Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-14, 14:55
Margaretha Margaretha är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2020
Standard Styrelsemedlem missköter sig

Vi är en brf med 3 lägenheter.
En representant från varje lägenhet sitter i styrelsen.
En styrelseledamot missköter sig genom att dels inte följa beslut som fattats på styrelsemöten (beslut den inte gillat), dels inte alls hjälpa till med skötseln av de allmänna ytorna.
Övriga styrelseledamöter har gång på gång betonat vad som står i stadgarna samt vad som står i protokoll från möten.
Detta utnyttjande av andra samt okvädningsord när vederbörande inte får som den vill, har nu pågått i tre år utan någon som helst förbättring.
Det går inte att byta ut denna styrelsemedlem eftersom den är ensamstående.
Som internrevisor undrar jag om jag kan ge 2 av 3 ansvarsfrihet och utdela en varning till den tredje. En varning att fortsätter detta kan hen bli utesluten ur föreningen.
Hur skulle ni ha gjort?
Svara med citat
Gammal 2020-03-14, 23:25
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Man kan inte kräva att en medlem ska hjälpa till med skötsel av ytor som föreningen ansvarar för. Dock så kan man nyttja egenförvaltning. Dvs höj avgiften så den täcker förvaltningskostnaden och de som hjälper till får tillbaka pengar av föreningen. Egenförvaltning fungerar bra på små föreningar.

Sen så kanske det faktiskt går att få ut medlemmen från styrelsen. Även om man skulle behöva ändra stadgarna för det så kan man göra det då det behövs 2/3-delar för att genomdriva det. Kolla i lagen och stadgarna vad som verkligen gäller. Numera kan alla möjliga personer sitta i styrelsen.

Så kolla igenom om det ni vill att medlemmen skall bidra med faktiskt faller under det mandat styrelsen kan besluta över. Om det inte gör det använd egenförvaltning så att medlemmen indirekt får betala för det som den inte hjälper till med. Om medlemmen direkt förstör styrelsen arbete meddela att ni kommer ändra stadgarna/arbeta för så att denne ej längre kommer vara med i styrelsen.

Att utesluta någon som sköter sin egen lägenhet i en brf lär man inte lyckas med. Att inte bevilja ansvarsfrihet kanske kan vara en signal till medlemmen men jag tror nog det signalerar mer till framtida köpare att något inte står rätt till i föreningen om en medlem inte beviljats ansvarsfrihet och sedan fortsatt sitter i styrelsen. Jag tror inget gott kommer ut av att tvätta byken offentligt.

Om man sedan tar vad jag skulle ha gjort så skulle jag verkat för att alla faktiskt kan bo kvar i någon form av harmoni. Om jag skulle behöva göra mer än en granne för att det är priset för att bo utan konflikter så är det nog värt det. Men om grannen är helt omedgörlig så skulle jag flytta om möjligt. Små bostadsrättsföreningar fungerar bara om alla fungerar bra med varann.
Svara med citat
Gammal 2020-03-15, 14:08
Margaretha Margaretha är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2020
Standard

Det var kloka synpunkter. Tack
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Styrelsemedlem Anton Bostadsrättsforum 10 2017-05-01 21:47
Ersätta styrelsemedlem CarolineE Bostadsrättsforum 1 2016-11-12 15:28
Har styrelsemedlem anmälningsskyldighet? Nettis Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 12 2016-11-02 21:49
Styrelsemedlem bossse Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 38 2015-06-16 18:26
Styrelse som missköter sig rannerboy Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 30 2010-03-13 15:49

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:26.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2023.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare