Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-23, 10:26
Rolros Rolros är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Mar 2016
Standard Annan användning av soprum

Hejsan.

I vår förening används 2 mindre friliggande soprum ej längre och styrelsen har bett medlemmarna om förslag till ny användning. Jag lämnade ett förslag på grovtvättstuga där styrelsen vänligen tog emot mitt förslag och meddelade att det måste till ett beslut på föreningsstämman för ombyggnad till en grovtvättstuga. I senaste månadsbrevet meddelar styrelsen att de bestämt att de skall byggas om för hobbyverksamhet och meddelar mig att ombyggnad till hobbylokal inte innebär ett väsentligt ingrepp i fastigheten och därför inte kräver ett stämmobeslut till skillnad mot en grovtvättstuga

Vad anser ni därute? Skall ombyggnaden av soprummen tas på en föreningsstämman.
Svara med citat
Gammal 2016-03-23, 20:17
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Japp det ska det.

Styrelsen råder över allt som finns där idag. Ändrad användning där dagens funktion tas bort (som soprum även om det just nu är tomt) och ersätts med ny funktion skall tas på stämma.

Vettigt beslutsunderlag till stämman är en enkät där alla fått fylla i förslag på användning. Dels några kända förslag och med möjlighet till eget förslag. Resultatet sammanställs och skickas ut med kallelsen till stämman.

Styrelsens prat om "väsentlig förändring" är bara nonsens.
Svara med citat
Gammal 2016-03-24, 12:38
Duktig medlem

Standard

Tack för svaren.

Styrelsen lutar beslutet på - vad jag förstår - följande mening i våra stadgar.
"Styrelsen eller firmatecknare får inte utan föreningsstämmans bemyndigande avhända föreningen dess fasta egendom eller tomträtt och inte heller riva eller företa väsentliga till- eller ombyggnadsåtgärder av sådan egendom"

Dock är ju tolkningen väsentliga subjektiv eller hur. Ombyggnad till grovtvättstuga betraktas tydligen som väsentlig men ej ombyggnad till hobbyverkstad.

Jag håller med om att undvika tolkningsdiskussioner och då stämma är i maj hade det varit mycket bättre att låta stämman ta beslut.

Kan jag hävda att beslut skall tas på stämman
Svara med citat
Gammal 2016-03-25, 12:02
andreasz andreasz är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Kanske dom anser att iom att det behövs vatten, avlopp samt el så blir det väsentlig förändring? Speciellt om det är friliggande..
Svara med citat
Gammal 2016-03-27, 22:24
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

"Väsentlig" är inte samma sak i lagtexten som ni far efter här, det har ingenting med hur omfattande en ombyggnad är.

Att ändra användning från soprum till hobbyrum är en väsentlig förändring. Att ändra användning från soprum till rymdbas är lika väsentlig förändring.

Det handlar om att ni alla köpt och äger en andel i en förening som har vissa funktioner och nyttigheter. Dessa olika nyttigheter är styrelsens sak att vårda och underhålla. Skall de ändras, så är det stämmans beslut alldeles oavsett hur omfattande själva ombyggnaden sedan blir.
Svara med citat
Gammal 2016-04-01, 10:15
Duktig medlem

Standard

Tack för era svar och jag avser att skriva till styrelsen utgående från det som Harald framför.
Jag tar gärna emot fler synpunkter.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Soprum ska visst lukta.... gott... anco El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 2 2020-09-05 19:31
Utbyggt soprum i fastighet inore Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 7 2014-03-16 12:04
Att spela aktör mot en annan! schrapet Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 1 2012-01-19 14:45
Användning av föreningens pengar till badrumsrenovering i lgh? Peter_Peter Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2011-03-21 12:51
Avgiftens storlek i brf och vinstens användning av årsavgiften Admin Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 0 2009-03-30 17:16

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:47.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare