Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-07-08, 08:08
mikes mikes är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jun 2021
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av P2222 Visa inlägg
Det är såklart tråkigt för dig, men BRFen måste få utföra underhåll även om det stör.

För ca 3 år sedan började vi planera ett takbyte på våra fastigheter. Efter ett jättejobb med olika offerter valde vi en entreprenör som påbörjade arbetet. Ungefär samtidigt som ställningarna hade rests kom Covid med full kraft och folk blev sittandes hemma.

Självklart tråkigt för dem, men det var inte så kul för oss att bli ifrågasatta varför vi skulle bygga mitt i pandemin En boende tyckte tillochmed att vi skulle avbryta mitt i allt och fortsätta när pandemin var över

Bara för att få en insikt i hur det kan vara från föreningens sida.

Förstår också om man redan påbörjat ett arbete för längesedan eller precis börjat montera en byggställning så kommer detta besked,

I detta fall hade styrelsen kunna ringa byggfirman och säga "Vi skjuter nog lite på det..." speciellt när det var månader mellan 'lock down' och bygget tog slut speciielt när toapappret tog slut kanske man skulle tänkt om att det kommer bli en tuff period.
Svara med citat
Gammal 2021-07-08, 09:22
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av mikes Visa inlägg
Svar: Att du heter Harald och skriver ord som 'röva' indikerar på att du är en 'lantis' , Här i Stockholm har vi inte haft dessa möjligheter, Kontor , bibliotek och covid-föräldrar har varit helt nerstängt i 1år ,
Harald är Göteborgare med bostadsrättskonsult som yrke om jag förstått det rätt? Håller med ang. språkbruket. Inget juristspråk precis.
Svara med citat
Gammal 2021-07-08, 10:47
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Du Harald får alla mina minuspoäng jag uppfattar dig som en värdelös, grinig, sur och hemsk människa!
Japp. Fast jag har rätt i sakfrågan - röva eller ej!
Svara med citat
Gammal 2021-07-09, 09:17
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Japp. Fast jag har rätt i sakfrågan - röva eller ej!

Du pratade om många saker och i flera hade du väldigt fel.

T.ex

Citat:
"Man kan sitta hos vänner, föräldrar, bibliotek et c. Men inte du -"
Här i Stockholm har man inte kunnat det, man har varit ombedd att inte resa och stanna hemma.

I mitt jobb pratar jag hemlisar ibland och vi får inte ta dessa samtal / video konferanser hos en kompis eller på cafe,

Mitt jobb bjuder på skärmar och datorer och förutsätter att jag kan jobba hemma när dom stänger ner kontoret.

Jag har åkt till hotell när det varit överdjävligt men nu är hotellnotan över 20,000:-

Bjuder på en liten video snutt (slå på ljudet) hur jag levt 12h om dagen även på helgen senaste 7månaderna

https://imgur.com/a/ujr50qJ

Hur tycker du lärare skall göra som måste sitta på Zoom och undervisa, skall dom också ta in på hotell och gå back varje månad? Eller sitta hos en kompis 40h i veckan?

Du är inte go du.

Min orginalfråga var:

1) Får man göra vilka störningar som helst hur länge som helst utan kompenstation (Svaret verkar vara ja)

2) Får man störa även på Söndagar och gå emot sina egna stadgar? (Svaret verkar vara ja)

3) Får man täcka över fönster med plast och ta bort utsikten i 3månader (Svaret verkar vara ja)

4) Får man ta bort nyttjanderätt till balkong i 7månader? Utan kompensation (Svaret verkar vara ja)

5) Får bygget dra över på tiden utan att man kompenseras? (Svaret verkar vara ja)
Svara med citat
Gammal 2021-07-09, 09:21
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Harald är Göteborgare med bostadsrättskonsult som yrke om jag förstått det rätt? Håller med ang. språkbruket. Inget juristspråk precis.
Bostadsrättskonsult är en påhittad titel dvs du kan också kalla dig det om du vill, det finns inga krav på utbildning eller liknande, du behöver inte ens ha det som yrke eller tjäna pengar på det du kan fortfarande kalla dig Bostadsrättkonsult, bostadsrättsforskare eller vad du vill.
Svara med citat
Gammal 2021-07-09, 11:30
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Ska försöka svara lite mera konkret:

Citat:
1) Får man göra vilka störningar som helst hur länge som helst utan kompenstation (Svaret verkar vara ja)
Frågan behöver förtydligas: "Man" ersätts av "den av föreningen anlitade entreprenören", och då är svaret nej. Entreprenörens arbetstider skall bedrivas enligt kontraktet denne har med föreningen. Dessutom har föreningen (likväl som de boende) krav på sig att inte utföra störande arbeten i onödan utanför ordinarie arbetstid.

Om man som boende upplever sig störd av arbetet så skall styrelsen uppmärksammas på detta, och styrelsen har då att uppmärksamma sin entreprenör på de villkor som finns i parternas kontrakt. Om entreprenören vid upprepade tillfällen fortsatt utför störande arbeten utanför ordinarie arbetstid utan särskild tillåtelse från styrelsen så kan styrelsen ställa ett ersättningskrav mot sin entreprenör. Detta torde vara extremt ovanligt att en entreprenör medvetet och upprepat går emot sin beställares önskemål rörande arbetstider inte minst eftersom arbete generellt är dyrare att utföra utanför ordinarie arbetstider.

Om det mera allmänt rör sig om att flera boende upplever att ett specifikt arbete stör och därmed söker kompensation från sin förening så blir det egentligen rätt knäppt. Detta eftersom de själva har att inbetala denna kompensation innan styrelsen kan utbetala densamma (via årsavgift eller särskild utdebitering).

Om medlemskollektivet anser att styrelsen har planerat sin entreprenad felaktigt och därmed orsakat lidande för de boende så är det normala "straffet" att styrelsen ej ges fortsatt förtroende på kommande stämma.

Om man som medlem tycker att styrelsen borde planerat för att en pandemi skulle inträffa så har man en själv en begåvningsutmaning att hantera.

Citat:
2) Får man störa även på Söndagar och gå emot sina egna stadgar? (Svaret verkar vara ja)
Nej. Endast akuta arbeten som ej kan vänta skall utföras på helg tid. Man kan också tänka sig att ett försenat arbete ges lov att arbeta ikapp på helg tid så länge detta kan göras utan att omgivningen drabbas av störningar utöver i begränsad omfattning.

Citat:
3) Får man täcka över fönster med plast och ta bort utsikten i 3månader (Svaret verkar vara ja)
Ja

Citat:
4) Får man ta bort nyttjanderätt till balkong i 7månader? Utan kompensation (Svaret verkar vara ja)
Ja

Citat:
5) Får bygget dra över på tiden utan att man kompenseras? (Svaret verkar vara ja)
Återigen så behöver "man" ersättas med "föreningen" eller "boende".

Föreningen: Oftast finns det vites klausuler i entreprenadkontrakten som reglerar förseningar, och dessa träder in om förseningen beror på något som entreprenören haft kontroll över. Man kan tänka sig att en sådan kompensation ev. förmedlas vidare till de boende samtidigt behöver man ha en förståelse för att det är mer av en symbolhandling än en regelrätt kompensation eftersom exakt samma pengar (om de nu utbetalas till medlemmarna) behöver tas tillbaka - förr eller senare - av samma medlemmar i form av årsavgift.

Medlem: Enskild medlem som drabbats särskilt svårt av störning eller inskränkning i boendet skulle kunna vinna framgång i ett ersättningskrav riktat mot föreningen. I så fall krävs att medlemmen kan bevisa att denne drabbats särskilt svårt jämfört med övriga boende samt att föreningen inte kan bevisa att detta arbete varit nödvändigt att utföra på detta sätt/vid denna tid. Förekommer men är ovanligt.

Citat:
"Man kan sitta hos vänner, föräldrar, bibliotek et c. Men inte du -"
Det är klart att jag raljerade lite över att du lägger så mycket energi på att hitta en syndabock till att du haft en besvärlig boende- och arbetssituation istället för att inse att mängder med människor och verksamheter haft det betydligt tuffare under pandemin. Väldigt många företag har gått i konkurs, folk har blivit arbetslösa och 1000-tals har till och med dött. Samtidigt har du blivit störd i arbetet och inte haft någon utsikt från från dina fönster...

"Harald" är ju anonym och mitt alter ego och har därmed friheten att bita ifrån på ett helt annat sätt än vad jag kan göra den verkliga fysiska världen. Men det betyder inte att jag inte tar ansvar för det Harald skriver - allt han säger skall vara sant och råd och påståenden skall så klart stämma. Däremot behöver Harald inte vara så jäkla politiskt korrekt eller försiktigt pedagogisk - trots allt finns ju klara spelregler inom Brf komplett med skyddslagstiftning för minoriteter och fullt demokratiska processer ifall en medlemsmajoritet är missnöjd med det arbete styrelsen gör.

I dessa processer finns ingenting rörande anonyma internet forum med. Vilket gör att här får man svar som man frågar men ingen kommer överta ditt eget ansvar att engagera dig och själv lägga ner arbetet ifall du vill förändra i din förening.
Svara med citat
Gammal 2021-07-15, 09:47
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Ska försöka svara lite mera konkret.
Tack för utförliga och konkreta svar.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hålla stämma utan styrelse Phonta Bostadsrättsforum 12 2018-04-02 08:56
Styrelse utan ordförande??? Nybörjare Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2014-10-13 11:35
Utan Styrelse, vad händer? tjejen Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2012-02-25 17:22
Kaos i styrelse - interimstyrelse utan beslutsrätt? Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 0 2010-10-19 17:54
Sitta i styrelse utan att bo i bostadsrättsföreningen Malcolm Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 6 2009-11-27 16:32

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:03.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare