Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-25, 10:26
Margareth Berglund Margareth Berglund är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard Medlemmarna förstår inte allvaret i Brf

Jag bor i en BR med 183 lägenheter. Vi har en styrelse på 10 personer. Alla saknar adekvat utbildning lämpad för styrelsearbetet. Arvodet är 5 basbelopp samt 400kr per möte. Teknisk förvaltning saknas. Ordförande har tre konkurser på gång, bristande soliditet på flera hundra procent, t o m -1300% på ett. Jag anser styrelsen måste bytas ut och folk med kompetens sättas in!

Föreslog detta i går på vår stämma men med motsatt resultat. Jag kallades satkärring och ombads flytta. Inhyrd mötesordförande från Fastum ignorerade och klubbade igenom stämman på 1 timma trots ett 30tal frågor som inkommit från oroliga medlemmar. Ordförande meddelade att "övriga frågor" inte ingick i stämmomötet.

Jag befarar nu oegentligheter utförda av medlemmar som saknar intellektuell förmåga att se konsekvenserna av sina okunniga beslut. Fastums ordförande brydde sig inte!

Vad kan vi göra ...mer än sälja medans tid är?
Svara med citat
Gammal 2014-04-25, 12:01
Mumien Mumien är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard

Det är som det brukar vara, tyvärr. Det är bara att beklaga när man hör att ytterligare någon blir ansatt brf:ar.

Att sälja är inte någon långsiktig lösning, anser jag. Man vet inte vad som kan komma i framtiden nästa förening man flyttar till. Utesluter inte att det även finns bra föreningar. Det tycks i alla fall pågå en stor oro i många brf nu för tiden. Det vittnar bl a detta Forum om.

Det är som du säger, medlemmarna förstår inte allvaret i sin egen, framtida boendesituation. Jag tror att man först på något vis får väcka sömngångarna. Men att lyckas med denna bedrift kan vara nog så svårt och ansträngande.
Svara med citat
Gammal 2014-04-26, 01:17
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Klart att de dåliga föreningarna syns mest. Vanligt fenomen inom media också. Det är väl vara programmet "landet runt" som går runt på att visa solskenshistorier.
Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 13:35
neptunus neptunus är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2013
Standard Den bistra sanningen är att det är nästan omöjligt för den mobbade att förändra något

Citat:
Ursprungligen skrivet av Margareth Berglund Visa inlägg
Jag bor i en BR med 183 lägenheter. Vi har en styrelse på 10 personer. Alla saknar adekvat utbildning lämpad för styrelsearbetet. Arvodet är 5 basbelopp samt 400kr per möte.
Menade du 400 kr per person???
Med full närvaro kostar i så fall varje möte 4000 kr för medlemmarna.
Hur många möten har de per år och får verkligen medlemmarna valuta för de mötes-pengarna kan man fråga sig?
I en sådan förening skulle man verkligen vilja ha öppna protokoll och läsa om vilka eventuella beslut som fattades för att kunna bedöma vilket värde som ett möte skapade för medlemmarna.

Citat:
Ordförande har tre konkurser på gång, bristande soliditet på flera hundra procent, t o m -1300% på ett.
Jag skulle tro att han inte har velat skryta offentligt om detta men hur har du tagit reda på det?
Det är intressant att veta vilka möjligheter man har att kolla upp de förtroendevalda?
Har du eller någon annan informerat medlemmarna om konkurserna?
( Jag tycker det är bra att kolla upp de förtroendevalda och även när det gäller brottslighet.
http://www.hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=20655 )

Citat:
Jag anser styrelsen måste bytas ut och folk med kompetens sättas in!
Föreslog detta i går på vår stämma men med motsatt resultat.
Jag kallades satkärring och ombads flytta.
Inhyrd mötesordförande från Fastum ignorerade och klubbade igenom stämman på 1 timma trots ett 30tal frågor som inkommit från oroliga medlemmar.
Det är alltid lika tråkigt med dessa historier som tyvärr inte verkar vara särskilt ovanliga.
Ni är 30 av 183 som du vet är oroliga men det räcker troligen inte (om ni inte har väldigt liten uppslutning på stämmorna) för att byta ut styrelsen och det vet alla.
Det kanske är många fler också som egentligen skulle vilja se en förändring, men efter att de andra har sett hur du blev behandlad på stämman kan du tyvärr inte räkna med att många ska ha civilkurage och våga göra som du.

Den fina teoretiska tanken med demokratin i en bostadsrättsförening kan tyvärr enkelt sättas ur spel med hjälp av mobbing.
Folk i allmänhet vill helt enkelt inte riskera att bli kallad för satkärring eller dylikt av sina grannar.
Då tycker majoriteten att det är bättre att hålla en låg profil och inte våga uttrrycka någon åsikt.
Kanske också allra säkrast att stanna hemma från stämman för att vara helt säker på att inte behöva uttrycka en åsikt om något.
Detta menar jag är tyvärr den fruktansvärt bistra sanningen.

Citat:
Jag önskar verkligen att det skulle finnas något sätt för dig att byta ut styrelsen men ärligt talat tror jag det nu är i princip omöjligt med den offentliga behandling du har utsatts för på stämman.
Det finns kanske några eller många som egentligen håller med dig i sak men att en majoritet skulle våga det nej det tvivlar jag på, men försök gärna bevisa att jag har fel och återkom gärna till forumet med en solskenshistoria om du kämpar och skulle lyckas att övertyga medlemmarna att byta ut styrelsen!
Svara med citat
Gammal 2014-04-28, 17:51
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard I konkurs?

Citat:
Ordförande har tre konkurser på gång, bristande soliditet på flera hundra procent, t o m -1300% på ett.
Låter inte bra. Är man försatt i konkurs får man inte vara styrelseledamot. Frågan är i vilket stadium av konkurserna ordföranden är. Oavsett vilket, klart olämplig som ledamot, och ännu olämpligare som ordförande.

Citat:
Jag bor i en BR med 183 lägenheter. Vi har en styrelse på 10 personer. Alla saknar adekvat utbildning lämpad för styrelsearbetet. Arvodet är 5 basbelopp samt 400kr per möte.
Man kan lugnt konstatera att det är ett högt arvode. Totalt ca 275 000 kr blir ca 1 500 kr per lägenhet, eller 27 500 per ledamot i genomsnitt (plus sociala kostnader).
Gammal 2014-04-28, 18:00
irovarg irovarg är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Jun 2013
Standard

Citat:
Jag bor i en BR med 183 lägenheter.
...
Jag anser styrelsen måste bytas ut och folk med kompetens sättas in!
Jättetråkig situation. Också väldigt tråkigt att du bara får uppgivna råd i denna tråd.
Jo, det finns saker du kan göra, men det är inte "bara".

För att göra något åt detta måste du ha ett bättre förslag och förankra det med grannar.
Det är lätt att kalla andra inkompetenta och önska något bättre, men vem är det som ska hitta dessa?
Du måste själv agera valberedning och hitta tillräckligt många potentiella ledamöter som innehar denna kompetens som du efterfrågar. Jag hoppas verkligen att du själv är villig att lägga ned tid och möda både på att hitta dem och att själv lägga ned tid för drift av föreningen.

När du hittat tillräckligt många potentiella ledamöter (det måste förmodligen inte vara 10 nya, tillåter stadgarna färre?)
då samlar du stöd från ytterligare grannar, på stämma måste du uppnå majoritet för ditt beslut.
Du måste också ha en namninsamling för att kalla till extrastämma. Antagligen behöver du påskrift från 19 olika lägenheter (enligt våra stadgar krävs 10% av röstberättigade, men ni kan ha en annan formulering i era).
Om du har stöd av 10% så måste styrelsen kalla till extrastämma inom en viss tid.
Lämna in motion om val av ny styrelse samt namninsamligen.

Det är din möjlighet att göra något åt situationen. Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2014-04-29, 02:12
Faustisk för BoBra Faustisk för BoBra är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard

Citat:
Jag bor i en BR med 183 lägenheter. Vi har en styrelse på 10 personer. Alla saknar adekvat utbildning lämpad för styrelsearbetet. Arvodet är 5 basbelopp
De saknar adekvat utbildning kan väl också basbeloppet vara vilket som? Det finns att välja på se ”http://www.finfa.se/Hjalpmedel/Basbelopp”

Citat:
samt 400kr per möte. Teknisk förvaltning saknas. Ordförande har tre konkurser på gång, bristande soliditet på flera hundra procent, t o m -1300% på ett. Jag anser styrelsen måste bytas ut och folk med kompetens sättas in!
Man blir mörkrädd. Hur ser er förenings ekonomi ut? Är det en transparent sann årsredovisning eller?

Citat:
Föreslog detta i går på vår stämma men med motsatt resultat.
Tyvärr, mycket normalt när det sitter köpta individer i styrelsen.

Citat:
Också normalt.

Citat:
Inhyrd mötesordförande från Fastum ignorerade och klubbade igenom stämman på 1 timma trots ett 30tal frågor som inkommit från oroliga medlemmar.
Detta kallas föreningsdemokrati i sekt-Sverige.

Citat:
Ordförande meddelade att "övriga frågor" inte ingick i stämmomötet.
Inte förvånad. Vad kostade denne ordförande.
Jörn Liljeström ”diktator skyddar HSB sekten”. Styrelsen i brfporkala hade honom till ordförande kostade tydligen ca 25 tusen per timme omskriven på denna webbsida.

Citat:
Jag befarar nu oegentligheter utförda av medlemmar som saknar intellektuell förmåga att se konsekvenserna av sina okunniga beslut. Fastums ordförande brydde sig inte!
För sent, när avgiftshöjningarna kommer vaknar många.

Citat:
Tyvärr, är det inte grönare på andra sidan staketet. Hela Sveriges bostadsrättsföreningar styrs av dessa paraplyorganisationer (sekter).

PS: Se brfporkala.com så kan du se vad styrelsen med HSB-sekten åstakomit. Jämför www.porkala.se

Senast redigerad av Faustisk för BoBra: 2014-04-29 klockan 02:18. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2014-05-01, 13:21
Tomass avatar
Tomas Tomas är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Tipset "sätt dig i styrelsen" kan nog fungera bra för dem som inte redan har konflikt

Citat:
Ursprungligen skrivet av irovarg Visa inlägg
Jag hoppas verkligen att du själv är villig att lägga ned tid och möda både på att hitta dem och att själv lägga ned tid för drift av föreningen.
På forumet är det ett ständigt återkommande tips att man själv ska sätta sig i styrelsen.
Det tipset är säkert väldigt lätt att tillämpa i många fall för en person som aldrig har gjort något väsen av sig, eftersom intresset för att sitta i styrelsen brukar vara lågt.
Om medlemmen däremot har en konflikt med sittande styrelse och dess lojala anhängare är situationen helt annorlunda, eftersom man inte kan bortse från de psykologiska aspekterna som att en styrelse måste kunna fungera tillsammans och måste kunna prata med varandra.

Citat:
Det framgår inte vilken person som uttryckte sig på det sättet (eller vilka anhängare den personen har, dvs om det kanske var många mobbare som öppet höll med), men det skulle antagligen inte kännas särskilt inspirerande att sitta i styrelsen tillsammans med den personen (om den personen också skulle bli invald i styrelsen).

Jag har själv blivit utsatt för både lögner och fullständigt irrelevant förtal på medlemsstämman 2012.
Det finns inte på världskartan att jag då själv skulle ha velat kandidera för att riskera att sitta i en styrelse tillsammans med någon av de lögnarna om de också skulle ha kandiderat och blivit återvalda.
Nu finns inte längre någon av dem kvar i styrelsen (men den värsta förtalaren sitter nu tyvärr på ett annat förtroendeuppdrag).

Även om jag nu skulle vilja tror jag inte det skulle vara möjligt för mig att "sätta mig i styrelsen" eftersom jag sedan länge (dvs sedan dåvarande styrelsen med enad front gaddade ihop sig med lögner på årsstämman 2012) är stämplad som föreningens svarta får.
Det spelar dock ingen roll, eftersom jag nu ändå aldrig skulle vilja utföra styrelsearbete åt dessa grannar som inte ens ville veta något när jag sökte kontakt.

Medlemmarna har istället hela tiden sedan dess fortsatt rösta in den värsta förtalaren till förtroendeuppdrag och den senaste årsstämman (november 2013) uttryckte t.o.m. sin tacksamhet i protokollet för "gott arbete" (till styrelsen som leddes av förtalaren som då var ordförande) efter att styrelsen avfärdat alla mina motioner som handlade om ändring av stadgarna, inklusive korrigering av felaktigheter.

Stämmans uttryckliga tack i stämmoprotokollet kallar jag inget annat än mobbing mot föreningens svarta får (mig).
Samma person var även ordförande under extrastämman juni 2013 när styrelsen bröt rejält mot lagen om stämmoprotokollet.

Inte ens ett mycket tydligt lagbrott förhindrade medlemmarna från att ännu en gång rösta in honom till ett förtroendeuppdrag (och dessutom tackade i protokollet för "gott arbete") men inget förvånar mig längre eftersom självsanering verkar inte fungera i en BRF.

Det är väldigt enkelt att tipsa andra om att "sätt dig i styrelsen själv" om man bortser från eventuella pågående koflikter.
Jag hoppas dock verkligen att alla ni som fortsätter ägna er åt den rådgivningen någon gång själva kommer att stå helt ensam i en BRF-minoritet och bli utsatt för något som alla andra medlemmar fullständigt struntar i.
Den dagen kommer ni nog att fatta hur provocerande det är med denna ständigt återkommande rådgivning att "sätt dig själv i styrelsen" till personer som redan har en konflikt med sittande styrelse och dess anhängare.

Senast redigerad av Tomas: 2014-05-01 klockan 13:50.
Svara med citat
Gammal 2014-05-01, 20:09
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Medlemmarna förstår inte allvaret i BRF

Thomas, Jag väntade länge med synpunkter för jag blev så illa berörd av det du varit med om och det finns så många.
Jag är inte mobbad av grannarna tvärtom, folk här har upptäckt lögnerna.
Sist var det endast 5% närvarande på stämman. Allt är känt, men ingen kliver fram och tar över.
Jag vägrar, har gjort många år i styrelsen och när jag avgick tog de in HSB i styrelserummet. Någon nappade på öl och räkmacka hos sekten. Nu har jag sagt nej i 5 år.

Medlemmarna förstår inte och det är helt rätt, men det är inte meningen heller. Du har lämnat en väldigt bra beskrivning av vad sektmöten gör med annars vettigt folk.
Syftet är tyvärr ofta att missleda för att få godkänt för gjorda felaktigheter, eller för att förvaltaren sagt till samt att styrelsen har ansvaret.
Det har många styrelser inte förstått. Det är trist, men det går ju. Styrelsen skall endast tillvarata medlemmarnas/föreningens intressen, inte någon annans.
De skall hålla sig på rätt sida om lagen. Det ställer krav och det är rätt. Det är många som har dålig ekonomi på rättigheternas marknad.

Beslut som tas på stämman har styrelsens underlag för besluten. Är underlaget missledande ja då är det en brottslig skriftlig handling som läggs fram, men det är svårt att bevisa.
Finns det bevis då bör saken gå till polis för gå till åklagare. (Bedrägeri i bokföring och revision är straffbart.)

Vinner gör den som är "idiot", (spelar dum), som pressar styrelsen att förklara för "idioten", uppge källor, Lagrum, stadga, ekonomisk kalkyl mm.
De skall kunna förklara med stöd i fakta och kan de inte det, ja då är Kejsaren naken. Stämman frågar.
Om styrelsen inte kan ge svar på mötet ska styrelsen återkomma inom 10 dagar med skriftlig redovisning. Då får de en chans och det borde praktiseras mera.
Ett vet jag: Stadgan är underställt Lag. Sagt i TR.
Korsdraget

Ps.
Kännetecken för en sekt är att de/den som inte är frälsta är sektens fiende.
Ds
Svara med citat
Gammal 2014-05-02, 10:20
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Tomas utan "h" svarade jag ovan. Förlåt mig Tomas

Jag ser f ö att både Harald och Borättexperten reagersr på minskat närvaro på stämna.

Kan detta bero på att någon blivit mobbad?
Kan detta bero på att läsa årsredovisning kräver många år av praktisk kompetens? Att inte ens kassören kan det?
Kan detta bero på att styrelserna saknar fack-kompetens?

Lätt gjort att lyssna på förvaltare som inte heller kan. Ingen gillar att framstå som pucko.

Hur gör vi nu gör att förändra det här? VIll VI det, eller vill vi nån-annan ska?
Upprop?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur HSB lurar medlemmarna - årsredovisning Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2011-10-06 00:05
Styrelsen i brf vill inte informera medlemmarna pjärlumjär Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-09-24 01:10
Extrastämma som medlemmarna begär Snuffe Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 13 2010-06-26 21:24
Årsredovisning. Ska inte medlemmarna ha tillgång till den? Tiha Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 8 2010-06-03 16:49
HSB behandlar medlemmarna respektlöst! Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 5 2008-10-15 14:29

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:57.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare