|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. ![]() Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt? |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Kan man ta ett stämmobeslut via mail om medlemmarna är överens om detta eller måste man samlas till ett gemensamt möte?
|
|
|||
|
|||
![]() Finns det ett ärende som inte kan vänta till ordinarie stämma, verkar det vara dåligt planerat. För det kan ju inte vara någon större fråga som gäller?
|
|
|||
|
|||
![]() Det var en fråga, kan man ta det via mail?
|
|
|||
|
|||
![]() Nästan ingenting är prövat i de lagar som gäller. men det låter inte som det vore riktigt att ta ett stämmobeslut genom ett brev.
Det låter ju som om alla är överens, varför skulle man annars riskera att ett dylikt beslut kan bli en process där någon klagar? |
|
|||
|
|||
![]() Så ditt svar är?
|
|
|||
|
|||
![]() Nej, jag tror inte det. Mycket av det formella kring stämman blir svårt att uppfylla. Röstlängd t ex. avisering blir knepiga frågor. Kanske med bankID?
Styrelsebeslut ser jag inga problem med, däremot.
|
|||
|
|||
![]() Ni måste ändå kalla minst en vecka före extra stämma, varför inte en stämma som vanligt? De som är förhindrade att närvara kan ju rösta genom fullmakt.
|
|
|||
|
|||
![]() Försöker bara hitta snabbare kannaler om det skulle fungera. Vi har nu varit igång i fyra månader efter övertagandet från vår interimsstyrelse. Vi har fått jobba hårt och mycke, långtidsavtalen med Riksbyggen, hyresgäster som stått registrerade som br innehavare, alla våra tillsvidareavtal, försöka skapa en underhållsplan, informera våra medlemmar vad det är som gäller när man bor i br, hjälpt några av våra hyresgäster med nya avtal, mm. Som jag skrivit tidigare så har vi inga lokaler i vår förening (förutom det gamla mattvättrummet). Skall vi ha ett möte, styrelse, stämmomöte eller informationsmöte så måste vi ut och hyra. Det är inte riktigt lämpligt att styrelsemöterna sker hemma hos någon i styrelsen enligt tips från forumet. Härav min fråga. Vi vill komma vidare, få genomröstat att mattvättrummet skall användas till föreningslokal för alla medlemmar. Skall vi nu börja kalla till stämma för denna fråga och om fyra veckor kalla till årsstämma, under tiden ha vår första vårstädning så kanske det blir för mycket.
Var hittar jag information om gränsen när styrelsen kan fatta beslut och när man måste kalla in stämman? |
|
|||
|
|||
![]() Jag är inte av den åsikten att styrelsemöten måste hållas på neutral mark så att säga. Någon särskild lokal för detta ändamål enbart är trevligt men inte ett tvång.
Ni kan väl nöja er med ordinarie stämma i en hyrd lokal och där argumentera för att ändra tvättrummets användning. Vad jag förstår används deg lite så det kanske är lätt art få igenom en ändring. Jag är osäker p var gränsen går för styrelsens beslutanderätt i detta fall. |
|
||||
|
||||
![]() Det ska gå bra att hålla en föreningsstämma per capsulam, som det heter, dvs att protokoll skickas runt till alla. Dock skulle jag rekommendera att detta inte sker via mejl, utan att samtliga undertecknar "stämmoprotokollet" - tillsammans med datum för detta - i pappersform för att undvika risk för eventuella framtida problem.
Datum för när "stämman" då ska anses ha hållits blir när den sista medlemmen/"stämmodeltagaren" undertecknar protokollet.
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Genomförande av stämmobeslut | Snuffe | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 5 | 2010-08-06 14:38 |
Extrastämma för att riva upp stämmobeslut | Snuffe | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 5 | 2010-08-06 14:33 |
Vilken betydelse har ett stämmobeslut i HSB ? | misteln | Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige | 10 | 2010-02-26 17:53 |
Stämmobeslut följs ej | Admin | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 0 | 2009-03-27 16:05 |
Internrevisorer och stämmobeslut | stephan | Bostadsrättsforum | 2 | 2008-08-24 12:36 |