Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-17, 13:17
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Fråga Uselt Jobb Av Styrelsen

Vår tidigare ordförande satt i valberedningen i år och valde in sig själv och en del av hans tidigare ledamöter i styrelsen. Förmodligen i tron att han var bäst lämpad (?)

Eländet började med en kraftig översvämning i källaren. Detta trots att det finns automatlarm. [b]De hade inte meddelat bevakningsbolaget att det var en [/B]ny kontaktperson. Bevakningsbolaget kontaktade då en tidigare ledamot, som försökte få kontakt med någon i nya styrelsen - utan att lyckas.

Kontentan blev att mycket blev förstört och kostnaderna blev höga.
Dessutom (som jag skrivit om tidigare) rev de våra små matförråd och vi fick några dagar på oss att tömma dem. Så där försvann den förvaringsplatsen.

Vid stämman fick de godkänt till att byta ut våra gamla hissar, som börjat krångla lite för mycket. Helt OK, tills.......
täckelsen föll och det visade sig att de nya hissarna var hälften så stora som de tidigare!!!!! Nu kan man inte ens få in en större soffa i "möbelhissen". Undrar om styrelsen står för kostnaderna för en skylift.
Personhissen får man gå in i på tvären om man har en matkasse med sig. Den säger "4 person" eller "300 kilo". Står det redan en person i den när den kommer till en våning, går inte den som tryckt, in. Det känns för nära för många.
De som har rollator eller permobil har ett nätt litet helsike. Dörrarna har också blivit väldigt små.
Det finns heller ingen knapp för att kalla på den "stora" hissen när man behöver, utan då kan den lilla fara upp och ner.
Vad finns det vi kan göra? - eller är det så illa att vi inget kan göra?

Alla i huset är ledsna, frustrerade och förbannade

Tacksam för svar
Svara med citat
Gammal 2016-12-17, 21:53
Pannrummets avatar
Pannrummet Pannrummet är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Feb 2013
Glad Lågt engagemang

Citat:
Ursprungligen skrivet av Nybörjare Visa inlägg
Vår tidigare ordförande satt i valberedningen i år och valde in sig själv och en del av hans tidigare ledamöter i styrelsen. Förmodligen i tron att .....
Den som läser mellan raderna förstår att engagemanget i er förening bland medlemmarna måste vara lågt. Det är väl stämman som väljer styrelse, visserligen de som föreslås av valberedningen men om det inte passar så kan någon ur stämman föreslå någon annan eller sig själv. Förmodligen är ingen intresserad och så slutar det med vad valberedningen föreslår.
Gammal 2016-12-17, 21:57
edelman edelman är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Aug 2015
Standard

Citat:
Vår tidigare ordförande satt i valberedningen i år och valde in sig själv och en del av hans tidigare ledamöter i styrelsen. Förmodligen i tron att han var bäst lämpad (?)

Eländet började med en kraftig översvämning i källaren. Detta trots att det finns automatlarm. [b]De hade inte meddelat bevakningsbolaget att det var en [/B]ny kontaktperson. Bevakningsbolaget kontaktade då en tidigare ledamot, som försökte få kontakt med någon i nya styrelsen - utan att lyckas.

Kontentan blev att mycket blev förstört och kostnaderna blev höga.
Dessutom (som jag skrivit om tidigare) rev de våra små matförråd och vi fick några dagar på oss att tömma dem. Så där försvann den förvaringsplatsen.

Vid stämman fick de godkänt till att byta ut våra gamla hissar, som börjat krångla lite för mycket. Helt OK, tills.......
täckelsen föll och det visade sig att de nya hissarna var hälften så stora som de tidigare!!!!! Nu kan man inte ens få in en större soffa i "möbelhissen". Undrar om styrelsen står för kostnaderna för en skylift.
Personhissen får man gå in i på tvären om man har en matkasse med sig. Den säger "4 person" eller "300 kilo". Står det redan en person i den när den kommer till en våning, går inte den som tryckt, in. Det känns för nära för många.
De som har rollator eller permobil har ett nätt litet helsike. Dörrarna har också blivit väldigt små.
Det finns heller ingen knapp för att kalla på den "stora" hissen när man behöver, utan då kan den lilla fara upp och ner.
Vad finns det vi kan göra? - eller är det så illa att vi inget kan göra?

Tacksam för svar
Ingen väljer in sig själv... Se över möjligheterna till att kalla till extrastämma och byt ut styrelsen och kanske själv engagera dig?
Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 07:19
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Ofta mycket gnäll!

Citat:

Antingen är du en gnällspik av stora mått eller kör du med rena lögner!

Någon tidigare ordförande kan inte välja in sig själv i styrelsen! Det ÄR årsstämman som väljer styrelseledamöter. Och nyare stadgar anger också att årsstämman SKALL välja ordförande.

Du skriver "Alla i huset ............", det verkar ju märkligt för är nya styrelsen också "ledsna, frustrerade och förbannade", eller bor de inte i föreningen?

Det räcker ju med bara 10 % (mkt. mindre än alla) för att få till stånd en extra stämma där "alla" kan visa sitt intresse för styrelsearbete! Och ALLA får välja vem de vill ha i styrelsen.

Ps. Var tidigare engagerad i en förening med hiss för 3 personer max 255 kg. Så var du glad för er hiss. Ds.
Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 10:17
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Det är väl inte så konstigt om medlemmarna är besvikna över att de nya hissarna blev mycket mindre än de gamla.
Har det angetts något särskilt skäl till att de nya hissarna blev mycket mindre ?
Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 12:38
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Standard

Det svar de har angivet är att de anlitat en konsult i samband med upphandlingen. Någon kravspecifikation från styrelsen verkar inte ha funnits. När det gäller storleken på hissarna pratar de om att något i huset är snett. Mycket märkligt eftersom det gick bra tidigare. De har ändrat dörrarna till automatiska (typ varuhus o hotell) vilket ingen har bett om. När jag återvände från landet i okt stötte jag ihop med en av ledamöterna, som sade att det var skönt att han inte hade varit inblandad. Jag är inte säker på att styrelsen insåg hur det skulle bli utan förlitade sig på en konsult.

Själv var jag sjuk vid förra stämman och kunde inte vara med. Så här i efterhand kan jag tycka att jag borde ha släpat mig dit.

Någon skrev att jag är en gnällspik eller lögnare - jag är varken eller. Nåja - kanske det finns någon i styrelsen som inte kan uttrycka sin besvikelse, så kanske jag inte skulle ha skrivit "alla".

Någon skrev också om att engagera sig själv. Under tiden jag satt med i styrelsen sänkte vi våra förvaltningskostnader rejält med att göra nya upphandlingar och själv arbeta i förvaltningen. Nu har flera i huset frågat mig om jag vill ställa upp igen, men det har jag tyvärr varit tvungen att tacka nej till p g a både hälsa och ålder.

Vad jag tänker göra är att be att få se anbudsförfrågan och inkomna offerter (vilket jag inte tror att de accepterar). Steg två är att motionera om att det redovisas på nästa stämma.
Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 13:52
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Det svar de har angivet är att de anlitat en konsult i samband med upphandlingen. Någon kravspecifikation från styrelsen verkar inte ha funnits. När det gäller storleken på hissarna pratar de om att något i huset är snett. Mycket märkligt eftersom det gick bra tidigare. De har ändrat dörrarna till automatiska (typ varuhus o hotell) vilket ingen har bett om. När jag återvände från landet i okt stötte jag ihop med en av ledamöterna, som sade att det var skönt att han inte hade varit inblandad. Jag är inte säker på att styrelsen insåg hur det skulle bli utan förlitade sig på en konsult.

Själv var jag sjuk vid förra stämman och kunde inte vara med. Så här i efterhand kan jag tycka att jag borde ha släpat mig dit.

Någon skrev att jag är en gnällspik eller lögnare - jag är varken eller. Nåja - kanske det finns någon i styrelsen som inte kan uttrycka sin besvikelse, så kanske jag inte skulle ha skrivit "alla".

Någon skrev också om att engagera sig själv. Under tiden jag satt med i styrelsen sänkte vi våra förvaltningskostnader rejält med att göra nya upphandlingar och själv arbeta i förvaltningen. Nu har flera i huset frågat mig om jag vill ställa upp igen, men det har jag tyvärr varit tvungen att tacka nej till p g a både hälsa och ålder.

Vad jag tänker göra är att be att få se anbudsförfrågan och inkomna offerter (vilket jag inte tror att de accepterar). Steg två är att motionera om att det redovisas på nästa stämma.
Kan ju vara bra att kolla hur nybyggnationskraven ser ut. Det är ofta inte möjligt att bygga exakt samma hissar.
Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 17:32
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Mycket att säga Uselt jobb av styrelsen

Citat:

Den som har erfarenhet är ju ödmjuk. Kaxigheten finns på läktaren.
Jag har gjort samma erfarenhet som du, lämnat en styrelse på väg mot väldigt ljus framtid.
Efter en kort tid kom det en, det räcker med en kaxig nybörjare och drog i gång en ombyggnad, med olika entreprenörer och olika krav som aldrig blev uppfyllda.
Ingen fick insyn och förvaltaren blev väldigt aktiv mot ägarna.

Ny fick jag frågan att kliva in och bidra. Advokat kopplades in och polis.
Fel investering kan klassas som trolöshet vilket polisen gjorde. Grannarna ville genast lägga ner så advokaten lutade sig bakåt och kasserade in arvodet.
Grannarna gav styrelsen godkänt och så gick inte polisen vidare.

Du tänker helt rätt genom att begära insyn i upphandlingen. De ska redovisa vilka regler de följt, helt självklart.
Alternativet är givetvis att begära en extra stämma där alla kort läggs på bordet och styrelsens avgång om rimliga förklaringar saknas.

Att det fifflas med röster är ett tecken på att något måste döljas. Ju mer det trilskas desto säkrare är det att det mörkt.

Du har nog tänkt på det, men i alla fall. Kolla protokoll och röstlängderna.
HUR HAR DE BOKFÖRT DETTA? Det är helt klart en ombyggnad, inte renovering.

Varmt lycka till
Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 18:47
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg

Du har nog tänkt på det, men i alla fall. Kolla protokoll och röstlängderna.
HUR HAR DE BOKFÖRT DETTA? Det är helt klart en ombyggnad, inte renovering.
Är det en investering om hissarna är uttjänta? Var ligger förbättringen?
Svara med citat
Gammal 2016-12-18, 19:41
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Uselt jobb av styrelsen

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
Är det en investering om hissarna är uttjänta? Var ligger förbättringen?
HEJ TOMAS,
Det är det styrelsen ska förklara för nybörjare och andra.

Jag antar att hela funktionen är annorlunda och då kan det inte vara annat än ombyggnad. Det är inte underhåll längre och då ställs det krav på upphandlingen.
Vi vet inte allt så detta måste ägarna sätta sig in i tycker jag. Frågorna är många. Så är det.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Uselt anbudsförfarande Alex Barron Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 9 2012-06-27 13:56
Uselt att bospara hos SBC - E24 Admin Senaste Nytt 0 2009-03-27 22:00
Rotavdraget ger jobb Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-03-06 10:28
"Hjälp! Styrelsen gör inte sitt jobb" - Årtusendets aprilskämt? stephan Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2008-10-05 16:11

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:07.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare