Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-18, 17:04
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard Skulle ni bli medlemmar om det startades en bostadsrättsbyrå?

En förening för bostadsrättsinnehavare liknande hyresgästföreningen och med ungefär samma årsavgift. Du kan få hjälp om det uppstår en konflikt med bostadsrättsföreningens styrelse, de stora bostadsorganisationerna eller myndigheter angående din bostadsrätt. Ambitionen skall också vara att bli remissinstans för politiker och lagstiftare.

Jag skrev ett inlägg med rubriker ”Jag har fått nog!” i forumet. Vad jag kostaterar är vi inte ensamma. Det finns flera med liknande problem. Jag tycker att det är på tiden att vi bostadsrättinnehavare gör någonting konkret åt saken. Ett hårstrå är inte starkt men med en hästsvans kan man få en stor sten i gungning och flytta den.

Jag beskrev hur en ensam medlem saknar stöd i dagens lagar vid en konflikt med styrelsen. En ensam bostadsrättsinnehavare är i stort underläge. Jurist- och advokatkostnader är ett stort hinder för en bostadsrättsinnehavare men styrelsen kan använda föreningens pengar.
Försäkringsbolagen kräver att en konflikt skall handla om minst ett basbelopp för att man skall kunna utnyttja rättsskyddet. Tack och lov att vår konflikt handlade om mer än ett basbelopp.

Skillnaden mellan vad en jurist/advokat kostar per timme i Stockholm och vad försäkringsbolagen ersätter är stor. Till exempel betalar försäkringsbolaget If cirka 1400kr/timme i ersättning. De andra försäkringsbolagen betalar antagligen ungefär det samma.

Finns det fler här på forumet som är intresserade av att vara med och starta föreningen? Skicka PM.

Kommentar av Admin
Dragit ut inlägg till två nya trådar från denna tråd;
Bostadsorganisationerna bryr sig inte om vad medlemmar tycker, lobbar i eget intresse

Styrelseprotokoll för att kränka medlemmar

Senast redigerad av Admin: 2012-05-16 klockan 18:15. Anledning: Lagt till länkar
Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 13:58
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Medlemsorganisation för bostadsrättshavare

Det är säkert många som skulle vilja bli medlem i en organisation som tillvaratar bostadsrättshavarnas intressen mot maktfullkomliga styrelser och mot bostadsorganisationer som aldrig står på medlemmarnas sida. Men frågan är alltför allmänt ställd. Frågan är vad en sådan organisation kan erbjuda rent konkret och vilken kompetens det finns för uppgifterna i organisationen.

Frågan om en organisation för bostadsrättshavare har förekommit ett flertal gånger tidigare här i forumet. Men det krävs då en engagerad och kunnig grupp som är beredd att lägga den tid det behövs för att starta upp en dylik organisation.

De senaste åren har organisationer startats upp där man påstått sig vilja arbeta för bostadsrättshavare.
Först;
Bostadsägarnas medlemsorganisation
sedan;
Riksorganisationen för bostadsrättshavare
och nu senast;
Varning för Bostadsrättsägarna/Bostadsrättsägarnas Riksförbund

Att organisationer bildas med som syfte att lura bostadsrättshavare gör det inte lättare för dem som efter detta vill göra ett seriöst arbete.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-04-19 klockan 13:24.
Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 15:43
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Bostadsrättsorganisation

Jag är helt med Admin här. Det krävs en hel del som saknas hos oss som är engagerad här. Däremot tror jag att den här platsen och den spridning den har kan visa omvärlden att vi är de som ställer krav på hur en sådan kan fungera för att bistå oss i våra drabbningar med de mäktiga organisationerna.
Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 18:27
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Det är säkert många som skulle vilja bli medlem i en organisation som tillvaratar bostadsrättshavarnas intressen mot maktfullkomliga styrelser och mot bostadsorganisationer som aldrig står på medlemmarnas sida. Men frågan är alltför allmänt ställd. Frågan är vad en sådan organisation kan erbjuda rent konkret och vilken kompetens det finns för uppgifterna i organisationen.

Frågan om en organisation för bostadsrättshavare har förekommit ett flertal gånger tidigare här i forumet. Men det krävs då en engagerad och kunnig grupp som är beredd att lägga den tid det behövs för att starta upp en dylik organisation.

De senaste åren har organisationer startats upp där man påstått sig vilja arbeta för bostadsrättshavare.
Först;
Bostadsägarnas medlemsorganisation
sedan;
Riksorganisationen för bostadsrättshavare
och nu senast;
Varning för Bostadsrättsägarna/Bostadsrättsägarnas Riksförbund

Att organisationer bildas med som syfte att lura bostadsrättshavare gör det inte lättare för dem som efter detta vill göra ett seriöst arbete.
Organisationen skall kunna erbjuda råd, jurist- och advokathjälp till bostadsrättsinnehavare som kommer i konflikt med sin bostadsrättsförenings styrelse eller andra organisationer angående sin bostadsrätt. Organisationen skall tillhandahålla kvalificerad juridisk hjälp utan att det kostar medlemmen något utöver hemförsäkringens självrisk. Organisationen skall även erbjuda kostnadsfri juridisk hjälp vid konflikter under ett basbelopp.

Jag har igen organisation och jag efterlyser medlemmar som skulle vilja vara med och starta en sådan organisation. Jag ställer frågan här på forumet för att det finns flera här som har erfarenhet från egna problem med styrelser och myndigheter. De som är med och startar organisationen skall inte stå för kompetensen utan organisera verksamheten och se till att kompetens finns tillgänglig genom avtal med advokatbyråer m.fl.

Jag kände inte till att det har förekommit blufforganisationer på forumet tidigare. I den organisation jag har tänkt mig kommer alla medlemmar ha rösträtt på ordinarie föreningsstämman. Detta garanterar att det inte blir en blufforganisation.

Forum är jättebra för att diskutera problem och få råd av andra som haft liknande problem men det är inte ett alternativ när man behöver hjälp av en jurist/advokat för att driva en process. Jag kan inte heller se att ett forum är platsen där politiker postar remisser för att höra vad medborgarna tycker. Däremot kan en organisation utöva påtryckning på lagstiftningen.

Det jag vet är att om vi bostadsrättshavare är passiva i fortsättningen bli det inga lagändringar och vi kommer att förbli i ekonomiskt underläge när det uppstår en konflikt med styrelsen och andra bostadsorganisationer. Om vi inte engagerar oss kommer vi fortsätta att bli hunsade av maktgalna styrelser som bara bryr sig om sina egna intressen och även bli lurade av andra oseriösa organisationer.

Senast redigerad av Admin: 2012-04-19 klockan 13:24.
Svara med citat
Gammal 2012-01-21, 01:12
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Aldrig att jag går med i en sådan organisation.
Då vore kundkraft lika bra. Kanske bättre.

Varför skall man inte klara dessa saker på egen hand? Varför är ni bättre än en fungerande förening? Är det inte bättre att se till att föreningarna fungerar?
Svara med citat
Gammal 2012-01-21, 13:26
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Aldrig att jag går med i en sådan organisation.
Då vore kundkraft lika bra. Kanske bättre.

Varför skall man inte klara dessa saker på egen hand? Varför är ni bättre än en fungerande förening? Är det inte bättre att se till att föreningarna fungerar?
Det är valfritt att vara med i en organisation eller att år efter år skriva inlägg i ett forum. Kundkraft har med el att göra. Kanske du är stor elkonsument och då är det bättre för dig. Jag har andra behov.

Jag har under åren bott i olika bostadsformer bostadsrätt, hyresrätt, villa och återigen bostadsrätt. I varje stadie i livet finns olika behov av boendeform. Man flytta ihop, man har fått barn och på grund av arbete m.m. Det här är fösta gången vi har en konflikt med en bostadsrättsförenings styrelse. Jag beskrev i mitt inlägg ”Jag har fått nog!” om problem vi haft med styrelsen och vad jag anser är lösningen för oss. Jag efterlyste även andras idéer på lösningar.

I normala fall kan man naturligtvis utbyta meningsskiljaktigheter med sin styrelse utan att det uppstår en konflikt. I vårt fall gick det inte. Vi försökte under två års tid. Styrelsen ville inte åtgärda våra problem som de själva orsakade (ändrade ventilationen) och därmed var skyldiga att åtgärda enligt bostadsrättslagen, föreningslagen och bygglagen. Vi blev tvungna att anlita advokat för att föra vår talan. Hur skulle du gå tillväga om du hade liknande problem?

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Portalparagrafen § 1. i varje förening i vårt land har ett generalfel. Det står "medlemmarnas ekonomiska intresse". Det borde stå "Föreningens ekonomiska intresse". Ifall Lagstiftaren verkligen avser att boendeformen bör ha en långsiktig varaktighet.
Kan forumet bli en remissinstans för ändring av bostadsrättslagen och föreningslagen? På vilket sätt tycker du att man skall gå tillväga för att förändra lagen? Vilka lagändringar skulle du vilja ha?
Svara med citat
Gammal 2012-01-21, 14:43
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Fråga Vad är alternativet?

Jag håller med dig Silva! Vi får många bra råd och tips här på forumet och diskussionerna svallar fritt. Men tyvärr räcker det inte för att få någon styrsel på styrelserna. Eftersom det finns så få vägledande domar när det gäller alla dumheter/olagligheter, fortsätter det bara. Våra medier är inte heller bra på att bevaka brf-frågorna. Det beror förmodligen på, att det saknas tydlighet eller samlande av information från olika brf.

Det hade varit bra om någon seriös reporter hade gått in på forumet och sedan kontaktat medlemmar med olika typer av problem. Vi är ju så många, som kör huvudet i väggen i kontakterna med styrelsen.

Så länge, som det inte finns domar att hänvisa till, tror jag vi kan skrika oss blå. Och för att få till domar, krävs att medlemmarna törs/vill/kan föra olagligheterna vidare. Något annat sätt verkar synnerligen svårt. Vi som har försökt via stämmorna har oftast blivit överkörda på ena eller andra sättet. Metoderna kan variera.

Så ja, jag skulle tycka att det var bra med juridisk kompetens, som verkligen kan lagar och förordningar när det gäller brf. Då tror jag att många skulle driva sina ärenden, istället för att gå omkring och vara jättefrustrerade. Ska vi kunna ändra på något, krävs det en samordning, som ger legitimitet och kan fungera som remissinstans.

Många styrelser är okunninga både när det gäller förvaltningen och lagar och förordningar. Deras sätt att agera blir då maktfullkomligt och otillgängligt. Man vill inte blotta sig och sin osäkerhet.

I första hand tycker jag att det viktigastes är, att få styrelserna att följa de nuvarande lagarna och förordningarna.

Kan du komma på något sätt att starta en förening? Här på forumet, verkar intresset ganska svagt, vilket förvånar mig mycket!
Svara med citat
Gammal 2012-01-21, 16:28
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Hjälp till bostadsrättsägare

Hej Nybörjare,
Jag har studerat och genomlevt ett par rättergånger där boende stämd föreningen. Den senaste gick till tidig förlikning så det kan diskuteras vem som vann. Klockrent byggskador! Samma hjärnor är kvar i styrelsen så vem löser då problemet?

Som fd sakkunnig på PBL-sidan tar jag mig för pannan och undrar om det verkligen är en byråkratifråga att bygga och förvalta. Det är kunskapsbrist i förvaltarledet, styrelserna och naivitet hos köparna, så menar jag.

Att starta en ny organisation borde ur min synvinkel kunna ske med t ex Hyresnämnden. Förslag: "Nya bostadsrätts-och hyresnämnden". Att behovet finns är satt utom all tvivel, men fler nya som tror sig kunna hantera problemen i rätt det är jag tveksam till.

I de fall där jag haft insyn är det några faktorer som vägt tungd såsom jag ser det. 1) den fria föreningsrätten och 2) den ek lagstiftningen, alltså rätten att fritt välja och skydd av investeringar. Bankena, vad med dem?
I praktiken är det ofta avgörande hur Plan-och Bygglagen följts av styrelser och teknisk förvaltare. Alla är överens om att felaktig hantering av skador och gjorda förändringar i fastigheterna bidrar till ekonomiska förluster och att det är där de flesta anledningen till problem uppstår. Ventilation tex!

Styrelser kanske inte skall vara lekmän eller så skall de organisationer som finns för styrelser tvingas lyfta fram sakägarnas intresse i högre grad än nu. De borde kunna erbjuda utbildning och certifieringar. De är i dag inriktade på byråkratin i stället för produkterna, fastigheterna. Å andra sidan så borde den som köper en bostadsrätt tvingas att göra egenkontroll med en kravspecifikation som underlag. Tokiga grannar som ändrar i fastigheten undanbes. Det skall besiktigas!

Naivitet i flera led här, så om nytt skall skapas måste ske med stort kunskapsinnehåll. Jag är definitivt med då! Inga lekmän alltså!'
Svara med citat
Gammal 2012-01-21, 21:30
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Silva Visa inlägg
Det är valfritt att vara med i en organisation eller att år efter år skriva inlägg i ett forum. Kundkraft har med el att göra. Kanske du är stor elkonsument och då är det bättre för dig. Jag har andra behov.
Cool. Att det är valfritt menar jag. Jag har också ett flertal olika behov. Det betyder inte att jag vill starta en organisation jag ännu inte har en aning om vad den vill, mer än att verka på BRF marknaden.

Citat:
Jag har under åren bott i olika bostadsformer bostadsrätt, hyresrätt, villa och återigen bostadsrätt. I varje stadie i livet finns olika behov av boendeform. Man flytta ihop, man har fått barn och på grund av arbete m.m. Det här är fösta gången vi har en konflikt med en bostadsrättsförenings styrelse. Jag beskrev i mitt inlägg ”Jag har fått nog!” om problem vi haft med styrelsen och vad jag anser är lösningen för oss. Jag efterlyste även andras idéer på lösningar.
Andras idéer om lösningar är precis vad forumet handlar om. Det är min åsikt. Men en organisation har oftast bestämt sig för vilken lösning som är den rätta redan i förhand. Det är liksom organisationens syfte. Att företräda en viss linje.
Citat:
I normala fall kan man naturligtvis utbyta meningsskiljaktigheter med sin styrelse utan att det uppstår en konflikt. I vårt fall gick det inte. Vi försökte under två års tid. Styrelsen ville inte åtgärda våra problem som de själva orsakade (ändrade ventilationen) och därmed var skyldiga att åtgärda enligt bostadsrättslagen, föreningslagen och bygglagen. Vi blev tvungna att anlita advokat för att föra vår talan. Hur skulle du gå tillväga om du hade liknande problem?
Jag har förstått att ifall det finns minst två olika synsätt bör man till att börja med försöka förlika sig med varandra utan att gå till rättslig instans. D v s. på lokalplanet inom föreningen. Det har hittills gått bra i de två föreningar jag varit med i. Jag har aldrig behövt gå vidare så länge jag bott i BRF, däremot när jag bodde i hyresrätt var jag i hyresnämnden två gånger. Ena gången gick rätten på min linje, andra gången på värdens.
Citat:
Kan forumet bli en remissinstans för ändring av bostadsrättslagen och föreningslagen? På vilket sätt tycker du att man skall gå tillväga för att förändra lagen? Vilka lagändringar skulle du vilja ha?
Signaturen som du hänvisar till säger allt. För den som förstår vad den läser. Jag vill stärka föreningen gentemot de BRH som vill stärka sin privatekonomi genom att utarma föreningen på dess soliditet. Du kanske tycker det är fel tänkt?
Men visst finns det mer att säga om BRFr och dess medlemmar, men jag tänkte inte starta BRF partiet och komma med en generalplan för hur vi ska lösa det idiotiska sätt idén med BRFr utvecklat sig sedan starten för över 100 år sedan. Jag är helt nöjd med att läsa här på forat om de olika problem som kan dyka upp i en BRF och de olika lösningar som presenteras. Jag får på det viset fler infallsvinklar än jag själv kan prestera, somliga jag aldrig själv skulle kunna tänkt ut. Det ger mig insikt inte enbart om vad jag själv tycker och anser utan även om hur andra ser på saker och ting. Det berikar min förmåga till empati. Vilket är bra! Men också förståelsen för att somliga är mer korkade än andra, vilket är tristare.

Men framförallt blir jag förberedd på problem som ännu inte dykt upp i min verklighet. Och jag kan berätta om problem jag ännu ej träffat på här på forat. Det är liksom utbytet av information som är hela forats mening, enligt mig. Jag kan ha fel, men jag tror inte en organisation klarar det på detta sätt som forat. Här kan jag dessutom välja det som passar mig bäst, inte det som passar organisationen bäst.

Senast redigerad av totiki: 2012-01-21 klockan 21:41.
Svara med citat
Gammal 2012-01-21, 21:55
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Hej Nybörjare,
Jag har studerat och genomlevt ett par rättergånger där boende stämd föreningen. Den senaste gick till tidig förlikning så det kan diskuteras vem som vann. Klockrent byggskador! Samma hjärnor är kvar i styrelsen så vem löser då problemet?

Som fd sakkunnig på PBL-sidan tar jag mig för pannan och undrar om det verkligen är en byråkratifråga att bygga och förvalta. Det är kunskapsbrist i förvaltarledet, styrelserna och naivitet hos köparna, så menar jag.

Att starta en ny organisation borde ur min synvinkel kunna ske med t ex Hyresnämnden. Förslag: "Nya bostadsrätts-och hyresnämnden". Att behovet finns är satt utom all tvivel, men fler nya som tror sig kunna hantera problemen i rätt det är jag tveksam till.

I de fall där jag haft insyn är det några faktorer som vägt tungd såsom jag ser det. 1) den fria föreningsrätten och 2) den ek lagstiftningen, alltså rätten att fritt välja och skydd av investeringar. Bankena, vad med dem?
I praktiken är det ofta avgörande hur Plan-och Bygglagen följts av styrelser och teknisk förvaltare. Alla är överens om att felaktig hantering av skador och gjorda förändringar i fastigheterna bidrar till ekonomiska förluster och att det är där de flesta anledningen till problem uppstår. Ventilation tex!

Styrelser kanske inte skall vara lekmän eller så skall de organisationer som finns för styrelser tvingas lyfta fram sakägarnas intresse i högre grad än nu. De borde kunna erbjuda utbildning och certifieringar. De är i dag inriktade på byråkratin i stället för produkterna, fastigheterna. Å andra sidan så borde den som köper en bostadsrätt tvingas att göra egenkontroll med en kravspecifikation som underlag. Tokiga grannar som ändrar i fastigheten undanbes. Det skall besiktigas!

Naivitet i flera led här, så om nytt skall skapas måste ske med stort kunskapsinnehåll. Jag är definitivt med då! Inga lekmän alltså!'
Vi är överens om att det behövs en ändring av bostadsrättslagarna och att bostadsrättslagarna inte fungerar för medlemmar i dagsläget. Frågan är hur vi på bästa sätt tillgodoser medlemmarnas rättigheter i en konflikt med en dålig styrelse och mäktiga bostadsorganisationer, som står bakom styrelsen. Har ni själv något konkret förslag på hur vi skulle kunna lösa detta?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Skulle vilja köpa bostadsrätt men vet lite om den edit.floderer Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 13 2010-11-02 20:37
Skulle du köpa bostadsrätt här? - Boreda analys av brf Admin Bostadsrättsforum 3 2010-08-10 21:40
Nya medlemmar i HSB zaphyr Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 1 2009-06-16 21:12
Byggmetoden som skulle ge billiga hyresrätter Admin Senaste Nytt 0 2009-04-11 18:34

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:36.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare