Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-02, 20:47
xic xic är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard Två frågor ang. motion och stämman

Jag har två frågor. Min förening följer HSB:s normalstadgar.

Den första frågan är vilka möjligheter jag har att ta upp en fråga på stämman nu i januari även om jag inte skickat in en motion i tid? Vilket, om något, utrymme finns för att ta upp frågor under stämman?

Den andra frågan avser själva frågan jag avsett väcka. I ett protokoll från förra årsstämman har stämman avseende en motion gällande ett byte av lägenheternas ytterdörrar till säkerhetsdörrar helt enkelt avslagit denna med hänvisning till att detta inte är något styrelsen kan besluta om då det är upp till varje enskild medlem att ombesörja byte av dörrar.

Rent spontant tycker jag det låter märkligt då det dels enligt min erfarenhet är något som föreningen fattat beslut om och dels skulle se märkligt ut om alla har olika dörrar. Såvitt jag förstår har detta avslag (eller rättare sagt underlåtenhet att ta upp frågan) gjorts med stöd av § 26 där det kan utläsas att till lägenheten hör bland annat lägenhetens ytterdörrar. Min fråga är väl egentligen tvådelad; dels undrar jag om bostadsrättsföreningen inte med stöd av § 27 "får åta sig sådant byte av inredning och utrustning vilken br-innehavaren enligt § 26 skall svara för" om det avser "åtgärd som företas i samband med omfattande underhåll av föreningens hus och som berör bostadsrättshavarens lägenhet"? Det känns ganska träffande på aktuell situation i alla fall.

Är det inte möjligt genom § 27 så undrar jag hur möjligheterna ser ut att i så fall föreslå en ändring av stadgarna / avsteg från normalstadgarna i denna fråga.

Hur ser läget ut dels ang. själva sakfrågan och dels i och med att någon motion inte är inskickad?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-14 klockan 13:01.
Svara med citat
Gammal 2012-01-02, 21:14
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Styrelsens rätt till skälig tid för beredande

Det är helt upp till styrelsen om de vill ta upp din motion, nu när den är sen. HSB rekomenderar att styrelserna försöker få med de motioner man kan, förutsatt att styrelsen hinner bereda frågan tillräckligt.

Kanske skall motionen vara att styrelsen skall undersöka intresset hos medlemmarna? Och om det är majoritet som vill, så skall styrelsen ta in offerter, och sedan en ny stämma för ev. beslut? I så fall bör styrelsen klara sig med en liten (ingen) beredning inför denna stämma.

I sakfrågan har du rätt, inget ovanligt alls att föreningen köper in nya dörrar till alla. Jag tror att både du och styrelsen tänker lite fel. Jag gissar att du tänker "det vore bra för mig om FÖRENINGEN betalade ny dörr till mig och mina grannar, och jag tror styrelsen tänker "varför ska FÖRENINGEN betala för nya dörrar till medlemmarna, när de enligt stadgar själva äger underhållsansvar för dörren?

Detta är i vart fall ett mycket vanligt feltänk.

Det finns nämnligen egentligen ingen skillnad mellan förening-medlem när det gäller pengar, DET ÄR JU SAMMA PENGAR. Det finns inte några andra intäkter för föreningen (normalt sett), än de pengar ni medlemmar stoppar in. Alltså är ju inte frågan egentligen vem som skall betala, det blir ju ni medlemmar oavsett.

Är ekonomin skral, så höjer helt enkelt styrelsen avgifterna med 500 kr/månad, tills tillräckligt belopp finns inbetalt för ett dörrbyte.

Vill medlemmarna ha något, så är det styrelsen uppgift att försöka tillse att så sker.

Egentligen busenkelt.
Svara med citat
Gammal 2012-01-02, 23:14
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Föreningen kan besluta att alla dörrar ska bytas förutsatt att föreningen tar kostnaden för dörrbytet.
Som Harald framhåller får dock medlemmarna ändå betala dörrbytet i form av höjda årsavgifter.

Föreningen kan dock bara höja årsavgiften procentuellt dvs stora lägenheter får större avgiftshöjning i kronor än små lägenheter.
Vid tvångsbyte av alla dörrar får alltså de som har stora lägenheter betala mer för dörrbytet än de som har små lägenheter.

Ett alternativ är att bara de som vill byter dörr och betalar dörrbytet själva.
Svara med citat
Gammal 2012-01-02, 23:21
Yotta-medlem

Standard Fördelning av kostnader investering

Citat:
Föreningen kan dock bara höja årsavgiften procentuellt dvs stora lägenheter får större avgiftshöjning i kronor än små lägenheter.
Vid tvångsbyte av alla dörrar får alltså de som har stora lägenheter betala mer för dörrbytet än de som har små lägenheter.

Ett alternativ är att bara de som vill byter dörr och betalar dörrbytet själva.
Det är en viktig aspekt som Gusten tar upp hä, något jag själv sällan tänker på då vi själva har små skillnader i andelstal. Men i en storleksmässigt diverserad förening kan det ju slå väldigt olyckligt.

Men då ska man komma ihåg att varje lgh = en röst, och majoriteten vinner.

Så det är fullt möjligt att innehavare av små lägenheter kan räkna på det, och försöka kuppa igenom detta för egen vinning.

Ett annat alternativ dock, är att istället för att höja avgiften, helt sonika göra en rak amortering/dörr och lgh, och kalla det för delbetalning dörr eller liknande. Då blir det lika.

Men då måste ju varje medlem de facto fullt ut betala hela sin dörr. Går man avgiftsvägen är det ju annars fullt möjligt att flytta ifrån föreningen långt innan dörren är "betald".

Senast redigerad av Admin: 2014-07-14 klockan 13:00.
Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 07:47
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg

Men då måste ju varje medlem de facto fullt ut betala hela sin dörr. Går man avgiftsvägen är det ju annars fullt möjligt att flytta ifrån föreningen långt innan dörren är "betald".
Man "slipper" valfriheten. Vilken vinst för demokratin......

Ovanstående Harald, vad ger det?
Var med att besluta om tvångsbyte av dörr och sälj sedan så fort som möjligt och låt de andra betala.
Tror du dörrbytet leder till en så stor höjning av BRs värde att detta är ett alternativ?

Eller är ditt svar ett uttryck för humor?
Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 17:03
Ravelski Ravelski är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Apr 2009
Standard Dörrbyte

Jag har väldigt svårt för den planekonomi som vissa föreningar håller på med. Är det inte bättre att dom som vill byta dörr gör det. Om möjligt att man upphandlar dörrarna gemensamt till ett lägre pris.Dörrbytet bör ju kunna erhållas med ROT avdrag eller att man drar av summan vid en försäljning av lägenheten.Till slut brukar det bli att de som bor länge i föreningen har fått betala sin dörr två ggr med alla mellanhänder, förvaltare,konsulter som skall tjäna sig en hacka.
Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 18:14
xic xic är inte inloggad
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Ravelski Visa inlägg
Jag har väldigt svårt för den planekonomi som vissa föreningar håller på med. Är det inte bättre att dom som vill byta dörr gör det. Om möjligt att man upphandlar dörrarna gemensamt till ett lägre pris.Dörrbytet bör ju kunna erhållas med ROT avdrag eller att man drar av summan vid en försäljning av lägenheten.Till slut brukar det bli att de som bor länge i föreningen har fått betala sin dörr två ggr med alla mellanhänder, förvaltare,konsulter som skall tjäna sig en hacka.

Kanske, men samtidigt beror det ju på vad det är för förening också. Nya dörrar drar upp värdet på lägenheterna och dessutom ser det fult och konstigt ut om inte alla har likadana dörrar. Är det en förening med ganska stor rotation på br-innehavare (vilket min är, i en studentstad med många under 30 år) kan jag tycka att det är en ganska vettig investering att låta föreningen stå för kostnaden för nya dörrar. Det kommer ju alla, nuvarande såväl som framtida boende, till godo också så att säga. Framtida genom att de får en vettig, väl ljudisolerad, säker dörr och nuvarande genom samma saker plus eventuellt något ökat värde vid försäljning. Avgiftshöjningen kan alltså anses godtagbar, menar jag.

Men det var väl skönt att min tolkning av stadgarna var korrekt (konstigt vore det kanske annars med hittills 2 års juridikstudier avverkade ). Får se vad svaret blir från styrelsen ang. motionen, de behöver ju inte förbereda den särskilt mycket.

Är det möjligt att, på stämman utan någon som helst föregående anmälan, ta upp frågan om att jag vill ha en omröstning om intresset för dörrarna och den vägen initiera processen i offertletande, etc? Har inte tidigare varit på någon BRF-stämma, därav frågorna om förfarandet..

Tack för all hjälp hittills!
Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 18:27
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av xic Visa inlägg
Är det möjligt att, på stämman utan någon som helst föregående anmälan, ta upp frågan om att jag vill ha en omröstning om intresset för dörrarna och den vägen initiera processen i offertletande, etc? Har inte tidigare varit på någon BRF-stämma, därav frågorna om förfarandet..
Nej, det går inte.

På Irland har alla olika färg och utseende på dörrarna. Det anses vara en stor turistattraktion och alla anser det vara mycket snyggt och chict.
Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 18:47
Yotta-medlem

Standard Feltänk igen

Citat:
Man "slipper" valfriheten. Vilken vinst för demokratin......

Ovanstående Harald, vad ger det?
Var med att besluta om tvångsbyte av dörr och sälj sedan så fort som möjligt och låt de andra betala.
Tror du dörrbytet leder till en så stor höjning av BRs värde att detta är ett alternativ?

Eller är ditt svar ett uttryck för humor?
Uräkta, detta är inte menat som ett påhopp! Men här är ett exempel på vad jag tycker är ett feltänk igen.

Du börjar direkt att tänka på vad dörrbytet innebär för VÄRDET på lgh, och väger in det i frågan.

Det är inte styrelsens uppgift alls.

Styrelsen skall fundera över om man tror det är BRA för föreningen och dess medlemmar, om man fick bytt till säkerhetsdörrar i fastigheten. Kommer styrelsen fram till att så är fallet, ja då måste styrelsen försöka finna en väg, SÅ ATT DET BLIR SÅ.

Och då finns te x de två metoder jag skrev om innan. Bada har sina för- och nackdelar, beroende på vem du frågar. Men, oasvsett hur föreningen sen gör, så får styrelsen igenom dörrbytet, om de nu kom fram till att detta vore en bra grej, så har ju styrelsen lyckats!
Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 18:52
xic xic är inte inloggad
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Nej, det går inte.

På Irland har alla olika färg och utseende på dörrarna. Det anses vara en stor turistattraktion och alla anser det vara mycket snyggt och chict.

Okej. Men om jag förstod det rätt så är styrelsen skyldig att så långt det är möjligt verka för att motioner (även sena) tas upp, och om det är en motion som knappt kräver någon beredning (typ en som begär en omröstning för att undersöka intresse) så borde de kunna ta upp den ändå? Finns det något stöd för detta någonstans?

Haha bra för dem då. Jag tycker inte detta http://www.sumnerart.com/bbIreland/I...0doors%201.jpg var så värst flott, i alla fall Dessutom ser det ju konstigare ut i ett trapphus där allting utöver dörrarna är identiskt än ytterdörrar ut mot gatan där allting ändå inte ser likadant ut.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur veta vad som protokollförts på stämman??? Nybörjare Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2011-06-07 08:08
Dödsbo och representera på stämman? missaskungen Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2011-04-16 17:41
Får utomstående närvara på stämman? hmv Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2010-11-29 12:22
Varför går du inte på stämman? Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 0 2009-03-26 20:48
Höjning av styrlsearvoden, övriga frågor på stämman, etc. roffe Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 7 2009-03-23 09:40

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:46.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare