Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-05, 17:35
jazzarn jazzarn är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2010
Standard Renovering utan tillstånd i bostadsrätt

Hej,

Det här gäller ett gammalt ärende. Jag köpte en lägenhet 2005 som var i dåligt skick. Jag beslutade mig för att renovera köket 2007. Jag hade inte en blekaste aning att jag behövde tillstånd av föreningen för att göra detta. Nu sålde jag lägenheten 2009 och köparen har nu sålt den vidare igen.

Jag fick ett sms av personen som köpte lägenheten av mig. Hon hävdade att diskmaskinen läcker. Jag ringde givetvis upp för att höra vad som hänt och för att diskutera saken. Jag fick då reda på att hon sålt den vidare. Hur som haver, så började jag snegla på vad jag har för rättigheter samt ansvar när det gäller detta och snubblade givetvis in på ovanstående.

Saken hör till den att jag förlängde avloppet 1 meter när jag renoverade köket och nu är jag livrädd att jag, om det händer nått i framtiden blir ersättningsskyldig.

Jag vill givetvis göra rätt för mig. Jag har gjort ett misstag. Jag trodde att allt som var innanför lägenhetens väggar var mitt ansvar och därför passade jag på att även förlänga avloppsröret när jag renoverade.

Kan nån vänlig själ förklara för mig vad som gäller? Har jag gjort fel så vill jag givetvis rätta till det innan det är för sent.

Mvh
/en orolig medborgare
Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 17:43
Sandlådans avatar
Sandlådan Sandlådan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Jag tycker absolut att du ska ringa till en advokat. De har skyldighet att ge gratis rådgivning. På så sätt kan du få en uppfattning om vad som gäller och hur du ska agera.
Vattenskador i allmänhet kan ju kosta stora belopp och ibland täcker inte hemförsäkringen skadorna.
Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 17:52
Medlem

Standard

Värt att påpeka är att det inte finns en vattenskada just nu. Läckaget av diskmaskinen triggade enbart igång ovanstående funderingar. Jag har, vad jag förstått inget ansvar när det gäller läckaget i diskmaskinen. Det har senare ägare.
Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 18:13
Sandlådans avatar
Sandlådan Sandlådan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av jazzarn Visa inlägg
Värt att påpeka är att det inte finns en vattenskada just nu. Läckaget av diskmaskinen triggade enbart igång ovanstående funderingar. Jag har, vad jag förstått inget ansvar när det gäller läckaget i diskmaskinen. Det har senare ägare.
OK.
Den läckande diskmaskinen kan ju rimligtvis inte vara ditt ansvar. Lite märkligt att personen som köpte lägenheten hör av sig till dig när lägenheten ska säljas vidare.
Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 19:45
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Du har inget ansvar längre ändå.

Såvitt jag vet så övertar en köpare av lägenheten alla säljarens "inbyggda fel".
Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 19:54
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Du har inget ansvar längre ändå.

Såvitt jag vet så övertar en köpare av lägenheten alla säljarens "inbyggda fel".
Jag vet inte, men jag tycker det är lite lustigt. Det känns faktiskt fel. Du menar alltså, att om en vattenskada upptäcks om 3 år, så kan varken nuvarande ägare eller föreningen kräva ersättning för mitt misstag?

Jag antar att det är köparen plikt att ta reda på om tidigare ägare haft tillstånd för dess renoveringar?

Jag hittar faktiskt inte ett enda exempel på nätet och jag VET att jag inte är den ända som gjort detta misstag.
Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 20:32
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Exempel från HSB:S Normalstadgar

§ 38
Bostadsrättshavaren ansvarar gentemot föreningen för sådana
åtgärder i lägenheten som har vidtagits av tidigare innehavare av
bostadsrätten, såsom reparationer, underhåll och installationer
som denne utfört.
Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 20:56
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Exempel från HSB:S Normalstadgar

§ 38
Bostadsrättshavaren ansvarar gentemot föreningen för sådana
åtgärder i lägenheten som har vidtagits av tidigare innehavare av
bostadsrätten, såsom reparationer, underhåll och installationer
som denne utfört.
...och just denna paragraf går att finna i föreningens stadgar. Innebär detta att jag är safe? Jag känner mig dock fortfarande dum. Jag hoppas att föreningen inte får reda på detta så nuvarande ägare inte åker på skiten..
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Mobbning vid renovering i brf? spantet Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 3 2010-12-15 10:55
Sälja bostadsrätt utan mäklare Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2009-03-27 20:15
Förvärv av bostadsrätt - Köpa bostadsrätt Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:33
Renovering av badrum - Var går gräns mellan förenings och medlems ansvar i brf? tractors Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 4 2009-03-17 09:50
Vattenskada efter stambyte/renovering - Reklamationsrätt Peab? Vem ansvarar i brf? anja Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 4 2008-11-11 21:44

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:46.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare