Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-16, 21:17
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Jag förstår inte de 18 876 kr. Hur är de beräknade?
Begär in en offert på 8 dörrar och en på 55 dörrar så förstår du!

Just nu konsultar jag i en förening med 100 dörrar inkl. nytt låssystem så då är skillnaden ändå större!
Volym påverkar priset!
Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 08:33
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Garfunkel Visa inlägg

Att på samma årsstämma ta beslut om att enskilda nyttjanderättshavare skulle få byta sina entrédörrar verkar en aning "vansinnigt"!
Reagerade ingen på vad som stod i de nya stadgarna?
Att underhållsansvaret ligger på föreningen hindrar inte att enskilda medlemmar kan beställa och betala dörrarna själva.
Även nya balkonger, där endast vissa medlemmar får ny balkong, kan de medlemmar som får ny balkong betala själva.

Självklart går det att få bättre pris om en förening med 100 lägenheter byter alla dörrarna samtidigt. Kanske 30-40 % rabatt? För medlemmar med stora lägenheter
blir dock vinsten inte lika stor eftersom kostnaden för dörrarna fördelas efter andelstalen. De stora vinnarna blir de som har små lägenheter.
Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 16:43
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Byte av ytterdörr

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Att underhållsansvaret ligger på föreningen hindrar inte att enskilda medlemmar kan beställa och betala dörrarna själva.
Även nya balkonger, där endast vissa medlemmar får ny balkong, kan de medlemmar som får ny balkong betala själva.

Självklart går det att få bättre pris om en förening med 100 lägenheter byter alla dörrarna samtidigt. Kanske 30-40 % rabatt? För medlemmar med stora lägenheter
blir dock vinsten inte lika stor eftersom kostnaden för dörrarna fördelas efter andelstalen. De stora vinnarna blir de som har små lägenheter.
Här finns uppenbarligen två olika sett att värdera föreningens mot lägenhetsägarens ekonomi.
1. VOLYMMODELL. dvs föreningen tar alla kostnader och fördelar efter andelstal.
Fördelningen enligt volymmodellen är orättvis NÄR KOSTNADERNA FÖRDELAS ENLIGT ANDELSTAL.
Dessutom tar föreningen över kostnader helt i onödan.
2. KVALITETSMODELLEN. Var och en står för sina kostnader. Föreningens, dvs den gemensamma är inte drabbad.

Enligt min erfarenhet är volymmodellen inte något som föreningen vinner på, jo möjligen i popularitet då ingen får en investering, men föreningen en kostnad.
Vinnaren är försäljaren av dörrarna.
Om föreningen får en vinst här, var verifieras den?

Det finns också andra värden att ta in vid beslut. Dörrarnas ursprungliga kvalitet t ex jämfört med de nya dörrarna.
Min poäng ligger just där och det är detta som just nu är föremål för utredning, nämligen LIVSTIDEN mht kvalitet. K3 I deklarationen.

Jämför modellerna: Volymmodellen. Föreningen ska motivera detta som investering.
Med kvalitetsmodellen renoverar ägaren insidan och föreningen utsidan.

När ägaren vill investera i ny dörr berörs inte föreningens ekonomi.

Jag har faktiskt räknat på detta tusentals gånger och aldrig hittat vinsten vid byte av kvalitativa komponenter.
Det ska vara vattenkranar då, nej förresten, inte ens de är en investering i volym. Alltid någon som har ett viktigt argument mot.

Käbbel som statsministern säger. Lycka till med kalkylen säger jag
Svara med citat
Gammal 2016-12-19, 06:54
Garfunkels avatar
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
.......

Jag har faktiskt räknat på detta tusentals gånger och aldrig hittat vinsten vid byte av kvalitativa komponenter.
Hur mycket sätter du upp för värdet av brandsäkra/gastäta dörrar, enligt räddningsverkets krav, i dina tusentals beräkningar.

Det är skillnad på att ha godkänd brandsyn och ICKE godkänd, för värdet av lägenheterna i föreningen!
Svara med citat
Gammal 2016-12-19, 13:16
Yotta-medlem

Blink, blink Byte av ytterdörr

Citat:
Hur mycket sätter du upp för värdet av brandsäkra/gastäta dörrar, enligt räddningsverkets krav, i dina tusentals beräkningar.

Det är skillnad på att ha godkänd brandsyn och ICKE godkänd, för värdet av lägenheterna i föreningen!
HEJ Garfunkel,
Fråga 1. Ånej det är din sak att bevisa "upp-värdet" inte min.
I mina "tusentals beräkningar" har jag inte en gång funnit att någon lägenhetsägare har ansett det viktigt ens.
Inbrottssäkerheten däremot är viktig och där har vi ju alla tillgång till Daloc som är vetenskapligt testat och knappast utan konkurrens trots mycket låg säkerhet. Suck!

Fråga 2. Helt överens! Ökar VOLYM lägenheterna värde på föreningen ?
Finns det garanti som föreningen kan sätta upp på anslagstavlan?

DET ÄR JU EN FANTASTISK NYHET.
Svara med citat
Gammal 2016-12-19, 18:45
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:

Och att det för flera bolag ger lägre försäkringspremie vid säkerhetsdörr. Totalkostnaden minskar för brh, inte så mycket men ändå.
Svara med citat
Gammal 2016-12-20, 04:25
Garfunkels avatar
Yotta-medlem

Standard Till Korsdraget....

Korsdraget, jag är ledsen men jag förstår verkligen inte dina frågor med frågor i!

Vad är den fantastiska nyheten som kräver versaler?
Svara med citat
Gammal 2016-12-20, 14:12
Yotta-medlem

Granskning Byte av ytterdörr

Citat:
Korsdraget, jag är ledsen men jag förstår verkligen inte dina frågor med frågor i!

Vad är den fantastiska nyheten som kräver versaler?
Hej Garfunkel,
Jag beklagar att jag är luddig. Du skrev en del om att du räknade på dörrar som konsult. Du skrev;
mitt svar: Fråga 1. Ånej det är din sak att bevisa "upp-värdet" inte min.
Jag anser fortfarande att den som säljer till konsumenter har ansvaret för att bevisa sina löften till kunden.

Vidare skrev du. Det är skillnad på att ha godkänd brandsyn och ICKE godkänd, för värdet av lägenheterna i föreningen!
Jag svarade:Fråga 2. Helt överens! Sen frågade jag, Ökar VOLYM lägenheterna värde på föreningen ?
Finns det garanti som föreningen kan sätta upp på anslagstavlan?

Mina versaler är ganska självklara tycker jag, men ok jag kan ha fel. DET ÄR JU EN FANTASTISK NYHET.

De flesta bostadsrättsägare väljer att köpa egen dörr och genom bostadsrättsförsäkringen få rabatt på avgiften.
Jag t ex har fått ett märke på min ytterdörr att hela lägenheten är skyddsbesiktigat. Det var några år sen måste jag erkänna, men jag antar att denna möjlighet fortfarande finns kvar.
Det var en kampanj som polisen drev mot stöld och inbrott, OBS inte brand. "svenska skydd".
Om motsvarande för brandsäkring finns då är det en fantastisk nyhet.
Kanske något för konsulter av dörrar att arbeta för?

Sen vill jag lägga till att när styrelsen väl köpt in dörrar och fördelar kostnaderna enligt andelstal, då ligger en risk inbakad i avgiften för all framtid.
Jag försöker med frågan: Är kostnaderna budgeterade enligt livstid eller vad?
Det är, misstänker jag, en avgiftshöjning som glöms bort vid byte av ledamöter. Alltså höjt avgift fortsätter....

Garfunkel: återkom gärna.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Byte av ytterdörrar limpan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 51 2016-12-04 10:04
Byte av vattenledningar Molly Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2014-04-06 09:42
Tak byte/reparation Granne Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2012-10-19 18:26
Byte av förvaltare Neon Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2012-02-28 21:07
Byte av portkod Hallmat Bostadsrättsforum 4 2010-05-12 16:45

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:41.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare