Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-13, 10:35
AndersFredrik AndersFredrik är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2013
Standard Styrelsen vägrar - utomhusbelysning och hundar i trädgård?

Hejsan.

Jag har råkat ut för en rätt konstig situation som jag är lite nyfiken vad ni tycker om.

Jag har inga speciella krav ställda på mig i mitt kontrakt med föreningen så jag antar att det är normala regler som gäller. Inget extra, inget borttaget.

Jag har en lampa på baksidan som tänds när man rör sig där nattetid och endast lyser upp min trädgård - den klagar grannen på och styrelsen i föreningen kräver att jag skall släcka den. Det gjorde jag men jag vill gärna ha den.

Jag har två hundar som jag släpper ut i trädgården då och då (hela min trädgård är avskärmad med galler så det finns ingen chans att dom kommer ut), ingen av hundarna skäller alls (någonsin nästan). Nu klagar grannar igen och styrelsen har sagt till mig att jag inte får ha dem i trädgården.
Jag har protesterat och då har styrelsen sagt till mig att det inte är min trädgård, det är föreningens och jag disponerar den bara. Då jag fortfarande inte ville finna mig i detta har dom kallat mig till ett möte.

Jag tycker både dessa punkterna borde vara något jag bestämmer över själv och något som ingen annan kan lägga sig i så länge det inte stör den allmänna ordningen, vilket ljus på min trädgård eller mina (tysta) hundar i min trädgård knappast kan anses göra.

Vem har rätt? Jag eller mina grannar?
Om jag har rätt, finns det någon som kan peka på info som jag kan använda för att skydda mina rättigheter i kommande möte?

Tacksam för all hjälp!

Edit: ändrade titeln för att det skall vara lite lättare att förstå.

Senast redigerad av AndersFredrik: 2013-03-13 klockan 10:58. Anledning: Ändra titeln till lättare att förstå
Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 12:07
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Bestämmer styrelsen över medlemmarnas trädgårdar?

Citat:
Ursprungligen skrivet av AndersFredrik Visa inlägg
... har styrelsen sagt till mig att det inte är min trädgård, det är föreningens och jag disponerar den bara.
Det är i och för sig sant, men det innebär inte att styrelsen bestämmer över dig. Bostadsrättslägenheten är inte heller din, den är föreningens, men på samma sätt kan styrelsen inte bestämma över dig i din lgh, Det är regelverken som styr, inget annat.

Citat:
Ursprungligen skrivet av AndersFredrik Visa inlägg
Om jag har rätt, finns det någon som kan peka på info som jag kan använda för att skydda mina rättigheter i kommande möte?
Du gör generalfelet, precis som så många andra, att tro att det är du som måste bevisa något. Så är det inte. Styrelsen bestämmer inte mer än vad du gör och styrelsen ska bara se till att regelverken följs.

Alltså ska du fråga styrelsen exakt vilken paragraf du bryter mot i stadgar, lag eller annat regelverk. Vad jag förstår är det inga.

Svårt att uttala sig om detta fall när man inte vet hur det ser ut, men rent allmänt kan jag inte se att du gör något fel. Dock, går det att hitta en kompromiss så ska man försöka uppnå en sådan för grannsämjans skull.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 13:02
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Ibland är det ju så att det hör en uteplats till bostadsrätten enligt upplåtelseavtalet, dvs även uteplatsen är upplåten med bostadsrätt.

Det är väl detta som styrelsen menar inte är fallet med denna uteplats.
Fast det behöver ju i och för sig inte betyda att det går att ha något generellt hundförbud utomhus.
Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 15:53
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Uteplats/trädgård till bostadsrätt

Ja, jag gjorde kanske ett förhastat antagande i denna fråga, när denna grundläggande information saknades. Jag resonerade som så att om det är en trädgård så är den per automatik upplåten med bostadsrätten (annars kallas den uteplats, men det kanske inte regelmässigt är så). Så frågan är om trädgården är upplåten med bostadsrätten?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 16:04
AndersFredrik AndersFredrik är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2013
Standard

Oj, redan svar!!! Tack så jättemycket!

Hm. Jag vet faktiskt inte på rak arm. Det är "min" trädgård och ingen annan har tillgång till den så jag utgår från det, men jag skall kolla i mina avtal när jag kommer hem.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bostadssituationen kräver krafttag Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 0 2009-05-13 07:00
Hyresgästföreningen kräver lägre hyror Admin Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling 0 2009-03-17 07:18
Sossar kräver rättssäkrare ombildningsprocess Admin Ombildning av hyresrätt - Kooperativ hyresrätt - Ägarlägenheter 0 2009-03-10 12:41

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:03.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare