Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-16, 00:42
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Tysta Mari Visa inlägg
Hur skall avgifter för datorer och nätabonnemang, som föreningen betalar för styrelsen, redovisas?

Är sådana ersättningar skattefria?
Om föreningen tar över och betalar för styrelsemedlemmarnas nätabonnemang är det en förmån som är en del av arvodet. Det är skattepliktigt och föreningen måste även betala arbetsgivaravgift. Det är stämman som beslutar om arvoden inklusive förmåner till förtroendevalda. Har styrelsen tilldelat sig själva datorförmån har de begått ett grovt fel.

Finns det en föreningsdator är det naturligtvis skattefritt.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Och visst, det är rätt att det inte räcker med att vara uppkopplad, man måste även vilja och kunna använda sig av tekniken. Juristen i fråga som satt i er styrelse var säkert användbar, men denna jurist skulle föreningen förmnodligen kunnat ha nytta av utan att juristen satt i styrelsen.
Alla medlemmar med specialkompetens är användbara. Det bör styrelserna ta vara på i alla lägen. Juristen i fråga hade många andra kvaliteter som gjorde honom värdefull för styrelsearbetet. Att rata honom för styrelseuppdrag enbart på grund av att han inte ville ha en dator hade varit väldigt fel. Juristens närvaro i styrelsen utgjorde hinder för att andra puckon skulle kunna fatta riktigt dåliga styrelsebeslut. Datorinnehav och internetuppkoppling är ingen merit i sig.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Ser just ingenting som datorn bidragit till som gjort livet bättre i föreningarna, tvärtom! .
Datorn har bidragit till massor av förbättringar. Mejlanvändningen underlättar kommunikationen mellan styrelsen och medlemmarna och mellan styrelsens ledamöter. Man får en hel del gjort mellan styrelsesammanträdena. Medlemmarna får utförligare information via hemsidan än det skulle varit möjligt att åstadkomma med hjälp av enbart ett papersflöde.

Tvärtom?? Det finns inga nackdelar. I en upphandling t ex når man många fler aktörer än man skulle ha gjort annars. Och vem vill leva utan Excel när man vill jämföra olika valalternativ och kalkyler?
Gammal 2013-04-25, 13:13
Tysta Mari Tysta Mari är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Apr 2013
Standard Ytterligare tankar

För ett antal år sedan flyttade jag från en HSB-förening, som var utomordentligt skött. Informationen kom regelbundet, årsredovisningarna uttömmande etc etc etc. Då jag inte trivdes i området flyttade jag och hamnade i en mycket annorlunda förening - minst sagt!

Jag har engagerat mig och blivit mycket illa sedd i vissa läger och respekterad i andra. Bl a har jag ställt frågor till styrelsen, som man besvarat med 'Goddag Yxskaft' i det flesta fall.

Ledamöternas arvoden är förhållandevis höga (ca 1.400 kr/lgh/år). Dessutom står föreningen för Internet-abonnemang (skattefritt) och sannolikt även datorer och telefonabonnemang.

Föreningen har en välutrustad expedition (dator, 2 telefonabonnemang, kopieringsmaskiner etc, etc), som samtliga ledamöter kan nå på några minuter.

Givetvis kommer jag att kräva detaljredovisning av vissa luddiga poster i kommande årsredovisning.

Tacksam för argument, som jag kan luta mig mot vid kommande årsstämma. Tyvärr misstänker jag, att de flesta medlemmar på årsstämman inte kommer att stödja mig utan 'åka snålskjuts'.

Ha en bra dag!
Gammal 2013-04-25, 17:15
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard arbetsuppgifter för styrelsen

Ställ frågor om vad styrelsen gör för arbete.
Vad gör förvaltaren för arbete. Ofta får medlemmarna betala för att förvaltare o styrelse gör samma sak.
se fallet Malmös HSBföreningar i detta forum.
Där kommer ännu en aspekt in, förutom styrelse o förvaltare så finns det en vice värd som får massa arvode utan att det deklareras några arbetsuppgifter.

Arvode sänks aldrig (nästan) i en förening, det säger mycket.
Om en förening har en duktig o arbetande styrelse som "lägger av" får nästa styrelse lika mycket betalt även om de lägger ut allt det nyttiga arbete som tidigare styrelse gjorde på en entreprenör/förvaltare.

Det finns ytters få medlemmar som kan se vad en styrelse egentligen borde ha i arvode.
Ytterst få föreningar redovisar vad styrelsen har för arbetsuppgifter.

Fråga, fråga, kräv svar och framförallt be att få frågor o svar till protokollet.

Möjligen kan det då bli bättring framöver o "hemliga klubbarna" får svårare att mygla fram fördelar.
Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 11:03
FrancisUnderwood FrancisUnderwood är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2014
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kluringen Visa inlägg
Om föreningen tar över och betalar för styrelsemedlemmarnas nätabonnemang är det en förmån som är en del av arvodet. Det är skattepliktigt och föreningen måste även betala arbetsgivaravgift. Det är stämman som beslutar om arvoden inklusive förmåner till förtroendevalda. Har styrelsen tilldelat sig själva datorförmån har de begått ett grovt fel.

Finns det en föreningsdator är det naturligtvis skattefritt.
Och om det gäller mobiltelefon? Vår förening har en mobiltelefon som är registrerad på föreningen, just nu har jag den i form av ordförande då jag får lägga upp till 2 timmar per dag att jaga leverantörer på telefon, ta emot samtal från missnöjda medlemmar, mm mm. Om det skulle vara så att jag skulle bli skattepliktig för att jag är tillgänglig 24/7 så lämnar jag ju lätt den telefonen på kontoret där den kan ringa bäst den vill. Frågan är hur och vem som ska ringa våra leverantörer under dagtid i så fall? För mig är det ett arbetsredskap som behövs för att utföra den delen av styrelsearbetet. Om det inte tillhandahålls, ska jag tvingas köpa in mobil och abbonemang själv? Nej, jag har inte detta idag. Om jag jämför med min arbetsplats så har jag för att utföra mitt arbete en dator och mobil. Det är inte förmånsbeskattat då det är arbetsredskap som krävs för att jag ska kunna utföra mitt arbete.
Svara med citat
Gammal 2014-05-12, 13:04
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Fråga It-eran

Det är en intressant fråga: Vilka abonnemang skall föreningen betala för

- internetabonnemang
- mobilabonnemang

I dagens läge gäller det att jaga kostnader.

Vad gäller t ex för mobilabonnemang. I dagens samhälle kan vissa personer/företag endast nås via mobiltelefon. Men skall föreningen stå för internet- och mobilabonnemang, som kan användas för privat bruk?

I princip är jag motståndare till inskränkande regler men i dagens samhälle är det lätt att utnyttja vissa verktyg för egen vinnings skull. Tyvärr, tyvärr.

Vi går mer och mer mot ett övervakningssamhälle med övervakningskameror här och där. Trots att jag mig veterligen inte har något att dölja vill jag inte registrereras i tid och otid

Jag har funderat en del över det här och är tacksam för alla synpunkter och råd.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:47.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare