Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-04, 03:06
AnalfaBea AnalfaBea är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard Störningar före kl 22

Jag har en fundering. Min granne tycks ha bytt TV-rum (baserat på att det under 3 år endast hörts ett mummel från hennes TV in till mig) senaste månaden. Jag hör vartenda ord från TVn. Jag kan redogöra för vilken reklam 3an visar nu / vilken fråga som just ställdes i lekprogrammet / vilken låt som gick vidare i Melodifestivalen.

Jag försöker om möjligt ha samma kanal på, eller något "högljutt" (ikväll Gladiatorerna). Ett lugnare program funkar inte vidare bra, hennes överröstar då. Jag slår på TVn utan att vilja titta, eftersom jag annars inte kan koncentrera mig på tex en bok ändå.

Saken är att detta sker före kl 22, ca mellan 19 och 21 eller 20 och 22. Varje kväll.

Tanten är över 90 år och jag får dåligt samvete att jag stör mig, men nu börjar jag överväga att försöka flytta från en lägenhet jag älskar. Är det rimligt? Min kompis tycker jag har fel som stör mig, eftersom hon är gammal och störningarna är kvällstid.
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 20:30
Medlem

Standard

Ingen som har en tanke?
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 20:42
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Hara du pratat med hene?

Citat:
Ursprungligen skrivet av AnalfaBea Visa inlägg
Ingen som har en tanke?
Har du pratat med tanten? Hon är förmodligen helt omedveten om att hon stör dig. Kanske hon hör dåligt och tycker att ljudnivån är precis lagom. Jag förstår att du störs, och inte blir det någon skillnad om grannen är 20 eller 90 år.

Jag tycker att du ska prata med henne. Kanske hon kan använda en slinga från TVn, då hör du ingenting. Ibland kan det hjälpa med att ha texten på för att kunna sänka ljudet. Hon kanske inte ens vet vilka möjligheter som finns? Så - gå du och ring på och tala försiktigt om att du hör hennes TV som om den fanns hos dig.

Lycka till

Senast redigerad av Nybörjare: 2012-03-05 klockan 01:50. Anledning: korr.
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 20:49
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard egentligen lätt?

En fråga av din dignitet skulle varit mycket lätt att svara på om det gällt något annat liknande i någon annan bransch.
Då skulle man bara behövt ringa HSB, Riksbyggen eller SBC och fått svar att endera ditt eller datt är lösningen.
Men nu är det tyvärr inte så i bostadsbranschen.
politiker och framförallt nämnda kolosser har aldrig varit intresserade av att lösa samhällsproblem som handlar om boende.

Tyvärr har jag inte heller lösningen på ditt problem, men om grannnen är gammal, hör dåligt så måste ju hon få se/höra på tv.

kan det finnas något väggmaterial att isolera bort ljud?.
Kan man "förhandla" med den "gamle" att ställa tv.n på något sätt som hjälper dig?
Någon lösning måste kunna finnas.
Bostadsrättskurator?
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 22:51
Maris Maris är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Jun 2011
Standard

Vad fint av dig att visa omtanke om en äldre människa, det är sällan man stöter på sådan vänlighet nu för tiden.

Jag tycker också att du skall prata med henne. Erbjud din hjälp att flytta tv:n dit den stod förut så kanske allt löser sig.
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 23:40
skanke skanke är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Sep 2011
Standard

Citat:
kan det finnas något väggmaterial att isolera bort ljud?.
Har själv provat detta. Lade ett par tusenlappar för att ljudisolera en vägg i dotterns sovrum som vetter mot grannens kök. Problemet var att dom ofta sitter och snackar högljutt där, vilket hörs väl i sovrummet.

Byggde med 70 stålregel fästa i golv/tak med 20mm spalt till originalväggen. Rockwool isolering och dubbelgips enligt rekommendation från isoleringstillverkaren. Gav tyvärr inte det önskade resultatet. Lite bättre men inte bra. Ljudet fortplantas troligtvis även i husstommen, så skall det bli tyst måste man isolera golv väggar och tak ungefär som i en inspelningsstudio. Knappast realistiskt.
Svara med citat
Gammal 2012-03-08, 01:51
Medlem

Standard

Tänkte bara uppdatera.
Tanten öppnar inte. Lämnade en lapp, får väl se vad som händer.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Störningar i bostadsrätt Admin Faktabanken 21 2017-03-28 18:04
Styrelsen avslår ärende före stämman Korsdraget Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 8 2012-01-02 22:55
Störningar i bostadsrätt Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-03-30 19:32
Störningar och Vanvård Admin Faktabanken 0 2009-03-24 02:25

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:31.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare