|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Bostadsrättsforum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Kan styrelsen ta ut avgift efter så kallad "förbrukningsmodellen"?
Vår styrelse tänker ta en separat avgift för vägföreningsavgift. enligt förbrukningsmodellen.(vår brf är med i en vägsamfällighet) Vi är 47 st bostadsrättshavare med olika typer av boende. De flesta är fritidsboende vi är två som bor permanent. Nu har vägföreningen haft en ny förrättning där andelstalet ändrades för att det finns permanentboende i vår förening dels för att stadgarna i vägföreningen var uråldriga och även att det hade kommit till fler fastigheter. Vi som är permanentboeede ska, enligt styrelsen, betala en högre avgift än de som endast nyttjar sin bostad som fritidsbostad. Det ska påpekas att det inte står något i upplåtelseavtalet hur man får nyttja sin bostadsrätt Styrelsen ska även ta ut sotningsavgift enligt förbrukningsmodellen trots att det står i våra stadgar att föreningen ansvarar att sotning sker. Dessutom så betalar vi det högsta andelstalet. Min fråga blir således: Kan styrelsen ta ut avgifter enligt "förbrukningsmodellen"
|
|||
|
|||
![]() Jag påstår att man kan det, ifall det enkelt går att visa på förbrukningen, att den är mätbar.
Användandet av en väg kan knappast räknas som en sådan nyttighet. Skulle ju låsa fast medlemmar i ett nuläge, alltså att de sommarboende te x inte längre har rätt att komma åkandes utanför säsong. Skulle dessutom avgiften omfördelas/göras om varje gång någon medlem ändrar användningen av sin bostadsrätt? Intressant vore att se § 1 i er stadga, där det står vad meningen med föreningen är, är det att "upplåta bostadsrätt för fritidsboende maj-aug"??? |
|
|||
|
|||
![]() Jag håller med Harald. Det finns ingen anledning att ha olika avgift beroende på om en bostadsrätt används som permanentbostad eller för fritidsbruk.
Och dessutom är det olagligt att frångå den avgiftsfördelning som är fastställd i stadgarna. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det är inte tillåtet att ta ut en separat "sotningsavgift" vid sidan av årsavgiften. |
|
|||
|
|||
![]() Tack för svaret
Men hur ska man få styrelsen att förstå!!
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Så här ser föreningens stadgar ut Ändamål och verksamhet §2 Föreningen har till ändamål att främja medlemmarnas ekonomiska intresse, genom att i föreningen upplåta lägenheter åt medlemmarna till nyttjande utan begränsning i tiden. Medlems rätt i föreningen på grund av sådan upplåtelse kallas bostadsrätt. Medlem som innehar bostadsrätt kallas bostadsrättshavare. Föreningen har att bevaka det kulturarv som tidigare invånare lämnat, Övriga byggnader, tvättstuga, mangelbod, förråd, vedbodar och liknande, som idag inte används som bostäder skall ej i framtiden heller upplåtas som bostäder. Insats och avgifter §5 Insats årsavgift och i förekommande fall upplåtelseavgift fastställs av styrelsen. Ändring av insats skall dock alltid beslutas av föreningsstämman, Årsavgiften skall betalas senast sista vardagen före varje kalendermånads början om inte styrelsen beslutat annat. Föreningens löpande kostnader och utgifter samt avsättning till fonder skall finansieras genom att bostadsrättshavarna betalar årsavgift till föreningen. Årsavgiften fördelas på bostadsrättslägenheterna i förhållande till lägenheternas insatser. I årsavgiften ingående konsumtionsavgifter kan beräknas efter ror brukning eller ytenhet. Om inte årsavgiften betalas i rätt tid enligt första stycket utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen på den obetalda avgiften från förfallodagen till dess full betalningen sker. Upplåtelseavgift, överlåtelseavgift och pantsättningsavgift får tas ut efter beslut av styrelsen. Överlåtelseavgiften får uppgå till högst 2,5% och pantsättningsavgift till högst 1% av det basbelopp som gäller för tidpunkten rör underrättelse om pantsättning. Hoppas någon kan bringa klarhet i detta skulle bli jättetacksam för det
|
||||
|
||||
![]() Minst hälften av de som bor i min BRF har låtit installera tvättmaskin i sina badrum.
Man ser dessa medlemmar ytters sällan i tvättstugan, jag är själv en bland dessa! Jag undrar vad reaktionen skulle bli om styrelsen föreslår ändring av andelstalet efter vilka som nyttjat tvättstugan!? Det är väl mer än rätt, varför skall jag pröjsa drift och reparation av maskiner som jag inte nyttjar! |
|
|||
|
|||
![]() Med det tänket är det risk att de på nedre botten undrar varför de skall betala för hiss, trappstädning etc.?
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Detta tolkar jag så att enbart det förhållandet att en lägenhet används som permanentbostad inte ger föreningen rätt att ta ut någon extra avgift. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Nya tillkommande avgifter i brf? | tette | El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV | 2 | 2011-10-29 22:57 |
Fundersam angående avgifter i brf | Emgu | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 8 | 2011-04-07 09:58 |
Andra avgifter än månadsavgiften i brf | tette | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 10 | 2011-03-24 08:46 |