Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-19, 09:08
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Fråga Förvaltningsberättelsen

Vid förra årets stämma den 15/5 valdes en medlem, som inte deltog vid stämman. Kort efter stämman fick jag av en säker källa veta, att hen avsagt sig uppdraget och trott att valberedningen tillfrågat hen om att vara husombud. I mina ögon har hen inte ingått i styrelsen. I styrelseprotokollet finns hens namn med.

Strax därefter sätts det upp ett anslag med ledamöternas namn, där hen inte finns med. I årsredovisningen sägs: XX avgick pga flytt redan innan sommaren.

En medlem försökte få fram vad som gällde men tystades ner.

XX:s namn finns med bland namnförtydliganden och styrelsepost på sista sidan utan underskrift. Istället har en av suppleanterna skrivit under med handskrivet namnförtydliganden utan nämnande av suppleant.

Vid förra årets stämma beslöts att styrelsen skulle bestå av 5 ledamöter men 'bidde' snabbt endast 4. Styrelsen har inte nämnt avhoppet i något av årens nyhetsbrev, vilket jag tycker borde varit på sin plats.

Jag begriper absolut ingenting????????? Hoppas att någon kan hjälpa mig att reda ut begreppen.

Senast redigerad av qada: 2013-05-19 klockan 09:10. Anledning: Komplettering
Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 14:12
Tysta Mari Tysta Mari är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Apr 2013
Fråga Teknikaliter

Är det redovisningsmässigt korrekt, att styrelsen för kassabok, som lämnas till EkFörv och summerar vissa

- intäkter i en post, som innehåller erhållna avgifter för gästlägenhet, samlingssal etc

- kostnader som fikabröd, kopieringspapper, skrivarpatroner etc etc etc

Vilka krav ställs på att kvitton skall finnas?
Räcker det med att kvitton arkiveras av styrelsen och inte sänds till EkFörv?

Jag har tidigare varit inne på en redovisningslänk, som jag inte kan hitta. Men tycker mig minnas, att det skall finnas kvitton på precis allt. Samtliga kvitton skall arkiveras, registreras och därefter summeras på diverse konton/poster. Följaktligen är det EkFörv som skall registrera beloppen, eller?

Hoppas ni förstått. Som synes är jag novis inom området. Det tog tid att knåpa ihop ovanstående.
Gammal 2013-05-27, 06:13
Exa-medlem

Standard Suppleantens roll

Citat:
Ursprungligen skrivet av qada Visa inlägg
XX:s namn finns med bland namnförtydliganden och styrelsepost på sista sidan utan underskrift. Istället har en av suppleanterna skrivit under med handskrivet namnförtydliganden utan nämnande av suppleant.
XX har inte registrerats hos Bolagsverket utan endast kvarvarande 4 ordinarie ledamöter är registrerade.

1) Skall inte en ledamot registreras även om vederbörande avgick efter kort tid, dvs i det här fallet borde det finnas 2 registreringsbevis för 2012/2013? Hos Bolagsverket finns endast ett.

2) Får XX:s namn finnas med bland årsredovisningens underskrifter? Dvs endast ordinarie ledamöter borde skrivit under utan inblandning av suppleanten.

3) Det förefaller*) som om suppleanten (registrerad som sådan) suttit som ständig ersättare för XX. Är det OK?

4) Borde inte extra stämma utlysts och suppleanten ev valts in som ordinarie ledamot?

Stadgarna säger att styrelsen skall bestå av 3 - 5 ledamöter så det är helt OK, att styrelsen endast består av 4 ledamöter. Inget krav finns på extra stämma i det här fallet. Om jag förstått saken rätt.

5) Om det är OK att suppleanten skrivit under skall det då inte anges, att vederbörande är suppleant?

I vår förening, anser jag*) och flera med mig att styrelsen följer sina alldeles egna lagar och regler, som man kräver att vi slaviskt skall följa.

*) Kan det anses att jag sprider obekräftade rykten? Vad nu bekräftade rykten är!?

Till sist: Det är lönlöst att fråga styrelsen, då jag har fyllt frågekvoten. För hur länge vet jag tyvärr inte.
Men jag anar ljus i tunneln, då "Styrelsen kommer att besvara dina frågor efter att vi haft vårt första styrelsemöte den30/5-13."

Huruvida det rör sig om obesvarade frågor eller när jag tillåts börja fråga igen har jag inte den blekaste aning om. Vi får se men spännande är det.
Jag tippar att man kommer att besluta att en enstaka medlem får ställa X antal frågor/månad/kvartal el likn.

Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 07:13
Exa-medlem

Fråga Förtroende

Ursprungligen skrivet av Harald:

Styrelsens ledamöter innehar ju just det, förtroendeposter!

Under det senaste året har jag funderat mycket hur jag tolkar 'att vara förtroendevald (FV)' och vad det innebär och har, något tillspetsat, kommit fram till följande. Självklarheter för många men inte för alla och tål att upprepas:

Jag ger FV mitt förtroende och en FV skall göra allt för att behålla det.

Misstänker jag, att mitt förtroende missbrukas är det min skyldighet att påtala det även mellan stämmor. T ex om FV uppenbarligen ljuger eller mörkar.

FV bör vara beredd på att granskas och ifrågasättas i stort som smått (jfr Toblerone).

Absolut ingen är felfri och pudla är ett bra sätt att 'få syndernas förlåtelse'.

Ibland förefaller det som om FV kräver medlemmarnas förtroende men själva tillåter sig att behandla medlemmarna som en hop bovar och banditer. Plötsligt har FV blivit medlemmarnas uppdragsgivare och inte tvärtom. Jag anser att medlemmarna är styrelsens uppdragsgivare även mellan stämmor.

Även om man blivit FV innebär det inte att de har samtliga medlemmars förtroende, vilket en FV borde sträva efter att få.

Hur skall man få in dessa 'tankar' i stadgarna. Omöjligt? Färre ställer upp?

Men vi vet alla hur makten kan berusa vissa människor och lätt leder till en känsla av omnipotens.

Dessutom har jag funderat över om det går att dela ut flygblad, som på ett övertygande sätt informerar om för- och nackdelar med att vara FV. Och sedan förmå medlemmarna att läsa det?!

Senast redigerad av qada: 2013-05-27 klockan 07:17. Anledning: Smärra tillägg
Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 09:19
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Vad innebär det att vara förtroendevald?

Eller för att sammanfatta;

Vad innebär det att vara förtroendevald?

Att inneha en förtroendepost innebär inte att man ska ha förtroende för denna person, utan att den som innehar förtroendeposten ska visa sig förtjäna förtroendet.

Förtroende är inget man får per automatik bara för att man blivit vald till något. Att ha förtroende för någon (i brf:ar dessutom en person man ofta inte ens vet vem det är) utan att denna person på egen hand visar sig värd förtroendet är naturligtvis bara korkat.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 05:08
Exa-medlem

Standard Suppleantens roll - del 2

Tack Admin! Nedanstående satt som en 'smäck', som en nära vän brukar säga.

Den som innehar förtroendeposten ska visa sig förtjäna förtroendet
.

Jag lägger ytterligare en
frågor till mitt inlägg 'Suppleantens roll', som jag ivrigt väntar svar på.

2:1) Är det inte den auktoriserade revisorns ansvar att se till att årsredovisningen är korrekt undertecknad?

2:2) Inte kan det vara korrekt att en ledamot finns angiven som aldrig registrerats???

Dessutom anser jag att det är under all kritik, att det på sid 4 sägs att XX avgick pga av flytt redan innan sommaren. På sid 6 listas XX som ledamot under 'Styrelsen från ordinarie föreningsstämma den 15 maj 2012' utan ett ord om avgång!

Årsredovisningen inleds med rubriken 'Året som gått!!', omfattar 2 sidor och är skriven med ett annat teckensnitt än resten av redovisningen. Vissa delar av inledningen upprepas i förvaltningsberättelsen. Dessutom innehåller inledningen två, mina ögon, allvarliga sakfel. Jag får en känsla av att sidorna lagts till efter det att revisorn skrivit under. OBS! Endast min spekulation. Men jag begriper absolut ingenting???

2:3) Kanske 'Året som gått' inte ingår i årsredovisningen?

Det är fler än jag som är misstänksamma och förvirrade men har laga förfall att inte engagera sig. Lyckligtvis vet jag, att de stöttar mig. Ibland är de dock oroliga att jag sliter ut mig och ibland trötta på min intensitet. Ingen risk för slitage! Inte minst pga den energi jag får på Hotpot!
Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 13:06
beko beko är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: May 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av qada Visa inlägg
Årsredovisningen inleds med rubriken 'Året som gått!!', omfattar 2 sidor och är skriven med ett annat teckensnitt än resten av redovisningen. Vissa delar av inledningen upprepas i förvaltningsberättelsen. Dessutom innehåller inledningen två, mina ögon, allvarliga sakfel. Jag får en känsla av att sidorna lagts till efter det att revisorn skrivit under. OBS! Endast min spekulation. Men jag begriper absolut ingenting???
Du kanske kan fråga revisorn om han har sett de två sidorna som du misstänker har lagts till?
En så enkel fråga borde inte behöva bli besvarad med att hänvisa till tystnadsplikt.
Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 13:16
Exa-medlem

Cool Givetvis

Citat:
Ursprungligen skrivet av beko Visa inlägg
Du kanske kan fråga revisorn om han har sett de två sidorna som du misstänker har lagts till?
En så enkel fråga borde inte behöva bli besvarad med att hänvisa till tystnadsplikt.
Att jag inte tänkte på det!

Efter ytterligare en snabb kontroll ser jag att revisorns 'kråka' inte finns på de två första sidorna! Han bör väl även kunna svara mig på underskrifterna.
Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 13:17
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Myten om revisorns tystnadsplikt

Håller med, och jag kan tillägga att det är en myt att revisorn har tystnadsplikt.

Så här står det i föreningslagen, kap 8;
16 § Revisorerna får inte obehörigen lämna upplysningar till enskilda medlemmar eller utomstående om sådana föreningens angelägenheter som de har fått kännedom om vid fullgörandet av sitt uppdrag, om det kan vara till nackdel för föreningen.

Alltså: "om det kan vara till nackdel för föreningen"
Alla andra upplysningar är revisorn fri att lämna till varje enskild medlem
.

Se även;
Har revisorn i en brf tystnadsplikt?

Revisorsuppleantens och revisorns roll i en brf
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 12:58
Exa-medlem

Standard Fråga revisorn

För en vecka mejlade jag mina frågor till revisorn. Inget svar hittills och jag har inga illusioner om att få svar.

Jag har ställt följande frågor till BFN:

Får en medlem (XX) som i sin frånvaro valdes till ledamot, men avsade sig uppdraget någon/några dagar efter stämman förekomma bland underskrifterna i en årsredovisning? XX har aldrig registrerats av Bolagsverket.

En suppleant (YY) har undertecknat efter XX:s namnförtydligande /YY med underskrift och handskrivet namnförtydligande utan angivande av suppleant. Är det korrekt?

BFN svarar:

Dina frågor är inte kopplade till redovisning och faller utanför bokföringsnämndens normering och kan därför inte besvaras.

Vad ingår i en årsredovisning? Samtliga sidor eller endast de som auktoriserad revisor signerat (med sin kråka)?

BFN svarar:

Vad en årsredovisning ska bestå av regleras i 2 kap. 1 § årsredovisningslagen. Den ska bestå av en balansräkning, en resultaträkning, noter och en förvaltningsberättelse

Jag har även kontaktat Bolagsverket som säger beträffande XX att

Då är inte den personen behörig att underteckna årsredovisningen och det ska inte framgå dennes namn under underskrifterna. Däremot kan de ju stå i årsredovisningen att XX har suttit en viss tid i styrelsen.

Sedan säger Bolagsverket:
Om suppleant har trätt in för någon ledamot så ska suppleanten skriva under årsredovisningen.

Förvirringen är total. I dagsläget ids jag inte att ta förnyad kontakt med Bolagsverket. Kanske någon Hotpottare kan hjälpa mig att skingra dimmorna!?

Så här har jag tolkat Bolagsverket:

Det är OK att en suppleant under ett år ersätter en icke registrerad ledamot bl a då årsredovisningen sänds till revisorn.

Är årsredovisningen liksom föreningsstämman endast ett spel för gallerierna och inget att ta på allvar?

Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Utdrag ur årsredovisningen Evlys Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2013-05-29 20:18
Fel i årsredovisningen, av HSB & lagbrott på stämman Admin Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2012-06-04 09:27
Hur läser man årsredovisningen? skanke Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 7 2012-06-01 15:46
Styrelsen ska skriva på årsredovisningen emsil Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 2 2009-07-01 01:01
Hur lång tid innan stämman ska man få årsredovisningen? Yakumo Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 6 2009-05-04 13:47

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:00.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2022.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare