Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-12, 19:42
SaraM SaraM är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2016
Standard Störande tvättmaskin

Jag bor på bottenvåningen och rakt nedanför min lägenhet är en av föreningens tvättstugor.

En av tvättmaskinerna där lever ibland om fruktansvärt mycket. Ibland är ett par gånger i veckan till flera gånger om dagen.

Har klagat på detta i två år nu utan att något åtgärdats. Ett av svaren jag fått är att en ny maskin skulle gå på 65000 och det är inget som de ska kostas på för en fungerande maskin.

Vad har jag för rättigheter här och vad kan jag göra?
Svara med citat
Gammal 2016-12-12, 19:48
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Nedsatt avgift eller åtgärda tvättmaskinen. Hur gammal är den? Det finns ganska tysta maskiner idag.
Svara med citat
Gammal 2016-12-12, 19:50
SaraM SaraM är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2016
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Nedsatt avgift eller åtgärda tvättmaskinen. Hur gammal är den? Det finns ganska tysta maskiner idag.
Vilken rätt har jag att kräva det?

Maskinen är 7-10 tror jag.
Svara med citat
Gammal 2016-12-12, 19:55
InteIStyrelsen InteIStyrelsen är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Dec 2015
Standard

Hmm, insats av en lägenhet som är direkt övanför tvättstuga brukar vara lite lägre, men det är första överlåtelse(och ofta andelstal i avgift), du kan jämföra din andelstal men om tvättstuga fanns alltid under din lägenhet se jag ingen problem om alla bara tvätta i normal tvätttider och inte tidigare eller senare.
edit: Hmm, men din avgift är även högre utan balkong en dom andra, kanske du skulle faktiskt ta up ämne varför din lägenhet kostar mer
Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 08:52
Notorious B.Y.G.G Notorious B.Y.G.G är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2016
Granskning

Citat:
Ursprungligen skrivet av SaraM Visa inlägg
Jag bor på bottenvåningen och rakt nedanför min lägenhet är en av föreningens tvättstugor.

En av tvättmaskinerna där lever ibland om fruktansvärt mycket. Ibland är ett par gånger i veckan till flera gånger om dagen.

Har klagat på detta i två år nu utan att något åtgärdats. Ett av svaren jag fått är att en ny maskin skulle gå på 65000 och det är inget som de ska kostas på för en fungerande maskin.

Vad har jag för rättigheter här och vad kan jag göra?
Hur sjutton kan det kosta så mycket? Är det en industriell tvättmaskin eller något?

Kan se här att den dyraste tvättmaskinen kostar 11.569:- och det är en Miele PowerWash (som är väldigt dyra).
Svara med citat
Gammal 2017-09-25, 13:03
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av SaraM Visa inlägg

De tvättmaskiner jag upplevt bullrar sällan. De snurrar med så låg fart att buller från våta tyger inte kan uppstå.
Däremot centrifuger som används efter tvätt kan bullra enormt, om tvätten inte fördelats jämnt i maskinen.
Svara med citat
Gammal 2017-09-27, 22:37
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Notorious B.Y.G.G Visa inlägg
Hur sjutton kan det kosta så mycket? Är det en industriell tvättmaskin eller något?

Kan se här att den dyraste tvättmaskinen kostar 11.569:- och det är en Miele PowerWash (som är väldigt dyra).
SÅ dyra är det inte, men proffsmaskinerna kostar en del mer (Wascator ex). De går ofta kontinuerligt om dagarna och hållbarhet samt kapacitet är generellt bättre än konsumentmaskiner.
Svara med citat
Gammal 2017-10-15, 14:31
henrikO henrikO är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2011
Skicka ett meddelande via Skype™ till henrikO
Standard

Det finns en anledning varför Wascator, Miele professional m.fl. kostar så mycket. En konsumentmaskin (även av dyrare snitt) blir inte långvarig i en tvättstuga. Det låga inköpspriset äts med råge upp av ständiga problem och irritation.

En modern konsumentmaskin har också en annan nackdel som i princip gör den helt oanvändbar i en tvättstuga - den är numera tyvärr så gott som alltid enfasmatad. Det gör att det tar en evig tid att värma upp den och ska man ha kanske tre tvättpass per dag funkar inte det. En fastighetsmaskin är trefasmatad och då finns massor med effekt för att värma vattnet snabbt. Alternativt har den ingång för varmvatten. Har man fjärrvärme blir det billigare att ta varmvatten därifrån än att värma med el.

Om en maskin bullrar så kan det vara värt att kontrollera skicket på stötdämparna till upphängningen av trumman. Är de slut så slår upphängningen av trumman hårt. Går enkelt att byta på en fastighetsmaskin. En någorlunda modern maskin mjukstartar för att fördela tvätten jämnt vilket minskar vibrationer och buller. En sådan maskin brukar också väga tvätten och anpassar programmet efter innehållet. Brukar vara lönsamt att byta till en sådan om man har en äldre modell.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Störd av grannes tvättmaskin Anngre Bostadsrättsforum 11 2014-03-16 22:14

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:28.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare