Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-07, 13:07
oyvinds oyvinds är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: May 2009
Standard Nekade rösträtt på stämma

På stämman i min förening frågade ordstyraren mig om jag hade någon bandspelare på mig. Jag nekade rent enkelt svara på det.

Ordstyraren bad så stämman neka mig å rösta. Ett flertal röstade för det. Omilddelbart bad styrelsen stämman rösta om ansvarsfrihet för specifikt det här beslutet. Dom fick det.

Då stämman röstade på frågan om nya stadgar blev resultatet 20 emot och 39 för med min röst, som dom inte tog med. Utan min röst blev det 19 emot och 39 och "2/3 flertal för nya stadgar".

Kan dom göra såhär?
Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 16:20
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Medlem nekas rösträtt på stämma i brf

Det är nog det mest solklara fall av lagbrott som förekommit.

Du är fullt fri att spela in stämman.
Stämmoordföranden har ingen rätt att ens ställa frågan om du spelar in stämman.
Du kan svara precis vad du vill om någon frågar dig ifall du spelar in stämman.

Hoppas verkligen att du spelade in stämman!

Citat:
Ordstyraren bad så stämman neka mig å rösta. Ett flertal röstade för det.
- Det togs alltså ett stämmobeslut, på stämmoordförandens rekommendation, att du inte skulle tillåtas att rösta?
- Med att "ett flertal" röstade för att din röst inte skulle räknas på stämman menar du alltså att en majoritet på stämman röstade för detta?
- Var argumentet för att du inte skulle få rösta att du kanske spelade in stämman?

När hölls stämman?
Har du sett/fått kopia av stämmoprotokollet (annars måste du begära det tre veckor efter stämman)?

En stämmoordförande ska inte uppvigla stämman mot någon enskild medlem.

Det är ett direkt lagbrott att förvägra någon medlem rösträtt på detta sätt.
Stämmobeslutet på stämman har därmed inte kommit till i behörig ordning och jag rekommenderar dig starkt att klandra stämman.

Verkar som stämmorna i din brf är mer en sandlåda för små lekskolebarn än föreningsstämmor för vuxna, normalt tänkande, människor.

Se även;
Galina Toll, VD HSB Kristinehamn, anklagar detta forum för att inte vara seriöst - Hur seriös är Galina Toll ?

Stadgeändring äldreboende
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-06-21 klockan 14:26.
Svara med citat
Gammal 2012-06-08, 11:50
Mega medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Det är nog det mest solklara fall av lagbrott som förekommit.

Du är fullt fri att spela in stämman.

Stämmoordföranden har ingen rätt att ens ställa frågan om du spelar in stämman.
Du kan svara precis vad du vill om någon frågar dig ifall du spelar in stämman.

Hoppas verkligen att du spelade in stämman!
16. April 2012 skickade ordföraren i Brf. Kristinehamn K1, Åge Richard Anthonsen, ett brev med titel "Anmodan att vidta rättelse" där han i vedlägg skrev rent mycket konstig. Bland annat:

1. Du har ulovlig tatt opp siste årsmøte på bånd. Ingen deltagere var gjort oppmerksom på dette. Dette er krenkende ovenfor for våre deltagende medlemmer, samt at det også er ulovlig.

Mitt svar skickat 4. Maj 2012:

1) Vid sammanträden, stämmor, styrelsesmöter eller annan sammankomst är det tillåtet för den som deltar i sammankomsten att spela in vad som sägs vid denna, även om de andra deltagarna är omedvetna om inspelningsförfarandet.(*)

Styrelsen måste rikta sig efter svenska lager och regler.

Styrelsen begäras forklara exakt hur styrelsens saknade respekt for svensk lag utgör en störning ifrån min lagenhet.
.

(*) citat ifrån lawline

På stämman 26. Maj 2012 förtalade föreningens ordförare mig ved å skrika om hur jag hade "olaglig" tagit upp fjorårets stämma på band om och om och om igen. Ordföraren mumlade också något om att "och Öyvind tror det är laglig å göra slika upptak" (han kan inte neka för att han hade läst mitt svar).

Anthonsens lögn och förtal 26. Maj 2012 kom efter han hade fått skriftlig besked om vad som faktisk står i lagen.

Det här är samma Anthonsen som inkallade till ett beboeramöte 23. April 2011 där han skrek "DET ER TILLTREDE" (vad nu det betyder) i ett forsök på å argumentera för att styrelsen kan låsa sig in var dom vill när dom vill utan tillstånd efter att jag påpekade att det inte är laglig. Jag har upptak.

Samma Anthonsen skrek om hur styrelsen kan låsa sig in var dom vill när dom vill på stämman 4. Juni 2011.

(styrelsen i Kristinehamn K1 berätter själv om överrasknings-"inspektion" av lägenhetene)

Citat:
- Det togs alltså ett stämmobeslut, på stämmoordförandens rekommendation, att du inte skulle tillåtas att rösta?
Ordstyraren Harald Isachsen ifrån Harstad i Norge bad om ett stämmobeslut om det. Det var klart något styrelsen bad honom göra på förhand.

Citat:
- Med att "ett flertal" röstade för att din röst inte skulle räknas på stämman menar du alltså att en majoritet på stämman röstade för detta?
Ja, över hälften.

Citat:
- Var argumentet för att du inte skulle få rösta att du kanske spelade in stämman?
Att jag inte svarade på om jag hade med utrustning för å göra upptak eller inte.
Citat:
När hölls stämman?
26. maj 2012.

Citat:
Har du sett/fått kopia av stämmoprotokollet (annars måste du begära det tre veckor efter stämman)?
Nej. (Om det blir så som protokollet ifrån 2011 kommer det inte till å ha något med verkligheten å göra).

Finns det någon lag jag kan visa till för å kräva å få kopia av protokollet?

Citat:
En stämmoordförande ska inte uppvigla stämman mot någon enskild medlem.
Stämmobeslutet på stämman har därmed inte kommit till i behörig ordning och jag rekommenderar dig starkt att klandra stämman.
Exakt vad menar du med "klandra stämman" och hur går jag fram?

Jag har särskilt intresserad i frågan om nya stadgar. Med min röst fick dom inte 2/3 flertal (20/39). Styrelsen tycker dom har 2/3 (19/39) och kommer skicka nya stadgar till Bolagsverket.

ANG nye stadgar: Nya stadgar blev skrevet på en mix mellan norsk och svensk. Styrelsen "översatte" delar av stadgarna efteråt, så som kommer (eller redan har) skicka in något olikt till Bolagsverket. Kan dom göra så?

Citat:
Verkar som stämmorna i din brf är mer en sandlåda för små lekskolebarn än föreningsstämmor för vuxna, normalt tänkande, människor.
Styrelsen i Brf. Kristinehamn K1 är norska pensionärer, det samma är en stor del av dom som bor här. Jag är den yngsta i hela föreningen och en av dom få som är svenska (blev medborgare i 2011).
Svara med citat
Gammal 2012-06-08, 15:33
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Olagligt blir det endast om den som ställer dit en bandspelare inte själv deltar på mötet. Då räknas det som olovlig avlyssning.

Däremot är det tillåtet att utan dom andras vetskap ha med sig en bandspelare om man själv närvarar på mötet.
Svara med citat
Gammal 2012-06-09, 09:20
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:

I detta fall är dom tydligen redan på väg att skicka in stadgeändringen till Bolagsverket. Hur blir det om Bolagsverket nu registrerar stadgeändringen ?
Går det då att backa tillbaka till gamla stadgarna ?
Svara med citat
Gammal 2012-06-16, 13:35
Mega medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
I detta fall är dom tydligen redan på väg att skicka in stadgeändringen till Bolagsverket. Hur blir det om Bolagsverket nu registrerar stadgeändringen ?
Går det då att backa tillbaka till gamla stadgarna ?
Det är sannolikt att dom redan har skickat nya stadgar till Bolagsverket.

Det är och på sin plats å påpeka att dom stadgarna dom presenterade var dels skrevet på norsk och dels på svenska, och dom har "översatt" delar av stadgarna efteråt (så det dom sannolikt redan har skickat in är inte det samma som blev presenterat).

Hur är det når en styrelse skickar in nye stadgar till Bolagsverket utan att dom i praktiken har något lagligt stämmabeslut?

Jag fick protokoll ifrån stämman igår, skal scanna in så forumet kan få kolla.
Svara med citat
Gammal 2012-06-16, 15:35
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Bolagsverket - Stadgeändring utan giltigt stämmobeslut

Har du kontaktat Bolagsverket och frågat om detta och om de registrerat stadgarna redan?

Kontaktinformation Bolagsverket

Telefon: 0771-670 670
E-post: bolagsverket@bolagsverket.se

Öppettider: måndag–torsdag 8–16.30, fredag 8–16.

Klander av stämma lämnar du in till Tingsrätten, senast tre månader efter stämman.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-06-20, 14:47
Mega medlem

Standard

Ifrån protokollet:

Citat:
Ursprungligen skrivet av Protokollet K1

"Tilbake i lokalet ba styreleder (anm: Åge Richard Anthonsen) om at det ble foretatt en avstemming over om Øyvind Sæther skulle fratas stemmeretten på dette møtet."
Protokollet är skrevet på norsk, det är för mycket å be norska pensionärer i styrelsen i en svensk BRF om å skriva på landets språk.

(klick för större bild)

Citat:
Har du kontaktat Bolagsverket och frågat om detta och om de registrerat stadgarna redan?

Kontaktinformation Bolagsverket

Telefon: 0771-670 670
E-post: bolagsverket@bolagsverket.se

Öppettider: måndag–torsdag 8–16.30, fredag 8–16.
Tack.

Jag kontaktade dom idag. Enligt dom blev senaste ändring registrerat i 2006. Styrelsen har inte skickat in nya stadgar eller bara inte fått dom registrerat.

Styrelsen själv skriver i en tidning som gir ut utan utgivningbevis att:

Citat:
Ursprungligen skrivet av Styrelsen Kristinehamn K1
Med knappest mulig flertall vedtok Generalforsamlingen i K1 forslaget til nye vedtekter. Det betyr blant annet at K1 blir en 50+ forening."
..så som tycker nya stadgar ("vedtekter") är i box.

Se också:

> Blogg: Bloggen om BRF Kristinehamn K1: Så forsöker man göra föreningen till äldreboende i Kristinehamn K1
> Forumtråd: Stadgeändring äldreboende

Citat:
Klander av stämma lämnar du in till Tingsrätten, senast tre månader efter stämman.
Tack. Hittade http://hotpot.se/hsb-brf-klander-2010.htm och lite mer information via sök, skal meddela vad jag planerar skicka in här på forumet om kort tid. Jag ser jag har tre månader på mig. This will be fun..
Svara med citat
Gammal 2012-06-20, 15:40
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Fråntagen rösträtt på stämma

Citat:
Ursprungligen skrivet av oyvinds Visa inlägg
Tilbake i lokalet ba styreleder om at det ble foretatt en avstemming over om Øyvind Sæther skulle fratas stemmeretten på dette møtet.
Man vill inte tro att det är sant.
Många galenskaper i brf:ar har framkommit i forumet under årens lopp. Trodde inte att det efter detta var möjligt att förvånas längre. Men detta är ju chockerande!
Är det vuxna människor som beter sig så här och som dessutom skriver sådana protokoll?

Hur kan man ha så bristande respekt för lagar och regelverk?

Det har tidigare nämnts att föreningsstämmor upplevts som styrda av en sekt, och vad tydligare än detta exempel kan visa på sekt-beteende? Tankarna går osökt till sekten i Waco, Texas.

Du är ju dessutom utsatt för allvarlig ärekränkning och förtal, på gränsen till hatbrott (mot den grupp av bostadsrättshavare som inte finner sig i vad som helst)! Eller det kanske inte ens är ett gränsfall till hatbrott, utan vad som hänt faller direkt in i denna typ av brott mot mänskliga rättigheter?

Det här borde du verkligen skicka in till media, dagstidningar, TV, Uppdrag Granskning, bostadsministern, etc.

Om det inte hade funnits i alla fall en vaken medlem i denna brf så hade dessa galenskaper aldrig avslöjats, och Sveriges bostadsrättshavare hade varit lyckligt omedvetna om hur illa det kan gå till i föreningen.

PS.
Imponerande antal fullmakter. 21 fullmakter av 59 minus dig.
- Undrar hur många av dessa fullmakter som var kopplade till styrelsen.
- Undrar om det verkligen var endast en fullmakt per närvarande stämmodeltagare, enligt lag.
- Undrar om dessa 21 fullmakter var utformade enligt lag.
KOLLA FULLMAKTERNA !!!

PS 2.
Hoppas du har en kopia av ett undertecknat/justerat protokoll... tillägg; ser nu at du har detta.

Senast redigerad av Admin: 2012-06-20 klockan 15:59.
Svara med citat
Gammal 2012-06-20, 21:47
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard fakta brf Kristinehamn K1

En HSB förening?
Bildad 1967?
Omgjord till äldreboende 1971?
86 eller 84 lägenheter?
http://www.mir.se/409/20/Brf-Kristin...stinehamn.html
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Rösträtt för medlem, stämma - Röstlängd bostadsrättsförening Admin Faktabanken 2 2017-05-04 22:31
Rösträtt och kallelse till stämma vid överlåtelse Garamond Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2012-05-03 05:42
Rösträtt för medlem, stämma - Röstlängd Brorson Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2011-02-10 09:57
Icke rättskapabla medlemmars rösträtt - ombud till stämma i brf Investigator Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2009-05-09 17:14

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:08.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare