|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. ![]() Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt? |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Ok, då tackar jag för diskussionen.
|
|
|||
|
|||
![]() En till fråga. Vilka värden använder man för att räkna ut soliditet i en årsredovisning? Jag får inte samma siffror som i årsredovisningen så jag gör säkert fel.
Soliditet = Eget kapital / Totala tillgångar |
|
|||
|
|||
![]() Jag fick 0,56 = 56% vilket är vad som står i redovisningen.
Ska betyda att 56 % av tillgångarna är betalda med egna medel och resten är främmande kapital (lån). Dock en mycket tveksam siffra att luta sig emot i brf. Dels för att fastighetsvärdena sällan är korrekt angivna (fel åt båda håll) samt att fastighetsvärdet de facto har liten betydelse i brf. Medlemmarna får ju inte ett bättre boende eller en högre förmögenhet för att fastigheten är högt värderad. (Däremot om bostadsrätterna är högt värderade så klart). Tvärt om riskerar ju dåliga styrelser använda dig av ett högt fastighetsvärde och belåna upp föreningen vilket sänker värdet på bostadsrätterna och höjer kostnaden för att bo. I de flesta andra företag är soliditeten däremot intressant. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Hjälp att tolka policyn | Nisseume | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 1 | 2014-06-16 11:42 |
Hjälp med bedömning av årsredovisning | tanto | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 6 | 2012-02-24 15:29 |
Att tolka en årsredovisning - Årsredovisning HSB Brf Näset Höllviken, Claes Caroli | Admin | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 12 | 2011-05-12 17:37 |
Tolka ÅRL, hjälp önskas | kluringen | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 18 | 2011-02-03 14:13 |
Stadgar för brf, hur tolka? | Kjell Olsson | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 4 | 2009-10-28 08:27 |