Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-16, 13:49
GunnarAndersson GunnarAndersson är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
Fråga Vattenskada i bostadsrätt som granne orsakat pga försumlighet (HSB-Brf)

Min granne ovanför mig har låtit renovera sin lgh. och när hantverkarna kom till badrummet lyckades dom ha sönder en Ballofix, vilket fick till följd att hennes lägenhet blev svårt vattenskadad.

I besiktningsprotokollet står att "vattenskada uppstått p.g.a försumlighet".

Vatten trängde dessutom ner till mig samma dag så det blev vatten på golvet.

Grannens försäkringsbolag kom och inspekterade hos mig och vi konstaterade att det runnit via taket, så försäkringsbolaget skickade en som tog fuktprover. Resultat = Hög fuktighet under min badrumsmatta och bakom kakel.

En entreprenör kommer hem till mig och säger att mitt badrum måste rivas ut och att åldersavdraget på 80% får jag stå för!
Detta gäller förutom kakel/matta även ny board, våtrumsgips och ny golvbrunn + 80% av arbetskostnaden?

Jag trodde att allt bakom kakel och under mattan tillhörde föreningen?
Jag har IF med bostadsrättillägg. I avgiften till föreningen ingår även bostadsrättillägget hos Trygg Hansa och hantverkarna hos grannen har också Trygg Hansa.

Nu är min fråga: hur mycket ska jag stå för som inte ens var hemma när det inträffade?

Det kan ju bli så att jag inte har råd att låta renoveringen av mitt badrum betalas av försäkringen (20%) och 80% av mig....
Vad gäller? Borde inte grannens/ hennes hantverkare stå för hela kostnaden?

Senast redigerad av Admin: 2011-11-28 klockan 11:36.
Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 14:18
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Fråga Åldersavdrag för skada orsakad av granne?

Citat:
Ursprungligen skrivet av GunnarAndersson Visa inlägg
Borde inte grannens/ hennes hantverkare stå för hela kostnaden?
Jo, det kan man verkligen tycka. Problemet här är att försäkringsbolag är involverade hur man än vrider och vänder sig. Och försäkringsbolag vill ju gärna skydda sig bakom åldersavdraget.

Du säger att du har bostadsrättstillägg. Nu har jag inte på rak arm koll på vad regelverket ställer där, men jag vill minnas att med bostadsrättstillägg (som inte behöver se likadant ut mellan de olika försäkringsbolagen) så elimineras åldersavdraget.

Max åldersavdrag är 80 %. Och oavsett vilket ska man aldrig acceptera detta.

Vad står det om åldersavdrag i regelverket för ditt bostadsrättstillägg?

Det här med åldersavdrag är ett gissel. Jag har själv lyckats ta bort åldersavdraget helt och hållet med Trygg-Hansa i samband med en skada där en hantverkare råkade förstöra mycket i min sommarstuga, men det är ju upp till var och ens skicklighet och uthållighet att komma därhän.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 14:51
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Håller med Admin. Det blir ett helvete när förs.bolag inkorporeras. Tyvärr, men det drar ändå ned kostnaden. Så det går ju inte att lämna dem utanför. Men tron på att självrisken skall bli det enda man betalar (som de försöker tuta i en när man köper försäkringen) stämmer inte med verkligheten, är min erfarenhet.
Det gäller att klaga och att läsa villkoren. Även när man tror att villkoren talar till ens nackdel skall man klaga och hota (ifall man bara tror att man har något minsta för det). Det kan alltid ge en någon lindring, vem vet?

I ditt fall tycker jag att du har väl underbyggda klagomål. Men förs.bolag tänker ta ut alla lindringar för sig själv som de bara kan. Kommer inte att svara på frågor. Utan vänj dig vid och utmät tid till att sitta i telefonkö. Spela in samtal, för dom är dåliga på att svara på mail. Sätt press på styrelsen och på att de kollar villkoren på föreningens försäkring (erbjud dig att driva ärendet åt dom) så att alla fördelar som finns utnyttjas.

Jag har själv jobbat mot förs.bolag under detta år så jag vet betydelsen av att göra detta.
Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 16:09
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Rent krasst anser jag att om en hantverkare varit där och gjort jobb som orsakat detta så ska hantverkarens försäkring täcka reparationskostnaden.

Varken grannen ovanför dig eller du själv ska behöva betala för någon annans slarv i detta fall.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-28 klockan 11:38.
Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 17:20
Medlem

Standard

Tycker det låter orimligt att en arbetskostnad har ett åldersavdrag.

Är det inte så att bakom fuktspärren är det föreningens egendom?
Då borde föreningen kräva av hantverkarens försäkringsbolag att reparera skadan.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-28 klockan 11:39.
Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 19:39
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Åldersavdrag - Även för arbetskostnad!

Visst är det orimligt att arbetskostnaden också har ett åldersavdrag, men det visar bara hur fula försäkringsbolagen är.

Det stämmer att det som är bakom tätksiktet är föreningens ansvar så föreningen kommer inte att komma undan sitt ansvar för denna del.

Men du ska hållas skadelös här, det gäller bara att kämpa för detta.

Ett litet utdrag av det som skrivits tidigare om åldersavdrag;
Regelverket för vattenskador - många faror!

SBC överklagar nekat åldersavdrag

Vattenskada där BRF är ansvarig

Sedvanlig standard, §37? - Fuktskada

Motion: Föreningen står för yt- och tätskikt vid underhåll

Motion: Kollektivt bostadsrättstillägg

Motion: Nödvändigt med snabb reaktion
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2010-11-22, 10:58
Medlem

Standard Kostnadsfördelning

Nu damp det ner en fördelningslista från Trygg Hansa i mejlkorgen.

Efter att grannens inkompetenta rörmokare lyckats "komma åt" en ballofix, ska mitt vattenskadade badrum renoveras för 93 000 kr , varav jag ska betala 43000 kr!

Jag kan också välja ett göra jobbet själv och får då en kontant ersätting på hela 22 000 kr.
Vilken tur man har försäkring...

Hade jag fonderat 5 000 kr/år i 33 år istället för att betala till försäkringsbolag så hade det löst sig ganska smärtfritt.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-28 klockan 11:41.
Svara med citat
Gammal 2010-11-22, 11:25
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard Skadestånd

Jag tolkar det som att hantverkaren brustit i sitt åtagande när vattenskadan uppkom. Detta kan vara föremål för en skadeståndstalan. Att hantverkaren skadat en ballofix i sitt arbete betecknar jag som vårdslöshet i sitt yrkesutövande. Om hantverkaren utfört sitt uppdrag på ett korrekt sätt skulle han kontrollerat att arbetsplatsen var säkrad och ej utgjorde en risk.

Det kan vara så att ansvaret ligger på din granne, eftersom din granne är beställare av entreprenaden och det kan medföra ett ansvarstagande.

Jag skulle pröva ärendet och utkräva ett skadeståndsanspråk som täcker åldersavdraget samt de uppkomna besvär/merkosnader som har uppstått i boendet.

Skadeståndslagen anger
Citat:
2 kap. Skadeståndsansvar på grund av eget vållande

1 § Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan. Lag (2001:732).

Senast redigerad av Admin: 2011-11-28 klockan 11:43.
Svara med citat
Gammal 2010-11-22, 11:29
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av GunnarAndersson Visa inlägg
Hade jag fonderat 5 000 kr/år i 33 år istället för att betala till försäkringsbolag så hade det löst sig ganska smärtfritt
Menar du att ditt badrum är 33 år gammalt?
Jag tycker att du fått en jättebra deal! Från början skulle du betala 80% och nu är du nere på 43%!
Hur stort är badrummet?

Senast redigerad av Admin: 2011-11-28 klockan 11:44.
Svara med citat
Gammal 2010-11-22, 13:36
Medlem

Standard

Jag har betalat försäkringar för bostad i 33 år och mitt badrum som är vattenskadat är från 1989.

När det gäller de 80% jag ska betala så gäller det kakel, våtrumsmatta samt 100% för ny plyfa, våtrumsgips och golvbrunn + 80% av arbetskostnaden för detta. Övrigt går på försäkringen.

Att jag ska betala 43 000 för något som någon annan åsamkat mig känns inget vidare. Att få 22 000 för att renovera mitt badrum där någon annan orsakat en fuktskada känns inte som en bra deal.

Senast redigerad av Admin: 2011-11-28 klockan 11:46.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tredje vattenskada i bostadsrätt p.g.a. samma klant. Hur bli av med honom? Glappis Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2010-06-06 17:13
Ersättning från granne pga vattenskada i brf, vad gäller? migmig Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 11 2009-12-17 17:04
Undersökning om vattenskada i bostadsrätt, vem betalar kontroll/återställning? Francois Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2008-05-21 22:16
Vem ska ta kostnad för vattenskada i badrum i bostadsrätt? Dom i HD tractors Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 3 2008-05-20 11:14
Ansvarsfrågor vattenskada - läckage rör pga skador efter renovering i bostadsrätt Anna Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 7 2008-03-08 06:06

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:22.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare