|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Hej!
Jag undrar om det finns några regler om att försäljning av bostadsrätter i en förening ska ske på ett någorlunda öppet sätt? Jag upplever att våra förening har på senaste tiden systematiskt sett till att försäljningar av lediga lghr endast sker inom familj/vänskaps/bekantskrets ifrån området. Detta har skapat en ojämlik situation för oss boenden utan kopplingar till orten. Styrelsen ihop med de flesta medlemmarna verkar ”gadda ihop” eftersom de är på olika sätt bekanta sedan länge medan ”vi andra” är utifrån så att säga... Jag misstänker att det är så det bara är inom brf och antagligen inget att göra åt det men tänkte ändå fråga ifall det kan finnas någon regel för att undvika detta? |
|
||||
|
||||
![]() Vad menar du med försäljning a ledig lghr i er förening ?
Är det så att BRF har hyresrätter där hyresgäst sagt upp kontraktet och styrelsen beslutar att omvandla lägenhet till bostadsrätt så skall den utannonseras och säljas till högstbjudande. Annars riskerar styrelsen att inte få ansvarsfrihet vid en stämma. Medlemmar kan tycka att lägenheten såldes för billigt och därmed har BRF gått miste om pengar. Om lägenheten tillhör en BRH finns i princip inga regler till vem denna vill sälja. Styrelsen kan bara neka medlemskap på saklig grund ex. betalningsanmärkningar.
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Fritidshusbarometern: Öland och Västervik på topplistan över lediga fritidshus | Admin | Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling | 0 | 2009-04-23 11:11 |