Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-10, 08:16
Tage Tage är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard Brunnen går ner till grannen!

Tjena vi har köpt en lägenhet och informerade ordförande om att vi skall renovera badrummet och frågade om där var något vi skulle tänka på när vi nu dessutom skall flytta brunnen. Idag har vi ett badkar men vill ha dusch istället.
ordförande sa att det är inte några problem så länge brunnen är en godkänd sådan och att VVC är godkännda.
när VVC kom dit och börja bila upp golvet så insåg dem att den inte går som den brukar utan den går rakt ner till grannen som senare har fått ett sänkt tak där avloppet finns innanför. Alltså vi kan inte byta brunnen utan att dra ner grannens tak. Grannen är såklart inte speciellt sugen på detta och speciellt inte nu undrar jul och nyår.
vilket då betyder att vi inte kommer ha ett badrum klart fören i slutet av januari februari.

1.vem står för kostnaden av den nya brunnen är det inte föreningens som ansvarar för den?

2.vem skall stå för kostnaden av grannens tak?

3.grannen menar att de "kan" inte bo hemma när detta görs utan vill bo på Hotel samt få en storstädning efteråt vem tar den kostnaden?

4.kan grannen vänta hur länge som helst innan vi kan dra ner taket eller vilka regler gäller?

5. borde inte föreningen vetat om att avloppet går ner till grannen? kompensation för att vi nu är utan badrum i 2-3mån istället för 3 veckor?
Svara med citat
Gammal 2012-12-11, 12:47
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Granskning Föreningens ansvar...

Eftersom ingen annan velat svara på detta ska jag göra ett försök, utan att vara helt 100.
1. Det brukar vara föreningen som byter golvbrunn, eller bekostar bytet.
2. Det borde i detta fall också bli föreningens ansvar.
3. Din granne kan inte ställa några sådana krav, och kan inte få någon extra ersättning eller kompensation. Nödvändiga åtgärder måste man stå ut med och har inte rätt till ersättning, om det inte är mycket omfattande inskränkningar i boendet.
4. Grannen har inte rätt att skjuta upp detta. Men det handlar om att ni måste komma överens och hitta en acceptabel kompromiss.
5. Jo, detta borde föreningen ha känt till. Men jag är inte alls förvånad att sådant glöms bort, det finns antagligen inte dokumenterat, och ordföranden och styrelsen kan inte känna inte till allt.

Hur som helst faller det på föreningen att ordna upp detta, i samförstånd med dig och din granne.
Svara med citat
Gammal 2012-12-11, 17:28
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Borättexperten Visa inlägg
Eftersom ingen annan velat svara på detta ska jag göra ett försök, utan att vara helt 100.
1. Det brukar vara föreningen som byter golvbrunn, eller bekostar bytet.
2. Det borde i detta fall också bli föreningens ansvar.
3. Din granne kan inte ställa några sådana krav, och kan inte få någon extra ersättning eller kompensation. Nödvändiga åtgärder måste man stå ut med och har inte rätt till ersättning, om det inte är mycket omfattande inskränkningar i boendet.
4. Grannen har inte rätt att skjuta upp detta. Men det handlar om att ni måste komma överens och hitta en acceptabel kompromiss.
5. Jo, detta borde föreningen ha känt till. Men jag är inte alls förvånad att sådant glöms bort, det finns antagligen inte dokumenterat, och ordföranden och styrelsen kan inte känna inte till allt.

Hur som helst faller det på föreningen att ordna upp detta, i samförstånd med dig och din granne.
tack !
föreningen vill inte stå för kostnaden av golvbrunnen eftersom vi bytar en fungerande brun samt för att vi skall flytta den. Grannen har nu kontaktat ordförande som har sagt att dem som har lägenheten ovanför oss har också renoverat (2005) men behövde inte gå igenom taket underifrån. när jag frågade om där var någon som hade renoverat så sa han nej...

vår vvs firma vågar inte ta det uppifrån eftersom de är rädda att det trillar igenom till hennes lägenhet.

grannen kommer inte vilja göra detta förren "någon gång i slutet av januari" är det verkligen rimligt att vi skall behöva vänta tills dess? ordförande och styrelsen har inte tagit kontakt med mig eller grannen och vill inte ha med det att göra utan sa istortsätt till mig att detta är ditt problem red du ut det...

skall jag kräva att föreningen tar kontakt med grannen och ordnar så att vi kan komma åt avloppet nu i december eller hur fan skall man gå vidare. grannen är ganska omöjlig att ha och göra med har vi märkt.

en annan tanke är att vi skriver ett avtal där grannen och föreningen tar kostnaden om det brakar ner i deras badrum men jag gissar att de inte är intresserade av det
Svara med citat
Gammal 2012-12-11, 21:38
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Ja, det är rimligt att vänta till dess. Bara att grannen går med på det är en rimlig kompromiss. Han kan totalvägra. Du har ingen skada, utan vill göra en förändring där du ska rota i föreningens ansvarsområde. Jag förstår ordföranden fullständigt.
Vore jag ordförande skulle jag vilja fått dit en expert innan du startade projektet som gjorde en besiktning av det hela och få ett utlåtande. Denne expert skulle jag låta dig betala. Efter det skulle vi kunna börja diskutera frågan.
Svara med citat
Gammal 2012-12-12, 00:27
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Föreningen betalar och byter brunnen, när de bedömmer att detta behövs.

Nu går Tage in TIDIGARE och gör bytet, då åker han på alla kostnader.

Här har man lagt avloppsrören i grannens undertak, smart lösning som förenklar framtida stambyten. Men åtkomsten nu blir ju samma väg, så...

Tyvärr en mina för Tage, som borde undersökt detta bättre innan han drog igång. Och styrelsen borde verkligen ha denna informationen, och eftersom styrelsen skall kontaktas OCH godkänna arbetet innan, så är det olyckligt att det blivit så här nu.

Skratta åt elendet i jul????
Svara med citat
Gammal 2012-12-12, 09:40
Duktig medlem

Standard

nu är styrelsen kontaktad innan vi började med arbetet och de godkännde att vi flyttar brunnen. vi har ju inte påbörjat arbetet innan vi fick detta godkännande.
Svara med citat
Gammal 2012-12-12, 10:34
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Problem vid byte av golvbrunn i badrum till bostadsrätt

Svåra frågor, men om styrelsen godkänt flytten av avloppsbrunnen så kommer läget i en lite annan dager.

Lagen täcker inte upp detta specifika fall och ingen brf lär ha stadgar som täcker upp luckorna i lagen.

Kostnaden för själva golvbrunnen faller på föreningen om inte stadgarna i din brf säger att golvbrunnen är respektive bostadsrättshavares ansvar (vilket det säkert inte gör). Men om det inte finns något regelverk för vem som ska bekosta flytten av golvbrunnen så får bostadsrättshavaren ta kostnaden för arbetet med att flytta brunnen.

När du fick godkännande att flytta brunnen så är det styrelsens ansvar att kontrollera att det blir korrekt utfört samt att ge dig förutsättningarna.

Styrelsen skulle informerat dig om problemet du nu har.

Arbetet är inte så omfattande att grannen kan kräva ersättning för annat boende under arbetet. Ej heller kan grannen utkräva en storstädning, men ansvaret ligger naturligtvis inte på grannen att återställa och städa efter det arbete du låter utföra i ditt badrum
.

Du är nog tvungen att anpassa arbetet efter grannens krav på när arbetet kan utföras (inom rimliga gränser).

Det går inte att svara på om du kan utkräva kompensation från styrelsen för extra kostnader och besvär pga styrelsen inte informerat om förutsättningarna. Pga alla briser i regelverken för bostadsrätter kan detta endast avgöras i en rättslig process.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-12-12, 12:32
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Kan absolut hålla med om att styrelsen brustit i sitt ansvar.
Svara med citat
Gammal 2012-12-12, 14:15
Duktig medlem

Standard

tack!

det är det vi menar också eftersom ordförande var hemma hos oss och tittade och när vi fråga om där är någon annan som har renoverat så säger han nä inte i en liknande lägenhet. men nu efter allt detta har hänt så var vår missnöjda granne uppe och fick reda på av ordförande att dem ovanför oss har visst renoverat 2005 och då behövde man minsann inte gå igenom underifrån! så nu heltplöttsligt förstod inte ordförande varför vi skulle gå igenom hennes tak men till mig säger han att det är det ända vi kan göra. snacka om delad tunga!

nä visst där finns säkert vvs firmor som tar en chansning men vår vill inte det...

föreningen verkar inte bry sig heller har försökt få kontakt men inte lyckats. så att vi får väll se när vi kan få börja med att renover igen...

har jag rätt att kräva från föreningen att de betalar brunnen? även om jag bytar en "fungerande" brunn?
Svara med citat
Gammal 2012-12-12, 14:16
Duktig medlem

Standard

jag har läst stadgarna och där står inget om att vi ansvarar för brunnen kanske jag skall tillägga
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur gör vi med grannen? clabbe79 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2012-10-04 23:38
Delning av lägenhet och försäljning till grannen carl-jesper2 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2012-07-09 13:43
Nybliven BRF, konflikt med grannen faglo Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2009-10-23 14:57
Grannen har skadat vår vägg i bostadsrätt blomkål Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2009-04-17 13:10

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:00.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare