|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. ![]() Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt? |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
För övrigt ser det väldigt oroväckande ut att föreningen har skulder att betala inom ett år på 3,8 mkr. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag tycker inte att jag plockar ut en enskild post utan jag har koll på varje leverantörsfaktura som låg som en fodring vid årsskiftet och det var inte 100 utan snarare 20t och det framgår av "leverantörsskulder 28t" vad "Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter" om 88t är för något vet jag inte. |
|
|||
|
|||
![]() Upplupna kostnader och förberalda intäkter är t ex hyror eller månadsavgifter som ni får in i förskott, eller kostnader ni bokfört där fakturan kommer efter året är avslutat.
Det blir en skuld som sen betalas av er under året genom att fakturorna betalas och att de förskottsbetalda hyrorna/avgifterna räknas av mot de boende. När du säger att lånen ska omförhandlas, menar du då att låneavtalen stipulerar att lånen ska slutbetalas under året och ni måste ta helt nya lån? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Något som känns inkonsekvent hos er är att trots att alla lån ska ränteändras 2021 så har ni bara klassat 3,8 mkr som kortfristig skuld. Med ditt resonemang borde väl isåfall hela lånestocken klassas som kortfristig skuld? |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
De säger bl a att ” Lånet utgör en långfristig skuld med undantag av den del som ska amorteras inom 12 månader. Villkorsändringen som sker ... är inte att se som att ett nytt lån uppstår.” Att bokföra långa lån som ska villkorsändras inom 12 månader som kortfristiga i sin helhet är därför inte korrekt bokföring. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Enligt vilken regel? Och är villkorsändring samma sak som att lånet förfaller? |
|
|||
|
|||
![]() Jag har bara lutat mig mot information från ekonomiska förvaltare som borde vara uppdaterad mot gällande regelverk.
|
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Hjälp att tolka policyn | Nisseume | Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF | 1 | 2014-06-16 11:42 |
Hjälp med bedömning av årsredovisning | tanto | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 6 | 2012-02-24 15:29 |
Att tolka en årsredovisning - Årsredovisning HSB Brf Näset Höllviken, Claes Caroli | Admin | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 12 | 2011-05-12 17:37 |
Tolka ÅRL, hjälp önskas | kluringen | Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi | 18 | 2011-02-03 14:13 |
Stadgar för brf, hur tolka? | Kjell Olsson | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 4 | 2009-10-28 08:27 |