Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar
Vatten, avlopp, golvbrunn, relining/partiellt, våtrum/kök, ballofixer, handdukstork, termostat, element/radiatorer, ventilation, mögel, vattenskada/fuktskada, brand/checklista, ombyggnad/renovering, yt- och tätskikt, skadestånd, försäkringsregler/självrisk/åldersavdrag RSS-feed för detta forum om badrum, stamrör, vatten- och fuktskador, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-12-04, 15:02
MilaCh MilaCh är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2021
Fråga Fuktskadan och mögel, försumligt hantering av styrelse

Fuktskadan och mögel i min lägenhet pga problem i grannens badrum. Bor i ett hus byggt 1887. Ovan min lägenhet finns det en i en ombyggd vind. Träbjälklag med sandfyllning.
Fuktskadan i badrum och delvist utanför hos granne registrerad 2020-07-07 enl besiktning av Ovento. När den lägenhet besiktigats gjordes ingen kontroll hos mig ifall fukten tränga sig under tättskikt. Anledning till skadan inte fastställt och förslag för åtgärder och kontroll för bjälklag och dess fyllning saknas. Bih är själv styrelsemedlem och anmälde skadan till styrelsen men jag blev inte informerad.
Byggarbeten med skadan pågick senare under vinter och delar av våren, inget information gick ut till grannar heller (på dem det brukar på anslagstavlan).
Jag noterade konstiga fläckar i min väggfast garderob vinter 2021 som såg ut som fetfläckar, fattade inte vad kan det vara.
Under våren fick jätte problem med ögonen, kronisk ögoninflammation samt mins astma försämrades utan att veta varför.
Sommar 2021 på föreningsstämman informerades alla medlemmar att det var en fuktskadan i grannens badrum. Pga mycket varmt väder blev det mycket torrt hemma och plötsligt ser jag en fuktfläck i mitt tak. Anmälde till styrelse, samma granne/ styrelseledamot beställde besiktning hos mig genom HSB. Besiktning gjordes juli 2021 och enl den allt är torrt och inget behöver göras.
September 2021 fick jag kortslutning hemma, anmälde till styrelse och misstänkte att det hör ihop med fukt. HSB insisterade på att mina elledningar är för gamla och behöver bytas och det är mitt ansvar. Jag klagade på att förra besiktning verkar inte rätt. Då granne finner att hon är jävig i frågan och det ordförande som skall hantera ärendet vidare. Ny besiktning av Humidus registrerade förhöjd fukt i bärande betong vägg där eldosorna sitter. Elkontakter korroderade och byttes.
Utrivningsarbeten enl den nya protokollet började hos mig den 8/11. Innan dess frågade arbetsledare vad kan jag göra då det blir mycket damm. Jag skulle inte vara orolig, de skall skydda resten av min lgh med plast och zipplås.
När jag kommer hem samma dag kl 14 för att släppa in rörmokare allt är klappat och klart. Igen skyddsplast, ingen skydd på mitt trägolv. Damm över hela lägenhet och inne i köksskåp , skador på golvet. smutsigt i trapphus och hiss. Städade under tills kl 11 själv. Indrariv som anlitades för rivning ringde 3 dagen efter och bad om ursäkt och frågade vad jag förväntar av dem. Mitt svar då var att vi tar det efter ytterligare rivning skall genomföras men jag vill a mejladress till dom för att ha allt på pränt.
Utrivningen visade att det bildats mögel på undersidan bjälklaget därför behöver rivas mer och bjälklaget måste frigöras antigen från grannens sidan eller från min och alla organiska material skall bytas ut, delar av glespanel med mögelangrepp tas bort och ersätts med nya plankor. Jag skickade kravställning till föreningen för att ersätta skador på golvet och städ. Inga reaktioner på det.
Under hela den perioden mellan juli och slutet av oktober är helt tyst från styrelsen. Träffade några ggr en ledamot och uppdaterade om min situation, denne lovade så fort som möjligt sammankalla styrelse och bjuda in mig för att vidta åtgärder och reklamera. Men ingenting hände tills min desperata mail än en gång skickades till styrelse och HSB med frågan varför har de lagt i valgravar och jag får ingen hjälp? Då dyker ordförande i mitten av november och ber om ursäkt för att alla mina tidigare mail hamnade i hans skräpkorg.
Uppmanar mig blicka framåt medan jag bor mitt i damm kontaminerad med mögel och blåbetong i en månad, Folksam beviljar inte ersättningsbostad då jag har fungerade kök och badrum och bor själv på 43kvm.
HSB informerar i slutet av november om att nu blir det Skanska som fixar min lägenhet. En vecka efter det kommer arbetsledare och kliar sig i huvudet då han inte vet vad som gjordes i lägenheten där uppe, finns inga dokument och inga bilder. Jag själv frågade efter bilder för jag vill ha transparens och insyn i det som händer min bostad. Ordförande lovade detta men inget hände. Grannen släppte inte in Skanska i hennes lgh. Efter ännu ett " onödigt " enl ordförande mail från mig skickade grannen bilder till mig, Skanska och HSB.
Sedan ringer ordförande till mig och säger att han fått prel. besked från Skanska att det går att frigöra bjälklaget från min lägenhet för att kontrollera skadan där uppe mm. Jag ville vet på vilka grunder fattades detta beslut om i besiktningsprotokollet från Humidus finns det 2alternativ-antigen uppifrån eller underifrån. Det blev obekväm fråga igen, ordförande irriterad och skriker och " har inte tid med mig" och jag skall flytta ut. Jag ber igen om insyn och underlag frö beslut, samt plan för planerade arbeten, kontrollplan, fukt- sakkunnig, checklistor för samtliga arbetsmoment och fuktrundor. Också ber om att uppdatera mig i skriftlig form om planerade åtgärder. Ordförande tycker tt det bör räcka med att de uppdaterar mig på telefon samt berättar att styrelsen hade mötet men jag var inte bjuden så som de lovade innan.
Jag kontaktar Folksam igen, och får avslag för ersättningsbostad igen då är det " grannens skadan" och rivningar hos mig fortfarande är inte så omfattande så att jag inte kan bo där. Ordförande ber om mitt ärendenummer hos Folksam och antagligen skall försöka själv. Till varje pris vill de flytta ut mig och riva bjälklaget och tomma sand från grannens badrum genom min lägenhet. Känns helt absurt för mig. Jag klagar på förutom fukten har jag stora problem pga flanktransmission från smal granne. När hon och barnen där går eller leker blir den enorma vibrationer som går ner till mitt golv så att hela min lägenhet skakar (bevittnat av mota gäster). Föreslår att om man ska öppna bjälklaget kan man väl titta på det problemet också. Ordförande bara skriker -" ett problem i taget" utan att fatta att det skulle spara pengar för föreningen. Men jag får inte komma i samtalet, ber honom sluta med härskarteknik. Därefter ber han om ursäkt och fortsätter med att jag skall flytta ut.
Jag anlitar en jurist för att reglera denna röran som jag inte pallar själv ordna.
Fortfarande inte fattar och inte fått förklaring varför min lägenhet skall förstörs ytterligare. Påminde ordförande om LEF 6:13 och 7:16.
Nu åkte jag till en släkting i en annan stad som ligger 22mil från stockholm för att komma bort från mögel och arbetade i princip halv tid för att kunna hantera stress och ovisshet. Men nu går det inte längre ha det så, nu ställer även men arbetsgivare kraven på mig " börja jobba nu". Ytterligare press, undrar om jag klarar detta medan jag har bara 7 månader kvar till pension och hela mitt liv är i den lägenhet som är i ruiner just nu. Känner mig maktlös och vet ej om jag har ork kvar att hålla mig vid liv.
Vad mer finns att göra för att lösa min till synes hopplösa situation?
Kan jag vägra acceptera att skadan hos granne skall åtgärdas från min lägenhet? Förstår att föreningen vill inte riva upp grannens badrum igen. Men skadan är ju där och bör åtgärdas där. Känns som att styrelse bestämde sig att försköna till varje pris granne på min bekostnad. Att grabben sitter själv med i styrelse som beslutar känns inte bra.
Svara med citat
Gammal 2021-12-05, 16:54
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Hej,

ditt inlägg är för omfattande för att anonymt forum på nätet du skulle så klart ha haft hjälp av ett duktigt ombud i denna resa - dessvärre växer inte sådan på träd heller...

Bara lite kort:

Citat:
Kan jag vägra acceptera att skadan hos granne skall åtgärdas från min lägenhet?
Nej det kan du inte. Skadan är på föreningen byggnad och föreningen har då att välja hur denne åtgärdar skadan så klart försöker man gå "billigaste" vägen.

Tyvärr händer det ibland att skador för med sig omfattande arbeten både i tid och kostnader samt att lösningar kan vara svårlokaliserade vilket förlänger tiden ytterligare. Dessvärre så har du i och med upplåtelsen åtagit dig att ta denna "risk". Det är först om någon part varit vårdslös eller med flit orsakat skadan som du kan bli ersatt vilket är väldigt ovanligt.

Uppmanar dig att ändå försöka se framåt. Nu verkar det ju som att föreningen förstått att det finns en skada att åtgärda samt som att de trots allt jobbar för att fixa detta. Det kommer säkert bli knöligt ett tag till men sedan blir det ju klart - det är en byggnad vi pratar om inte en människa - alltså ett "dött" ting utan minne så ALLT går att fixa tillslut.

Kanske ordförandens råd om att försöka evakuera en tid inte är så dumt bara för att slippa leva i eländet. Även om inte försäkringen täcker en ersättningsbostad så kanske du kan hitta någon annan lösning en tid?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hantering av stadgar Jerka Bostadsrättsforum 12 2017-03-13 19:23
Hantering av vattenläcka som orsakats av fastightsservice vattenfallet Bostadsrättsforum 4 2016-10-17 20:50
Hantering av kassa och skulder i brf guben Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2014-04-19 23:25
Hantering av kassa och skulder i brf guben Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 12 2010-04-02 18:04

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:26.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare