Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-16, 22:25
Hans_Is avatar
Hans_I Hans_I är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2013
Standard Sköta sjuk förälders flytt, övernattning?

Själv bor jag i villa med äganderätt sen många år, har aldrig känt för att bo i BR eftersom jag inte vill vara beroende av inkompetenta tyckare och märkliga personer som älskar att få lite "makt" över andra.
Ibland finns inga klart tillämpliga regler och då blir den boende utsatt för subjektiv tolkning av stadgar eller utfallet av möten på grundskolenivå eller lägre. Är det rätt uppfattat iaf i någon del?

Min mor som saknar andra anhöriga bodde i ett litet BR radhus på 23 mils avstånd från mig, hon blev tydligt dement för några år sedan och under sommaren nu förvärrades det markant. Alzheimer.
Jag deltog i ett planeringsmöte och det ordnades snabbt ett demensboende med inflytt nu 1/8. Det blev mycket arbete och bekymmer, jag övernattade 3 - 4 dagar och körde hem, tillbaka igen och fortsätta arbeta med alla hennes saker, avgöra vad hon behövde på nya boendet och inte.
Hon är sådan att hon samlar på sig saker, både värdelöst och värdefullt och vid över 80 års ålder var garderober, ett antal byråar, förråd, alla köks-skåp osv proppfulla med saker som behöver gås igenom innan det kastas bort. Här och där dyker värdefulla gamla släktfoton, 100 år gamla och mer, eller dokument och annat upp.
Jag mailade ordföranden och kollade för säkerhets skull vad som gäller för övernattningar under en begränsad tid.
Först blev svaret helt vettigt: "det kan inte vara något bekymmer om du bor i din mors lägenhet"
Jag klargjorde att jag inte bor utan övernattar, jag har en villa i annat län. Detta fick stolpskottet i fråga att ändra sig, plötsligt sade stadgarna att jag bara får göra enstaka övernattningar.
Det betyder att jag behöver ta in på hotell eller hyra annan bostad under ca en månad för etapp ett, röja upp och gå igenom allt, se hur det funkar för mor. Sen en blir det fråga om försäljning och utflytt av bohaget. Då fungerar inte enstaka övernattning heller med resor 50 mil varje gång. Det går inte att få närmare förklarat vad man menar med enstaka övernattningar i samband med att jag besöker mor.
Man ignorerar egentligen problemkomplexet med en enda anhörig, långt reseavstånd.
Om man tänker sig att jag vore en lite efterbliven vuxen eller av annan orsak bodde kvar hos mor, om hon då hamnar på sjukhus eller reser bort några månader, får jag då bara övernatta enstaka nätter?
Sova på gatan mellan varven? Ta in på hotell?
Det här problemet förvånar mig givetvis inte, det finns ju inget ansvar eller förståelse för allvarlig sjukdom i rötäggens led.
Satt jag i motsvarande situation i en styrelse skulle jag se till att man tog fram ett särskilt beslut gällande den speciella situationen.
Är det här normalt att man går den lata vägen och bara tanklöst häver ur sig olika olämpliga svar från styrelsehåll?
Att man i grunden ignorerar problemen som uppstår och släpper all empati?
Jag ska väl tillägga att det rör sig om en förening inom Riksbyggen.
Det hela är väldigt färskt och jag har ännu inte fått någon kontakt med representanten från just Riksbyggen.
Slutligen har en annan styrelsemedlem betett sig direkt vrickat, ofredat mig och mor med tjat om hennes uteplats, just då hennes sjukdom och problem är som värst. Trots att jag förklarat situationen för det rötägget har han återkommit med samma tjat och värre.
Han klarade inte att bete sig vuxet och jag antar att även detta är standard för styrelsemedlemmar? De som verkligen är vuxna har redan andra uppdrag och saknar tid för sånt där?
Givetvis med undantagen som bekräftar regeln. Jag kommer aldrig någonsin att välja BR-formen, jag vill vara en fri människa och inte livegen under dylika ansvarslösa obildade figurer.
Negativ inställning? -Ja.

Senast redigerad av Hans_I: 2013-08-16 klockan 22:35. Anledning: förhandsvisning saknas, editeringsfel.
Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 22:42
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Dä ä bare o flytt in!

Ja, visst finns det många konstiga och lågbegåvade styrelseledamöter där ute!
Du är i din fulla rätt att tillfälligt bo och övernatta i din mors lägenhet. Det är bara att göra det, du behöver inte ens be om lov. Det är bara att strunta i ev styrelseledamöters invändningar. Du är ju bara "gäst" i din mors lägenhet, och det finns inga förbud mot att låta gäster övernatta. Vad som än kan stå i denna förenings stadgar.

Gammal 2013-08-16, 23:02
Hans_Is avatar
Mega medlem

Standard

Härligt med ett snabbt svar, ja det du skriver är just vad mors gode man har sagt mig. (Jag tillstyrkte god man via Tingsrätten eftersom jag bor på så långt avstånd, god man besöker mor minst en gång per vecka) God man är erfaren och har blivit ganska förbaskad på denna "styrelse" (I Örebro)
Men ändå, jag är noga med det formella och är rädd för att förverka bostadsrätten, den har ju ett rätt högt värde. Därför vill jag inte ta minsta risk. Hellre hyr jag en annan bostad och sen, då allt är klart, om det visar sig att de besked jag fått är felaktiga, kan jag kräva föreningen på ersättning.
Det är jag rätt säker på och helt orädd för att stämma rötägg.
Jag har vunnit tvister mot stat och advokat utan att ens anstränga mig.
Man kan använda FT-formen (förenklat tvistemål) och sen vara noga med bevisningen. Det räcker långt.
Vad tycks?

Eller rättare sagt, mors gode man har sagt att jag bara kan strunta i vad styrelsen bräker om. Inte det där med "gäst" men det var en bra vinkling antar jag. Märkligt att man öht ska behöva mötas av problem i en sån här situation, det säger en del om svenskarnas mentalitet. (oops)
Svara med citat
Gammal 2013-08-17, 13:06
Adde Adde är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: Jun 2012
Standard

Som påpekats redan så kan du flytta in helt och hållet utan att styrelsen kan säga ett skvatt. Det är bara för upplåtelse i andra hand som tillstånd behövs, dvs, om mor din flyttar ut och du flyttar in för att självständigt bruka lägenheten.

Du verkar vara van vid att kolla upp lagar, så se BRL 7 kap 8 paragrafen, samt paragraf 10 och 11 i samma kapitel.

Mvh,
Adde
Svara med citat
Gammal 2013-08-17, 13:39
Hans_Is avatar
Mega medlem

Standard

Stort tack ska ni ha båda två för stödet i denna fråga, det är så att mors plötsliga försämring i demensen fått mig att må dåligt och demens-sjukdom sägs av experter främst vara de anhörigas sjukdom.
Jag kan garantera, att om man har några positiva minnen alls av en förälder, och det har väl nästan alla, då väcks en djup olustkänsla, man blir mycket ledsen, då förälderns personlighet bara försvinner och det som återstår är en märklig, robotliknande varelse utan närminne, förvirrat beteende hos en som förut varit stark, initiativfull och självständig men nu inte klarar sig själv längre.
Därför har jag inte orkat kolla upp en enda lag i det här, jag bara sitter och skriver, jämför med vad som brukar vara sunt mänskligt beteende och får inget att stämma inom denna styrelse. Kanske låter konstigt men det är väl en form av depression, förhoppningsvis tillfällig, som förtar delar av ens förmåga.
Men om man får stöd och paragrafer serverade blir allt betydligt enklare.
Paragrafer är ju sällan svåra att tolka.
Här finns nog ändå en tvetydighet huruvida mor flyttat ut eller inte.
Jag och god man är överens om att vi ska betrakta demensboendet som ett provboende och dit har vi bara tagit ca 5% av mors ägodelar.
Jag kan berätta att man som son till en dement i det längsta vägrar tro på läkarnas prognoser, att sjukdomen leder till snabb död (alzheimer) och vi letar febrilt efter tecken på att diagnosen är felaktig. Man blir liksom bedövad.

Jag kan ju förstå att om mor inte ens anses ha flyttat ut för gott så ökar detta mina rättigheter ytterligare.
Det handlar om att jag behöver övernatta 3 - 4 nätter i sträck varje gång jag kör dessa 55 mil. I annat fall blir det ett orimligt flackande.
Men styrelsen vägrar förklara exakt vad man menar med "enstaka övernattningar då du besöker din mor".
Eftersom jag öht brytt mig om att fråga (vilket antagligen var dumt och onödigt men jag hade inte förväntat mig en dårskap och icke empati) så ser jag en risk att jag bör hålla mig till det som skrivits.
Men jag borde väl också kunna begära ett förtydligande?
Jag är nu ca halvvägs i det arbete som mors övergång till demensboende betydde, därefter kommer ett större arbete, utrymning, förberedelse för visningar och försäljning. Detta tar nog ett par månader.
Med "provboende" på demensboende avser jag och god man inte en ev. återflytt i första hand men att inte ens detta är uteslutet som en temporär lösning ifall mor blir ledsen och vantrivs. I det läget måste vi köpa in ett dygnet-runt -stöd.
Svara med citat
Gammal 2013-08-17, 16:54
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

För ett förverkande krävs ju att man inte har vidtagit rättelse efter en skriftlig anmodan därom. Muntlig tillsägelse räcker inte.

Även om det formellt skulle räknas som andrahandsuthyrning torde de allra flesta föreningar inte lägga sig i att en nära anhörig nyttjar den ett tag.
Svara med citat
Gammal 2013-08-17, 22:26
Hans_Is avatar
Mega medlem

Standard

Ja det verkar betryggande men anledningen till att jag inte vill lämna något åt slumpen är att de två styrelsemedlemmar jag haft kontakt med båda uppfört sig lindrigt sagt oseriöst, dumt och troligen ovanligt okunnigt.
Väldigt många skulle använda grövre ord.
Jag har inte berättat just nånting ännu om den biten och det kanske passar bättre under annan rubrik, beteendet från ordföranden passar under retorik / härskarteknik.
Det andra är som väl är bara en suppleant, vad jag vet nyinvald och för mig framstår som något av ett psykfall som gör vad han kan för att ställa till problem. Givetvis närmaste grannen, mycket lyhörd för allt som sker.
Bara tråkigt och obehagligt, som villaägare är sånt där något jag absolut alltid sluppit och inte vill ha med att göra.
Det räcker som ni förstår med att ha en insjuknad mor.
Det handlar inte om något nöjes-nyttjande av bostaden utan ett snarast tvunget nyttjande och det är en massa resor och arbete. Styrelsefolket verkar inbilla sig att jag har andra avsikter och ordföranden har svårt att skilja på "bo" och "övernatta" eller så är det språkproblem på mellanstadienivå.
Ingen jag talat med förstår varför styrelsemedlemmar beter sig vrickat i en sån situation. Jag ser det dock inte som otur utan jag har sett och hört mycket om den kategorin människor under åren. Något man tyvärr måste vänta sig. Det rör sig ofta om makthungriga korkade figurer om jag ska tala klartext. Kanske begriper de något om deras egna föräldrar blir allvarligt sjuka? I annat fall är nog chanserna små. Därför känner jag verkligen för att dra rötäggen inför rätta. Pga den erfarenhet jag har av den biten. (Inom helt andra rättsområden)
Passar det att jag beskriver styrelsefolkets beteende närmare i denna tråd? Den flagranta ordf. sitter i 10 styrelser.

Senast redigerad av Hans_I: 2013-08-18 klockan 05:10. Anledning: Tillägg (sista raden)
Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 12:26
Giga-medlem

Standard

Med förverkande av bostadsrätten menas inte att lägenheten går till föreningen, utan 'bara' att innehavaren tvingas sälja lägenheten (vid behov gör kronofogden det på exekutiv auktion), men pengarna går naturligtvis till ägaren, inte föreningen.

Eftersom du ändå planerar att sälja lägenheten tämligen omgående, så behöver du inte bry dig ett skvatt om styrelsen; vad ska de göra, 'tvinga' dig att sälja? En process om detta hos kronofogden är ju bara löjlig när du ändå håller på med att sälja lägenheten, och lär ta längre tid än vad försäljningen tar...

Mvh,
Adde
Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 17:39
Hans_Is avatar
Mega medlem

Standard Det var nyheter det!

Jag har utgått från att man förlorar allt.
Vill man förstås undvika även om situationen inte ens i det läget skulle vara helt enkel med en dement ägare som aldrig kan ansvara för någonting sådant, en god man som sagt att hon inte tar ansvar för lägenheten, att det torde falla på sonen och en son (jag) som bara vill hjälpa till, göra det som måste göras.
Men då reduceras ju problemet till att jag iah inte accepterar styrelsens beteenden. Jag skulle kunna kalla det för rena ofredanden i ett fall men det är min mor som fått lida och trots att hennes närminne är uselt nu så har detta satt sig.
Vill ni höra hur idiotiskt en suppleant kan uppföra sig? (Närmaste grannen)

Menar du Adde att föreningen i värsta tänkbara scenariot inte ens kan komma med kostnadskrav? Om de skulle få för sig att anliga ombud för ett problem med en medlem finns väl den risken? Finns det något i BRL som hindrar dem?

Det här gör den skillnaden att jag tar det lugnare med försäljningen och kan återgå till "plan a" som gick ut på att hålla noga koll på hur det fungerar för mor på demensboendet, det kan bara göras via täta besök.
Det fungerar ju då inte med "enstaka övernattningar" som ordföranden meddelade. Ska man hård-dra detta så betyder det påbudet från styrelsen att jag bara förväntas hälsa på mor någon enstaka gång.
Dvs om jag inte ska bekosta hotell. Direkt inhumant.
Det finns många aspekter.

Nu är jag lättad och mest intresserad av hur en ordförande som sitter i tio styrelser inte hade en aning om vad som gäller, först svarar fel, ändrar sig efter att ha tittat i stadgarna och i övrigt konsekvent ignorerar en annan fråga som ställts fyra gånger.
I en rättsprocess skulle jag hävda att jag inte fått något besked alls eftersom ordföranden visat att hon inte kan läsa innantill.
Det går till och med att styrka via mailen.

Jag är väl överstimulerad av tidigare framgångar i diverse FT-mål, både som ombud och för egen räkning. Blir jag då arg så ligger Tingsrätten nära till hands, jag har brukat den tekniken mot kommunen för att tvinga dem besvara vissa frågor!
Men admins skriverier om härskartekniker och annat blev direkt bekräftat i verkligheten så snart jag hade med den här soppan att göra.
Svara med citat
Gammal 2013-08-18, 19:28
Giga-medlem

Standard

Hans,

BRL 7 kap om vad som händer när man förverkat rätten till lägenheten och blivit uppsagd:
"
30 § Har bostadsrättshavaren blivit skild från lägenheten till följd av uppsägning i fall som avses i 18 §, skall bostadsrätten tvångsförsäljas enligt 8 kap. så snart som möjligt, om inte föreningen, bostadsrättshavaren och de kända borgenärer vars rätt berörs av försäljningen kommer överens om något annat. Försäljningen får dock skjutas upp till dess att brister som bostadsrättshavaren svarar för blivit åtgärdade.
"
Paragraf 18 handlar bl a om andrahandsupplåtelse.
Någon annanstans står det att föreningen ska ersättas från försäljningssumman (för obetalda avgifter etc).
8 kap stipulerar att Brf ska vända sig till Kronofogdemyndigheten med ansökan om tvångsförsäljning, och i detta fall lär ju inte kronofogden hålla med föreningen. Men även om kronfogden får hjärnsläpp så får man inte ersättning för speciellt mycket kostnader i kronofogdeförfarande (som jag antar att du redan vet?). Typ ansökningsavgiften, samt någon timmes juristkostnad, om jag minns rätt.

Jag misstänker att styrelsen aldrig har dragit något ärende/tvist till domstol/kronofogde, och alltså inte har en aning om vad som gäller eller vad som krävs från deras sida. De har antagligen styrt och ställt och folk har fogat sig.

En liten parantes i sammanhanget: Intressant nog är det ju inte dig som de ska ge besked till, utan till bostadsrättshavaren (eller hennes gode man förståss). Eftersom den gode mannen inte är du, så torde deras besked till dig sakna all verkan...

Lycka till!
Adde
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Sköta en brf i sömnen Admin Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 6 2013-08-18 04:17
FLYTT av server Admin Bostadsrättsforum 3 2012-02-08 14:12
Avgift för besiktning av fastighetsskötare vid flytt tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 19 2011-01-12 10:25
Val av styrelse och revisor - Sköta redovisningen själv oakstair Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2010-12-13 10:15
Flytt av kök i bostadsrätt Luci Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 15 2010-01-28 23:13

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:01.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare