Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-07, 08:39
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Ja det skulle komplicera beräkningarna. För det finns jättemånga sådana belopp att ta hänsyn till när du tänker efter. Om du ska vara konsekvent måste du hantera detta. Så beskriv hur man gör det, exempelvis exakta belopp för alla renoveringar så att det blir belastar exakt rättvist över hela exakta livslängden (om du kan beräkna den). Kan du säga att en stamrenovering gör en exakt rättvis fördelning på öret vid renovering?
Skulle inte tro det. Varför skulle du då byta princip för just dörrarna?
När det gäller dörren så är förklaringen enkel. Rättvisa! Dit bör vi alltid sträva.
Vad gäller stamrenovering skulle jag rösta för lika behandling tills någon expert påvisat annat.
När det gäller renoveringar allmänt har jag ännu ingen aning. Vilka renoveringar tänker du på? Ange dem du känner till som skulle drabba med diffust olika belopp. Jag ser då inga hinder för att ta dem på det sätt du vill, bara argumenten håller. Men inte heller någon större komplikation uppstår. Det skulle m a o finnas ett antal utgiftsposter som debiteras på 2, säger 2 alternativa betalningssätt. Att sortera in flertalet i rätt kategori torde inte vara något stort problem. Ett antal (x poster) kanske ger anledning till eftertanke? Men redovisning och uppgiften att hålla ordning på antal betalningsår klarar datorn bra.
Svara med citat
Gammal 2016-04-07, 11:40
Rolros Rolros är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Mar 2016
Standard Byte av ytterdörrar

Citat:
Vad står på ansvar för föreningen? Står det att de ansvarar för dörren, eller endast underhåll/målning av dörrens utsida.
Det står inget om vilket ansvar BRF har för ytterdörr. Det enda som nämns är BRH's ansvar som jag nämnt tidigare.
Svara med citat
Gammal 2016-04-07, 22:46
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
När det gäller dörren så är förklaringen enkel. Rättvisa! Dit bör vi alltid sträva.
Vad gäller stamrenovering skulle jag rösta för lika behandling tills någon expert påvisat annat.
När det gäller renoveringar allmänt har jag ännu ingen aning. Vilka renoveringar tänker du på? Ange dem du känner till som skulle drabba med diffust olika belopp. Jag ser då inga hinder för att ta dem på det sätt du vill, bara argumenten håller. Men inte heller någon större komplikation uppstår. Det skulle m a o finnas ett antal utgiftsposter som debiteras på 2, säger 2 alternativa betalningssätt. Att sortera in flertalet i rätt kategori torde inte vara något stort problem. Ett antal (x poster) kanske ger anledning till eftertanke? Men redovisning och uppgiften att hålla ordning på antal betalningsår klarar datorn bra.
Ok, så om tre personer bor i en lägenhet jämfört med 1, de gör av med lite mer vatten men lite mindre värme, en annan person har plasma-TV och sparar värmeenergi och borde inte betala lika mycket, en lägenhet har tre fönster en annan har två, en toalett och x antal meter rör, eller meter ledning. Du kan alltid hitta argument för att det inte är rättvist, in absurdum.

Om du ska vara helt rättvis per "utgiftspost" måste du vara det hela vägen. Annars följer du inte likabehandlingsprincipen mellan medlemmar och över tid, och då är du ändå inte rättvis. Så ditt resonemang är moment 22. Antingen måste du bestämma dig att räkna varje utgift för sig exakt och veta vilka som bor historiskt och framåt i tiden (omöjligt) eller så får du räkna på en schablon där exempelvis då mindre lägenheter betalar lite mer per kvm pga av 1:1 problemet. Det blir ett enkelt och lättförståeligt system för alla medlemmar.
Svara med citat
Gammal 2016-04-07, 23:20
Yotta-medlem

Standard

Antag följande: En ny bostadsrätt: Du räknar produktionskostnaden där man kan räkna på ytkostnader, fönster dörrar, golv + att du räknar in saker som är 1:1, 1 ytterdörr, 1 toalett 1 kök och sedan lägger du till en viss drift och livslängd. Sedan får du en insats som är lite mer per kvm för mindre lägenheter just pga a 1:1 problemet.

Sedan när dörren byts så ska du byta till fast kostnad istället? Hur tänker du då för dem som betalat mer per kvadratmeter i 60 år för att kompensera för 1:1 kostnaderna? Rättvist?
Svara med citat
Gammal 2016-04-08, 14:06
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Antag följande: En ny bostadsrätt: Du räknar produktionskostnaden där man kan räkna på ytkostnader, fönster dörrar, golv + att du räknar in saker som är 1:1, 1 ytterdörr, 1 toalett 1 kök och sedan lägger du till en viss drift och livslängd. Sedan får du en insats som är lite mer per kvm för mindre lägenheter just pga a 1:1 problemet.
Om skillnaden består i just detta är det ok. Jag har inga invändningar.
Citat:
Sedan när dörren byts så ska du byta till fast kostnad istället? Hur tänker du då för dem som betalat mer per kvadratmeter i 60 år för att kompensera för 1:1 kostnaderna? Rättvist?
Jag menar givetvis fast kostnad för den del som har en fast kostnad.
Jag förstår fortfarande inte hur du tänker här. Om vi är överens om att den lilla lägenheten fick en något högre kostnad / ytenhet beroende på att vissa detaljer som ingår till fast och lika pris för alla ger den effekten, varför skulle inte alla betala samma pris för samma dörr när den byts? Dörrarna kostar ju faktiskt lika mycket för alla. Det beloppet ska läggas på alla medlemmar. Har man två badrum att renovera ska merkostnaden naturligtvis betalas av dem det berör.
Beräkning av kostnader kan synas svår för mig som aldrig behövt utföra den. Men inser att den inte är svårare än att den kan finjusteras och utformas så rättvist som möjligt. Om jag förstår dig rätt har du utan problem i din beräkning gjort just det jag finner riktigt:
Citat:
Citat:
"+ att du räknar in saker som är 1:1, 1 ytterdörr, 1 toalett 1 kök"..
Alltså:
När det gäller matematik och gamla formler kan justeringar enkelt göras om man bara vill. När det gäller politik, t ex fördelningspolitik, jämlikhet, kvinnors ställning etc. svårare,.. Att försvara en orättvisa med argumentet att den pågått länge är lika fel i bostadsrätt som i politiken.
Citat:
#23 Antingen måste du bestämma dig att räkna varje utgift för sig exakt och veta vilka som bor historiskt och framåt i tiden (omöjligt) ...
Ja, månadskostnaden ska ökas med exakt det belopp som krävs för att fördela betalning av dörren under beräknat antal år, som pålaga på normala avgiften . Du behöver ingenting veta om vem som kommer att bebo lägenheten.
Svara med citat
Gammal 2016-04-08, 20:01
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Om skillnaden består i just detta är det ok. Jag har inga invändningar.

Jag menar givetvis fast kostnad för den del som har en fast kostnad.
Jag förstår fortfarande inte hur du tänker här. Om vi är överens om att den lilla lägenheten fick en något högre kostnad / ytenhet beroende på att vissa detaljer som ingår till fast och lika pris för alla ger den effekten, varför skulle inte alla betala samma pris för samma dörr när den byts? Dörrarna kostar ju faktiskt lika mycket för alla. Det beloppet ska läggas på alla medlemmar. Har man två badrum att renovera ska merkostnaden naturligtvis betalas av dem det berör.
Antag att du köper dörr, kök och badrum själv. Varför ska du betala mer per månad i din avgift per kvadratmeter då för att du har en mindre kvadratmeteryta? I sådant fall måste föreningen ha samma kvadratmeterpris oavsett storlek.

Om den mindre lägenheten betalar en viss högre andel av avgiften för underhåll som täcker 1:1 kostnader så är den redan kompenserad, oavsett om en större lägenhet skulle få betala mer vid en % höjning av avgiften. Då, nu och i framtiden.

Däremot är det skillnad på nya saker som inte finns som inte är inräknade, vilket kan debatteras vad som är rättvist (bredband etc). Men det vet du.
Svara med citat
Gammal 2016-04-08, 20:14
Yotta-medlem

Standard

Citat:
När det gäller matematik och gamla formler kan justeringar enkelt göras om man bara vill. När det gäller politik, t ex fördelningspolitik, jämlikhet, kvinnors ställning etc. svårare,.. Att försvara en orättvisa med argumentet att den pågått länge är lika fel i bostadsrätt som i politiken.
Du påstår ju att det är en orättvisa, men än har du inte visat detta ännu och varför det blir mer rättvist. Ska den som bott i 50 år i en liten lägenhet kompenseras med pengar tillbaka om man lägger på samma fast kostnad? Och hur räknar du ut det?
Svara med citat
Gammal 2016-04-08, 23:26
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Byte av ytterdörr

Citat:
Ursprungligen skrivet av Rolros Visa inlägg
I våra stadgar står att BRH ansvarar för
"- till ytterdörr hörande handtag, ringklocka, brevinkast och lås inklusive nycklar. Bostadsrättshavaren svarar även för all målning förutom målning av ytterdörrens utsida."
Är detta då den gamla stadgan som innebär att ett stämmobeslut för byte av ytterdörrar?

Fönster och dörrar är en del av en stil. Byggningen förlorar när stilen går förlorad. Då sker en försämring. Dessutom finns det underhållsplan.

Syfte med föreningen är att gynna ägarnas ekonomiska intressen.

Alla har en röst. Det är så det funkar.
Ha en fin helg alla sötisar
Svara med citat
Gammal 2016-04-09, 08:57
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Du påstår ju att det är en orättvisa, men än har du inte visat detta ännu och varför det blir mer rättvist. Ska den som bott i 50 år i en liten lägenhet kompenseras med pengar tillbaka om man lägger på samma fast kostnad? Och hur räknar du ut det?
Din fråga får mig att tro att vi fullständigt missförstått varandra.
Det jag anser vara orättvisa är att en fast kostnad, lika för alla t ex dörrbyte skulle resultera i en höjning av månadsavgift med olika belopp i kronor räknat. Har jag missförstått och dragit felaktig slutsats, ber jag ingalunda om ursäkt. Det är forats mål och mening (tror jag) att genom samtal söka skingra dis och dimma.
Dörren, eller varje annan restaurering som genomförs lika för alla, ska betalas av med samma belopp, och beräknad vara genomförd efter x antal år. Det är endast detta jag ville hävda. Jag uppfattade att du ansåg att den metoden skulle försvåra beräkningen av varje medlems avgiftshöjning. Jag kan inte inse varför?
Hur man ursprungligen räknade fram varje lägenhets månadskostnad per kvadratmeteryta, och därvid kommit fram till att lägenheter fått olika kostnad är jag inte kapabel att ifrågasätta. Den beräkningen kan vara rätt eller fel, men får inte fortsättningsvis resultera i att även nya (och bevisligen samma fasta) kostnader ska betalas olika.
Svara med citat
Gammal 2016-04-09, 10:37
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Din fråga får mig att tro att vi fullständigt missförstått varandra.
Det jag anser vara orättvisa är att en fast kostnad, lika för alla t ex dörrbyte skulle resultera i en höjning av månadsavgift med olika belopp i kronor räknat. Har jag missförstått och dragit felaktig slutsats, ber jag ingalunda om ursäkt. Det är forats mål och mening (tror jag) att genom samtal söka skingra dis och dimma.
Dörren, eller varje annan restaurering som genomförs lika för alla, ska betalas av med samma belopp, och beräknad vara genomförd efter x antal år. Det är endast detta jag ville hävda. Jag uppfattade att du ansåg att den metoden skulle försvåra beräkningen av varje medlems avgiftshöjning. Jag kan inte inse varför?
Hur man ursprungligen räknade fram varje lägenhets månadskostnad per kvadratmeteryta, och därvid kommit fram till att lägenheter fått olika kostnad är jag inte kapabel att ifrågasätta. Den beräkningen kan vara rätt eller fel, men får inte fortsättningsvis resultera i att även nya (och bevisligen samma fasta) kostnader ska betalas olika.
Ja, den försvårar eftersom du måste göra en omräkning "igen" av alla delar fasta som arearelatetade. I princip göra en ny beräkning av insatser/andelar. Lägger du på samma avgiftshöjning på alla lägenheter oavsett storlek (antag 20:- per månad avskriven 60 år) kommer den mindre lägenheten att betala mer för dörren än den större lägenheten i 60 år framåt. Den betalar redan mer än den större lägenheten pga av att dörren upptar en större andel av månadsavgiften. Du lägger ju inte till ytterligare en dörr som inte funnits där från början.

Om du däremot lägger till något som bredband som inte funnits från början blir det mer komplicerat och kan väljas läggas separat, samma kostnad/lägenhet.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Byte av ytterdörrar limpan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 51 2016-12-04 10:04
Byte av vattenledningar Molly Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2014-04-06 09:42
Tak byte/reparation Granne Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2012-10-19 18:26
Byte av förvaltare Neon Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2012-02-28 21:07
Byte av portkod Hallmat Bostadsrättsforum 4 2010-05-12 16:45

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:40.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare