Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-14, 09:53
Vilse i skogen Vilse i skogen är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jun 2014
Standard Tomt till brf vad gäller?

Jag har köpt min första brf. Det är parhus med egna tomter om ca 350 kvm. Det är alltså ingen liten trädgårdstäppa, utan en riktigt tomt med baksida, framsida och garage på tomten. Det står varken i stadgarna eller på något annat papper om marken ingår i upplåtelsen eller inte. Det som däremot står i annonsen från mäklaren är brf parhus med egen trädgård, garage och altan.
Alla medlemmar agerar med trädgården som sin egen, folk har satt upp staket, planterat träd av olika slag, bärbuskar, andra har byggt förråd,hundgårdar, anlagt kompost, ordnat med odlingsland etc.
Folk har även byggt verandor på framsidan helt fritt och altaner/soldäck på baksidan helt fritt. Inga ändringar i tomterna har tillfrågats styrelsen om man får göra så eller ej. När vi flyttade hit meddelade en styrelseledamot att man får göra vad man vill med sin tomt, då det är din tomt.
Tomten i sig var jätte tråkig när vi tog över parhuset så vi har ändrat på riktigt mycket. Vi har anlagt kompost uppe i en liten skogsslänt av tomten, vi har planterat äppleträd två stycken på baksidan. Vi har grävt upp ett 45 kvm grönsaksland, och en ny liten trädgårdsplats i landet med trädgårdsmöbler. Och vi gillar när trädgården är mer levande och inte en kortklippt gulnande golf green, därför så låter vi gräset växa ganska långt, och när vi klipper det klipper vi inte ner det helt utan låter det fortfarnde ha längd. Vi har även planterat massa ängsblommor så som prästkrage, vallmo, klöver och blåklint över hela gräsmattan i det långa gräset.
Gräset är för det mesta fritt från ogräs det är kanske lite mycket maskrosor på gräset mellan huset och garaget.
Problemet är nu att styrelsen bråkar med oss om våran tomt. De tycker att vi inte sköter den, och att gräset måste klippas kort för det ska vara prdyligt och trevligt på våran gata och alla i föreningen skall trivas.
Enligt en styrelseledamot ska Ordföranden ha skickat brev till oss angående gräset, men vi har inte fått något brev. Det skall tydligen också hållas ett extra styrelsemöte om vårat gräs. Den styrelseledamot som har "förmedlat" detta gjorde det med ett inlägg på facebook. Och lite halvt muntligt där dom ute på gatan sa att ja kan ni inte klippa gräset för grannsämjans skull? för snacket går om erat gräs.
Sedan har våran granne som också är en styrelseledamot varit inne på våran tomt, utan att be om lov och klippt i vårat gräs, för han har ett staket på tomtgräns. Han har alltså klippt framför sitt staket på våran sida. I detta så har han trampat sönder små blommor som precis hade kommit upp, och han har brutit av ett av de fyra grenskotten på ett nyplanterat äppleträd. (Antagligen helt oavsikligt han har bara varit klumpig när han gått med grästrimmern).
Min fråga är nu vad är det som gäller med tomten? Får styrelsen lägga sig i hur våran tomt skall se ut? För vi sköter den ju, vi sköter dwen dock på ett sätt som styrelsen inte tycker är fint.
I stadgarna står inget om tomtskötsel bara allmänt att När bostadsrättsinnehavaren använder lägenheten skall han/hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att det skäligen inte bör tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iakkta allt som fodras för att bevara sundhet,ordning, och gott skick inom eller utanför huset.

Det finns heller inga andra ordningsregler eller trädgårdsregeler. Och den styrelseledamot som förmedlade meddelandet på facebook sa att det står i stadgarna hur tomten skall skötas, medans jag sa att det inte gör det. Då har denne bara svarat ni har skrivit på stadgarna när ni köpte läs dom det står tydligt hur man sköter tomten. Då har jag svarat med att jag vill ha paragraf nummer var det står, men får bara till svar läs stadgarna.
Ärinte styrelsen i detta fall skyldig att visa mig var denna tydliga ansvining på tomtskötsel finns? mer än att säga läs stadgarna.

Jag är väldigt tacksam för svar, för jag vill inte göra fel om jag är skyldig att rätta mig efter vad styrelsen säger, men jag vill inte heller förstöra min ängsträdgård omde inte har rätt att ha åsikter om utförmningen på trädgården.
Svara med citat
Gammal 2014-06-14, 12:27
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

På samma sätt som föreningen inte kan tvinga medlemmar att delta på städdagar så kan föreningen inte heller tvinga
medlemmar att sköta föreningens mark, alltså mark som inte hör till bostadsrätten
Eventuella stadgebestämmelser om sådan skötselplikt saknar rättslig verkan.

Å andra sidan kan föreningen antagligen ålägga dem som har satt upp staket att ta bort dessa.
Svara med citat
Gammal 2014-06-14, 22:23
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

I och med att det är parhus, så är troligen marken med i upplåtelsen.

Därmed är det lite av er ensak, så länge inte ni "utsätter andra för störningar som de skäligen ej behöver tåla..", vilket i så fall är deras sak att bevisa i lämplig rättslig instans.

Även ett stämmobeslut blir svårt att hävda rättskraft genom, då det skulle innebära intrång i er nyttjanderätt.

Nej, be dem snällt sköta sitt, så sköter du ditt.
Svara med citat
Gammal 2014-06-14, 22:44
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Mycket att säga Tomt till brf

Hej Vilse i skogen,
Så här tänker jag.
1) Har föreningen tomträtt?
I fall föreningen har det så är det alltid kommunen som äger marken och föreningen hyr den mot sk AVGÄLD, en fast avgift och på ett fast antal år. Avgäldsavtalet är olika beroende på vilken kommunen det gäller.
Kanske ingår din del av avgälden i avgifterna som du betalar.
2) Har de presenterat en skötselplan?

3) Ändring av de inbördes förhållandena mellan föreningens ansvar och BRÄ ansvar är en stämmofråga vilket samtliga BRÄ skall yttra sig om.

De jäklas med dig. Det styrelsen bråkar om är skötseln inom ditt ansvarsområde. Det finns tydligen ingen skötselplan så vad vill de?

Annars är det ju som du säkert vet att du skapar framtidens gröna rum. Ängsmark är fantastiskt vackert. Det här skulle jag vilja se.
Svara med citat
Gammal 2014-06-14, 22:50
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Jag tycker Harald gett dig rätt svar.

Såg det efter att jag skickat iväg mitt.
Svara med citat
Gammal 2014-06-15, 01:04
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
På samma sätt som föreningen inte kan tvinga medlemmar att delta på städdagar
En fråga i sammanhanget är om medlemmar medvetet ställer ner skräp i gemensamma lokaler/utrymmen, och detta är "förbjudet", vem städar? Styrelsen?
Svara med citat
Gammal 2014-06-15, 07:29
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Thomas_A Visa inlägg
En fråga i sammanhanget är om medlemmar medvetet ställer ner skräp i gemensamma lokaler/utrymmen, och detta är "förbjudet", vem städar? Styrelsen?
Först en anmaning till medlemmen att själv ta bort skräpet. Om det inte hjälper och föreningen måste beställa en
extra grovsophämtning så skulle jag kunna tänka mig att föreningen kan debitera medlemmen för kostnaden.
Svara med citat
Gammal 2014-06-15, 08:25
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
I och med att det är parhus, så är troligen marken med i upplåtelsen.
Har fått intrycket att det är vanligt att marken inte ingår i upplåtelsen, men det verkar som det ofta fungerar ändå.

Men i detta fall när man blivit oense kanske det behöver utredas om marken hör till bostadsrätten. Eller så försöker man komma överens ändå.

Hos en bekant (flerfamilshus) utannonserades en lägenhet där uteplatsen inte hörde till bostadsrätten.
Där stod det inte "egen uteplats" i annonsen, utan det stod "tillgång till uteplats".
Svara med citat
Gammal 2014-06-15, 10:11
Vilse i skogen Vilse i skogen är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jun 2014
Standard

Okej så iochmed att dom inte har skötselplan,ordningsregler, trädgårdsregeler, inget dokumenterat om upplåtelserätt eller något om det i stadgarna så kan jag helt enkelt stå på mig om att hur våran trädgård ser ut är våran privatsak och inget styrelsen skall lägga sig i?
Och om trädgården inte är med i upplåtelsen så skall egentligen föreningen isåfall sköta marken?

Så angående detta med att grannen är inne på våran tomt utan lov och klipper ner gräs kan vi lugnt och sansant säga till honom att våran tomt är våran privata sfär och vill han in hos oss och göra något så får han be om lov?

Sedan tyckte styrelseledamoten som kontakatde mig via facebook att jag skulle ringa ordföranden och säga typ hej jag har hört att ni har ett problem så vad är problemet? Då jag inte fått det här brevet som han ska ha skickat.
Men jag ska väl inte behöva ringa upp ordföranden om dom har ett problem? Han får väl kontakta mig och jag bara strunta i det tills han ringer eller skickar det här brevet?
Svara med citat
Gammal 2014-06-15, 13:19
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Först en anmaning till medlemmen att själv ta bort skräpet. Om det inte hjälper och föreningen måste beställa en
extra grovsophämtning så skulle jag kunna tänka mig att föreningen kan debitera medlemmen för kostnaden.
Och om medlemmarna är anonyma? Det är bara på bar gärning som man kan veta vilka som ställer ner skräp.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vad gäller vid ombildning till bostadsrätt? - Svenska Dagbladet Admin Senaste Nytt 0 2010-02-07 12:34
Rätt att göra på tomt till bostadsrätt? soom Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2009-07-24 17:48

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:17.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare