Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-01, 16:56
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Om dörren som helhet är föreningens ansvar (utom ytskikt insida) är det enklare att föreningen kan byta. Den gamla stadgan om att dörren som helhet var lägenhetsinnehavarens ansvar (utom ytskikt utsida) så säger revisorerna annorlunda.

Vår historia var att väldigt många ville byta dörrar och att föreningen kunde göra detta, men det var inte genomförbart i och med stadgarna. När nya stadgar kom fram byttes förhållandet och ett byte kunde genomföras. Då togs det på stämma och inte genom några enskilda påskrifter. Vi hade då även lyckats förhandla oss till två val av färg på insida, vit och brun, för att lägenhetsinnehavaren skulle få kunna välja. Fler färger var ogörligt och skulle bli krångligt och kostsamt. Men alla var jättenöjda, men som alltid och särskilt om föreningen är stor finns det alltid någon enstaka person som tycker att de gamla vinda och slitna dörrarna inte behövdes bytas. (Enstaka dörrar vad faktiskt inte så vinda.)
Svara med citat
Gammal 2016-04-01, 19:00
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Vår historia var att väldigt många ville byta dörrar och att föreningen kunde göra detta, men det var inte genomförbart i och med stadgarna. När nya stadgar kom fram byttes förhållandet och ett byte kunde genomföras. Då togs det på stämma och inte genom några enskilda påskrifter. Vi hade då även lyckats förhandla oss till två val av färg på insida, vit och brun, för att lägenhetsinnehavaren skulle få kunna välja. Fler färger var ogörligt och skulle bli krångligt och kostsamt. Men alla var jättenöjda, men som alltid och särskilt om föreningen är stor finns det alltid någon enstaka person som tycker att de gamla vinda och slitna dörrarna inte behövdes bytas. (Enstaka dörrar vad faktiskt inte så vinda.)
Tog ni ut föreningens kostnader för dörrbytena på vanligt sätt via årsavgiften med fördelning efter andelstalen ?
Svara med citat
Gammal 2016-04-01, 20:06
Yotta-medlem

Standard

Ja vi har inte höjt avgifterna på flera år, så effektivt blir det nyckeltalet som vi använder (= insats år 1956)
Svara med citat
Gammal 2016-04-06, 10:36
Rolros Rolros är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Mar 2016
Standard

Tack Korsdraget för tipsen

jag har sökt i lagparagraferna som du angett men inte hittat något av de du säger. Är paragrafhänvisningarna fel eller söker jag fel?

Rolf
Svara med citat
Gammal 2016-04-06, 10:54
Rolros Rolros är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Mar 2016
Standard Byte av ytterdörrar

Citat:
Om dörren som helhet är föreningens ansvar (utom ytskikt insida) är det enklare att föreningen kan byta. Den gamla stadgan om att dörren som helhet var lägenhetsinnehavarens ansvar (utom ytskikt utsida) så säger revisorerna annorlunda.

I våra stadgar står att BRH ansvarar för
"- till ytterdörr hörande handtag, ringklocka, brevinkast och lås inklusive nycklar. Bostadsrättshavaren svarar även för all målning förutom målning av ytterdörrens utsida."
Är detta då den gamla stadgan som innebär att ett stämmobeslut för byte av ytterdörrar?
Svara med citat
Gammal 2016-04-06, 11:29
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ja vi har inte höjt avgifterna på flera år, så effektivt blir det nyckeltalet som vi använder (= insats år 1956)
Måste erkänna att jag inte förstår följande...så effektivt blir det nyckeltalet etc...
När jag läser det blir jag osäker på mig själv och regelverket. I och för sig inget nytt, men ändå. Vad missar jag?
Att ni inte höjt avgifterna borde inte vara skäl att tillämpa orättvis avgiftsfördelning? Jag tror på att begripliga principer som kan förstås även av okunniga medlemmar i bostadsrätt, kan vara verksamt medel mot godtycklighet.
Svara med citat
Gammal 2016-04-06, 23:38
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Måste erkänna att jag inte förstår följande...så effektivt blir det nyckeltalet etc...
När jag läser det blir jag osäker på mig själv och regelverket. I och för sig inget nytt, men ändå. Vad missar jag?
Att ni inte höjt avgifterna borde inte vara skäl att tillämpa orättvis avgiftsfördelning? Jag tror på att begripliga principer som kan förstås även av okunniga medlemmar i bostadsrätt, kan vara verksamt medel mot godtycklighet.

Föreningen har insats som grund för avgiftsfördelning som man satt en gång när när föreningen bildades. Vilka skäl finns det att ändra detta har jag frågat mig. Jag har analyserat dessa siffror ganska ingående och tagit in det som händer under en fastighets livstid. Ser man till en förening så är vissa saker baserade på drift/värmekostnader (stor del) som kan vara lägenhetsstorlekberoende (värme mm) eller 1:1 (1 TV-abonnemang), andra på underhåll som är baserat mer på 1:1 förhållande (1 toalett, 1 kök, 1 balkong, 1 dörr) eller lägenhetens storlek (fler fönster per lägenhet, fler radiatorer, större fasadyta, fler elledningar) etc.

Sammantaget ska detta ovan resultera i en "rättvis fördelning av avgifter över fastighetens livstid". I vår förening är avgiften generellt något högre per kvm för mindre lägenheter och har så varit sedan starten 1955. Medlemmarna håller med om att en enkel och begriplig modell är att föredra framför att göra komplicerade ändringar som i slutändan är omöjlig att hålla reda på.
Svara med citat
Gammal 2016-04-06, 23:41
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Rolros Visa inlägg
I våra stadgar står att BRH ansvarar för
"- till ytterdörr hörande handtag, ringklocka, brevinkast och lås inklusive nycklar. Bostadsrättshavaren svarar även för all målning förutom målning av ytterdörrens utsida."
Är detta då den gamla stadgan som innebär att ett stämmobeslut för byte av ytterdörrar?
Vad står på ansvar för föreningen? Står det att de ansvarar för dörren, eller endast underhåll/målning av dörrens utsida.
Svara med citat
Gammal 2016-04-07, 07:20
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Sammantaget ska detta ovan resultera i en "rättvis fördelning av avgifter över fastighetens livstid". I vår förening är avgiften generellt något högre per kvm för mindre lägenheter och har så varit sedan starten 1955. Medlemmarna håller med om att en enkel och begriplig modell är att föredra framför att göra komplicerade ändringar som i slutändan är omöjlig att hålla reda på.
Är det alldeles sant att ett visst (exakt) belopp för nya dörrar, lagda ovanpå den vanliga månadskostnaden, under säg 50 år framåt skulle komplicera beräkningarna?
Kanske är det så att förfarandet inte endast gäller dörrar, eftersom du stegrar dig inför merarbetet?
Sammantaget kanske ibland i vissa föreningar en beaktansvärd orättvisa?
Några saker är väl tämligen säkra. Varje sådan ändring måste vara ordentligt bokförd. Kunde med fördel placeras i egen pärm. Och med dagens datorer och programvara borde vara enkel match att ta hand om.
Om inställningen hos flertalet föreningar vore den att samarbete är bra för oss alla, skulle programvara och manual sedan länge vara utformad och spridd av kunniga engagerade medlemmar. Sannolikt kostar sådana program skjortan att köpa idag av -parasiterna-, och sannolikt fungera lika dåligt som deras hemsides-program för föreningar.
Svara med citat
Gammal 2016-04-07, 07:59
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Pensionär Visa inlägg
Är det alldeles sant att ett visst (exakt) belopp för nya dörrar, lagda ovanpå den vanliga månadskostnaden, under säg 50 år framåt skulle komplicera beräkningarna?
Kanske är det så att förfarandet inte endast gäller dörrar, eftersom du stegrar dig inför merarbetet?
Sammantaget kanske ibland i vissa föreningar en beaktansvärd orättvisa?
Några saker är väl tämligen säkra. Varje sådan ändring måste vara ordentligt bokförd. Kunde med fördel placeras i egen pärm. Och med dagens datorer och programvara borde vara enkel match att ta hand om.
Om inställningen hos flertalet föreningar vore den att samarbete är bra för oss alla, skulle programvara och manual sedan länge vara utformad och spridd av kunniga engagerade medlemmar. Sannolikt kostar sådana program skjortan att köpa idag av -parasiterna-, och sannolikt fungera lika dåligt som deras hemsides-program för föreningar.
Ja det skulle komplicera beräkningarna. För det finns jättemånga sådana belopp att ta hänsyn till när du tänker efter. Om du ska vara konsekvent måste du hantera detta. Så beskriv hur man gör det, exempelvis exakta belopp för alla renoveringar så att det blir belastar exakt rättvist över hela exakta livslängden (om du kan beräkna den). Kan du säga att en stamrenovering gör en exakt rättvis fördelning på öret vid renovering? Skulle inte tro det. Varför skulle du då byta princip för just dörrarna?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Byte av ytterdörrar limpan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 51 2016-12-04 10:04
Byte av vattenledningar Molly Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2014-04-06 09:42
Tak byte/reparation Granne Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2012-10-19 18:26
Byte av förvaltare Neon Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2012-02-28 21:07
Byte av portkod Hallmat Bostadsrättsforum 4 2010-05-12 16:45

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:51.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare