Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-01-12, 18:03
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Tummen ner Dagens Juridik

Det här tråden handlar om att BRL+ LEF och stadgar inte skyddar köpare mot säljare som t o m sitter inne med graverande fakta.
Det är dessa som lagen skyddar, inte de som köper "i befintligt skick".

F k så finns det folk som bott i bostadsrätt i hela sitt liv och trots detta tror att de är hyresgäster och som via amatörstyrelser släpper till fönster och dörrar och låter som om de tar ansvar.
Går det så går det och det gör det ju.

MEN, om folk som själva anser sig som juridiska rådgivare på jämställd nivå med HSB, SBC, Bolagsverket m fl, om inte ens de kan inse att det är snett i lagstiftningen, då är det djupt tragiskt.

Scrapet har givetvis rätt.. styrelsen bör eller ska ha koll.. enligt stadgarna. Men amatörstyrelser som inte förstår att de inget förstått, kom an..amatörer får styra fritt...med stöd av kvacksalvare som rådgivare...
Det är det ena. Det andra som är än värre är att ifall styrelsen genomför projekt som skadar någons lägenhet, för då måste den skadade parten bevisa att motparten, den starka dvs majoriteten, har gjort fel.
De som röstade kanske inte ens röstat på det de tror de röstade om. Hepp!!!

Den skadade parten ska till och med dela motpartens kostnader, för amatörer i majoritet och med en herrans massa av jurister.
Där finns det inte heller något skydd, de står ju aldrig på en medlems sida. Detta blir en kamp där störst plånbok avgör.

Med detta som utgångspunkt skrivs det här på forumet att det eller det vore intressant att få prövad i domstol.
Fattar ni inte hur svårt det är att ensam försöka driva sin rätt i detta träsk av lagstiftare som vränger och vrider på allt.
Är det så svårt att vara vänlig? Är det totalt omöjligt att tänka sig att ett forum som detta skulle kunna hjälpa till att hitta argument. Jag vet att det finns, men det är det undantaget som gör detta forum.

Den som väl kommit till domstol är ju för sjutton en hjälte/inna med civilt patos, som slitit hälsa och ekonomi, men som vill att rätt ska vara rätt även i bostadsrätt.
Det är väl ingen konst att tycka här, men att själv prova, att helt ensam försöka släppa allt annat och själv betala advokat och sova med insikt om att jag kan förlora.
Är det verkligen någon i vuxen ålder som tror att BRL är bra?

Är det inte beklämmande om detta forum som är det enda som en medlem, utan kollegor och grannar, kan vända sig till använder lagen som försvar mot en försvagad person?

Nej, nu gör som jag brukar göra när jag är förb... kastar sten på himlen så när den ramlar ner då hoppas jag ramlar den i huvudet på en sömngångare.

Fö så går det rätt väg för min sak...
Korsdraget
Svara med citat
Gammal 2014-01-12, 18:10
Mirre11 Mirre11 är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Hur skall en spekulant gå tillväga vid upptäckt av fel om denne är intresserad av lägenheten? Kommer detta att protokollföras, hur får man tillgång till dess uppgifter om säljaren vänder sig till annan spekulant.

Säljaren har upplysningsplikt - betyder det ingenting i en tvist? Vad är det för upplysning en säljare tvingas informera om? Just nu verkar det fritt fram för säljaren att härja och förstöra och låta någon annan åka dit för det.
Svara med citat
Gammal 2014-01-12, 18:49
Nybörjare Nybörjare är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Apr 2011
Glad Ta fram en obligatorisk checklista

När jag köpte min bostadsrätt gick jag på ett par minor. Tack och lov inte av det större slaget, utan småsaker som att lamphållaren i fläkten var helt obrukbar, avloppsrören i kök och badrum är för klent dimensionerade och lite annat.

Inte fasen tänkte jag på att tända varenda lampa, starta köksfläkten, spola i handfat, diskho och badkar, öppna alla fönster, kolla termostatventilerna, hälla vatten på golvet i badrummet mm mm mm.

Genom Årsredovisning och förvaltningsberättelse går det att få information om föreningen. Kan man själv inte tyda siffrorna bör man vända sig till någon sakkunnig. Genom förvaltningsberättelsen bör man kunna få en hint om vilken kultur man har: har det kommit in motioner (engagerade medlemmar) är det stor omsättning (varför?) informationsrutiner (hemlig eller öppen styrelse) vilka projekt har genomförts/ska genomföras mm mm. Ytterligare en sak är att ta kontakt med några av de boende och fråga hur det är att bo i föreningen.

Eftersom det är många som är förstagångsköpare, borde mäklarna ha en checklista med de viktigaste punkterna, som ska undersökas. Då hade spekulanter/köpare haft större möjlighet att upptäcka felaktigheter. Man kan också få hjälp med besiktningen, och vid en så stor affär kan det absolut vara värt pengarna.

En stående fråga till säljaren borde vara om han/hon känner till några felaktigheter. Det borde noteras på papper och signeras av säljaren.

När det gäller förändringar i lägenheterna har ju bri stora rättigheter enligt lagen. Det är inte alltid möjligt för en styrelse att veta vad som händer innanför väggarna. Visst, man kan höra att en bautaborr håller på att ta sig igenom någon vägg, men det går inte att säga var. Det kan ju också vara så att bri håller på med en förändring som är helt OK och som styrelsen inte har med att göra. (även om jag tycker att styrelsen ska veta om alla väggrivningar och förändringar i kök och badrum, som påverkar t ex värme, vatten, ventilation) Jag tycker också att styrelsen, liksom "vanliga fastighetsägare" ska ha möjlighet att revidera ritningarna.

Ja, inte är det lätt det här med bostadsrätt och lagarna gör det inte särskilt lättare. Svårtydda, utan sanktioner, utan att ha prövats och väldigt tröttsamma att ta sig igenom och försöka förstå.

Att man som styrelseledamot bör ha vissa kunskaper i diverse ämnen är bra, men lika viktigt borde det vara att de boende har kunskaper om vad det innebär att vara bostadsrättsinnehavare.

Oj då, nu svävade jag ut - men men
Svara med citat
Gammal 2014-01-12, 18:49
Yotta-medlem

Standard Den svages rätt

Helt klart mirre11!
Det här är grunden för hela forumet och BRL och därmed i allas intresse
Jag noterar att du har förstått och det tackar jag för.
Korsdraget
Svara med citat
Gammal 2014-01-12, 19:13
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ett problem är ju att köparna sällan uppfyller sin undersökningsplikt. Ofta stannar inspektionen vid en fräck detalj + rätt antal rum, sedan skriver man glatt på ett lån på ett par miljoner....

Detta är blåögt.

Men, en anledning till att det ser ut så, är ju att det är så bråttom idag. En bostadsaffär görs ofta klar inom loppet av några få dagar. Jämför med hur mycket tid som går åt till att köpa en bil (100 000 kr) eller en semesterresa (25 000 kr)....

Den som ropar efter mer hjälp från mäklaren ropar nog förjävels. Mäklaren har inget intresse i att utbilda naiva köpare eller fördröja affärerna.

Och, mina vänner, detta är INTE HELLER styrelsens fel....
Svara med citat
Gammal 2014-01-12, 20:06
Ariel Ariel är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Nov 2013
Tummen upp

"Fö så går det rätt väg för min sak…"

Heja, Korsdraget! Låt vinden blåsa rent i husets alla skrymslen och vrår. Låt snåljåparna stå med låååååååång näsa.
Svara med citat
Gammal 2014-01-12, 21:09
Yotta-medlem

Cool Dagens skämt BRL

Trots röster 60 mot hoppade ordförande upp och ner som en tre-åring, klappade i händerna och skrek: Vi vann, Vi vann!
Sen körde över oss, över Hyresnämnden, Kommunen, Bolagsverket.

Alltså: Lagen, Harald, Lagen är fel, och då menar jag BRL samt intresseförningens stadgar.

Eftersom du jämför med bilköp så gör jag det också.
§ 1 i körkortslagen. Styraren, dvs föraren är ansvarig för att anpassa sin körning till fordonet, väglaget och omgivningen.
Den som inte förstår att ta hänsyn får inget körkort.
Man ska vara nykter också, hehehe, Julölen Harald, , den ryker!
Korsdraget
Svara med citat
Gammal 2014-01-12, 21:41
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Vill man inte jämföra med bilköp kan man jämföra med ett villaköp. Samma regler gäller, d v s befintligt skick. Det är tillåtet att sälja ett ruckel, men priset som en köpare vill betala blir därefter.

Den som inte förstår att man har ett underhållsansvar för sin bostadsrätt bör försöka hitta annat boende. Gärna hotell, där får man både städning och annan service.
Gammal 2014-01-13, 08:36
Ariel Ariel är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Nov 2013
Standard Kluringen bör klura lite till

"I en prejudicerande dom från Helsingborg (2008) står det att läsa, att enligt BRL har en Brf lika ansvar som ett fastighetsbolag att ansvara för att de renoveringar som utförs genomförs på ett korrekt vis."

Men vill man inte ta sitt ansvar när man sitter i en styrelse som är ett ledande organ för en ekonomisk förening som innebär ansvar för pengar och fastigheter så bör man inte sitta i en styrelse utan nöja sig med att vara bostadsrättsinnehavare. Jag hade röstat bort några som svarat i tråden. Tänk om tänket tänkts i en styrelse för ett aktiebolag?!!! Ve och fasa.

---

Citat:
Ursprungligen skrivet av Mirre11 Visa inlägg
Hur skall en spekulant gå tillväga vid upptäckt av fel om denne är intresserad av lägenheten? Kommer detta att protokollföras, hur får man tillgång till dess uppgifter om säljaren vänder sig till annan spekulant.

Säljaren har upplysningsplikt - betyder det ingenting i en tvist? Vad är det för upplysning en säljare tvingas informera om? Just nu verkar det fritt fram för säljaren att härja och förstöra och låta någon annan åka dit för det.
Upplysningsplikten har hittills vägt mindre än undersökningsplikten enligt advokater jag talat med. Jag har själv varit med om ett köp där säljarna (de är två) på så många punkter jag inte ids räkna upp här UPPSÅTLIGEN ljugit.

Hade jag suttit i styrelsen hade aldrig de här skojarna fått härja i föreningen som drabbar föreningens ekonomi, standard, status, förtroende och trivsel i stort.

Att man inte ska kunna lita på folk, för att till och med styrelsemedlemmar anser att "skyll dig själv-dumhuvud" är OK är just själva förutsättningen för att den brottsliga verksamhet som har kunnat eskalera (särskilt) de tio senaste åren inom bostadsrättsföreningar med medföljande personliga tragedier.

Den typen av styrelseledamöter är farliga inte bara för bostadsrättsföreningen och medlemmarna utan för samhället. För varje brottslig handling ger sår och skador i samhällsmaskineriet. De stannar nämligen inte på en plats utan går gladeligen vidare.

Men människan är nu en gång för alla den hon är. Ofta utan civilkurage.

Senast redigerad av Admin: 2014-01-15 klockan 19:19. Anledning: Slagit ihop 2 inlägg
Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 10:10
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Vid överlåtelser av villor så förekommer att det görs besikning av en yrkesman. Besikningen kan vara gjord redan när villan annonseras ut.
Eller så kan en spekulant själv begära att en besiktning ska göras före köp eller så skrivs det in en sk besiktningsklausul i köpekontraktet.
I de senare fallen brukar köparen få stå för kostnaden även om det sedan inte blir någon affär.
För en bekant som tänkte köpa kostade en sådan besikting 8.000 kr utan att det sedan blev något köp.

Vad jag förstått är det dock ovanligt med sådana yrkesbesiktningar vid överlåtelse av bostadsrätt.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Prövningstillstånd i mål om tvångsförsäljning av bostadsrätt - Dagens Juridik Admin Senaste Nytt 0 2010-03-22 16:21
Förlikning om fel i bostadsrätt - Dagens Juridik Admin Senaste Nytt 0 2010-01-22 21:21
God man sålde bostadsrätt för billigt - Dagens Juridik Admin Senaste Nytt 0 2009-11-12 09:21

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:09.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare