Sajtkarta

Supportsamtal

 

Ett verkligt exempel från en spekulant av bredband som ställt frågor till en av de rikstäckande leverantörerna

 
Fråga Hur lång är leveranstiden om jag beställer ett abonnemang från er de närmaste dagarna?
Svar: Omkring 4 veckor.
 
Fråga Hur lång tid tar det MAXIMALT för mig att bli uppkopplad mot Internet om jag beställer Internetuppkoppling av er de närmaste dagarna?
Svar: Finns ingen maximal gräns.
 
Fråga Har ni spamfilter?
Svar: Nej.
 
Fråga Har ni virusskydd?
Svar: Nej.
 
Fråga Får jag någon form av kompensation/ersättning om bredbandsuppkopplingen inte fungerar?
Svar: Det har alltid fungerat.
 
Fråga Om det skulle hända behöver jag väl inte betala för den tiden?
Svar: Vet inte. Tror inte det.
 
Fråga Har ni någon driftsgaranti som anger hur stor procent av tiden tjänsten ska vara tillgänglig?
Svar: Nej.
 
Fråga Är det några planerade prisjusteringar på gång?
Svar: Nej, är det här en undersökning?
-Nej, men jag måste ju veta vad jag får.
 
Fråga Tar ni ut en extra avgift vid flytt eller ändring av abonnemangsform?
Svar: Ja, ny installationsavgift både vid flytt och vid ändring av abonnemangsform.
 
Fråga Använder ni någon form av bandbreddsbegränsning?
Svar: Nej, är det säkert att det här inte är någon undersökning? *misstänksam* Ringer du som privatperson?
- Ja, men jag har fått lite hjälp med användbara frågor.
- Jaha, vänta lite då.
(inget svar?)
 
Fråga Har ni några invändningar mot att era kunder laddar upp/ner filer via fildelning?
Svar: Vad menar du?
-Ja, fildelning över nätet.
-Vänta lite. *pratar med kollega* Alltså fildelning är ju ett program som du har på din dator. Det har inget med oss att göra. Nästa fråga!
-Eh, ja jo, det vet jag. Jag undrade om ni hade nån begränsning för sådant användande.
-Nej.
 
Som du ser av ovanstående samtal med aktuell supportavdelning är det inte alltid lätt att få svar på sina frågor. Det märks också att supportavdelningen inte är riktigt van vid att någon ställer mer konkreta frågor om deras tjänst.
Det gäller bara att inte ge sig. Du får fortsätta ställa frågorna tills du får de svar du behöver.


Tipsa en vän

FORUM

Vad fungerar bra/dåligt i din förening?

Om du har några synpunkter om din brf, om din bostadsorganisation (HSB, SBC, Riksbyggen) eller frågor om att bo i bostadsrätt, dela gärna med dig av dessa genom att klicka här!
Sedan finns det även en enklare gästbok.




Bredband / ADSL - Sanningen om Sveriges internetleverantörer !
Klicka på bannern här för att gå till huvudsidan om bredband, ADSL och internetleverantörer.