du får inte ens ett organisationsnummer (CVR-nummer) eller motsvarande (allt för att komplicera klagomål och stämningar). Varken via B-One's/One.com's sajt eller via supporten.

3. Utbrett missnöje

Om man söker på internet idag så är det nog få företag som man kan konstatera ett så massivt missnöje med som för B-One/One.com. Jag har i princip inte sett en enda positiv kommentar om B-One/One.com.

Det visar hur viktigt det är att först söka på Internet om information och erfarenheter från andra av det företag man funderar på att anlita.

4. B-One/One.com - inte bara ett dåligt alternativ, utan även dyrt !

När jag anlitade B-One/One.com i augusti 2004 så hade B-One/One.com rätt fördelaktiga priser relativt sett, och jag lät mig luras av detta eftersom jag då befann mig i ett lite stressat läge för att hitta ett webbhotell. Idag kan jag bara konstatera att det finns många billigare alternativ. Inte nog med detta! De billigare alternativen är alla bättre (eller lika bra) på nästan varenda punkt jämfört med B-One/One.com.
Det visar att man måste hålla löpande kontroll på marknadens utveckling.

Surftown har t.ex. ett antal punkter som de är bättre på än B-One/One.com. Surftown finns i motsats till B-One/One.com i Sverige. Nackdelen med Surftown är att de, precis som B-One/One.com, inte har telefonsupport. Se mer om Surftown nedan.

Detta är bara ett exempel. Jag ska berätta mer detaljerat om dessa fördelaktigare alternativ senare.

PS. En speciell varning för webhotellet web10 (mer info kommer senare).

5. Otrevligt bemötande

Som om det inte var nog med alla andra problem rörande B-One/One.com så är supportpersonen varken tillmötesgående eller särskilt trevlig i vad de/han/hon skriver. Det spelar ingen roll hur trevlig du är mot denna supportperson. Men det blir kanske en naturlig konsekvens om man som ensam person måste ta emot så stora mängder klagomål från alla användare.

Som framgår av min kommunikation med B-One/One.com nedan så handlar det för supporten inte om att bistå kunden med hjälp eller att ha ett tillfredsställande kundstöd, utan det viktiga för supporten tycks bara vara att visa sin makt, och rent ut sagt jäklas så mycket som möjligt.


6. Supportens öppettider i bästa fall 09.00 - 16.00 vardagar

B-one/One.com har någon form av supportavdelning, men B-one/One.com vill inte ens informera om supportens öppettider!!!
När jag pressade dem så förklarade supporten att de "inte har några speciella öppettider" (som supporten exakt uttryckte det) men att de har öppet under "kontorstid".
Då måste det vara bankens öppettider de utgår från när de påstår detta. Jag har efter mina många kontakter med B-One's/One.com's support den senaste tiden konstaterat att det inte finns någon före 09.00 på morgonen (ibl. inte förrän framåt lunchtid). Och jag kan garantera att en sekund efter kl. 16.00 på eftermiddagen finns det aldrig någon support att nå på B-One/One.com!

Så här skriver B-One/One.com på sin hemsida;
Vi svarar oftast inom någon timme och lovar att alltid svara inom 24 timmar även under helger. Well... detta är alltså en ren och skär lögn, som kan konstateras nedan, från min dialog med B-One/One.com.

7. Supporten saknar inte bara tel.nr utan även e-post adress

Den enda kontakt som går att uppnå med B-One/One.com är via ett kontaktformulär till supporten.
Detta kontaktformulär är så finurligt skapat att du inte ska kunna se när/om meddelande tas emot.

8. "Svar inom 24 timmar"??? - Ingen helgsupport!

"SVAR INOM 24 TIMMAR" ???
Är detta ett skämt?

Försöker B-One/One.com lura oss att tro att det skulle vara något positivt?

Svar JA! B-One/One.com försöker lura folk att tro att "svar inom 24 timmar" är något bra. Ett telefonsamtal till en support är ett svar inom en minut. Vilket tycker du låter bäst, "svar inom 24 timmar", eller "svar inom en minut"?
ANLITA ALDRIG ETT FÖRETAG SOM FÖRSÖKER LURA DIG PÅ DETTA SÄTT !!!


B-One/One.com utlovar svar inom 24 timmar. Vad tror du detta innebär i praktiken? Jag vet! Det innebär att du oftast får ett svar inom 24 timmar (som regel mellan 17 och 24 timmar, om det inte är ett "akutläge" enligt supportens personliga bedömning). Men räkna inte med svar som du har någon glädje av. Det saknas kompetens på supporten för att du ska kunna få några meningsfulla svar. "Personalen" - som jag tror består av endast en person i Sverige - har inte ens de mest elementära kunskaper om datorer, servrar och övrig teknik som ett webbhotell använder sig av.

Med andra ord så kan du ställa en fråga, få ett obegripligt svar efter 23 timmar, ställa ny fråga, få ett nytt obegripligt och oväsentligt svar efter 20 timmar, och så vidare. En enkel sak att lösa kan ta veckor! Det är framförallt inte så roligt att befinna sig i denna situation när ens sajt ligger nere.

På helgerna kan du få svar som jag har fått; "Ansvarig person kommer inte tillbaka förrän på måndag". Med detta meningslösa svar kommer B-One/One.com enkelt runt sitt löfte om svar inom 24 timmar.

Observera också att löftet om svar inom 24 timmar inte gäller alltid. Supporten svarar bara på de meddelanden som supporten tror sig kunna besvara. Blir det för krångligt så får du inget svar alls.

Så här skriver B-One/One.com i avtalet;
B-one/One.com erbjuder inte kontakt via telefon, alla support frågor besvaras via mail, såvida det är möjligt inom 24 timmar. Alla frågor relaterade till försäljning och ekonomi besvaras även såvida det är möjligt inom 24 timmar under vardagar.
B-One/One.com bryter alltså mot sitt eget avtal när de säger att alla frågor besvaras via mail.
Inga frågor besvaras någonsin via mail!

Som kan konstateras från min dialog med B-One/One.com bryter B-One/One.com dessutom mot avtalet om att de ska svara på frågor inom 24 timmar!

OBS! Som synes nedan av min dialog med B-One/One.com finns det ingen support under helger!


9. Försäljningsavdelningen vägrar svara på mail

B-One/One.com har endast en enda e-post adress, och den går till B-One's/One.com's försäljningsavdelning.
Men glöm helt att någon svarar på denna e-post adress. De verkar inte intresserade av att svara ens om man vill teckna ett abonnemang hos B-One/One.com.

10. Ingen information om förändring av avtal

I mars 2005 ändrade B-One/One.com sitt avtal. Detta gjorde de utan förvarning. De t.o.m. struntade i att informera om detta i efterskott. Webbhotellets användare får bara snällt rätta sig efter B-One's/One.com's nycker.

Följande formulering finns nu i B-One's/One.com's nya avtal:
B-one/One.com har vanligtvis fri trafik på alla webbhotell. Det förutsätts dock att förbruket av trafik är normalt och att trafiken inte stör andra kunders trafik. Vid tillfälle av att andra kunders trafik störs har B-one/One.com rätt att utan förvarning stänga kundens webbhotell och kräva kompensation för trafik förbruket. B-one/One.com förbehåller sig rätten att bestämma ifall andra kunders trafik störs.
Vid tillfälle av att kundens webbhotell stängs återbetalar B-one/One.com inga förskottsbetalda abonnemang
.


Resten av avtalet går nästan till 100 % ut på att B-One/One.com har inget ansvar för någonting, och all rätt ligger i alla lägen på B-One's/One.com's sida, tex.:
Ansvarsfrånskrivelse i dessa affärsvillkor är gällande oavsett av att B-one/One.com har handlat grovt oaktsamt.

11. Ej fungerande beställningsformulär

B-One/One.com har ett beställningsformulär på sin webbsajt. Men om man inte gör exakt rätt i de kryptiska förklaringar om hur formuläret ska fyllas i så låses formuläret och du får som svar att registrering inte är möjlig. OBS! För "all framtid"! Det hände mig (jag vet att det även hänt andra), och det gav mig inte ett särskilt gott första intryck av denna organisation. Ändå var jag dum nog att lägga energi på att få B-one/One.com till att lösa upp denna knut.

12. Exceptionellt dålig webbsajt

B-One/One.com har en webbsajt. Funktionsmässigt är den usel men informationsmässigt är den bland det sämsta jag någonsin sett. Den lilla information där står i avtal och på sajten är på genomgående dålig dansk-svenska. Är man inte haj på danska så får man problem redan här!

13. Du blir avstängd rakt av bara om B-One/One.com känner för det

B-One/One.com påstår att de har "fri trafik". Ett av de vanligaste klagomålen mot B-One/One.com är emellertid just att B-One/One.com stänger av användare som de tycker har för mycket trafik till sina webbplatser. Det finns inga gränser, det finns inga regler, så B-One's/One.com's avstängningar är helt upp till vad B-One/One.com känner för. Användarna har bara att rätta in sig i ledet och följa vad B-One/One.com säger från tid till annan. Det är bara fri trafik upp till en viss nivå, men du får aldrig veta var denna gräns går.
Så förutom alla andra rejäla problem med B-One/One.com måste du oroa dig varje dag för om B-One/One.com har stängt ner din webbsajt baserat på ingenting. Det känns inte rimligt att köpa en tjänst utan att veta vad man får, och där det inte finns några fasta regler och kunden är helt rättslös.

14. Dålig kontrollpanel

B-Ones/One.com:s kontrollpanel är den simplast möjliga. Du kan t.ex. inte se hur mycket utrymme du utnyttjar (per katalog, etc) som man kan göra med andra kontrollpaneler (t.ex. cpanel). Det innebär att när B-One/One.com stänger av dig för överutnyttjande av diskutrymme (vilket de tyvärr gör när de känner för det, oavsett hur lite utrymme du utnyttjar) så kan du inte på något enkelt sätt hävda din rätt. Du är helt i händerna på B-One/One.com.

Tro inte att du kan ladda hem allt du har på din FTP-area till din hårddisk för att bekräfta hur mycket utrymme det tar där. Det bryr sig B-One/One.com inte det minsta om. För dem är det enda som gäller vad deras egen räknare får för sig att säga om ditt diskutnyttjande. OBS! Denna räknare fungerar inte alltid... alternativt är manipulerad av B-One/One.com.

15. Ej uppdaterade system

B-One/One.com har inget intresse av att hänga med i utvecklingen, och lita på att detta danska webbhotell inte uppgraderar i samma takt som andra mer seriösa webbhotell normalt gör.

16. Svårare att anmäla utländska företag

När man väljer att köpa en tjänst eller en vara utomlands så måste man vara medveten om att det inte precis är enklare att anmäla ett företag om detta befinner sig utanför Sverige. Jag kommer förvisso att anmäla B-One/One.com till bl.a. Konsument Europa och - om detta inte ger något resultat - dra företaget inför rätta i dansk domstol. Men jag hade ju gärna sett att detta skett på hemmaplan, eftersom jag är mer bekant med rutinerna här.

Och för den som undrar, jo självfallet ska jag byta webbhotell från B-One/One.com, och jag offrar med glädje de fyra månader jag har kvar innan min abonnemangstid hos B-One/One.com går ut!

Synpunkter från andra om B-One/One.com

De enda som tycks ha något positivt att säga om B-One/One.com är B-One/One.com själva eller de som tjänar pengar på B-One/One.com.
Här följer några länkar om vad själva användarna har att säga om webbhotellet B-One/One.com (alltså synpunkter från dem som inte har ekonomiska fördelar av att tala väl om företaget) .

"Varning för B-One/One.com"
"B-one.dk/One.com kassa på driftssäkerheten"
"Använd inte b-one/One.com som webbhotell"
"Inget för seriösa"
"B-One/One.com ett Kalle Anka Webbhotell"
"STOR VARNING FÖR B-One/One.com"
"B-One/One.com är kasst för ASP och XML"
"Jag har aldrig blivit så illa behandlad"
"Välj inte B-One/One.com"
"B-One/One.com klarade inte att föra över domän"
"B-One/One.com suger & långsam server"
"Vill du ha ett webhotell välj inte denna !!"
"Varning för detta webbhotell"
"Varning för skumma webbhotell"
"B-One/One.com varning"
"Avråder alla från att skaffa webbhotell hos B-One/One.com"
"The story about B-One/One.com"
Det finns oräkneliga många fler exempel på alla negativa kommentarer avseende B-One/One.com, men för närvarande får det räcka så här.


LÅT DIG INTE LURAS!

Ett problem är att alla inte känner till att B-One/One.com har ett konto hos bl.a. Tradedoubler, vilket innebär att många sajter har positiva uttalanden om B-One/One.com, och en länk till detta företag, enbart eftersom sajten tjänar pengar om någon beställer ett konto hos B-One/One.com via den aktuella sajten.
Jag tror väldigt många får intrycket av att de som skrivit de positiva sakerna om B-One/One.com vet vad de pratar om. Tack vare alla B-One's/One.com's sponsorer kan man tyvärr lätt få intrycket att det finns de som tycker B-One/One.com är bra.

Om du har har en sajt med en länk till B-One/One.com kanske du kan fundera på om du vill ha kvar denna länk, eller om du vill visa B-One/One.com att de måste skärpa till sig i sin behandling av sina kunder, samt att du inte länkar till oseriösa företag?

Passa på att säga upp avtalet med B-One/One.com nu!

B-One/One.com har normalt tre månaders uppsägningstid (och accepterar enbart uppsägningar via vanlig snigelspost... för att försöka göra det så komplicerat som möjligt med uppsägningar).
Men nu har de ändrat sitt avtal, och det innebär enligt avtalet med B-One/One.com att du som har B-One/One.com idag kan säga upp avtalet med en månads varsel !!!

Passsa på att nyttja detta tillfälle för att byta till ett mer vettigt alternativ, innan situationen med B-One/One.com blir ohållbar även för dig.



Vilka är då alla de problem jag haft?

Utdrag från konversation med B-One/One.com för att försöka lösa problemen
(mina svar med blå bakgrund)


Det är en hel del text, så framöver kommer jag att sammanfatta min konversation med B-One/One.com och förklara kanske lite tydligare vad det rör sig om.

Som synes blir jag mer och mer irriterad allteftersom dagarna tickar iväg utan att något händer Mina meningar med versaler är orsakade av att formateringsmöjligheter saknas i B-One's/One.com's svarsformulär vilket innebär att man t.ex. inte kan markera ord/meningar med fetstil i deras system.

Ungefär 15 gånger under en vecka bad jag supporten om en fillista (eftersom det inte fungerade när jag försökte se filerna), utan att B-One/One.com kunde ge mig denna fillista !!!

Ett problem som skulle kunna ha tagit mindre än 1 timme att lösa, om supportpersonalen hade haft en susning om sina arbetsuppgifter, tog ungefär en vecka (med avstängning) !!!

Jag bara säger tack och lov att jag aldrig nyttjat mitt e-post konto på B-One/One.com! Det hade varit katastrof att vara utan e-post bara för att en inkompetent "spoling" på B-One/One.com ska visa sin makt och att han/hon kan göra precis hur han/hon vill genom att stänga av allt.


From: support@se.b-one.net
Sent: Tuesday, April 12, 2005 3:05 PM
Subject: Vi har stängt av för tjänsterna www samt FTP

Vi har temporärt stängt av för tjänsterna www samt FTP för din domän.
Vänligen uppmärksamma att ditt abonnemang inte har tagits bort vilket betyder att abonnemanget fortsätter jfr.våra affärsvillkor.

Den temporära avstängningen beror på någon av följande orsaker:
- Överträdelse av våra affärsvillkor.
- Webbhotellabonnemanget har missbrukats.
- Säkerhetsmässiga grunder.

Detta meddelande har genererats automatiskt. Vid tillfälle av att ni ej vet orsaken till att ert webbhotellabonnemang temporärt är avstängt skall ni kontakta oss.

För ytterligare information ber vi er att kontakta: support@b-one.net.

Med vänlig hälsning
B-one
Skriven på 12-04-2005 16:38:34

Kan ni öppna upp genast så att jag kan börja rensa?

Ni har heller inte informerat om att utrymmet KAN överskrida tillåten gräns.
Som användare förutsätter man naturligtvis att det inte är praktiskt möjligt att överskrida satta gränser. Det kanske inte skulle vara helt fel att tydligt informera om så viktiga bitar.

Hoppas att jag med B-Ones/One.com:s verktyg nu kan se vad det är som upptar så mycket utrymme som er "robot" påstår !

När jag kontrollerar på min egen hårddisk (dvs kopian på min HD) hur mycket utrymme de filer jag har på domänen upptar så är det under 100 MB !!! Jag är då mycket förundrad över hur ni kan få det till att det på er server blir totalt 371 MB (varav 9 MB databas) !!!

Men jag hoppas att ni snabbt nu genast öppnar upp FTP-utrymmet (och webben, naturligtvis) så att min sajt inte ligger nere i onödan, och så att jag kan undersöka detta närmare !!!

Det är mycket frustrerande i mer akuta lägen som detta att inte kunna ringa upp och prata med någon, och det ställer högre krav på att ett system som detta fungerar (dvs att det verkligen finns någon i andra änden som agerar snabbt) och att man får svar direkt (att få svar "inom 24 timmar" kan knappast ses som acceptabelt i dylika lägen).

Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna hitta vad det är som skiljer mellan er FTP-server och min kopia av domänen på min HD, men i värsta fall får jag väl gå igenom katalog för katalog och kontrollera alla filer, för att se om jag gjort något misstag så att de påstådda 371 MB verkligen stämmer, eller om det är B-One/One.com som har gjort ett misstag (dvs utöver B-One:s/One.com:s misstag med sin dåliga information om vad som gäller).

Jag har tidigare (i andra ärenden) skickat frågor till B-One:s/One.com:s support utan att någon ens brytt sig om att svara. Detta kan jag inte acceptera, och definitivt inte i detta ärende!
Skriven på 12-04-2005 17:57:21

VAD HÄNDER ???
ÄR DET ÖVERHUVUDTAGET NÅGON PÅ B-ONE/One.com SOM LÖPANDE LÄSER SUPPORTFRÅGOR???
ÖNSKAR SVAR OMEDELBART !!!

B-ONE SVERIGE JSO
Skriven på 13-04-2005 09:35:58

Hej, när du kontrollerar utrymmet, ser du då den sammanlagda filstorleken eller hur mycket plats filerna tar på disken?

Varningar skickas ut till din kontaktadress när du närmar dig gränsen så att du har chans att rätta till det innan sidan stängs.

Vi svarar alltid inom 24 timmar, normalt inom en timme om du skriver under kontorstid.

FTP-kontot är nu aktiverat så att du kan rensa, hör av dig när det syns i kontrollpanelen att du är under gränsen för ditt konto.

Skriven på 13-04-2005 14:53:24

Jag håller på att rensa nu (dock ger rensning ingen effekt på värdet som uppges i kontrollpanelen på hur mycket utrymmes som utnyttjas).

Någonstans måste det finnas en katalog som innehåller över 200 MB. Det är inte lätt för mig att hitta, och hade underlättat om ni, som har verktygen för detta, kunde hitta denna katalog åt mig.

Men jag hör av mig när jag är klar, och hoppas ni inte går hem idag innan ni öppnat upp webben för mig.
B-ONE SVERIGE JSO
Skriven på 13-04-2005 15:13:38

Hej, jag kontrollerade i morse, och materialet var utspritt ganska jämt på alla mappar. Problemet är att det är väldigt många småfiler, en liten fil tar alltid mer plats på hårddisken än dess egentliga storlek.

Utrymmes-statistiken uppdateras en gång per dygn, normalt någon timme efter midnatt.

Jag gör ett undantag och öppnar sidan redan nu eftersom du satt igång att rensa, ifall vi försvinner för dagen innan det är klart.

Skriven på 13-04-2005 16:01:37

Hej, tack för öppningen av domänen... men det funkar inte. Domänen är fortfarande inte åtkomlig via webben.

Jag har nu gjort en första genomgång av alla kataloger och rensat mycket. Men det finns INGA stora filer vad jag kan se. Jag vet att små filer tar upp större utrymme, men inte på ett så här drastiskt sätt. Det måste vara ett fel någonstans. Utrymmet måste nu uppta mindre än 100 MB !!!

Tacksam om du kan fixa så att domänen blir åtkomlig via webben, så fortsätter jag att försöka hitta stora filer. OBS!!! Viktigt att sajten omedelbart öppnas upp på webben !!!

Sedan när det gäller det faktum att småfiler tar upp lite (obs! "lite") mer utrymme (procentuellt) så är detta normalt beroende på inställningar i servern med komprimering, etc.
.

Skriven på 13-04-2005 21:31:58

Nu får ni faktiskt ta och fixa till det här omedelbart. Detta är fulllständigt oacceptabelt.
Öppna upp webbåtkomsten NU !!! Det kan inte vara så att kunderna ska sitta emellan för att ni har en icke fungerande utrustning och en icke fungerande information.

Jag har nu ändå rensat en hel del, men i och med att ni inte lyckats öppna upp webbåtkomsten så kan jag inte rensa mer i detta skede (jag måste kunna se att programmen fortfarande fungerar, dvs att jag tar bort saker om inte påverkar annat, och för detta behöver jag webbåtkomst).

Upptäckte nu att ni förändrat filer på min ftp-area, varför det inte fungerade tidigare. Nu har jag lagt tillbaka filen för huvudsidan till webbsajten, och det funkar.

Vad får jag för kompensation för detta onödiga arbete jag lagt ner på rensning, och för perioden min sajt inte varit åtkomlig?
Jag önskar prata med ansvarig chef och vill ha telefonnummer till denna person!
Jag vill ha:
1) Kompensation
2) Bekräftat att det här inte ska inträffa igen, och att utrymmesberäkningen ska ske
efter hur stora filerna är, och inte efter hur mycket plats de tar på er server enligt felaktiga beräkningar !
3) Namn och tel.nr till ansvarig chef

B-ONE SVERIGE JSO
Skriven på 14-04-2005 09:23:17

Hej, det blir inte frågan om någon kompensation. Vad skulle vi ha förändrat?

Om du går över utrymmet och ignorerar varningarna så stängs sidan. Som du ser så ligger du fortfarande på 349MB, du har fortfarande inte rensat tillräckligt.

Kontakten med oss är här.

Skriven på 14-04-2005 14:29:44

Jag börjar nu bli riktigt ordentligt irriterad, och om jag inte får prata med någon ansvarig person i stället för en "hemlig" support (där ingen vågar ens underteckna med ett förnamn), och om inte B-one löser sina problem med den felaktiga uträkningen av utrymmesutnyttjandet så återstår det ju inte mycket annat för mig än att stämma b-one för avtalsbrott. Jag hoppas slippa detta, men jag tycker tonen från er inte är varken särskilt trevlig eller medgörlig.

Är vi överens om att 100 MB är 100 MB oavsett var dessa ligger?

PS. Angående er fråga vad ni förändrat så kan jag säga att ni bytte ut min startsida!
B-ONE SVERIGE JSO
Skriven på 14-04-2005 15:46:32

Hej, de filer du har på ditt konto fyller mer än 100MB. Ladda ner dem alla i en tom mapp och kontrollera.

Vi har inte bytt ut någon fil.

Skriven på 14-04-2005 16:22:21

Nu är det så att jag redan tidigare laddat ner samtliga filer/kataloger i en tom mapp.

Filerna överstiger inte gränsen på 125 MB (du vet att gränsen idag ligger på 125 MB och inte 100 MB som du säger?).

Filerna upptar följande storlek; Totalt 75 MB av vad som nu finns kvar på er FTP-server (av det jag kommer åt och kan se, och som hör till mig).

Överens? I annat fall, skicka mig en komplett fillista som skulle motsäga mina fakta!

PS. Om ni manuellt bytt ut min startsida eller om det skett med automatik vet jag inte, men faktum kvarstår att när ni öppnade upp mitt regelvidrigt låsta konto så fanns inte min startsida kvar (och jag fick heller ingen information från er om att så hade skett)!

B-ONE SVERIGE JSO
Skriven på 15-04-2005 11:55:05

Hej igen, eftersom du inte raderat filer så att du kommer under gränsen, så stänger vi sidan igen. Den öppnas inte förrän du rensat filerna och kommit under 125MB diskförbruk.

Det var du själv som ovan sade "Upptar mina filer mindre än 100 MB", därför nämnde jag
sedan siffran 100MB, eftersom du hävdade att dina filer tog mindre plats än så.

Jag har för säkerhets skull kontrollerat manuellt en andra gång, och det är inget fel på systemet. Det ser du själv om du kontrollerar "Storlek på disk" (om du kör Windows) eller motsvarande variabel på ett annat OS.

Skriven på 15-04-2005 13:31:54

VARFÖR SKICKAR DU INTE EN FILLISTA NÄR JAG BER DIG OM DET?
VARFÖR KAN DU INTE SVARA VAD DET ÄR SOM UPPTAR 350 MB?
VAD VILL DU ATT JAG SKA RENSA FÖR ATT KOMMA NER I 125 MB NÄR JAG BARA HAR 75 MB ???

B-ONE SVERIGE JSO
Skriven på 15-04-2005 13:39:50

Hej, beklagar, men jag har förklarat vad som gäller.
Vad säger din egen dator om utrymme på disken?

Skriven på 15-04-2005 13:47:10

Var vänlig och skicka mig genast en fillista där jag kan se vad diskrepansen mellan mina uppgifter och dina uppgifter är!

Jag hoppas du förstår att av mina 75 MB kan jag inte ta bort 225 MB för att komma ner i vad du vill att det ska vara efter dina vansinniga uppgifter.
B-ONE SVERIGE JSO
Skriven på 15-04-2005 13:48:44

Hej igen, du upprepar hela tiden storleken på filerna, 75MB. Vad jag ber dig kontrollera är hur mycket plats de tar på din disk, du kommer att se en helt annan siffra där.

Skriven på 15-04-2005 13:53:19

Men stopp här nu ! Jag har arbetat i datorvärlden i hela mitt yrkesverksamma liv. Tror du inte jag vet vad jag talar om? Du ska få svar på din fråga. Filerna upptar 82 MB.
B-ONE SVERIGE JSO
Skriven på 15-04-2005 14:00:17

Hej, som sagts ovan så har det kontrollerats manuellt. Du har då en helt annan kluster-storlek än servern. Vidare, vad som sagts ovan gäller. Sidan öppnas när du kommit under 125MB diskförbruk på servern.

Skriven på 15-04-2005 14:05:00

Förlåt mig, men jag tror jag kan det här med klusterstorlek bättre än du. En rätt konfigurerad server kan ALDRIG konvertera 75 MB till 350 MB.

Men då vill jag att du ska berätta för mig vad jag ska ta bort av mina 75 MB för att det enligt din mening ska komma ner i 125 MB.

Varför vill du inte skicka en fillista ???
B-ONE SVERIGE JSO
Skriven på 15-04-2005 14:07:35

Hej igen, listan skulle bli lite väl lång att skicka här. Det lättaste är om du raderar allt, och sedan laddar upp det som är en del av din site.

Skriven på 15-04-2005 14:17:27

Du behöver inte skicka listan via snigelpost. Det går utmärkt att skicka denna textfil via mail till mig.

Tacksam om du mejlar mig denna lista snarast, så kan jag se var problemet ligger.
Allt hör till min sajt, och det skulle inte hjälpa om jag raderade allt, och sedan la in allt igen.

För att komma vidare måste jag alltså ha den önskade fillistan.
B-ONE SVERIGE JSO
Skriven på 15-04-2005 14:21:05

Hej, det är bara att dumpa det i en textfil genom FTP.

Skriven på 15-04-2005 14:31:42

Vet inte hur man gör detta. Men om det är så lätt så hoppas jag att du kan bistå mig med hjälp här och skicka en fillista till mig?

Antingen det, eller att du berättar för mig vad jag ska ta bort för att mina 75 MB ska komma under 125 MB-gränsen.

B-ONE SVERIGE JSO
Skriven på 15-04-2005 14:37:35

Hej, jag ska ta fram listan, återkommer så fort som möjligt (det kan dock ta lite tid eftersom det rör sig om så många filer).

Skriven på 15-04-2005 15:41:50

Hur går det? Öppnar du upp webbåtkomsten igen så länge (eftersom jag kommer att behöva den för att kunna rensa)?

Medan jag väntar på fillistan så vill jag passa på att nämna att jag kommer att ta bort vad det nu är som behöver tas bort, även om det kan bli lite lurigt att ta bort 225 MB för att få 75 MB till att komma under 125 MB-gränsen. Speciellt svårt blir det eftersom du inte ens kan svara på min fråga om vad jag behöver ta bort för filer för att du ska bli nöjd.

Du skrev tidigare följande; "du upprepar hela tiden storleken på filerna, 75MB. Vad jag ber dig kontrollera är hur mycket plats de tar på din disk, du kommer att se en helt annan siffra där."
Jag gav dig ett tydligt svar på detta, nämligen 82 MB. Jo, du hade rätt, 82 MB är en "helt annan siffra" än 75 MB, men frågan är vilken siffra du hade tänkt dig?
B-ONE SVERIGE JSO
Skriven på 15-04-2005 16:32:00

Hej igen,
fillistan hinner inte bli klar innan vi går hem för dagen, så jag lägger upp det som finns nu i root på ditt konto. Om du vill ha den fulla så får det vänta till i morgon.

Jag har kontrollerat utrymmet manuellt, två gånger för att vara säker på att det inte varit ett fel hos oss. Dessutom kan du själv se på din kontrollpanel hur mycket utrymme filerna tar - att du av någon anledning vägrar acceptera den siffran kan vi inte kan ansvar för.

Vad som sagts innan gäller. Om du vill gå vidare så råder jag dig att först och främst läsa avtalet - om du vill bestrida avstängningen så kan du göra det i en Dansk domstol.

Skriven på 15-04-2005 16:41:25

Tack för infon om att jag kan bestrida avstängningen i dansk domstol. Jag kommer att göra det.

Men öppnar du upp webben nu? Som jag sa så måste jag ha åtkomst till webben så att jag kan kontrollera att saker inte slutar fungera för varje katalog som jag tar bort.

Om du verkligen har kontrollerat utrymmet manuellt, vad får du då det till att mina filer upptar?

Jag tittade nu på den lilla fillistan du la i roten. Listan saknade de mest väsentliga katalogerna, men vad jag kunde se där så är katalogen "board" den katalog som kanske gjort att B-ones uträkning av filutrymmet falerat (det förklarar dock inte ditt påstående om att du manuellt skulle ha kontrollerat utrymmet och fått det till ett annat värde än vad jag kan se att det är).

Jag tänkte nu ta bort denna katalog för att se om resterande 43 MB blir de korrekta 43 megabyten även på B-one's server. Tyvärr så är det något vajsing någonstans, så jag kan inte ta bort denna katalog. Kan du fixa detta?

Jag fick svaret på min tidigare ställda fråga att supporten är öppen under kontorstid. Undrar om denna "kontorstid" baseras på bankernas öppettider, för det verkar vara väldigt korta arbetsdagar! Det känns för mig väldigt respektlöst att hantera kunderna på detta sätt där du går hem och struntar i att öppna upp min sajt trots att jag gått med på att rensa.

Om jag inte var tydlig nog i vad jag sagt;
Jag säger härmed upp mitt avtal med B-One!

B-ONE SVERIGE JSO
Skriven på 16-04-2005 10:03:28

Hej,
var vänlig läs avtalet.

Skriven på 16-04-2005 15:00:19

Kan du utveckla det där med "var vänlig läs avtalet." eller är det ett led i B-one's strategi att försöka hemlighålla så mycket information som möjligt?

Varför svarar du inte på mina frågor?
1. Du vägrar att hjälpa mig att ta bort filer som är oåtkomliga för mig på er server (pga något fel i er server).
Du försöker alltså medvetet förlänga avstängningsperioden bara för att bråka med mig.

2. Du förvägrar mig en komplett fillista.
En sådan skulle du kunna ha tagit fram på cirka 1 minut.
Den 14/4 kl. 16.22 bad jag dig om detta. Fortfarande idag, ganska exakt 2 dygn (48 timmar) efter detta, har jag fortfarande inte fått någon fillista. Jag kan inte se det på annat sätt än att du vägrar ge mig en fillista så att jag kan börja rensa, enkom för att bråka med mig.

3. Du vägrar svara mina frågor.
Trots att jag ställer dem gång, på gång, på gång så vill du inte svara på dessa.
Varför beter du dig så illa?

4. Du har orättmätigt stängt av mig och du vägrar sedan bistå med hjälp så att jag kan rensa.

5. Du stänger av mig;
- inte för att jag inte vill göra vad du ber mig om,
- inte för att det skulle vara till skada om min webbåtkomst var öppen,
utan enbart i "utpressningssyfte" men kanske främst för att visa din makt.

Tror du att detta kommer att bli en jättefin publicitet för B-One i framtiden?

6. Som svar på alla mina frågor och önskemål om hjälp skriver du bara ett kryptiskt meddelande; "var vänlig läs avtalet", utan att vilja förklara vad du menar.
Synnerligen dålig stil !


Om du anser att det inte ingår i dina uppgifter att supporta användarna av B-Ones webbhotell så kanske du i stället kan vidarebefordra mig till någon som kan göra detta?

Jag utnyttjar nu TOTALT ("all included") UNDER 60 MB av de 125 MB jag har att tillgå. Dvs jag utnyttjar inte ens hälften av vad jag betalar för.

SE NU TILL ATT OMEDELBART ÖPPNA UPP MITT KONTO IGEN !

DET SKULLE OCKSÅ VARA TREVLIGT OM DU BESVARADE DE FRÅGOR FRÅN MIG SOM DU VÄGRAT BESVARA DE SENASTE DAGARNA!

Och skicka mig den utlovade fillistan så jag kan se om det är mer jag behöver/kan ta bort !

B-ONE SVERIGE IM
Skriven på 17-04-2005 12:01:35

Hejsan.
Den ansvarige återkommer imorgon.

Skriven på 17-04-2005 17:28:32

IM, är det bara den "ansvarige" (alltså JSO) som kan öppna upp min webbåtkomst?
Du kan inte, eller har inte behörighet för detta?

Trots att du lika bra som jag och någon annan ev. person på supporten kan se att jag nu ligger under 60 MB utnyttjande så kan du inte försöka lindra den skada JSO ställt till med genom att öppna upp webbåtkomsten!

Det finns alltså bara totalt en supportperson på B-One i Sverige, eller hur?

Så detta är vad "svar inom 24 timmar" innebär !!!

B-ONE SVERIGE JSO
Skriven på 18-04-2005 08:03:02

Hej,
tack för det - sidan är nu öppnad igen.

Skriven på 18-04-2005 13:36:21

Tack för att du äntligen öppnade upp webbåtkomsten, men jag måste säga att jag tror aldrig jag blivit så illa behandlad av ett företag någon gång.

Först allt vad som hänt tidigare, och sedan fortsätter du att strunta i att besvara mina frågor som jag ställt under en veckas tid.

Inte ens en ursäkt från dig !

Jag ställer mina frågor igen;
1. Vad menar du med att jag ska läsa avtalet?
Vad är det du syftar på där som är relevant för vad?

2. Varför öppnade B-One inte upp mitt konto i helgen trots att t.o.m er egen värdelösa räknare skrev att jag hade under 60 MB ?

3. Varför inledde du dessa problem med att lura mig när du sa att filerna var jämnt fördelade över servern?
(Du ville inte ens vid något enda tillfälle berätta för mig hur många MB mina filer upptog enligt dig... du bara skrev "Vad jag ber dig kontrollera är hur mycket plats de tar på din disk, du kommer att se en helt annan siffra där", men du ville inte säga vad din siffra var).

4. Varför ville du inte hjälpa mig att ta bort de filer som jag hade så stora problem att ta bort?

5. Varför fick jag aldrig den fillista som du den 15/4 kl 16:32 lovade att jag skulle få dagen efter?
b. Varför har jag fortfarande idag inte fått denna fillista?

6. Består supporten i Sverige bara av dig?

7. Jag fick tidigare svaret att supporten var öppen under kontorstid, men vilka tider är "kontorstid" enligt B-One?

8. Du hävdar att det inte är fel någonstans på ert systems uträkningar av utrymmesutnyttjandet? Varför ger då era två räknare helt olika resultat sedan i lördags?
I natt fick jag tex. följande automatiska mail;
Vi har observerat att det finns under 1% ledigt utrymme på ditt webbhotell. Vi rekommenderar dig därför att städa eller att uppgradera till ett större webbhotell vid tillfälle av att detta är möjligt. Alternativt riskerar du att förlora data, vid tillfälle av att allt utrymme används. Nedan framgår hur ditt utrymme används:
WWW 259 MB
DB 9 MB
Mail 0 MB
Använt utrymme 269 MB ( i allt finns det 125 MB utrymme till rådighet )


Så sedan i lördags säger en räknare att jag har 59 MB, och en annan säger att jag har 259 MB. Hur kan du få detta till att era räknare stämmer? Utnyttjar jag både 259 och 59 MB?

Här tror jag att supporten helt slutat svara på mina frågor, och B-One's support lär nog inte svara på fler frågor från mig... någonsin

Jag hade fel. Jag fick ett sista svar från "IM" som nu tydligen tagit över efter "JSO".
IM säger att han/hon inte kan se någon relevans i min undran vilka öppettider supporten har!

Skriven på 19-04-2005 11:02:49

Hej.
I avtalet kan du läsa om hur man säger upp sitt abbonemang, som du just hade sagt att du tänkte göra.
Min kommentar:
Men det vet jag ju redan ändå. Varför ska jag läsa avtalet? Jag vet att det är svårt att säga upp avtalet med B-One. Vad är det B-One vill ha sagt egentligen?


En fil tar alltid mer plats på disken än vad själva storleken är. Storleken på dina filer var 75MB, men i och med att det var så många så upptog dem 360MB.
Min kommentar: Hmm, detta har vi redan betat av några gånger!

Min kommentar: Fråga 2 obesvarad av B-One !!!

Min kommentar: Fråga 3 obesvarad av B-One !!!

Vi raderar inte kunders filer, då det kunde uppstå missförståelsr och dyligt.
Min kommentar:
Vad B-One säger här är att när en kund behöver hjälp/support så bistår B-One inte med hjälp eftersom det då kan uppstå... missförstånd och dylikt... WHAT?
I ställe för att bistå med hjälp (som man lite förväntar sig att en support ska ge) så tycker B-One tydligen det är enklast och bekvämast att stänga av kunder!
Sedan undrar man också varför B-One ändå gör detta (dvs tar bort filer) när så ej ska ske (som i fallet med min startsida som B-One raderade... av misstag eller medvetet)?


Min kommentar: Fråga 5 obesvarad av B-One !!!

Min kommentar: Fråga 5b obesvarad av B-One !!!

Jag kan inte se någon som helst relevans i fråga 6 och 7. Vänligen läs affärsvillkor 3.2.
Min kommentar:
Nej, vem behöver veta något överhuvudtaget om B-one... B-Ones kunder behöver naturligtvis inte veta under vilka tider som B-One erbjuder support?

Vi svarar inom 24 timmar.
Min kommentar:
Svar inom 24 timmar? Jaha, jo kanske, men då kan man inte räkna de supportfrågor som man inte får svar alls på. Dvs som i detta svar från B-One, eller på separat skickade supportfrågor.
Och sedan finns det ju en hel del att säga om kvaliteten på svaren (som alla kan se av min dialog här)!


Det automatiska mail som du mottog i natt har skickats utifrån en några dagar gammal lista. Du kan bortse från det, eftersom du nu endast upptager 57MB.
Min kommentar:
Varför har B-one gamla listor att utgå från?
Jag kan tillägga att B-Ones räknare säger att jag utnyttjar 9 MB för databasen, men när jag själv kollar detta så ser jag att jag bara nyttjar 6,57 MB !!! B-one lägger alltså till cirka 30 %!


Var uppmärksam på att räknaren i kontrollpanelen endast uppdateras en gång i dygnet.
Min kommentar:
Så det tar tre dygn för denna räknare som uppdateras en gång om dygnet att räkna rätt... om den någonsin gör det?


Jag har informerat B-One om att jag recenserat dem på denna sida, men jag har inte fått någon som helst respons så här långt. Om B-One hör av sig till mig kommer jag dock självklart att här lägga ut deras kommentarer på mina synpunkter.

INFO 2005-04-23 !

Tycks som om att någon försöker lura till sig lösenord via B-One. På webbsidan b-one.priv.se, med layout som B-One's, försöker någon få folk att uppge sin domän med lösenord, under förespegligen att "identifikationsproblem vid en databasflytt" uppstått (skrivelsen är undertecknad "Johan Larssen, B-One Norden").

Du ska naturligtvis inte alls uppge något lösenord på detta sätt... någonsin!


PS. Ovanstående url är egentligen lome.nedde.com/b-one, där domänen nedde.com med sitt alias lome.nedde.com / 213.114.106.110 skapats den 3/3 1997, från Bredbandsbolaget.

Not. 2005-04-29
Det tog inte många dagar efter att jag lagt ut ovanstående information förrän såväl redirect som webbsajt stängdes ner. Om man går till ovanstående länk får man nu meddelandet;
This redirect has been disabled. For more information contact info@info.se.
Reason: against our policy!


Dessutom så har den som ansvarade för ovanstående redirect nu lagt ut följande info på sin sajt;
Från och med 2004-05-25 krävs det att nya vidarekopplingar bekräftas via E-post pga ett litet antal medlemmar misskött sig och brutit mot våra regler. Det är därför mycket viktigt att ni anger e-post adresser som fungerar annars kan ni inte aktivera era vidarekopplingar.

(PS. En liten felskrivning av företaget, i hastigheten...de menar 2005-04-25)



Tipsa en vän

FORUM

BOR DU I BOSTADSRÄTT?

Vad fungerar bra/dåligt i din förening?

Om du har några synpunkter om din brf, om din bostadsorganisation (HSB, Riksbyggen, etc) eller frågor om att bo i bostadsrätt, dela gärna med dig av dessa genom att klicka här!
Senaste inlägg
(rss-reader för Google Chrome)




Sajtkarta
Bredband / ADSL - Sanningen om Sveriges internetleverantörer !
Klicka på bannern här för att gå till huvudsidan om bredband, ADSL och internetleverantörer.