Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-20, 02:33
Evlys Evlys är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Feb 2013
Granskning Beslut enligt stämmoordförande förslag!

Årsstämma 2013. Punkt 10. Beslut om arvode till styrelse och revisorn samt principer för andra ekonomiska ekonomiska ersättningar för styrelsen.
Höja den lokala revisorns ersättning med 300 %.
Den externa mötesordförande argumenterar och föreslår.
Propositionen: kan stämman besluta enligt stämmoordförandes förslag.
Är beslutet giltigt? Vad kan man göra?

Under denna punkt hade stämmoordförande också ett förslag att styrelsen skulle besluta om vicevärdens ersättning. (Vilket stämman tidigare gjort).
Är beslutet giltigt? Vad kan man göra?
Denna fråga fanns ju inte på dagordningen, då den inte kan täckas in i punkt 10 som avsåg styrelse och revisorer.

(På en annan fråga sades: Som stämmoordförande äger jag den frågan, i vart fall väljer jag att disponera frågan på det sättet.)

På beslutsfrågan argumenterade stämmoordförande för en höjning av styrelsearvoden vi låg lågt i jämförelse med Göteborg m m här yrkade dock vicevärden det konkreta förslaget enligt stämmoordförandes idé.
Inte heller detta skall väl en extern MO hålla på med och styra stämman ?
Tacksam för svar och tips på lag om förbud råder. mvh/Sylve
Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 10:29
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Det är alltid jobbigt att prata om pengar/ersättningar.

Formellt ligger det på valberedningen att föreslå nivåer till stämman.

Men oftare är det styrelsen själva som lämnar beslutsunderlag till stämman.

Jag tycker inte det spelar någon roll alls, mötesordförande eller Hin Håle själv, det viktiga är ju att stämman beslutar.

Vad gäller storleken på arvoden, så har jag själv svängt en del. Från att ha tyckt att styrelsen blygsamt skall arvoderas, tycker jag numera att de absolut skall ha ett vettigt arvode. Lika gäller internrevisor, vicevärd eller om man fastställer timpeng för beställda jobb internt.

Detta för att det idag är så få som vill axla ansvaret. Här hemma har vi gott om barnlösa unga par som "inte hinner" med ett styrelseuppdrag, medans jag själv, tre ungar och eget företag, förväntas ställa upp 7/24.

Antingen delar man solidariskt inom föreningen på dessa uppdrag, då kan ersättningarna hållas låga. Eller så smiter majoriteten undan, och då får de betala istället. OBS! Fortfarande givetvis inga fantasisummor! De styrelser som tillskansar sig ekonomiska ersättningar i "lönenivåer" har inte förstått alls vad grunden i uppdraget är.
Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 11:07
Evlys Evlys är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Feb 2013
Fråga Men... Och...

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Det är alltid jobbigt att prata om pengar/ersättningar.
Det är sant Harald.

Men.. En stämmoordförande ska ju inte ta ställning i frågorna på stämman, utan bara se till att allt går riktigt och demokratiskt tillväga.

Och...Någon skrev också i forat. Extern stämmoordförande utan fullmakt saknar helt förslags/beslutsrätt i föreningens frågor.

Oavsett vad man tycker om arvodesnivån. Kan man tycka att beslut inte tagits i behörig ordning. Själv hade jag lämnat stämman då, men några medlemmar var frågande, de hade egentligen inte fattat vad de sagt ja till.
mvh/Sylve
Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 12:34
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ja, korrekt. En stämmoordförande är där enbart för att leda stämman, ingenting annat.

Eftersom medlemmarna tydligt efteråt kände att det inte "gick rätt till", så lär ni vara påpassliga kommande stämmor. Mycket bra.

Jag hade inte rivit upp himmel och jord nu för att rätta till detta i efterhand (såvida inte arvodesnivåerna blev helt åt helskotta!).

Påminn gärna er valberedning (om ni har en) att de ser till att ha förslag framme till nästa gång.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
"Egen uteplats" enligt mäklare, "gemensam yta" enligt förening KFES Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 15 2013-07-03 22:25
Valberedningen bör föreslå stämmoordförande Tomas Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2013-03-19 20:55
Förslag till beslut gällande motioner RättvisFörening Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2011-09-11 18:48
Var hitta extern stämmoordförande? tulipana Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 0 2010-04-12 17:08
Vilka beslut får styrelsen i en brf ta? - Beslut om kabelTV MrStax Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2009-02-03 20:43

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:02.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare