Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-24, 22:48
Mona84 Mona84 är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Sep 2015
Standard Stadgar om permanent boende

Finns det föreningar som inte kräver att man bor permanent i lägenheten? Dvs om det inte står i deras stadgar är det okey att ha lägenheten som övernattningslägenhet?
Svara med citat
Gammal 2015-09-25, 11:41
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Ja, det finns några jag har stött på men kommer inte ihåg vilka det var, troligen oäkta föreningar i Sthlm city.
Gammal 2015-09-28, 19:37
Jonte_1953 Jonte_1953 är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Permanentboende var aktuellt förr i tiden då det var ett krav för räntebidrag. Det finns flera rättsfall som godkänner att man inte bor permanent trots att stadgarna kräver det.
Svara med citat
Gammal 2015-09-29, 18:34
Duktig medlem

Standard

Men enligt stadgarna så står det bara att man kan bli nekad inträde som medlem men inget om att man inte får behålla lägenheten efter man blivit medlem.

Så det innebär att det finns ett kryphål i systemet för att äga en övernattningslägenhet.

Pratade med en ordförande i en förening som sa att man inte kan bli utsparkad från föreningen
Svara med citat
Gammal 2015-09-29, 21:35
Jonte_1953 Jonte_1953 är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Om jag förstår din fråga så gäller den hur du ska kunna hyra ut lägenheten som övernattningslägenhet?
Då är frågan om permanentboende inte det du ska ta fasta på utan Bostadsrättslagen 7 kap 18§ pkt 2:
Nyttjanderätten till bostadsrättslägenheten är förverkad och föreningen är berättigad att säga upp bostadsrättshavaren till avflyttning om bostadsrättshavaren utan behövligt samtycke eller tillstånd upplåter lägenheten i andra hand!
Du måste alltså söka tillstånd varje gång du vill hyra ut lägenheten och dessutom ange till vem du vill hyra ut. Styrelsen har normalt en månad på sig att lämna svar, och innan dess får du inte upplåta lägenheten i andra hand. Hoppas det var det svaret du ville ha.
Svara med citat
Gammal 2015-09-29, 21:56
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Man behöver inte ange till vem man hyr ut.
Svara med citat
Gammal 2015-09-30, 22:18
Duktig medlem

Standard

Nej jag vill inte hyra ut vill använda lägenheten som övernattningslägenhet till mig själv.

Men nu har jag kontaktat en förening och förklarat min situation och det var helt okey så länge jag inte köper och hyr ut.
Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 12:04
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Eg är det oftast permanentboende eller där man har sin huvudsakliga dygnsvila som gäller. Dock kan man få godkänt om man använder lägenheter löpande och regelbundet som övernattningslägenhet. En tumregel är att man har tillsyn av lägenheten minst varannan vecka så att inget står och läcker etc.
Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 13:18
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Mona84 Visa inlägg
Men enligt stadgarna så står det bara att man kan bli nekad inträde som medlem men inget om att man inte får behålla lägenheten efter man blivit medlem.
Ja det är så det fungerar. Den som blivit medlem kan bo i lägenheten så ofta eller så sällan som man själv önskar.
Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 14:35
Duktig medlem

Standard

Tack för alla svar! Yes jag kommer inte folkbokföra mig alls och ingen bostadsförening kan tvinga en medlem att göra det! Men varannan vecka blir det iallafall att besöka bostaden!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vill köpa bostadsrätt men ej bo permanent! Mona84 Bostadsrättsforum 6 2015-09-25 18:19
Permanent boende Pannrummet Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2014-08-20 23:26
Extra avgift för permanent boende Sune Bostadsrättsforum 11 2014-03-27 14:54
Hyra ut bostadsrätt permanent the_grudge Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2013-08-22 21:44
Använder gästparkeringen permanent Chrissofsweden Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2012-04-27 12:22

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:41.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare