Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-11, 20:48
RättvisFörenings avatar
RättvisFörening RättvisFörening är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Sep 2011
Standard Censur av motion

Hej,

I vår "rättvisa förening" känner jag till ett fall där nuvarande styrelse har censurerat en motion till ordinarie föreningsstämma. Man valde helt enkelt att inte bifoga den i kallelsen och låtsades helt enkelt inte om den. Den som skrivit motionen klagade vid stämman men styrelsen försvarade sitt agerande. Jag tror man sa att motionen mer var av kritik av styrelsen än en motion som det skulle gå att ta beslut i. Så kan det ha varit, men det tycker jag att stämman skall avgöra och inte styrelsen.

Enligt mig så skall det mycket starka skäl till att censurera en motion.

Vad tycker du?
Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 22:23
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

En motion är alltid en motion, och skall därmed upp på stämma. Men är styrelsen osäker på vad motionären vill att stämman skall besluta om, skall styrelsen fråga motionären vad den menar, och be om ett förtydligande. Därefter bereds motionen som vanligt av styrelsen, och läggs sedan fram på stämman.

På stämman har motionären ytterligare chans att yttra sig kring sin motion. Och styrelsen skall föreslå stämman beslut, avslag eller bifall.
Svara med citat
Gammal 2011-10-12, 19:52
RättvisFörenings avatar
Peta-medlem

Standard

Hej Harald,

Vad gör man då med en styrelse som tycker att det okey att bara ignorera en motion, utan att ge motionären en chans att förtydliga sig. Stämman fick aldrig del av innehållet i motionen, förutom det som motionären berättade i stora drag på stämman. Styrelsens ordförande, tillika stämmans ordförande, försvarade agerandet bl a annat med att den var mer av kritik av styrelsen sätt att göra (stora) upphandlingar, om jag minns rätt.

Att agerandet är felaktigt är uppenbart, men hur allvarligt är det?
Vad skulle kunna bli konsekvensen av sådant här beteende?
Är det brottsligt?
Svara med citat
Gammal 2011-10-12, 20:21
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Visst är det felaktigt, men ingen lär sitta i buren för detta, liknande sker hela tiden.

Motionären skall givetvis ha med sig sin egen motion till stämman. Om denne inte tycker att styrelsen har redovisat den riktigt, läser motionären upp den innantill.

Tänk på att en motion bör formuleras så att man kan rösta bifall eller avslag. Att enbart kritisera styrelsen eller enskild ledamot görs lämpligare vid punkten val. Då begär man ordet och redogör för stämman omständigheterna och varför man inte känner förtroende för ledamot/ledamöter.

Sen röstar stämman förhoppningsvis in nya ledamöter.
Svara med citat
Gammal 2011-10-13, 12:22
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard Ingen ursäkt att det sker hela tiden...

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Visst är det felaktigt, men ingen lär sitta i buren för detta, liknande sker hela tiden.
Nej, tyvärr så händet det sällan något, när sådant här sker på en stämma. Att det sker hela tiden, visar ju bara igen på hur illa det står till i många föreningar.

Att en motion kan tydas som kritik av styrelsens arbete är ofta ganska naturligt. Hade styrelsen skött sitt jobb, hade många motioner inte behövt skrivas alls. När jag skrev motioner till vår stämma (bl.a. om hur upphandlingarna borde gå till, faran med att lämna över allt ansvar till ett förvaltningsbolag mm) hade jag lika gärna kunnat låta bli.

Då såg stämmans ordförande till att jag inte fick någon chans att tala för mina motioner. Orsaken var "att det var styrelsens normala arbete" och därför inte behövde besvaras. Det spelade ingen roll vad jag sade, han såg nogsamt till att jag inte hade en möjlighet att komma till tals. Likadant var det när jag hade frågor angående årsredovisningen.

Tyvärr är det också så, att många av medlemmarna inte har kunskap, ork eller mod att protestera. (och så finns ju gamla vänskapsband till styrelseledamöterna också)

Ditt förslag att ta upp det under "val" förstår jag inte riktigt. Ska man under den punkten, börja försvara sina motioner om att styrelsen ska sköta sitt arbete på ett professionellt sätt???

Så, riktigt lika enkelt, som du vill göra det, är det inte. Det är väl därför så många av oss vill rikta upp lagar och regler, som gäller brf. Men visst vore det enklare om det inte handlade om vanliga människor, utan om strikt rationella och insatta medlemmar.

Det enda, som jag ser det, är att försöka prata med andra medlemmar och berätta hur man ser på det. Inte det allra lättaste eftersom det till 90% handlar om frågor, som de inte har de ringaste kunskaper om.

Jag kan tyvärr inte ge något enkelt råd om hur man ska få en föreningsstämma att fungera på ett schyst sätt, eftersom jag själv gått på pumpen två gånger. Vi får fortsätta att försöka, och samtidigt ha kontakt med andra medlemmar.

Till vår nästa stämma ska jag nog ta med mig både megafon och en bandspelare.

Hoppas att du orkar fortsätta att kämpa RättvisFörening

Från en medlem i en förening, som betalar massor för ett illa skött hus
Svara med citat
Gammal 2011-10-13, 13:42
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Nybörjare Visa inlägg
Nej, tyvärr så händet det sällan något, när sådant här sker på en stämma. Att det sker hela tiden, visar ju bara igen på hur illa det står till i många föreningar.

Att en motion kan tydas som kritik av styrelsens arbete är ofta ganska naturligt. När jag skrev motioner till vår stämma (bl.a. om hur upphandlingarna borde gå till, faran med att lämna över allt ansvar till ett förvaltningsbolag mm) hade jag lika gärna kunnat låta bli.
Jag håller med dig.

För att nå ut till medlemmarna måste man förmodligen ge dem exempel i kronor och ören på skillnaden mellan att använda ett förvaltningsbolag eller icke. Annars blir det svårt för den icke insatte att förstå vad de förlorar.

Ta en enskild upphandling. Gör en själv också, till ett bättre pris. Lägg på, på förvaltningsbolagets alternativ kostnaden för förvaltningsbolaget samt de arvoden styrelsemedlemmarna får för att egentligen utföra detta arbete (istället för att ge förvaltningsbolaget uppdraget). Skillnaden kommer att bli enorm. Avsluta motionen med att begära röstning om att avsluta förhållandet till förvaltningsbolaget. Då har medlemmarna på stämman alla siffror i färskt minne. Det kommer att hjälpa.
Svara med citat
Gammal 2011-10-13, 18:31
RättvisFörenings avatar
Peta-medlem

Standard

Visst är det bedrövligt att det skall behöva vara så här. Totiki, du skriver att stämmans ordförande gjorde allt för att tysta ner dig. Är denna också styrelsen ordförande? Så har det varit på våra stämmor de senaste åren och det är ju bekvämt att rösta fram "sittande" som stämmoordförande. Det finns ingen sittande. Stämman är ett eget organ och det är högst olämpligt att styrelsens företräder sig själv som ordförande på stämman.

Tack för era uppmuntrande svar! Jag kämpar på.

Läs också mitt ämne "Värmeavgifter". Det har jag motionerat om nu.
Svara med citat
Gammal 2011-10-13, 22:30
Robarbs avatar
Robarb Robarb är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2010
Skicka ett meddelande via Skype™ till Robarb
Standard Motioner till föreningsstämman

Om det beror på maktfullkomlighet, okunnighet eller ren dumhet att styrelser negligerar inlämnade motioner eller cencurerar dem om de innehåller någon kritik eller krav gentemot styrelsen är oklart. Dock förekommer det uppenbarligen allt oftare enlligt vad som framkommer på detta forum.

Jag inlämnade ett antal motioner till vår föreningsstämma innevarande år de där jag efterfrågade en redovisning av dels årsbudgeten och dels en kvartalsuppföljning av ekonomin. Detta på grund av att styrelsen slösar bort medlemmarnas pengar i en allt stridare ström.

Styrelsens svar var att redovsning sker en gång om året i samband med årsredovsiningen. En läsning av denna ger inte några svar på vad pengarna används till. Inte ett nyckeltal beträffande årsjämförelser av vare sig driftkostnader eller andra, i en ekonomiska förening väsentliga uppgifter.

Styrelsens förslag till stämman: Motionen avslås vilket naturligtvis blev stämmans beslut då ingen av dessa gamla människor som bebor våra hus varken orkar eller förstår ekonomi.

En annan motion som jag inlämnade till samma stämma handlade om att stämman skulle erinra styrelsen om vikten av att följa och tillämpa de lagar och regler som gäller för en bostadsrättsförening samt de beslut som fattas av en föreningsstämma.

Som skäl för denna motion var att styrelsen i strid mot gällande föreningsstadga beslutat om ändrade fördelningsgrunder för årsavgifter utan föregående beslut av föreningsstämman,
- att utta lön utöver beslutade arvoden om ca 1,1 Mkr för åren 2008-2009
- att i strid mot LEF kap 10 § 6 överföra reservfonden till underhållsfonden utan erforderligt medgivande från Bolagsverket,
- att i strid mot föreningsstadgan medge inflyttning av personer som är äldre än stadgeenliga 70 år utan att föreningsstämman ansett det finns skäl för denna avvikelse. Stadgan anger att medlemsskap kan vägras för personer som inte fyllt 55 år eller är över 70 år. Styrelsen anser att de har enskild befogenhet att besluta i strid mot denna regel.

Styrelsen svarar att de alltid har skyldighet att följa de lagar och regler som gäller för en bostadsrättsförening men att föreningsstämman inte har befogenhet att rösta om en fråga som denna. Här ser man återigen den maktfullkomlighet som är signifikant för denna styrelse som lever på att medlemmarna är gamla och inte varken orkar eller förstår vad som de facto gäller. Att få med sig några medlemmar som vågar ifrågasätta denna maktfulkomliga stryelses agerande är lönlöst att tänka på.
Svara med citat
Gammal 2011-10-15, 12:52
RättvisFörenings avatar
Peta-medlem

Standard

När jag meddelade styrelsens ordförande att jag tycker det skall väljas en ordförande för kommande stämma utanför styrelsen, så blev det fart. Först då fick jag en reaktion. Alla andra mina mail är obesvarade. Demokrati och öppenhet är tydligen inte så viktigt, men de egna behoven av att styra som man vill är viktiga.

Senast redigerad av RättvisFörening: 2011-10-15 klockan 13:15.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Motion vikabo Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2011-09-12 23:09
Ogiltig motion?? tractors Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2011-03-09 10:55
Hur tolka en motion... tractors Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2011-03-07 10:36
Motion - av styrelsemedlem tractors Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 11 2010-04-19 21:07
Underteckna motion Pistage Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 6 2010-03-03 14:18

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:20.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare