Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-22, 15:26
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Nhtnht Visa inlägg
Ahh ändå knepigt att förstå. Vill att det ska vara logiskt.

Jag tänker att 2020 gjordes ett positivt resultat ex avskrivningar. Då borde kassan öka med (147t - 40t amortering) om man bortser från leverantörsfodringar och andra skulder som inte är så stora. Ungefär så.

Tror jag behöver gå några ekonomikurser
Du kan inte plocka ut en enskild post och skita i resten och samtidigt vara förvånad över att siffrorna inte går ihop. Du måste ju räkna med alla skuldbetalningar, som i ert fall är ungefär 100 tkr.

För övrigt ser det väldigt oroväckande ut att föreningen har skulder att betala inom ett år på 3,8 mkr.
Svara med citat
Gammal 2021-02-22, 16:26
Nhtnht Nhtnht är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Nov 2020
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Du kan inte plocka ut en enskild post och skita i resten och samtidigt vara förvånad över att siffrorna inte går ihop. Du måste ju räkna med alla skuldbetalningar, som i ert fall är ungefär 100 tkr.

För övrigt ser det väldigt oroväckande ut att föreningen har skulder att betala inom ett år på 3,8 mkr.
Fast det är lån som ska omförhandlas inom ett år och därför landar det på kortfristiga skulder. Föreningen har totalt 5,8 miljoner i lån.

Jag tycker inte att jag plockar ut en enskild post utan jag har koll på varje leverantörsfaktura som låg som en fodring vid årsskiftet och det var inte 100 utan snarare 20t och det framgår av "leverantörsskulder 28t"

vad "Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter" om 88t är för något vet jag inte.
Svara med citat
Gammal 2021-02-22, 18:12
Yotta-medlem

Standard

Upplupna kostnader och förberalda intäkter är t ex hyror eller månadsavgifter som ni får in i förskott, eller kostnader ni bokfört där fakturan kommer efter året är avslutat.
Det blir en skuld som sen betalas av er under året genom att fakturorna betalas och att de förskottsbetalda hyrorna/avgifterna räknas av mot de boende.

När du säger att lånen ska omförhandlas, menar du då att låneavtalen stipulerar att lånen ska slutbetalas under året och ni måste ta helt nya lån?
Svara med citat
Gammal 2021-02-22, 18:27
Avancerad medlem

Standard

Citat:
Upplupna kostnader och förberalda intäkter är t ex hyror eller månadsavgifter som ni får in i förskott, eller kostnader ni bokfört där fakturan kommer efter året är avslutat.
Det blir en skuld som sen betalas av er under året genom att fakturorna betalas och att de förskottsbetalda hyrorna/avgifterna räknas av mot de boende.

När du säger att lånen ska omförhandlas, menar du då att låneavtalen stipulerar att lånen ska slutbetalas under året och ni måste ta helt nya lån?
Nej lånen villkorsändras vilket gör att vi kan förhandla om lägre ränta. Ett av lånen är på 2 miljoner till 1,51% ränta.
Svara med citat
Gammal 2021-02-23, 09:55
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Nej lånen villkorsändras vilket gör att vi kan förhandla om lägre ränta. Ett av lånen är på 2 miljoner till 1,51% ränta.
Jag menar inte att ni gjort fel, men vanligtvis brukar bara den del av lån som förfaller till betalning inom ett år klassas som en kortfristig skuld. Att lånen ska förlängas med ny bindningstid innebär inte att de förfaller till betalning.

Något som känns inkonsekvent hos er är att trots att alla lån ska ränteändras 2021 så har ni bara klassat 3,8 mkr som kortfristig skuld. Med ditt resonemang borde väl isåfall hela lånestocken klassas som kortfristig skuld?
Svara med citat
Gammal 2021-02-23, 14:59
Avancerad medlem

Standard

Citat:
Jag menar inte att ni gjort fel, men vanligtvis brukar bara den del av lån som förfaller till betalning inom ett år klassas som en kortfristig skuld. Att lånen ska förlängas med ny bindningstid innebär inte att de förfaller till betalning.

Något som känns inkonsekvent hos er är att trots att alla lån ska ränteändras 2021 så har ni bara klassat 3,8 mkr som kortfristig skuld. Med ditt resonemang borde väl isåfall hela lånestocken klassas som kortfristig skuld?
Jag ser nu ett fel i årsredovisningen. Det är fel datum för villkorsändring på ett 2 miljoners lån. Det ska alltså inte villkorsändras 2021.
Svara med citat
Gammal 2021-02-23, 18:27
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Jag ser nu ett fel i årsredovisningen. Det är fel datum för villkorsändring på ett 2 miljoners lån. Det ska alltså inte villkorsändras 2021.
Du får gärna kolla i den här länken om hur lån ska redovisas i bokföringen: https://www.srfredovisning.se/srfu-s...el-av-ett-lan/
De säger bl a att ” Lånet utgör en långfristig skuld med undantag av den del som ska amorteras inom 12 månader. Villkorsändringen som sker ... är inte att se som att ett nytt lån uppstår.”

Att bokföra långa lån som ska villkorsändras inom 12 månader som kortfristiga i sin helhet är därför inte korrekt bokföring.
Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 08:42
Avancerad medlem

Standard

Citat:
Du får gärna kolla i den här länken om hur lån ska redovisas i bokföringen: https://www.srfredovisning.se/srfu-s...el-av-ett-lan/
De säger bl a att ” Lånet utgör en långfristig skuld med undantag av den del som ska amorteras inom 12 månader. Villkorsändringen som sker ... är inte att se som att ett nytt lån uppstår.”

Att bokföra långa lån som ska villkorsändras inom 12 månader som kortfristiga i sin helhet är därför inte korrekt bokföring.
Tydligen är det nytt för i år att lån som förfaller inom ett år från balansdagen ska klassas som kortfristiga så det är korrekt angivet om man bortser från datument då.
Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 09:19
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Tydligen är det nytt för i år att lån som förfaller inom ett år från balansdagen ska klassas som kortfristiga så det är korrekt angivet om man bortser från datument då.
Det var intressant!
Enligt vilken regel? Och är villkorsändring samma sak som att lånet förfaller?
Svara med citat
Gammal 2021-02-24, 14:51
Avancerad medlem

Standard

Citat:
Det var intressant!
Enligt vilken regel? Och är villkorsändring samma sak som att lånet förfaller?
Jag har bara lutat mig mot information från ekonomiska förvaltare som borde vara uppdaterad mot gällande regelverk.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hjälp att tolka policyn Nisseume Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2014-06-16 11:42
Hjälp med bedömning av årsredovisning tanto Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 6 2012-02-24 15:29
Att tolka en årsredovisning - Årsredovisning HSB Brf Näset Höllviken, Claes Caroli Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 12 2011-05-12 17:37
Tolka ÅRL, hjälp önskas kluringen Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 18 2011-02-03 14:13
Stadgar för brf, hur tolka? Kjell Olsson Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2009-10-28 08:27

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:51.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare