Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-25, 18:10
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard Utdrag styrelseprotokoll - vad är problemet?

Blir så arg, maktlösheten är verkligen frustrerande! Det känns som egenmäktigt förfarande, även om jag vet att det inte är det! Inflytande lika med noll, lojalitet lika med noll, informationsplikt lika med noll, o.s.v...
Svara med citat
Gammal 2013-05-25, 19:05
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Du låter uppgiven. Finns det inget du kan göra? Finns det möjlighet att komma med på styrelsemötena som adjungerad? Kan du erbjuda dina tjänster på något vis och på så sätt visa din goda vilja? En arbetsgrupp, kanske? Om du knöör in dig med styrelsen ser de snart att du är en duglig person som de gärna vill ha ett samarbete med.
Svara med citat
Gammal 2013-05-25, 19:16
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Har inte någon större lust att hjälpa nuvarande styrelse efter att ordföranden anklagade mig för trakasserier. Jag vill ha ut ett enkelt utdrag och förstår inte varför man väljer att undanhålla sådan information? Jag tycker inte att ett belöningssystem är rätt väg att gå för att få sin vilja igenom.
Svara med citat
Gammal 2013-05-25, 19:32
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Ja, då har jag inget svar.
Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 13:23
beko beko är inte inloggad
Tera-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Dia Visa inlägg
Jag vill ha ut ett enkelt utdrag och förstår inte varför man väljer att undanhålla sådan information? Jag tycker inte att ett belöningssystem är rätt väg att gå för att få sin vilja igenom.
Vad handlar det om ?
"undanhålla sådan information" ?
"belöningssystem" ?
Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 19:47
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Vad handlar det om?
Bra fråga! Ibland undrar jag varför styrelsen likställer utdrag ur styrelseprotokoll med handlingar och ärenden som kräver sekretessprövning.

Undanhålla sådan information?
Det finns ingen anledning för styrelsen att undanhålla information beträffande mig, antingen står man för det man protokollfört eller så lämnar man plats åt någon annan som kan göra det.

Belöningssystem?
Totiki föreslog att jag skulle vara mer behjälplig. Om styrelsen inte visar på god vilja kan de inte räkna med att någon annan ska göra det. Jag ska inte behöva erbjuda någonting för att få tillgång till frågor och uppgifter som styrelsen behandlat om mig.
Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 11:08
beko beko är inte inloggad
Tera-medlem

Standard

Håller med om att du borde få veta vad det står om dig i protokollen utan att behöva erbjuda något.
Ett styrelseprotokoll räknas nog som ostrukturerad personuppgiftsbehandling.
Har du kollat med datainspektionen om du har rätt att kräva få veta om det står något om dig och i så fall vad styrelsen skrivit?
Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 19:42
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av beko Visa inlägg
Håller med om att du borde få veta vad det står om dig i protokollen utan att behöva erbjuda något.
Ett styrelseprotokoll räknas nog som ostrukturerad personuppgiftsbehandling.
Har du kollat med datainspektionen om du har rätt att kräva få veta om det står något om dig och i så fall vad styrelsen skrivit?
Tro mig, jag har kollat upp allt! Vi är fler som kämpar om samma sak.
Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 19:54
Dia Dia är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

En vän skrev via min mejladress till Amineh Kakabaveh, Riksdagsledamot Vänsterpartiet, angående utdrag ur styrelseprotokoll för både bostadsrättsinnehavare och hyresgäster, och fick mejlet besvarat efter två dagar, här följer svarsbeskedet:

Hej Dia,
Styrelseprotokoll är inte offentliga. Det är styrelsen som bestämmer om deras spridning. Varken medlem eller utomstående har en rätt att ta del av protokollen. Revisorerna har rätt att ta del eftersom de ska granska verksamheten.
Det är lagen om ekonomiska föreningar som reglerar frågor om styrelsens arbete. Till den lagen hänvisar bostadsrättslagen. Det finns ingen uttrycklig bestämmelse med det sagda innehållet utan det anses nog följa av att lagen inte säger att medlemmarna har rätt att få del av protokollen;(jfr att en sådan bestämmelse finns i fråga protokollen från stämman). Kommentarerna till både bostadsrättslagen och lagen om ekonomiska föreningar anger att rättsläget är så som jag beskrivet det. På departementet bereder man nu en ny lag om ekonomiska föreningar. Utredningen har inte föreslagit någon ändring av bestämmelserna i nu aktuell del.

Det är väl egentligen två frågor; öppenheten mot medlemmar och öppenheten mot icke-medlemmar-- dvs. utomstående i förhållande till föreningen (t.ex. lokal och bostadshyresgäster men även andra som hantverkare). När det gäller öppenhet mot utomstående tror jag det är mycket svårt eftersom det ofta rör sig om någon som föreningen har en avtalsmässig relation till och att föreningen av olika skäl kan behöva behålla sin inre angelägenheter för sig själva. Sedan får man komma i håg att styrelsen/föreningen är fri att vara så öppen som de önskar.
Svara med citat
Gammal 2013-05-30, 21:58
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard ang riksdagsledamotens svar

Citat:
Ursprungligen skrivet av Dia Visa inlägg
angående utdrag ur styrelseprotokoll för både bostadsrättsinnehavare och hyresgäster,
Om Styrelsprotokoll för hyresgäster vet jag intet, och lämnar alltså utan kommentar.

Grumligheten i lagen kommer att leva kvar tills dess att ny text korrigerar och klargör situationen. Det verkar oftast vara så att när någon tar upp problemet, har man inte läst på vad som redan skrivits här på forat om saken. Alltså får misstagen, okunskapen aldrig lämnas obesvarad.

Citat:
Styrelseprotokoll är inte offentliga. Det är styrelsen som bestämmer om deras spridning.
Både sant och falskt.
Sant såtillvida att styrelsen kan själv bestämma att vara öppen i denna fråga. Falskt i den meningen att en enkel motion från någon medlem om att protokollen ska göras tillgängliga för alla medlemmar, blir föreningens beslut i och med att medlemmarna röstar ja på motionen. Alldeles oavsett vad styrelsen tycker om saken. Detta stämmans beslut gäller då tills annat stämmobeslut tas. En mödosammare väg är att kräva omarbetning av stadgarna och där inskriva kravet. Tung därför att få föreningar har så vakna medlemmar att dessa orkar besluta om omarbetning av föreningens stadgar. Det finns alltså 3 vägar att gå för att försöka se till att föreningen i någon mån börjar genomföra tanken bakom boendeformen. Demokratiskt verksam, och med transparens.
Mer om detta i faktabanken
Om du går in på regeringskansliets hemsida kan du se grundtexten i våra lagar om behovet av transparens för att en demokrati ska fungera.

Allt arbete som regeringen gör ska vara demokratiskt. Varför? Kan man fråga sig, och varför skulle det vara mindre nödvändigt med demokrati i en bostadsrättsförening? Betydligt svårare som det är att där hitta de rätta/bästa personerna.
Inget ska vara hemligt i samhället. Alla har rätt att få veta vad som händer i samhället.
Inget av det arbete som myndigheterna gör ska vara hemligt.
Därför har alla rätt att läsa brev som myndigheterna skriver, eller brev som myndigheterna får.

Varför skulle vi medlemmar i bostadsrättsföreningar inte ha samma krav/grundinställning ?
Vissa papper är hemliga
Vissa papper får inte alla läsa. Kan handla om rikets säkerhet. De papprena får inte alla läsa.
Vissa papper handlar om människors privatliv. De papprena får inte alla läsa.
Ofrånkomliga och rimliga krav.
Men
Om styrelsen i en bostadsrättsförening behandlar fråga som berör dig personligen, måste du kunna få utskrift av vad som står i protokollet. Hur skulle du annars kunna försvara dig mot beslut på falsk eller oriktig grund?
I dessa ärenden är revisorn värdelös.
Eftersom styrelsen i en bostadsrättsförening behandlar frågor som berör din personliga ekonomi, måste du även ha möjlighet att bedöma deras insatser och kvalifikationer. Vad offentlighetsprincipen egentligen uttrycker är att du aldrig kan lita på att någon annan gör den nödvändiga kontrollen.
Varför skulle det vara annorlunda i en bostadsrätt? Problemet är att så få medlemmar i en bostadsrättsförening begriper ens självklarheter.

Har styrelsen bara pratat skit om dig utan dokumentation, blir saken svårare. En styrelse måste givetvis kunna prata om enskild medlem, olämpligt beteende etc. men leder diskussionen inte till något beslut i protokollet, måste man tåla saken tills något går att på annat sätt visa, bevisa.
Men styrelsernas lust att generellt undanhålla viktig information (protokollen) borde aldrig av någon förenings medlemmar accepteras någonsin. Lagen ger medlemmarna -fullständiga rättigheter- att korrigera dumheterna. Likväl sker det ännu alltför sällan.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Utdrag ur årsredovisningen Evlys Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2013-05-29 21:18
Fuktskada - Golv rest sig - Försäkringsbolag vill inte ta tag i problemet fredde112 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 2 2010-04-11 00:53
Bostadsbristen är problemet – inte bostadsrätten - Svenska Dagbladet Admin Senaste Nytt 0 2009-09-17 14:00
Politikerna har skapat problemet - Helsingborgs Dagblad Admin Senaste Nytt 0 2009-08-17 11:45
Anders Tell (S) vad är problemet? Admin Senaste Nytt 0 2009-04-21 10:51

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:33.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare